Vanha
keltapönttöinen Ski-Doo kiitää hillittömästi kylänraittia. Ei mikään
Ockelbon työkelkka, vaan sellainen kapeatelainen poromiesten menopeli.
Pikkupojatko siellä opettelevat vai...? Ei, ihan raavas mies siellä polvillaan
ajaa, ja hirmuinen on vauhti. Siellä täytyy olla kopan alla joku aivan muu
voimanpesä kuin alkuperäinen Kohlerin seitsemänheppainen.
* * *
Ylä-Lapin
maanomistuksiin liittyvää kiistaa on nyt vängätty neljännesvuosisadan, ja
ILO-sopimus on ollut tapetilla kohta ylimuistoisista ajoista lähtien. Mikä
ihmeessä tällaiset kiistat pitää hengissä?
Olisiko selitys
niinkin karu kuin että kiista sinänsä on toisille hyödyksi? Vaikka syvempää
kiistaa ei alun perin olisikaan, niin kyllä sellainen on synnytettävissä aivan
samoin kuin märätkin puut voi saada syttymään. Isketään jostain alkukipinä,
sytytetään liekki tai tuodaan kekäle, sitten puhalletaan ja kohta lietsotaan,
ja lopulta on synnytetty roihu.
Voi olla että
olen ennakkoluuloinen ja ajattelen tässä kohdin saamelaisia stereotyyppisesti,
mutta ettei tässä nyt vain olisi kyse ikivanhan pyytö- ja
paimentolaiskulttuurin jäsenille ominaisesta karjan, laidunmaan, kala-vesien ja
muiden tämänkaltaisten rikkauden lähteiden ja merkkien haalimisesta omalle
klaanille, sukuyhteisölle ja perheelle? Jos näin on, on aika pitkälti kyse
anakronismista, ikään kuin vanhasta muistista päälle jääneestä vaihteesta, jo
menneen ajan jäänteestä. Lapin kyliin ja erämaiden asumuksiin on levitetty
ILO-sanomaa, ja sen profeettojen antamien lupausten luomassa autuaan
tulevaisuuden hurmassa on unohdettu, että elämme jo kaikki järjestyneessä
oikeusvaltiossa, jossa moni asia on mahdollinen, mutta ei kuitenkaan ihan mikä
tahansa
* * *
Aitosaamelaisten
ja "tekolappalaisten" (nimitys on aitosaamelaisten keksimä)
keskinäisessä polemiikissa lentävät nyt vastavuoroiset syytökset siitä että
toiset ovat profeettojen villitsemiä hurmahenkiä jotka tavoittelevat
maanpäällistä taivasta. Tämä on Lapissa ja varsinkin saamelaisten joukossa
vähän arka asia tietyistä uskonnollis-historiallisista syistä, johon en nyt
tässä mene. Saamelaisten poliittiset johtajat levittävät käsitystä jonka mukaan
"lappalaiset" polveutuvat suomalaisista, vaikka nämä väittävät
olevansa kalastaja- ja metsäsaamelaisia. Tunnettu saamelaistohtori ja hänen
linjaansa tukeva dosentti tekevät parhaansa osoittaakseen että metsäsaamelaisia
ei ole koskaan ollutkaan, koska heidän olemassaolonsa ei ole tieteellisesti
todistettavissa. Sitä paitsi metsäsaamelaiset ovat kuolleet sukupuuttoon jo
ammoisina aikoina. Tämä teesi huomioi hienosti saamelaisen mytologian. Jos
"lappalaiset" pitävät kiinni siitä että he ovat metsäsaamelaisten
joukkokuntaa, silloinhan he väittävät olevansa tuon manalaiskansan väkeä,
oikeaa jaapmia, ja sehän on
saamelaiselle kauhistus jonka rinnalla Harry Potterin kuolonsyöjätkin
kalpenevat.
* * *
Kansantieteilijät
osaavat kertoa että naapureiden leimailu on ikivanha ilmiö, esimerkiksi
jossakin Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistoissa voi olla loputon määrä
sanontoja, ivallisia luonnehdintoja ja pilkkalauluja naapurikylien likoista ja
pojista – vastavuoroisuusperiaatteella. Jokainen meistä tietää, että tällaista
on tullut joskus harjoitettua. Tällainen naljaileva leimailu on kuitenkin
jonkinlaista arkielämän halpaa ja ikävää roinaa. Viimeistään aikuisiässä pitää
tajuta, että omaan nilkkaan osuminen kuuluu pilkan vakio-ominaisuuksiin. Se
joka ottaa tällaiset luonnehdinnat tosissaan on ikään kuin jäänyt kiinni alakoulun
ilmapiirin kielteisempiin kerrostumiin. Se joka peräti tekee niistä poliittista
käyteainetta, yllyttäen väestöryhmiä halveksimaan, pelkäämään ja vihaamaan
toisiaan, ja pahimmillaan käymään toistensa kimppuun, on törkeä ja vaarallinen
populisti.
* * *
Oikeudellisesti Saamelaiskäräjien maa- ja
valtahanke on lujuudeltaan verrattavissa korttitaloon, koska lappalaisten
oikeuksia on luovuttamassa aitosaamelaisille Suomen valtio, jolla ei ole
näyttöä siitä että sillä olisi laillista saantoa Lapissa oleville
maanomistuksilleen. On mahdottomuus, että kyseessä olisi alkuperäinen saanto,
koska kruunun ylipäätänsä astuessa kuvaan satoja vuosia sitten maat eivät
suinkaan olleet isännättömiä, vaan ne olivat lapinkylien omaisuutta.
* * *
Nyt teemme
syvyyspsykologisen sukelluksen. Hypoteesini on, että porosaamelaisessa
kollektiivisessa syvyyspsykologiassa metsä- ja kalastajalappalainen edustaa
hänelle hävettävää menneisyyttä, sitä, mitä porosaamelaiset esivanhemmat olivat
ennen muuttumistaan tunturisaamelaiseksi, täksi ylämaiden vapaaksi herraksi
jonka rinnalla metsä- ja kalastajalappalainen oli kotijärviään kiertävä köyhimys, ja talolliseksi alkanut metsä- ja kalastajalappalainen alhainen
sonnansotkija. Tältä pohjalta nousee porosaamelaisen psykologinen tarve
"hävittää" lappalainen. En uskalla sotkeutua syvemmälle freudilaisiin
sokkeloihin, mutta heitänpä kuitenkin ajatuksen että kyse on oidipaalisesta
kompleksista jossa saamelainen tuntee vahvaa vetoa Suomi-äidin päähän ja
käsivarteen, ja jossa hän falliselle vaiheelle tyypillisessä omnipotenssissaan
haluaa saavuttaa intohimonsa hämärän kohteen lappalaiseen kohdistuvan symbolisen
isänmurhan kautta. Mikäli kompleksi ei saa kehittyä luonnollisten vaihteittensa
kautta se siirtyy aikuisiälle sisäiseen lappalaiseen kohdistuvana kompleksina,
joka projisioidaan ulkoisiin lappalaisiin. Kompleksin seurauksena lappalaiset
koetaan vahvana uhkana saamelaisuudelle.
* * *
Saamelaiskäräjien
soveltamat ja sitä ohjaavat tavat ja käsitykset – joita eräät sen johtajat myös
levittävät – poikkeavat merkitsevällä tavalla ei vain pääväestön perinteisistä
oikeuskäsityksistä vaan myös perinteisistä saamelaisista oikeuskäsityksistä.
Näytelmä "Loista, tähti, loista" kertoo tapahtumista pienessä kylässä
jossain päin Venäjää vallankumouksen, vastavallankumouksen ja interventiosotien
pyörteissä. Näytelmästä on parin muun kohdan lisäksi jäänyt mieleen
kunnioittavasti ja ilman ironian häivääkään lausuttu repliikki "Toverit työtätekevät mustalaiset! Teidän on
perinpohjaisesti tarkistettava periaatteellinen suhtautumisenne toisten
omistamiin hevosiin!" Jos vielä eläisimme sitä aikaa jolloin saamelaisaate
vasta oli radikalisoitumassa Suomessa, olisi ehkä ollut paikallaan sanoa:
"Toverit saamelaiset! Teidän on perinpohjaisesti tarkistettava
periaatteellinen suhtautumisenne toisten perintömaihin!" Tai no niin,
ajathan olivat silloin toiset ja mutkat vedettiin suoriksi. Minustakin on kuva
jossa seison eduskuntatalon edessä kannatellen kylttiä jossa lukee
"Maanomistus kuuluu keskiaikaan". Olin hyvin ylpeä iskulauseesta,
jonka olin itse kehittänyt, niin kuin muutaman muunkin siinä isossa
mielenosoituksessa jossa vaadittiin pääkaupunkiseudun asuntokysymyksen
ratkaisemista ottamalla tavoitteeksi asuntojen rakentamisen ihmisten
tarpeisiin, sen sijaan että rakentamista ohjasivat gryndereiden
voitontavoittelu. Jos minulta olisi silloin kyselty, olisin tietenkin jakanut
valtion Lapissa olevat maat saamelaisille sen sileän tien. Tuon ajan jälkeen on
virrannut runsaasti vettä erinäisissä joissa, eikä samaan veteen voi eikä
tarvitse astua uudelleen. Olen yrittänyt välttää sellaista takinkääntämistä
jossa olisin sanoutunut täysin irti nuoruuden ihanteista, ja ennemminkin
kehittyä ja kypsyä laajempaan, monipuolisempaan ja syvällisempään ymmärtämiseen
– tiedä sitten olenko onnistunut. Kuten sanottua saamelaisliike oli tuolloin
vasta ottamassa vauhtia. Hetkittäin minusta tuntuu että jotkut ovat jääneet
lotraamaan vuosikymmenten takaiseen virtaan, tai olisiko akanvirtaan, sen
sijaan että olisivat ohjanneet veneensä ajan virtaan. Ei ehkä rohkeasti, vaan
kuitenkin. Mutta tämä meni jo kovin runolliseksi.
* * *
Väite, jonka
mukaan saamelaiskäräjien politiikka ei kaikilta osiltaan vastaisi
saamelaisiakaan oikeusperinteitä, on epäilemättä kovin outo, enkä tiedä onko
siinä perää. Tällaisia olen kuitenkin kuullut. Tämä selittyisi sillä, että
eräässä murrosvaiheessa malttamattomat, välittömiä tuloksia tavoittelevat ja
silloin vielä nuoret aktivistit syrjäyttivät perinteiden kantajana toimivan
vanhemman aktivistisukupolven. Aika pitkälti ole kyse sinipaitailmiön
toistumisesta saamelaisväreissä. Nämä radikaalit nuoret nousivat itse
saamelaisliikkeen johtoon, ja nyt jo eläkeikäisinä vanhoina jäärinä he
ohjailevat yhä saamelaiskäräjien politiikkaa taustalta.
* * *
Autokoulunopettajat
osaavat kertoa oppilailleen, että ihmisen näkökenttä kapenee vauhdin kovetessa.
Näin on käynyt saamelaiskäräjille tässä asiassa. Kun katse on kiinnitetty vain
ILO-sopimukseen, kaikki muu näkökentässä on muuttunut sumeaksi. Jos hiukan
malttaisi hellittää kaasua, sieltä näkökentän laidasta alkaisi tarkentua
muitakin asiassa vaikuttavia sopimuksia, kuten YK:n ihmisoikeuksien julistus ja
kaiken rotusorron vastainen sopimus. Ihmisten yhteiselo vaatii että
kiistoissakin huomioidaan kaikki asiassa vaikuttavat lait ja kansainväliset
sopimukset. Järjestyneessä oikeusvaltiossa eläminen on yhteispeliä aivan kuin
liikenne.
Otetaanpa tähän pieni vertaus. Saamelaiskäräjien käyttäytyminen maaoikeuskiistassa tuo mieleen ikivanhan Skiidon. Aikoinaan tuokin kelkka oli uljas uutuus, mutta tänään se on auttamattomasti rämä. Kylässä toimii kuitenkin vanhojen pappojen kerho, jonka jäsenet oppivat poikasina miten tuollaisten pelien moottori viritettiin huippuunsa tai tarvittaessa vaihdettiin tehokkaampaan myllyyn, vaikkapa rotaxiin. Enimmät papat ovat saamelaissukuisia, mutta onpa joukkoon hyväksytty ihan suomenmiehiäkin, ja vuosien mittaan näille entisille viikareille on kertynyt korkeitakin oppiarvoja. Mutta pojat ovat poikia. Eivät jaksa papat pitää sormiaan erossa menopeleistä, vaan niitä pitää päästä rassailemaan vielä vanhoillakin päivillä. Kerholla, johon halajavat uudet jäsenet eivät niin vain pääsekään, on kerhotilana iso liiteri, jota kyläläiset leikillään sanovat "saamelaiskäräjiksi ", koska papoilla on moottoreita ropatessaan tapana panna maan ja varsinkin saamelaisten asiat kuntoon. Jonkinlainen pappamopokerhon puoliarktinen versio siis, tosin aika lailla ilman huumoria, puhumattakaan iloisesta itseironiasta.
Jo pitkän aikaa työn alla on ollut tämä sama vanha skiidonrämä, johon nämä aikamiespojat ovat kerta kaikkisesti tykästyneet. Kun se oli vielä jotenkuten kelvollinen ajopeli, papat istuttivat siihen ILO-merkkisen supermoottorin. Tuontitavaraahan se oli, made in Canada. Itse papat eivät enää vuosiin ole uskaltautuneet sarviin, vaan ovat yllyttäneet ajajan paikalle nuorempansa. Nyt tämä isäntä ajaa tällä aikansa eläneellä pelillä vanhojen patujen kestämättömiä vaatimuksia, painellen kylänraittia muun liikenteen seassa, täyttä vauhtia neljän tuulen lakki silmillä ja nauhat vain perässä liehuen. Vauhtia riittää, näkökenttä on kapea kuin neulansilmä. Papat myhäilevät vajansa nurkalla, vanhat lappalaiset yrittävät varjella itseään, suomalaisperäiset kyläläiset kääntävät selkänsä, vanha kolttamuori tekee ristinmerkin – hurjia nämä saamelaiset!
Otetaanpa tähän pieni vertaus. Saamelaiskäräjien käyttäytyminen maaoikeuskiistassa tuo mieleen ikivanhan Skiidon. Aikoinaan tuokin kelkka oli uljas uutuus, mutta tänään se on auttamattomasti rämä. Kylässä toimii kuitenkin vanhojen pappojen kerho, jonka jäsenet oppivat poikasina miten tuollaisten pelien moottori viritettiin huippuunsa tai tarvittaessa vaihdettiin tehokkaampaan myllyyn, vaikkapa rotaxiin. Enimmät papat ovat saamelaissukuisia, mutta onpa joukkoon hyväksytty ihan suomenmiehiäkin, ja vuosien mittaan näille entisille viikareille on kertynyt korkeitakin oppiarvoja. Mutta pojat ovat poikia. Eivät jaksa papat pitää sormiaan erossa menopeleistä, vaan niitä pitää päästä rassailemaan vielä vanhoillakin päivillä. Kerholla, johon halajavat uudet jäsenet eivät niin vain pääsekään, on kerhotilana iso liiteri, jota kyläläiset leikillään sanovat "saamelaiskäräjiksi ", koska papoilla on moottoreita ropatessaan tapana panna maan ja varsinkin saamelaisten asiat kuntoon. Jonkinlainen pappamopokerhon puoliarktinen versio siis, tosin aika lailla ilman huumoria, puhumattakaan iloisesta itseironiasta.
Jo pitkän aikaa työn alla on ollut tämä sama vanha skiidonrämä, johon nämä aikamiespojat ovat kerta kaikkisesti tykästyneet. Kun se oli vielä jotenkuten kelvollinen ajopeli, papat istuttivat siihen ILO-merkkisen supermoottorin. Tuontitavaraahan se oli, made in Canada. Itse papat eivät enää vuosiin ole uskaltautuneet sarviin, vaan ovat yllyttäneet ajajan paikalle nuorempansa. Nyt tämä isäntä ajaa tällä aikansa eläneellä pelillä vanhojen patujen kestämättömiä vaatimuksia, painellen kylänraittia muun liikenteen seassa, täyttä vauhtia neljän tuulen lakki silmillä ja nauhat vain perässä liehuen. Vauhtia riittää, näkökenttä on kapea kuin neulansilmä. Papat myhäilevät vajansa nurkalla, vanhat lappalaiset yrittävät varjella itseään, suomalaisperäiset kyläläiset kääntävät selkänsä, vanha kolttamuori tekee ristinmerkin – hurjia nämä saamelaiset!
Mutta mikä
porukka se siellä Sajoksen luona vilkuttaa, yllyttää ja huutaa "Hurra!
Hurra!", jotenkin vähän vierasperäisesti korostaen. No mutta sehän on
oikeusministeriön valtuuskunta, on Majaa, Camillaa, Riitta-Leenaa – hela glada
hopen!
Tähän istuu hyvin
vanha ruotsinmaalainen sanonta: "Det går så länge som det går – och sen
går det inte alls". Muun muassa tulitikkukuningas Ivar Kreuger oppi
karvaasti tämän läksyn. Karun elämänviisauden voisi suomentaa: "Kyllä se
sujjuu niin kauan kuin se sujjuu, ja kun se tyssää niin ei suju ollenkaan".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti