Se on sitten inarinsaamelaisilla yksi yhdistys lisää, kun syyskuussa perustettiin Aanaar sämmiliih rs, (suom. Inarin saamelaiset ry). Tiedotteensa mukaan perustajien tarkoituksena on luoda lisää kohtaamis- ja keskusteluareenoita inarinsaamelaisille, vaalia inarinsaamen kieltä ja kulttuuria sekä kehittää inarinsaamelaisten edustusta yhteisten asioiden hoidossa yhteistyössä muiden yhdistysten sekä julkishallinnollisten organisaatioiden ja päätäntäelinten kanssa.
"Haluamme myös edistää inarinsaamelaisten tietoisuutta omasta kulttuuristaan, yhteisöstään ja kielestään ja luoda yhteyksiä muualla asuvien inarinsaamelaisten välille", tiedottavat perustajat.
”Kutsumme
kaikki inarinsaamelaiset liittymään yhdistykseen ja ideoimaan tulevaa toimintaa
ensimmäisessä tapaamisessa! Ajankohta ilmoitetaan lähiaikoina”, ilmoittavat
perustajat. Jään mielenkiinnolla seuraamaan kuinka vetovoimaiseksi yhdistys
osoittautuu, ketkä jäseniksi hakevat ja ketkä sellaisiksi hyväksytään. Sen
yhteistyön kanssa taitaa olla vähän niin ja näin, kun inarinsaamelaiset ja
wannabe-inarinsaamelaiset mittailevat toistensa saamelaisuuden ja
inarinsaamelaisuuden aitoutta. Saamelaiskäräjävaalien ja käräjien
hallitusvaaleista muistamme, että vaalien äänikuningatar, vuosia toimineen
inarinsaamelaisten Anarash-yhdistyksen puheenjohtaja Anu Avaskari oli muka
jätettävä vaille hallituspaikkaa siksi että hän on
"yhteistyökyvytön". Ihme kyllä, tämä samainen Anu Avaskari on menestyksekkäästi
johtanut Inarin kunnanvaltuustoa. Yleisen käsityksen mukaan tämä tehtävä vaatii
vähintäänkin kohtalaista yhteistyökykyä.
Uuden
yhdistyksen puheenjohtajana toimii toistaiseksi Neeta Jääskö, joka, kuten hyvin
muistamme, sortui uuden saamelaiskäräjien avauskokouksessa nurinnuttuiseen
häväistykseen joka kohdistui kokouksen avaajaan, Inarinmaan
lapinkyläyhdistyksen puheenjohtajaan Kari Kyröön. Kyrö oli muka niin
"saamelaisvastainen" ja epäsaamelainen eli suomalainen, että
loukkaava mielenilmaisu oli välttämätöntä ja oikeutettu. ”Yhteistyökyvytön”
Kyrö muuten sattui saamaan käräjävaaleissa 189 ääntä, siinä missä Jääskö joutui
tyytymään 89:ään.
Uuden yhdistyksen tiedotteen mukaan
perustajajäseniä ovat Neeta Jääskön lisäksi Jouni Aikio, Kirsti Kustula, Heikki
Paltto ja Jan Saijets. Perustajajäsenet toimivat väliaikaisena hallituksena
ennen ensimmäistä vuosikokousta.
Yhdistyksen puheenjohtajana toimii siis Neeta
Jääskö, joka taisi aktiivisesti osallistua hankkeeseen jolla käräjävaaleissa
205 ääntä saanut Avaskari syrjäytettiin käräjien hallituksen ulkopuolelle.
Jääskö, joka sai saamelaiskäräjien vaaleissa 89 ääntä, ei kuitenkaan
pettymyksekseen mahtunut itsekään hallitukseen. Nyt kun hän on saanut tai
perustanut itselleen "oman" inarilaisyhdistyksen, hänen ei enää tässäkään
suhteessa tarvitse hävetä Anu Avaskaria jolla on jo kauan ollut "oma"
yhdistyksensä Anarâšah rs – Inarinsaamelaiset ry. Lapsikin ymmärtää, että
inarinsaamelainen ääniprinsessa on luonut oman yhdistyksensä kilpaillakseen
inarinsaamelaisen äänikuningattaren kanssa.
Mitähän mahtaa peili vastata kun Jääskö katsoo siihen ja kysyy ken on
Inarinmaassa poliittisesti kaunehin?
Uuden yhdistyksen puuhaajilla tosin
sattui pieni työtapaturma, kun heidän yhdistyksensä suomenkielinen nimi
inarinsaameksi käännettynä on sama kuin Avaskarin puheenjohtajuudella toimivan
yhdistyksen nimi, vai miten päin se meni. Samalla he saattoivat noteerata, että
yhdistyksen perustaminen niin että sen saamenkielinen nimi olisi ensisijainen
ja ainoa virallinen nimi ei vielä onnistunut. Näyttäisi olevan niinkin, että
yhdistyslaki on saamenkielisyyden osalta vielä hiukan vailinnainen;
rekisteri-ilmoituksen tekeminen saameksi saattaa olla ajatus jota lain
kirjoittaja ei ole tullut ajatelleeksi, samoin sääntöjen laatiminen saamenkielellä.
Yhdistyslain 9 § mukaan yhdistyksen säännöissä voidaan määrätä, että yhdistys
on sekä suomen- että ruotsinkielinen. Sen lisäksi kaikkien yhdistysten
säännöissä voidaan määrätä, että yhdistyksellä on suomenkielinen,
ruotsinkielinen ja saamenkielinen nimi taikka nimi kahdella mainituista
kielistä, jolloin mitä tahansa asianomaisista nimistä voidaan käyttää
yhdistyksen nimenä. Näiden määräysten valossa asia saattoi kiikastaa siitä,
että ei olisi mahdollista perustaa yhdistystä, jonka nimi olisi pelkästään
saamenkielinen, minkä lisäksi sillä olisi vain suomenkielinen käännös
”epävirallisena” nimimuotona. Itse laissa ei liene suoraan sanottu että
yhdistyksen nimi ei voi olla sama kuin jo rekisteröidyn yhdistyksen nimi, mutta
vaatimus on varsin luonnollinen ja kohtuullinen.
Panemme mielenkiinnolla merkille, että
uuden inarinsaamelaisyhdistyksen sääntöjen mukaan jäseneksi hyväksyttävällä
inarinsaamelaisella tarkoitetaan henkilöä, jonka äidinkieli on inarinsaame, tai
jonka vanhemmista tai isovanhemmista tai isoisovanhemmista yksi on puhunut
äidinkielenään inarinsaamea. Jos poliittista tahtoa riittää jäsenten
hyväksymistä helpottaisi sen tosiasian tunnustaminen että kuten
monikielisyystilanteissa yleensäkin saamelaisalueella ihmisellä voi olla
useitta ”äidinkieliä” ja että hän voi oppia useita kieliä ”ensimmäisenä
kielenään”.
Yhdistyksen jäsenkelpoisuusmääritelmä on
siis puhtaasti kieliperusteinen, ja siten linjassa saamelaiskäräjien
saamelaismääritelmän kanssa. Ainakaan yhdistyksen sääntöjen mukaan ei ole
merkitystä sillä kuinka hyvin jäseneksi hakeva hallitsee äidinkieltään
inarinsaamea, ja riittäähän että edes toisella hänen vanhemmistaan tai edes
yhdellä hänen isovanhemmistaan on ollut inarinsaame äidinkielenään. Sen sijaan
säännöissä ei ole määräystä jonka mukaan yhdistyksen kerran myöntämä jäsenyys
periytyisi jäsenen lapsille ja aina seuraavalle polvelle, riippumatta sitä onko
lapsen äidinkieli inarinsaame. Saamelaiskäräjien vaalilautakunnan kerran
myöntämä äänestyskelpoisuus, joka sekin on pääsääntöisesti kieliperusteinen,
periytyy seuraaville sukupolville äidinkieleen katsomatta.
Mitä yhteistyöhön tulee lähtöasetelmat
uuden ja vanhemman inarinsaamelaisyhdistyksen välillä eivät näytä suorastaan
ruusuisilta. Oikeusministeriön, perustuslakivaliokunnan ja valtiovallan muiden
elinten suuntaan uusi yhdistys tulee epäilemättä puhumaan inarinsaamelaisten
edustajana. Siinä sillä onkin mielenkiintoinen tehtävä, nimittäin osoittaa että
puheet inarinsaamelaisten oman julkishallinnollisen alkuperäiskansan
itsehallintoelimen luomisen tarpeesta ovat perusteettomia. Jään mielenkiinnolla
odottamaan uuden yhdistyksen kantoja inarinsaamelaisten laillisen aseman
vahvistamiseen. Olisiko liian kyynistä ja suorastaan röyhkeää ajatella, että
perustajien ehkä hyvinkin kauniista aikomuksista riippumatta uuden yhdistyksen
rooliksi tulee objektiivisesti ottaen muodostumaan keppien lyöminen Avaskarin
ajaman inarinsaamelaisten laillisen aseman vahvistamishankkeen rattaisiin, ja pohjoissaamelaisten
dominoimien saamelaiskäräjien johdon suuntaan ennen kaikkea sen osoittaminen,
että perustajat haluavat olla niin yhteistyökykyisiä kuin -haluisia hyviä
yleissaamelaisia? Lyhyesti sanoen: kollaboraattorit liikkeellä? Jos näin on, tarina on surullinen, sillä Neeta Jääsköllä näyttäisi olevan sekä puhtia että kunnianhimoa, ja jos hän saisi hallintaansa sen harkitsemattomuuden ja röyhkeyden josta Kyröön kohdistunut mielenilmaisu oli surullinen todiste, hänellä voisi olla oma paikkansa inarinsaamelaisten aseman kohentamisessa, aivn kuten hänen mielenilmaisukumppanillaan Aslak Holmbergillä olisi tarjolla rakentava ja haastava rooli Tenon saamelaisten oikeuksien ajajana tilanteessa, jossa sikäläisten saamelaisten pään yli tehty Suomen ja Norjan kalastussopimus kerjää ja suorastaan huutaa järjestäytynyttä gandhilaista kansalaistottelemattomuutta.
P.S. 25.1.2018: Kun yllä olevan kirjoitukseni julkaisemisesta on jo kulunut reippasti aikaa, kirjoitin uuden pitkän kirjoituksen otsikolla "Kurkistus faktalavvun liepeiden alle". Ruodin siinä yllä ruotimani ja suomimani Aanar sämmiliih rs:n perustajajäsenen Janne Saijetsin Lapin Kansassa julkaisemaa mielipidekirjoitusta. Saman päivänä saamelaiskäräjälain uudistamista valmistelevea työryhmä piti kuulemistilaisuuden Inarissa. Tilaisuuden päätyttyä twitteriin putosi kultturiyhdistys Aanar sämmiliih rs:n lausunto tälle työryhmälle. Lausunnon oli allekirjoittanut yhdistyksen puheenjohtaja Neeta Jääskö.
Lausunnon jonkinasteinen loppupäätelmä oli kevyesti erikoinen. Korostan alla sen tekstin loppuosan sanoja, jotta kupletin juoni näkyisi selkeämmin: "Inarinsaamelaisten kohdalla pyydämme myös huomioimaan, että inarinsaamelaisten perinteisiin asuinalueisiin ja elinkeinoihin kohdistuu huomattavaa painetta myös tänä päivänä muun maankäytön lisääntyessä jatkuvasti, esimerkiksi Muddusjärven alueen hakkuiden ja muiden Metsähallituksen toimien sekä matkailun kautta ilmastonmuutoksen edetessä yhä kiihtyvää tahtia. Uudet elinkeinot, kuten matkailu, ovat sekä uhka että mahdollisuus, ja inarinsaamelaisten osallistumista saamelaiskäräjätyöskentelyn ja vapaaehtoisten Akwé: Kon -prosessien kautta perinnealueiden maankäyttöön liittyvien kysymysten ratkaisemiseen ei saa heikentää erottamalla inarinsaamelaiset muista."
Tekisi mieli kirjoittaa tähän että "Sanoinko mä mitä?". Aanar sämmiliih rs toimi juuri niin kuin olin yllä olevassa kannunvalannassani ennustanut. Tuollaisen venkuraesityksen avulla yhdistys todisteli, ettei inarinsaamelaisille pidä mennä järjestämään, tai heidän ei tule itse järjestää itselleen, omaa saamelaista itsehallintoa samaan tyyliin kuin koltilla on vanhastaan ja yhä tänäkin päivänä. Aanar sämmiliih rs tosin ilmaisee inarinsaamelaisten omaan itsehallintoon kielteisen kantansa, tai suoranaisenvaatimuksensa ministeriölle kauniilla ilmaisulla "inarinsaamelaisia ei saa erottaa muista".
Sopii sanoa että luen tätä kohtaa niin kuin piru raamattua, mutta minusta siinä on sellainen perusajatus, että lausunnon antanut inarinsaamelaisyhdistys ei halua että inarinsaamelaisten omaa itsehallintoa ei tulisi antaa samanlaista itsehallintolakia kuin mitä koltilla on. Kehitystä tuohon oman lakipohjaisen itsehallinnon suuntaan vain kutsutaan yhdistyksen kannanotossaan käyttämällä saamelaispoliittisellla kollaboraattorikoodilla "inarinsaamelaisten erottamiseksi muista". Onko koltat "erotettu muista" ja onko heidän osallistumista saamelaiskäräjätyöskentelyyn heikennetty sillä, että koltilla on oma kyläkokouksensa ja luottamusmiehensä?
Muuten muistelen, että pilottiprojektiksi tarkoitetussa Metsähallituksen, siis Suomen valtion edustajan, asettamassa Hammastunturin Akwé Kon -työryhmässä inarinsaamelaisilla ei ollut työryhmässä ainuttakaan heidän itsensä tai kenenkään muunkaan asettamaa edustajaa, joka aidosti olisi kuulunut tähän pieneen saamelaisyhteisöön. Näin, vaikka Hammastunturi kuuluu inarinsaamelaisten historiallisen Inarin lapinkylän alueeseen ja heidän nykyiseen elämän-, elinkeino- ja kulttuuripiiriinsä, tai niin kuin lausunnossa sanotaan, "perinnealueisiinsa". Saamelaiskäräjät ei nähnyt tässä minkään asteen ongelmaa, joten se siitä saamelaiskäräjien työskentelyyn osallistumisen autuudesta.
Näin ulkopuolisen silmin tuo Jääskön toiminta vaikuttaa siltä, että saamelaisenemmistö pyrkii syrjäyttämään saamelaisvähemmistön (inarinsaamelaiset) eli alkuperäiskansa saamelaiset käyttäytyy vähemmistöä, ja vielä hyvin läheistä sukulaiskansaa, kohtaan aivan samalla tavalla kuin muutkin kansat. Heti kun vähemmistön tai heikomman kimppuun voidaan käydä, se tehdään oman edun saamiseksi. Tämän jälkeen, kun saamelaiset ovat pilanneet oman pesänsä, heillä ei ole mitään kanttia arvostella muita. Ilmneisesti Jääskö ja hänen kaltaisensa haluavat etnisesti puhdistaa todellisen alkuperäiskansan, inarinsaamelaiset, pois Lapista.
VastaaPoistaAntero Järvinen
Hirvasrummun viimeisin blogi kertoo karua kieltä siitä, että taistelu inarinsaamelaisten menneisyydestä jatkuu ja jokainen saamelais/lappalaissukupolvi joutuu itselleen selvittämään yhä uudelleen suhteensa inarinsaamelaisten historiaan. Tulkintojen runsaus ja uudistuvuus pitää kentän liikkeessä. Uuden kilpailevan yhdistyksen perustaminen osoittaa, että sen avulla yritetään sysätä Avaskarin johtama Anarash-yhdistys syrjään. Ylä-Lapissa Inarin saamelaisten historiasta on tullut patologista, siitä tullut saamelaiskäräjien enemmistön poliittisen ohjauksen ja manipulaation uhri. Siksi olen sitä mieltä että tässä tilanteessa pitää olla lääkärin etiikka. Sellainen lääkäri joka alkaa syyttää potilasta tämän sairaudesta, käyttäytyy epäeettisesti. Lääkärin on löydettävä lääke, joka parantaa sairauden. Samoin on historiantutkijan laita ja kaukonäköisesti toimivan poliitikon laita.
VastaaPoistaAlkuperäisväestö on jotakin sellaista, joka voidaan määritellä koko laajuudessaan koskemaan sellaiseen väestöön kuuluvaa henkilöä, joka itse tuntee kuuluvansa siihen ja kykenee asiakirjoin ja muiden tosiasioiden perusteella osoittamaan siihen kuuluvansa. Ahdasmielinen ihminen joka elää laput silmillä ei saata tätä ymmärtää. Tällaiset ihmiset on haastettava osoittamaan oman alkuperäiskansapolitiikan virheet. Nykyisen saamelaismääritelmän perusteella tapahtuvat järkeilymenetelmät ovat samat kuin minkä tahansa tieteen. Etnisyyteen perustuva alkuperäisväestön määrittely on tieteen vastainen. Kuten olemme nähneet, tällaiset poliittiset rajanvedot johtavat vain turhiin ristiriitoihin. Ja nyt tätä ristiriitaa haluaa tämä uusi perustettava inarinsaamelaisten etuja ajava yhdistys yllä pitää.
Tähän ei voi muuta kuin todeta, että Inarin kalastaja- ja metsäsaamelaiset ovat eläneet pitkän ja vaikean elämän; tie onneen ja parempaan ei ole ollut ruusuilla tanssimista. Mutta raskaimpanakin aikana he ovat varjeltuneet sortumasta itse ihmisvihaan. Ajatellessaan ihminen kasvaa. Mutta eräille inarinsaamelaisille faktojen tunnustaminen näyttää olevan vaarallista. Olen vakuuttunut siitä Inarin saamelaiset haluavat suojella synnyinseutujaan. Kansojen ystävyys ei ole Anu Avaskarin johdolla toimivalle yhdistykselle mikään mainosjuliste, vaan elävä lämmin historiasta ylös kumpuava tunne. Ei väkivalta, vaan rakkaus liittävät Inarin saamelaiset yhteen. Yhdessä he ovat kokeneet paljon, yhdessä he ovat oppineet tuntemaan sekä surun, että ilon. Miksi Anu Avaskarin johdolla toimiva Anarash-yhdistys puolustaa inarinsaamelaisia, lähettää kirjelmiä, jättää eriäviä mielipiteitä, käy poliittisten päättäjien luona. Siksi, että Inarin saamelaiset puolustavat kotejaan, kulttuuriaan ja aluettaan. Sopiikin kysyä, haluaako Neeta Jääskön johdolla toimiva yhdistys romuttaa sen arvokkaan työn mitä Avaskari on tähän mennessä aikaansaanut?
Jouni Kitti
Mielestäni uusi yhdistys on nimensä perusteella Inarin alueella asuvien saamelaisten yhdistys, koska nimen osat on kirjoitettu erilleen. Helsingin horisontista katsoen se näyttää inarinsaamelaiselta yhdistykseltä.
VastaaPoistaNäin ollen uusi yhdistys pääsee saaliinjaolle alkuperäisten inarinsaamelaisten
kanssa vaikkapa kielirahoista. Ei tunnu hyvältä!!! Hajoita ja hallitse on ollut
pikät ajat valtaapitävien strategia, jolla epämieluisat vähemmistöt on nujerrettu.
Todellakin, tarkemmin miettien yhdistyksen nimen ja sen ilmoitetun tarkoituksen välillä on tällainen ristiriita. Voi tuntua pilkunviilaukselta sanoa, mutta tässä asiassa sillä on merkitys: isolla alkukirjaimella ja erikseen kirjoitettuna "Inarin saamelaiset" tarkoittaa kaikkia Inarissa asuvia saamelaisia, tai laajentaen, myös kaikkia saamelaisia joiden juuret ovat Inarissa, "Inarin saamelaisia" tässä mielessä ovat myös kunnassa asuvat koltat.Pienellä alkukirjaimella (paitsi juoksevan tekstin lauseen alussa ja erisnimessä, kuten yhdistyksen nimen ensimmäisen sanan alussa) "inarinsaamelaiset" tarkoittaa määrättyä omakielistä ja omakulttuurista saamelaisryhmää, johon ei kuulu automaattisti vain siksi että asuu Inarissa. Tämä inarinsaamelaisten ryhmä ei ole ainakaan toistaiseksi järjestäytynyt samalla tavalla kuin koltat, joilla on omasta perinteisestä kylähallinnostaan periytyvät, nykyään lähinnä neuvoa-antavat itsehallintoelimensä. Saamelaiskäräjät on päättänyt selventää inarinsaamelaisten oikeudellista asemaa, vai miten se toimeksianto kuului. Pessimistisimmässä ennustuksessani tilanne on vähän sama kuin Venäjän duuma olisi 1900-luvun alussa ottanut Suomen valtiollisen aseman "selventämisen" kohteeksi. Toistaiseksi tuloksista on nähty tämä "Inarin saamelaiset" -yhdistyksen perustaminen. Saamelaiskäräjien hallitusta ja uuden yhdostyksen hallitusta yhdistää Heikko Paltto, joka on molempien jäsen. Kun inarinsaamelaiset eivät ole järjstyneet kuin edustuksellisuudesta kiisteleviksi yhdistyksiksi, muut saamelaiset päättävät ketkä "edustavat" inarinsaamelaisia milloin missäkin. Tällöin inarinsaamelaisuuden perusteeksi ovat saaneet kelvata aika läyhät siteet, kuten että "edustajan" äidinisä on ollut inarinsaamelainen.
VastaaPoista