Päivitetty korjauksin ja muutoksin 27.1.2018
Pitkän tauon jälkeen avaan hetkeksi blogini kommentoidakseni Janne Saijetsin mielipidekirjoituksia ja tarkastellakseni tuota kirjoitusta osana laajempaa saamelaispoliittista kokonaisuutta. Hyvä lukija, olitpa ystävä tai vihamies, otapa eteesi iso kuppi hyvää kahvia (engl. covfefe), sillä tämä kirjoitus on tapojeni mukaisesti aika lailla pitkä ja polveileva.
Pitkän tauon jälkeen avaan hetkeksi blogini kommentoidakseni Janne Saijetsin mielipidekirjoituksia ja tarkastellakseni tuota kirjoitusta osana laajempaa saamelaispoliittista kokonaisuutta. Hyvä lukija, olitpa ystävä tai vihamies, otapa eteesi iso kuppi hyvää kahvia (engl. covfefe), sillä tämä kirjoitus on tapojeni mukaisesti aika lailla pitkä ja polveileva.
Lapin
Kansa julkaisi tänään 25.1.2018 Janne Saijetsin puheenvuoron ”Kuka on
inarinsaamelainen?”. Puheenvuoro on osa keskustelukierrosta, jonka hän itse
avasi LK:n 20.1.2018 julkaisemalla mielipidekirjoituksella ”Inarinsaamelaiset"
on oppositiopuolue. Tätä avausta kommentoi 23.1. keskustelupalstalla lehden
pitkäaikainen, nyt eläkkeellä oleva Inarin aluetoimittaja Veikko Väänänen,
jolla on pitkäaikainen kokemus saamelaispolitiikasta, ja kriittinen asenne
siihen linjaan jota Saijetskin edustaa. Tämän päivän kirjoituksessa Saijets
vuorostaan vastasi Väänäselle ja heitti avoimen haasteen, joka kuului näin:
”Haastan Väänäsen ja yhdistykset esittämään objektiiviset kriteerit
inarinsaamelaisuudelle. Tämän jälkeen voidaan arvioida, kenen etuja he ovat
ajamassa”.
Yhdistyksillä
Saijets tarkoitti kirjoituksessaan mainitsemia Inarinsaamelaiset ry:tä ja
Inarinmaan lapinkyläyhdistystä ry:tä. Huomautettakoon tässä kohdin että Janne Saijets on inarinsaamelaisten kannatuksesta kilpailevan Aanaar sämmiliih rs:n perustajajäsen. Tietoa Saijetsin yhdistyksen tämänpäiväisestä ahkeroinnista löytyy tämän kirjoitukseni häntäpäästä. Mutta malttia, malttia sanoi joulupukki. Siemaisepa, hyvä lukija, välillä sitä kahvia. Minähän sanoin että sitä tarvitaan.
Tämänpäiväisessä
kirjoituksessaan Saijets huitaisee Väänäsen ja noiden kahden hänen yhdistyksensä kanssa kilpailevien yhdistyksen
vastineet lähtölaukauskirjoitukseensa pöydältä toteamalla: ”Muutoin Väänäsen
kirjoitus ja yhdistysten kannanotot sisältävät samaa totuudenjälkeisen ajan
nurinkurista retoriikkaa, jota on totuttu näkemään jo 30 vuotta. Edes
peruskäsitteistö ei ole hallussa (esimerkiksi alkuperäiskansa-sana).” Uskoisin
Väänäsen ja yhdistysten hoitavan vastaamisen Saijetsin tämänpäiväiseen
kirjoitukseen, jos lehti sallii keskustelun jatkuvan, mikä olisi toivottavaa.
Onhan se mitä ajankohtaisin, ottaen huomioon että uusi yritys
saamelaiskäräjälain uudistamiseksi on tekeillä, ja vieläpä kiireellisellä
aikataululla.
Siitä edustavatko Saijetsin omat ja hänen hengenheimolaistensa ja Aanaar sämmiliih rs kannanotot totuudenjälkeisen vai totuuden aikaista oikeinpäin olevaa vai nurinkurista retoriikkaa, voidaan olla monta mieltä. Totuuden jälkeistä aikaa kun elämme, ainakin jos Saijetsiin ja eräisiin muihin lähteisiin on uskominen, mikään näistä arvioista ei ole sen totuudellisempi kuin toinenkaan, vaan kaikki edustavat "vaihtoehtoisia totuuksia". Hohoijja, vanhan on vaikea pysyä kärryillä ajan rajussa riennossa. Saako tässä totuudenjälkeisessä ajassa edes sanoa, että toiset arviot ovat vähemmän vaihtoehtoisia eli enemmän totuudellisia kuin toiset?
Siitä edustavatko Saijetsin omat ja hänen hengenheimolaistensa ja Aanaar sämmiliih rs kannanotot totuudenjälkeisen vai totuuden aikaista oikeinpäin olevaa vai nurinkurista retoriikkaa, voidaan olla monta mieltä. Totuuden jälkeistä aikaa kun elämme, ainakin jos Saijetsiin ja eräisiin muihin lähteisiin on uskominen, mikään näistä arvioista ei ole sen totuudellisempi kuin toinenkaan, vaan kaikki edustavat "vaihtoehtoisia totuuksia". Hohoijja, vanhan on vaikea pysyä kärryillä ajan rajussa riennossa. Saako tässä totuudenjälkeisessä ajassa edes sanoa, että toiset arviot ovat vähemmän vaihtoehtoisia eli enemmän totuudellisia kuin toiset?
Vaikka en ajatellut ruotia Saijetsin tämänpäiväistä kirjoitusta, niin sen verran kuitenkin, että kommentoisin Saijetsin lausetta ”Edes peruskäsitteistö
ei ole hallussa (esimerkiksi alkuperäiskansa-sana)”.
Minulle tuli tuosta aika lähelle sellainen pikkulasten kiukkukohtaus jossa huudetaan ja poljetaan jalkaa, ja nyt puran sen ihan kiusalla niin että lankkulattia tietokoneen alla tömisee: "Alkuperäisväestö! Alkuperäisväestö! Alkuperäisväestö!" Niin kerta! Vedän niiskuttaen henkeä, rauhoitun ja jatkan poleemisella asialinjalla:
Jos joku keskustelun
osapuoli käyttää käsitettä ”alkuperäisväestö” käsitteen ”alkuperäiskansa”
sijasta, kysymyksessä voi olla sekä vahinko että harkittu ajatus.
Inarinsaamelaisten kohdalla asia on kuitenkin tavallaan merkityksetön, koska he
ovat sekä alueensa säilynyt alkuperäisväestö että alkuperäiskansa. Tämä
alkuperäisväestö on alkuperäiskansa, koska se on alueensa alkuperäinen
asuttaja, joka asuu yhä alueellaan. Sillä on oma kulttuurinsa, josta oma
inarinsaamen kieli on osa. Inarinsaamelaiset jatkavat omia perinteisiä
elinkeinojaan nykyisissä olosuhteissa ja muodoissaan, toiset pääelinkeinona,
toiset sivuelinkeinona tai harrastuksena, ja he kokevat itsensä
alkuperäiskansaksi. Siinä joitakin perusteita näin aluksi. Inarinsaamelaisten
kohdalla käsitteet ”alkuperäiskansa” ja ”alkuperäisväestö” yhtyvät kauniisti.
Kun on kyse muista saamelaisryhmistä jotka asuvat tällä hetkellä Inarin
historiallisen lapinkylän alueella ja joita voidaan määrätyin perustein pitää
alkuperäiskansana, heidän kohdallaan tilanne on toinen. Vaikka he olisivat
kuinka alkuperäiskansaa yleisesti ottaen, he eivät ole inarinsaamelaisten
historiallisen alueen ensimmäisten asuttajien perillisiä eivätkä siis tämän
alueen alkuperäisväestöä. Kun puhun tässä perillisistä, tarkoitan väestöryhmän
tasolla. Yksityisten henkilöiden, perheiden ja sukujen tasolla tilanne on toki
paljon monimutkaisempi ja monimuotoisempi, niin kuin Saijetskin on aivan oikein
todennut. Hän on siis nyt heittänyt haasteen ja vaatinut Veikko Väänästä ja
kahta yhdistystä kertomaan objektiiviset kriteerit inarinsaamelaisuudelle. Jään
jännityksellä odottamaan vastaavatko haastetut haasteeseen, ja mitä he
vastaavat.
Saijets
on jossain todennut, että inarinsaamelaisten rajaaminen on kaikkea muuta kuin
yksinkertaista. Näin varmaan onkin, alueen väestöliikkeet, yksilöiden
liikkuvuus ja etniset, kulttuuriset ja maantieteelliet rajat ylittävän ”poikkinaimisen”
yleisyys huomioon ottaen, ja lisätään siihen vielä elävän elämän rikkaat
ilmiöt, joista ei mitään pahaa. Kuten vaikkapa se, että kirkonkirjoihin
ilmoitettu isä ei aina ole biologinen isä, hyvä jos om merkitty laisinkaan. Voisi sanoa, että yksittäinen
henkilö, jonka inarinsaamelaisuus tulisi arvioida, ei ole mikään nanotason
komponentti tai pinnoite, jonka ominaisuuksia voi tutkia vaikkapa
säteilyttämällä sitä kontrolloiduissa olosuhteissa. Jos olen vähänkään
ymmärtänyt minulle täysin vierasta alaa oikein, tekniikan tohtori Janne Saijets
on nimenomaan tuon alan asiantuntija. Tämä, ja se, ettei hän ole – oman sanomansa
mukaan – ainakaan ensisijaisesti inarinsaamelainen, ei tietenkään estä sitä,
ettei hänellä olisi oikeutta puhua inarinsaamelaisten asiasta. Siitähän tässä
keskustelussa puhuvat monet muutkin, jotka eivät ole inarinsaamelaisia edes ”osittain”.
Joka tapauksessa Janne Saijets näkyy nyt aktivoituneen erityisesti tässä
asiassa. Sanoisin että hän on vyöttänyt itsensä saamelaisaatteen soturiksi ja
heittäytynyt saamelaispolitiikan tuimaan taistoon, rynnäten juuri nyt joukkonsa
kärjessä kohti muurissa olevaa aukkoa. Tai ainakin aukkoa, jonka hän arvelee sinne syntyneen jahka porttimiinan eli petardin nostattama ruudinsavu- ja pölypilve on vähän hälvennyt. Vanhan ajan linnojen ja kaupunkien
piirityksissä tämä vaati suurinta rohkeutta ja taitoa, ja onnistunutta urhoa
odottivat kunnia, rahapalkkiot ja aatelisarvot. Koska mielipidekirjoituksilla
käytävässä väittelyssä on lähes pääsääntönä panna vastapuolten kontolle sellaista
mitä nämä eivät ole milloinkaan kirjoittaneet, tähdennän että puhuin tuossa
juuri vanhoista ajoista. Ettei nyt kukaan keksisi väittää minun kirjoittaneen että
Saijets kirjoittaisi rahan toivossa. Mutta soturinelämän kunnia ja kurjuus…
joskus se on vain sisäistä, joskus ulkoista. Poliittisten kuvaannollisten porttimiinojen eli uutispommien räjäyttely on tietenkin poliittisten aktivistien ja valtiollista vehkeilyä harrastavien tiedusteluorganisaatioiden yleismaailmallinen toiveuni. Joskus ne vain jäävät suutareiksi, joskus laukeavat omille silmille.
* * *
Vaikka joitakin
ennakoivia merkkejä tulossa olevasta puhurista oli ainakin näin jälkikäteen tutkailemalla
havaittavissa, Janne Saijets siis avasi tämänkertaisen keskustelukierroksen LK:n
20.1.2018 julkaisemalla mielipidekirjoituksella “Inarinsaamelaiset” on oppositiopuolue.
Hoidetaan ihan näin
aluksi pois Janne Saijetsin kirjoituksessaan esittämät syytökset, joiden mukaan
Inarinsaamelaiset ry:n puheenjohtaja eli Anu Avaskari muka vastustaa
saamelaisten maaoikeuksia. Väite on siinä määrin tosiasioiden vastainen että se
on häkellyttävä. Ilmaisuni ”siinä määrin tosiasioiden vastainen” tavoittelee
diplomaattisuutta. Astetta tiukempi ilmaisu on että Saijetsin väite on
absoluuttisesti tosiasioiden vastainen. Se muuttuu kuitenkin ymmärrettäväksi, jahka
laittaa päähän suursaamelaiset lukulasit ja ottaa avuksi suursaamelaisten
koodikirjan. Saijets ja saamelaiskäräjien poliittinen enemmistö johon hän
kuuluu, näkee edelleen inarinsaamelaisten historiallisia alueita ominaan ja haluaa
hallita niitä kollektiivisesti saamelaiskäräjäenemmistönsä kautta. Tämä
punainen lanka on juossut heidän saamelaispolitiikkansa läpi vuosikymmeniä,
eikä heillä näytä riittävän poliittista ja moraalista tajua päästää siitä irti.
Anu Avaskari on yksi tämän hankkeen sitkeä vastustaja, kantona enemmistön
kaskessa ja piikkinä sen lihassa. Vilkaistaanpa sitä suursaamelaisuuden koodikirjaa.
Ahaa, suursaamelaisessa retoriikassa Inarin historiallisen lapinkylän
alueeseen kohdistuvan ekspansiivisen valloitushankeen vastustamista nimitetään saamelaisten maaoikeuksien vastustajiksi. Katsotaan saman tien lisää… Saman
lähteen mukaan inarinsaamelaisia kutsutaan suomalaisten uudistilallisten
jälkeläisiksi ja inarinsaamelaisten identiteetin varastamisen arvostelijoita
saamelaisvastaisiksi. Vaihtoehtoisesti identiteettiään puolustavia inarinsaamelaisia
voi syyttää siitä, että nämä ovat itse asiassa itse identiteettivarkaita.
Esittämällä
kirjoituksessaan perättömiä väitteitä Avaskarista muka saamelaisten
maaoikeuksien vastustajana Saijets, joka samassa
kirjoituksessaan kantaa niin syvää huolta inarinsaamelaisten identiteetin
omimisesta ja edustamisen legitimiteetistä, toimii saamelaispoliittisen
historiallisen Inarin lapinkylän maita himoavan ja hamuavan maanvalloitusmafian uskollisena soturina, tarkemmin ottaen sen propagandistina.
Suosittelen propagandisteillekin totuudessa pysymistä, sillä valheella on
lyhyet jäljet eli se ei kauas kanna.
* * *
Palautetaan
vielä aluksi mieliin Janne Saijetsin oma kommentti taustastaan, jonka hän
esitti YLE:n Kulttuuricocktail-ohjelman kommenttiosiossa 19.05.2016 - 16:24:
Minun
taustastani vielä tarkennukseksi, että vaikka suvussani on voimakas
inarinsaamelainen vaikutus, olen enemmän pohjoissaamelainen.
Suomen saamelaisten keskuudessa lienee aika yleistä, että henkilöllä on sukujuuria enemmän kuin yhdessä saamelaisyhteisöissä. Siinä ei ole mitään vikaa. En ole rasisti, ja kaikkein viimeisimpänä olisin vaatimassa minkään asteen puhdasverisyyttä. Olen itse sukujuuriltani ja geeniperimältäni sekoitus kymmenistä ellei sadoista yhteisöistä ja kulttuureista, ja näiden kautta herra ties kuinka monesta. Mielenkiintoista on kuitenkin se, että saamelaisasioissa kaikkein kiihkeimpien joukosta löytyy kovin monta henkilöä, jotka ovat vain yhden vanhemman puolelta saamelaisia. Täysin epäammatilliselta pohjalta uumoilen, että he työstävät omia sisäisiä identitettiongelmiaan ja kriisejään ulkoistamalla ne ainakin osin saamelaisuuden ja sen eheyden ja ja puhtauden varjelemisen muotoon.
Joka tapauksessa Janne Saijets, jonka suvussa on hänen oman määritelmänsä mukaan voimakas inarinsaamelainen ”vaikutus”, mutta joka kuitenkin on oman arvionsa mukaan ”enemmän” pohjoissaamelainen, jakaa kirjoituksessaan sapekkaita ja valheiden ryydittämiä näkemyksiään siitä kuka saa edustaa legitiimisti inarinsaamelaista saamelaisyhteisöä. Jostain syystä hän välttää Avaskarin mainitsemista nimellä, mutta puhuu kuitenkin Inarinsaamelaiset ry:n puheenjohtajasta, joten ei jää epäilyä siitä keneen hänen mielipideilmaisunsa kohdistuu.
Joka tapauksessa Janne Saijets, jonka suvussa on hänen oman määritelmänsä mukaan voimakas inarinsaamelainen ”vaikutus”, mutta joka kuitenkin on oman arvionsa mukaan ”enemmän” pohjoissaamelainen, jakaa kirjoituksessaan sapekkaita ja valheiden ryydittämiä näkemyksiään siitä kuka saa edustaa legitiimisti inarinsaamelaista saamelaisyhteisöä. Jostain syystä hän välttää Avaskarin mainitsemista nimellä, mutta puhuu kuitenkin Inarinsaamelaiset ry:n puheenjohtajasta, joten ei jää epäilyä siitä keneen hänen mielipideilmaisunsa kohdistuu.
Vaikka
oman sukuni saamelaiset ”vaikutukset” ovat tähänastisen sukututkimuksen
perusteella osoittautuneet perin olemattomiksi – joitain tähän suuntaan
viittaavia jälkiä on seurailtu Ounasjoen ja Köngäksen ruukin suunnalla, mutta
ne ovat osoittautuneet vääriksi tai umpikujiksi – rohkenen kuitenkin
kommentoida Janne Saijetsin kirjoitusta, liittäen sen hiukan laajempiin
yhteyksiin. Kuulenko Ylä-Lapin suunnalta, olisiko Sajoksesta outoa rapinaa, ja
samanlaista pääkaupunkiseudun ja Tampereen suunnalta? Ettei jo noilla suunnilla
kaiveta esille ällätikkuja sen tarkasteluun, joko Hirvasrummun äijän saisi
nalkkiin vihapuheiden levittämisestä.
Täytyypä nimittäin tunnustaa, että pitkä taukoni ei ole johtunut vain muista kiireistä ja iän ja
eräiden sairauksien ja niiden lääkityksen mukanaan tuomasta väsymyksestä. Oma
osuutensa on ollut myös pelolla, että joku keksi vakavissaan syyttää minua
vihapuheista. Näin vihapuhe-puhe on johtanut eläkkeellä olevan journalistin
harjoittamaan itsesensuuria.
Mutta
herranen aika, enhän minä vihapuheita levittele, vaan yritän juuri tässä
kirjoituksessa, taas kerran, vastustaa. Stop, stop haloo! Pankaa pois se
leimakirves: En ole saamelaisvastainen, koska en vastusta saamelaisia, olivatpa
nämä mitä sorttia tahansa. Jos ei lukija ymmärrä että vastustamiseni kohde
tässä kirjoituksessa ja kirjoitusteni muodostamassa kokonaisuudessa on vääryys,
valhe ja kansanryhmien välinen syrjintä ja vihanlietsonta, vika on lukijan –
todennäköisimmin tietoisessa – luetun ymmärtämisessä.
Elämme vihapuheiden suhteen sikäli dramaattisia aikoja, että valtioneuvosto on juuri hetki sitten päättänyt irtisanoa valtakunnansyyttäjä Matti Nissisen, joka viime kuussa tuomittiin suhteellisen pieneen rangaistukseen virkarikoksesta.
Elämme vihapuheiden suhteen sikäli dramaattisia aikoja, että valtioneuvosto on juuri hetki sitten päättänyt irtisanoa valtakunnansyyttäjä Matti Nissisen, joka viime kuussa tuomittiin suhteellisen pieneen rangaistukseen virkarikoksesta.
Iltasanomien mukaan Nissisen irtisanomista esittänyt
oikeusministeri Antti Häkkänen perusteli irtisanomista sillä että Nissisellä ei
ole enää edellytyksiä jatkaa virassaan. Päätöksessä arvioitiin
valtakunnansyyttäjä Nissisen toimintakykyä tehtävässään. Iltasanomien mukaan
Häkkinen toteaa tiedotteessaan: "Valtakunnansyyttäjän tehtävä on virka,
jonka hoitamisessa voidaan edellyttää erityistä moitteettomuutta.
Valtakunnansyyttäjän nauttima luottamus ja uskottavuus ovat keskeinen osa hänen
toimintakykyään. Esimiesasemassa ja virastopäällikkönä häneen voidaan kohdistaa
korkeampia vaatimuksia kuin virkamieheen yleensä.
Vihapuheisiin tämä liittyy siten, että Nissinen on ollut
yksi vahvimpia vihapuhe-rikoksen rikoslakiin ottamisen ja vihapuheista
annettavien tuomioiden koventamisen puolestapuhujia. Jos ei Nissinen
jatkaisikaan näitä vaatimuksia joltain toiselta virkapallilta tai muusta
pulpetista, jatkajia toki tulee riittämään. En sinänsä vastusta absoluuttisesti
tietyn rajan ylittävien julkisten puheenvuorojen rangaistavuutta, ja on
tapauksia jossa raja on selvästi ylitetty, kuten tappo- ja väkivaltauhkaukset
ja ilmaisut kuten "suvakkihuora". Sananvapauden intressi on kuitenkin
sen verran tärkeä sekä yksilön että demokraattisen yhteiskunnan toimivuuden
kannalta, että sitä on varjeltava kuin silmäterää. Ei todellakaan ole syytä
sallia julkisia ja yleisiä asioita ja etuja koskevan keskustelun vaimentamista
oikeusteitse vain siksi että joku sen osapuoli huutaa "vihapuhetta!"
ja poliisia.
* * *
Vuoden
2015 loppupuolella Janne Saijets oli ensimmäisenä allekirjoittajana julkisessa
vetoomuksessa, joka loppui ”Vaadimme, että vihapuheet lopetetaan välittömästi,
ja että keskustelua jatketaan rakentavana dialogina”. Tätä omaa vaatimustaan
Saijetsin olisi hyvä noudattaa. Tuolloisessa vetoomuksessa sanottiin että allekirjoittajat halusivat taata saamelaisten instituutioiden johtotehtävissä
työskentelevien työrauha ja saada loppu heidän henkilöönsä kohdistuvalle
asiattomalle nettikirjoittelulle – ajatus, johon vanhan koulun lehtimiehenä
luonnollisesti yhdyn. Yhtä luonnollisesti asialliselle kirjoittelulle ja
arvostelulle, joka kohdistuu heidän yhteiskunnalliseen toimintaansa eikä mene
yksityisyyden piiriin tulee sananvapauden periaatteen mukaan olla tilaa. Näin
vielä erityisesti, jos kirjoittelu koskee sellaista vallankäyttöä, joka on toimintaympäristön
mittakaavassa tärkeä yleisen edun näkökulmasta, jolloin asiapohjainen ja
yksityisyyden piiriin menemätön kommentointi ja poikkeavien näkökantojen ja
mielipiteiden esittäminen on tärkeä osa demokraattista prosessia.
* * *
Edellä mainittu vetoomuksen allekirjoittajat, joista
Janne Saijets oli ensimmäinen, ilmoittivat nimellä mainiten haluavansa osoittaa
tukensa Yle Sápmin tuolloiselle aluepäällikölle Pirita Näkkäläjärvelle. Allekirjoittajien
mukaan tämä oli joutunut systemaattisen ja jatkuvan, häirintää ja kiusaamista
muistuttavan poliittisen painostuksen kohteeksi. Valitettavasti
joudun tässä kirjoituksessani taas mainitsemaan Pirita Näkkäläjärven nimen.
Näkkäläjärvellä on täysi tukeni siltä osin kun hän haluaa edistää poliittista
uraansa tai ammatillista uraansa toimittajana – ala, josta tiedän jotain –
mutta sillä pienellä varauksella että odotan ja toivon hänen kehittyvän ja
löytävän rakentavan saamelaispoliittisen linjan julkista toimintaa edustavissa tehtävissä.
Miksi joudun hänet taas mainitsemaan ja peräti arvostelemaan hänen julkisia
kantojaan saamelaispoliitikkona, selviää hiukan alempana.
* * *
Olisikohan
jo aikaa että ottaisin puheeksi tämä Janne Saijetsin kirjoituksen otsikko “Inarinsaamelaiset” on oppositiopuolue. Kun
ensin luin tuon otsikon toivoin Jannen itsensä takia, että otsikko ei vain
olisi sanasta sanaan Jannen itsensä, vaan toimituksen laatima. Kun luin ensin
kirjoituksen ja sitten uudestaan otsikon, otsikkokin aukesi; sen lainausmerkit
eivät tuo esille ironista suhtautumista niillä merkittyyn sanaan. Muistaakseni
Janne Saijets on painottanut että hän ei väheksy inarinsaamelaisia jo siitäkin
syystä että hänen omassa suvussaan on inarinsaamelaisia vaikutuksia, hän vain
pitää inarinsaamelaisuutta ongelmallisena siksi että inarinsaamelaisia
sukuyhteyksiä on laajasti kaikissa saamelaisryhmissä. Tähän problematisointiin
hänellä on luonnollisesti täysi oikeus enkä suinkaan ole itse sokea rajausasian
ongelmallisuudelle. Hyvä että Saijets edustaa tällaista kantaa, suursaamelaisen
enemmistön keskuudesta on kuultu kannanottoja joiden mukaan inarinsaamelaiset
ovat laidasta lukien suomalaisperäisiä tai vähintäänkin täysin
suomalaistuneitten uudistilallisten jälkipolvea.
Saijetsin
otsikon ”Inarinsaamelaiset” ei siis tarkoita kansanryhmää, johon Janne Saijets siis
itse omien sanojensa mukaan kuuluu ”vähemmän”, vaan Inarinsaamelaiset ry -yhdistystä, jonka
puheenjohtaja on inarinsaamelainen Anu Avaskari.
Nyt
varsinaiseen asiaan. Olen päätynyt
käsitykseen, että Janne Saijetsin mielipidekirjoitus “Inarinsaamelaiset” on oppositiopuolue kannattaa ennen kaikkea nähdä
hyökkäyksenä inarinsaamelaista Anu Avaskaria vastaan, joka keräsi
saamelaiskäräjien vaaleissa suurimman äänimäärän, mutta ei silti mahtunut
saamelaiskäräjien hallitukseen muka yhteistyökyvyttömänä. Tuo perustelu oli selvästikin puhdasta pötyä, koska Avaskari ei voisi selvitä tehtävästään Inarin kunnanvaltuuston puheenjohtajana jos hän olisi vähänkin suuremmassa määrin yhteiskyvytön. Olennaista ei ole niinkään, tai lainkaan, ne asiaväitteet jotka
Saijets esittää. Ne ovat osin mielettömiä, kuten että Avaskarin ja
Inarinsaamelaiset ry:n päätavoite olisi saamelaisten ja vieläpä erityisesti
inarinsaamelaisten oikeuksien vastustaminen. Mielipidekirjoituksen
valheellisten väitteiden perusteella se on helposti tunnistettavissa ja
luokiteltavissa propagandaksi. Oikeastaan kirjoituksesta puuttuu vain sellaisia
väitteitä että Avaskari ja muu ”oppositio” puolue-yhdistyksineen haluaisi viedä
inarinsaamelaisten porot ja syödä ne suihinsa jälkiruokana kaikkien
saamelaisten, ja tietenkin eritoten inarinsaamelaisten oikeuksien ja maiden päälle.
Jos Saijetsia on uskominen – ja miksi olisi – inarinsaamelaisoppositiohan se
nimenomaan on este inarinsaamelaisten maiden ja oikeuksien palauttamiselle…
kaikille, siis tuota kaikille muille... khmmm hkröm siis inarinsaamelaisille.
Olkaamme onnellisia siitä että inarinsaamelaiset oppositiopuoluelaiset eivät
Janne Saijetsin tarjoamissa mielikuvissa sentään kanna tikaria teräviksi
viilatuissa hampaissaan ja että he eivät syö saamelaisia – ja tietenkin aivan
erityisesti inarinsaamelaisia – lapsia. Huh helpotusta!
Siis
mikä ”laajempi hyökkäys”, muka? No tällainen: Hyökkäyksessä Avaskaria vastaan
oli nimittäin jotakin kovin tuttua, ja miksipä ei olisi, koska se ei ole
ensimmäinen laatuaan. Piti tonkia arkistoja, ja sieltähän niitä alkoi löytyä:
20.12.2013
YLE Sápmi julkaisi verkkouutisen, jonka suomennettu otsikko oli "Länsman
ja Paltto: Onko Avaskarilla valtuutus väittää, että Inarin saamelaisia
syrjitään saamelaispolitiikassa?” Uutisen toinen kirjoittaja oli YLE Sápmin
silloinen päällikkö Pirita Näkkäläjärvi.
25.5.2015 Yle Sápmi julkaisi artikkelin jossa
nostettiin esille Ilmari Mattuksen Anarâš-lehdessä
julkaisema mielipidekirjoitus, jonka otsikko oli suomennettuna
”identiteettivarkaus”. YLE:n jutussa selitettiin että Mattus syytti identiteettivarkaudesta
”epäsuorasti” Inarinsaamelaiset- eli Anarâšah-yhdistystä, ja kerrottiin että
sen puheenjohtaja on Anu Avaskari. YLE:n jutun toinen kirjoittaja oli
YLE Sápmin silloinen päällikkö Pirita Näkkäläjärvi.
17.1.
2018 Mika Laiti julkaisi Fáktalávvussa
-blogissa kirjoituksen, jossa hän todistelu tilastollisesti että “Avaskari
puheet Inarin sortamisesta vaalijärjestelmässä eivät pidä paikkansa”. Pirita
Näkkäläjärvi levitti Laitin jutun Twitterissä 19.1.2018.
Seuraavana
päivänä, 20.1. , eli samana päivänä kun Lapin Kansa julkaisi Janne Saijetsin
Avaskaria vastaan suunnatun jutun,
Pirita Näkkäläjärvi jakoi Twitterissä edellä mainitun vanhan, 25.5.2015
julkaisemansa jutun, jonka kärki oli suunnattu Avaskaria vastaan.
Tänään, 25.1.2018, Pirita Näkkäläjärvi twiittasi
linkin samaan vanhan juttunsa uudestaan, tällaisella saatteella:
”Tiesittehän, että vaikka Anarâšah-yhdistys
esiintyy kaikkien inarinsaamelaisten edustajana, niin se ei pidä paikkansa.
Tässä luettavaa aiheesta https://yle.fi/uutiset/3-8015192 … https://yle.fi/uutiset/3-7527741 … https://yle.fi/uutiset/osasto/sapmi/uudella_saamelaisyhdistyksella_oma_inarinsaamelaismaaritelma/9215967 … #oikeusministeriö #saamelaiset
Piritan twiitin alempi nettilinkki vie YLE Sápmin
7.10.2016 päivättyyn uutiseen ”Uudella
saamelaisyhdistyksellä oma inarinsaamelaismääritelmä”.
Jutussa uuden Aanaar sämmiliih
-yhdistyksen puheenjohtaja Neeta Jääskö kertoo, että yhdistykseen voivat liittyä kaikki
inarinsaamelaiset, ja että yhdistys haluaa myös osallistua keskusteluun siitä,
että kuka on inarinsaamelainen. Neeta sanoo: ”Olemme kirjoittaneet oman
inarinsaamelaismääritelmän. Toivottavasti voimme myös edistää sitä keskustelua
jotenkin tätä kautta. Inarinsaamelainen on henkilö, jonka äidinkieli on
inarinsaame, tai yksi hänen vanhemmistaan puhuu sitä äidinkielenään, tai yksi
hänen mummoistaan tai ukeistaan puhuu sitä tai yksi hänen isomummoistaan tai
isoukeistaan puhuu inarinsaamea äidinkielenään”.
Piritan twiitin osoitteena näkyy olevan myös oikeusministeriö-twittersivu, ja pitihän siellä minunkin pistäytyä. Siellähän tuo kirjoitus näkyy olevan, ja on siellä toinenkin Piritan kommentti, ja on siellä myös Petra Laitin twiitti, joka linkittää vuoden takaiseen Helsingin Sanomien julkaisemaan artikkeliin. Mikko-Pekka Heikkisen kirjoittaman artikkelin otsikko on "Tutkijaryhmä: Suomi rikkoo perustuslakia suhteessa saamelaisiin, ja korkein hallinto-oikeus on epälooginen päätöksissään siitä, kuka on saamelainen". Laiti perustelee artikkelin uusintalinkitystä sillä, että se on erittäin relevantti, kun Inarissa on taas kuuleminen saamelaiskäräjälain muuttamisesta. Niinpä.
Piritan twiitin osoitteena näkyy olevan myös oikeusministeriö-twittersivu, ja pitihän siellä minunkin pistäytyä. Siellähän tuo kirjoitus näkyy olevan, ja on siellä toinenkin Piritan kommentti, ja on siellä myös Petra Laitin twiitti, joka linkittää vuoden takaiseen Helsingin Sanomien julkaisemaan artikkeliin. Mikko-Pekka Heikkisen kirjoittaman artikkelin otsikko on "Tutkijaryhmä: Suomi rikkoo perustuslakia suhteessa saamelaisiin, ja korkein hallinto-oikeus on epälooginen päätöksissään siitä, kuka on saamelainen". Laiti perustelee artikkelin uusintalinkitystä sillä, että se on erittäin relevantti, kun Inarissa on taas kuuleminen saamelaiskäräjälain muuttamisesta. Niinpä.
* * *
Äskeinen Neeta Jääskö
-lainaus oli siis Pirita Näkkäläjärven tämänpäiväisestä twiitistä. Kaikki kunnia itsekunkin isomummoille ja isoukeille. Mutta olisiko
siis liioiteltua päätellä, että Saijetsin kirjoitus LK:ssa on nähtävä
ensisijaisesti osana laajempaa kampanjaa, jonka yksi toimija on ainakin
Pirita Näkkäläjärvi? Palattuaan Lontoosta jossa hän suoritti jatko-opintoja,
Pirita on osoittanut kiitettävää aktiivisuutta profiloidakseen itseään nuoremman
polven saamelaisvaikuttajana. Tuloksena on ollut toistaiseksi valinta Vuoden
saamelaiseksi, mikä ei ole huono saavutus. Olisiko tähtäimessä seuraavat
saamelaiskäräjävaalit, olisiko peräti puheenjohtajaksi asti? Muistamme että
Pirita oli ennen saamelaistoimituksen johtajaksi valitsemistaan
saamelaiskäräjien jäsen ja aktiivinen silloisen käräjäpuheenjohtajan
Klemetti Näkkäläjärven kritiikitön ihailija. Päätoimittajana hän ohjaisi
toimitustaan saamelaiskäräjien enemmistön äänitorvena. Tehtävästään erottuaan
hän jatkaa entisellä linjallaan mm. twitterissä ja Fáktalávvussa, jonka tekijät
väittävät sen tarjoavan ”Tosiasiallista, luotettavaa ja ajankohtaista tietoa
saamelaisista”. Siis tosiasiallista khhrrröm, kröh – peijakkaan yskä –
luotettavaa krrrm kröh kröm – no mistä tämä yskä juuri nyt iski? Nopea lukaisu
osoittaa, että siellä laavussa on tarjolla etupäässä vanhaa, tuttua ja
kulunutta propagandaa. Mitäpä muuta Avaskariin
kohdistuvat mustaamiskampanjat ovat olleet kuin propagandaa? Ja mitäpä muuta
nyt ajankohtainen kampanja on kuin propagandaa, tutulla käsialalla. En tietenkään tarkoita, että Pirita Näkkäläjärvi olisi kirjoittanut Janne Saijetsin kirjoituksen, mutta innokkaasti hän antaa sille sivustatukea. Ja etteivät vain erilaiset esiintulot olisi peräisin samasta sylttytehtaasta? Jäljet näyttävät nimittäin sellaiselle johtavan.
* * *
Nyt
Pirita Näkkäläjärvi on ottanut täyden askelen täysimittaiseksi
saamelaispoliitikoksi, twitterin maailmasta perinteisen lehdistön julkisuuteen.
Eilen eli 24.1.2018 sanomalehti Kaleva julkaisi Pirita Näkkäläjärven ja Klemetti
Näkkäläjärven yhteisen saamelaispoliittisen mielipideartikkelin otsikolla
”Saamelaismääritelmä on ratkaiseva Saamen kansalle”. Entinen johtava
saamelaispoliitikko, saamelaiskäräjien jäsen 1996–2003 ja puheenjohtaja
2008–2015, nykyinen Lapin yliopiston tutkijatohtori Klemetti Näkkäläjärvi ja
hänen silloinen poliittinen ihailijansa, saamelaiskäräjien jäsen Pirita
Näkkäläjärvi ja sittemmin YLE:n saamelaistoimituksen johtaja ja nykyinen Vuoden
saamelainen Pirita Näkkäläjärvi – nämä titteliritiramssut ihan hengästyttää – ovat
siis löytäneet toisensa ja ratsastavat jälleen, satulalaukuissa jostain
ylöskaivamansa aitosaamelaiset yhdistetyt sota-, leima- ja pilkkakirveet.
Ehkä
sillä erotuksella entisaikain taistoihin nähden että entisestä
saamelaispoliittisesta soturista Klemetti N:stä ja hänen uskollisesta
oppilaastaan ja aseenkantajastaan Pirita N:stä on jälkimäisen karttuneen työ-
ja elämänkokemuksen ja jatko-opintojen kautta tullut tasavertainen poliittinen
taistelijapari. Peräti akateeminen taistelijapari. Kulttuuriantropologiaan
suuntautunut Klemetti Näkkäläjärvi on filosofian tohtori ja Lapin yliopiston arktisten
alkuperäiskansojen tutkimuksen tukijatohtori. Piritan akateemiset ja muut ansiot ilmenevät kirjoitukseni seuraavasta osiosta.
* * *
Tähän kohtaan kirjoitustani sijoittuu selvitys Pirita Näkkäläjärven opinto- ja työansioista. Minusta se on paikallaan julkistaa jo siitäkin syystä, että hän on nyt hyvin aktiivinen saamelaispolitiikassa, ja hänestä voi tulevaisuudessa tulla vaikka mitä. Pelkästään ajankohtaisesta saamelaispolitiikasta kiinnostunut lukija voi harkita tämän osion yli hyppäämistä.
Alkuperäinen tarkoitukseni oli valottaa Pirita Näkkäläjärven opinto- ja työtaustaa, mutta ei kuitenkaan julkistaa hänen koko työhistoriaansa lukioiästä alkaen, varsinkin kun nykyään on olemassa Linkedin ja muita vastaavia lähteitä, joista asian voi tarkistaa. Kun en hoksannut turvautua tähän lähteeseen, kirjoitukseni alkuperäiseen versioon jäi puutteita ja ehkä virheitäkin. Oma aktiivinen journalistiurani sattui aikakauteen, jonka alussa tomitustalojen arkistot koostuivat pääosin lehtileikkeistä, jotka oli järjestetty kirjekuoriin ja kuoret arkistokaappien vetolaatikoihin. Jos ei henkilön meriittilista löytynyt hänen henkilökuorestaan, niin sitten ehkä Kuka-kukin-on -vuosikirjasta, tai eri alojen matrikkeleista, joita oli kertynyt arkiston kirjahyllyihin, tietenkin asianomaiseen kohtaan. Oli matrikkelit Suomen meripäällystöstä, meijeristeistä, eläinlääkäreistä jne, pääasiassa n.s. takavuosilta.
Opin sen, että kerran juttuun pujahtanut ja sen kautta arkistokuoressa uinuvaan leikkeeseen jäänyt virheellisellä tiedolla oli ikävä tapa putkahtaa uudestaan lehteen kun uusi toimittaja tukeutui uutta juttua tehdessään leikkeessä oleviin tietoihin. Siksi pyrin tässä alla etenkin nykyajan tiedonhankinnan helppouteen nähden liioiteltuun kattavuuteen ja tarkkuuteen. Piritan ei todellakaan tarvitse hävetä opiskelu- ja työuraansa, ja tuskin kukaan on niin väittänytkään.
Pirita opiskeli aluksi vuosina 1999-2005 Helsingin kauppakorkeakoulun englanninkielisessä ohjelmassa kansainvälistä liiketoimintaa. Vuonna 2016 hän osallistui USA:n ulkoministeriön järjestämään kolmiviikkoiseen, nuorille ja potentiaalisille johtajille suunattuun kansainväliseen IVLP-ohjelmaan. Opiskeluajan media-alaan suoraan liittyviä meriittejä oli toiminta ylioppilaskunnan tiedotuslehden Punakulman päätoimittajana 2001 ja saman julkaisijan Kylteri-aikakauslehden päätoimittajana 2002. Ura YLE:n saamelaistoimituksessa alkoi jo ennen Kauppakorkeakoulua kesätoimittajana vuonna 1998, ja jatkui opintojen aikana kesätoimittajana vuosina 1999 ja 2001. Vuonna 2002 oli hän oli vakituisena TV-toimittajana tiimissä joka aloitti pohjoismaiset TV-uutiset Ođđasat Suomen puolella. Tässä työssä hän toimi myös uutispäällikön sijaisena. Opinnot kauppakorkeakoulun englanninkielisessä ohjelmassa päätyivät Maste of Science in Economics eli kauppatieteiden maisterin arvoon.
Varsinainen työura alkoi Lontoossa, Bank of American omaisuudenhoito-osaston Merrill Lynchin analyytikkona ja jatkui Nokian yrityskauppapäällikkönä lähes neljän vuoden ajan. Seuraavaksi hän toimi puolisentoista vuotta strategiasektorilla PriceWaterCoopers -monialajättiläiseen (jonka toimialojen kirjo ja yritysrakenne ovat liian laajoja ja monimutkaisia tässä avattavaksi) kuuluvassa Booz & Companyssa. Täältä hän siirtyi suoraan Metso Paperin strategiaosaston päälliköksi, missä toimessa hän vaikuutti vähän yli puoli vuotta kevääseen 2012.
Pirita oli valittu saamelaiskäräjien jäseneksi loppuvuodella 2011 ja käräjien hallitukseen, mutta luopui näistä paikoistaan tultuaan valituksi YLE Sápmin johtajaksi syksyllä 2012.
Vuonna 2013 Pirita Näkkälärven johdollaan luotiin Yle Ođđasat -TV-uutiset, jolla on arkipäivisin 300 000 katsojaa.
Jos ei näitä vakuuttavia meriittejä sekä opinto- että työuralla tietäisi, Pirita Näkkäläjärven eteneminen media-alalla näyttäisi rakettimaiselta. Nyt se on ollut vain vakuuttava, vaikkakin oman arvioni mukaan eräin YLE Sápmin päätoimittajuuteen liittyvin kauneusvirhein.
* * *
Tähän kohtaan kirjoitustani pujautan pitkän pätkän YLE:n saamelaistoimituksen journalistisia linjauksia koskevaa pohdintaa. Pelkästään ajankohtaisesta saamelaispolitiikasta kiinnostunut lukija voi surutta hypätä senkin yli.
Pirita Näkkäläjärvi selvisi ymmärtääkseni asemassaan YLE Sápmin johtajana hyvin ja kehitti yksikkönsä toimittaa kiitoksen ansaitsevalla tavalla. Hän sai kuitenkin osakseen krittiikiä tasapuolisuuden puutteellisuudesta. Asialliseen kritiikkiin liittyi sosialisessa mediassa viestejä jotka ylittivät sen rajan, mitä on pidettävä yleisesti hyväksyttynä silloinkin kun harjoitetaan sallittua, yleisen merkityksen omaavaan toimintaan kohdistuvaa arvostelua. Osa meni yksityisyyden alueelle, ja osa on arvatenkin ollut törkyä. Tällaista kukaan ei ansaitse. Edellä mainitsemani Janne Saijetsin ensimmäisenä allekirjoittama adressi YLE Sápmin johtajan ja saamelaiskäräjien silloisen ja entisten työrauhan puolesta oli epäilemättä vilpittömästi tarkoitettu häirinnäksi koetun viestinnän lopettamiseksi, mutta jäi sanomaltaan vaillinnaiseksi siinä, että se ei vetänyt rajaa sallitun julkisen kriittisyyden ja henkilöihin ja näiden yksityisyyden puolelle menevän julkisen rääpimisen ja yksityisinä viesteinä lähetetyn törkyilyn välillä.
Jos Pirita Näkkäläjärvi koki omat kannanottoni osaksi kiusaamista ja häneen kohdistuvaa painostusta olen siitä pahoillani, mutta se ei tarkoita että pitäisin hänen julkista merkitystä omaavaansa toimintaan kohdistamaani krittiikiä perusteettomana tai vääränä. On selvää, että YLE Sápmin johtajan paikka voi olla tuulinen ja että itsensä syrjityiksi kokevat saamelaiset seuraavat johtaja-päätoimittajan linjauksia ja omissa nimissään julkaisemia juttuja.
Kertaan toisin sanoin aikoinani esittämää kritiikkiä. Pirita Näkkäläjärven toimiessa YLE Sápmin johtajana kritisoin useamman kerran hänen juttujaan ja linjauksiaan yksikkönsä harjoittaman journalismin johtajana, koska näin, että hän oli kykenemätön tai haluton täysin sisäistämään ja toteuttamaan YLE:n ja oman asemansa vaatimaa journalistista puolueettomuutta, vaan ajoi sitkeästi sitä poliittista agendaa joka hänellä oli tullessaan YLE Sápmin johtajaksi. Minulla on tunne, että tähän on osaltaan vaikuttanut hänen opintojensa ja työkokemuksensa painottamineen kaupalliselle sektorille, jolloin journalismi ei ole hänellä niin veressä kuin mitä sen pitäisi olla YLE Sápmin päätoimittajalla. Aidossa klassisessa journalistisessa ammatti-identiteetissä toimittaja kokee ensisijaiseksi päämiehekseen yleisönsä, jolle journalisti on vastuussa siitä että hän tarjoaa puolueettomasti toimitettuja uutisia ja analyysejä. Lehden tai muun median omistaja ja julkaisija on klassiselle journalistille lähinnä hänen työnsä mahdollistaja ja suurten suuntaviivojen antaja, joka ennen kaikkea vaati journalistilta korkeatasoista, kriittistä journalismia. Piritan työura ja journalistiset saavutukset kertovat lahjakkuudetsa ja hyvästä organisaatiokyvystä, mutta viittaavat kriittisen journalismin sijasta ennemminkin tiedotuspuolelle. Tiedottaja tietää, että hänen päämiehensä, jolle hän vastaa, on hänen työantajansa, ja että hänen tehtävänsä on käyttää lahjakkuuttaan edistääkseen päämiehensä etuja. Olen itse toiminut sekä niin sanotusti vanhan ajan journalistina että journalistina lehdissä, joiden ainoa tarkoitus oli edistää julkaisijan etuja levittämällä julkaisijansa sanomaa lukijoiden keskuuteen, pilkun tarkkudella sellaisena kuin julkaisija sen halusi. Tällaisessa julkaisutoiminnassa klassinen journalisti oli samassa asemassa kuin erään hyvin vanhan ammatin harjoittaja. Työn menetelmät soveltavat journalismin menetelmiä, ja lopputulos jäljittelee mahdollisimman tarkoin kriittistä journalismia, mutta sisimmältä olemukseltaan koko tuote on alusta loppuun jotain muuta.
Motiivini kritiikkini ei ollut yleinen huoli YLE Sápmin journalismin tasosta, vaan nimenomaan se, että YLE Sápmi mielestäni unohti tasapuolisen kriittisyyden nimenomaan saamelaispolitiikkaa koskevassa uutisoinnissaa. YLE Sápmi on ainutlaatuisessa asemassa, saamelaisessa mediamaailmassa ylivoimainen ykkönen resursseiltaan ja yleisöluvuilla laskien. Televisiopuolella se on käytännössä lähes monopoliasemassa, samoin radiopuolella, ja sen verkkosivusto on ylivoimaisesti laajin niin saamenkielinen kuin suomenkielinen saamelaisia koskevien uutisten ja muun aineiston mediakanava. Tämä alueellinen ja kohderyhmäkattavuudeltaan johtava asema johtuu siitä, että sen takana on YLE:n resurssit. YLE taas ei ole mikä tahansa mediatoimija, vaan "YLE-maksuksi" nimitetyllä erityisverolla kustannettu, julkista yleisradiotoimintaa harjoittava, perusjuuriltaan ja kädessä eduskunnan vastuulla oleva journalistinen toimija. Siksi ei ole yhdentekevää noudattaako YLE Sápmi hyviä journalistisia käytäntöjä, vai heittäytyykö se politikointiin kun aihe koskettaa kuumia ja keskeisiä saamelaispoliittisa asioita. YLE Sápmin erikoistehtävä on nimenomaan paneutua saamelaisille tärkeisiin asioihin ja tuoda niitä esille laajasti eri elämänaloilta, eikä toki pelkästään saamelaispolitiikan saralta. Tässä saamelaistoimitus on onnistunut kauniisti. YLE Sápmin tehtävä niin sanotusti saamelaisessa toimintapiirissään ei kuitenkaan periaatteellisilta perusteiltaan ja yleisten journalististen periaatteiden puolesta poikkea YLE:n muusta toiminnasta, vaan sen tulee huomioida ne ja noudattaa niitä hyviä journalistisia käytäntöjä, joihin YLE on Julkisen sanan neuvoston (JSN) jäsenenä vapaaehtoisesti sitoutunut. JSN on media-alan ammattieettisen itsesäätelyn elin, joka omalta osaltaan on takaamassa että sananvapaus säilyy Suomessa ilman viranomaisten ennaltapuuttumista juttujen sisältöön eli sensuuria.
YLE Sápmi voi minun puolesta olla koko saamelaisväestön "äänenkannattaja", mutta edellä mainituilla perusteilla sen ei missään tapauksessa tule olla saamelaiskäräjien äänenkannattaja tai puhetorvi, eikä liioin vahvimman saamelaispoliittisen suuntauksen. Luonnollisesti saamelaistoimituksen tulee uutisoida saamelaiskäräjien toimia ja levittää sen tiedotteita ja kannanottoja, journalististen kriteereiden mukaan valiten. Saamelaistoimituksen tehtävä on kuitenkin harjoittaa korkeimpaan saamelaispoliittiseen elimeen ja kaikkeen muuhunkin saamelaispolitiikkaan ja yhteiskunnallisesti merkitseviin aiheisiin nähden kriittistä journalismia. Kriittinen ei tässä tarkoita kielteistä, vaan tarkkailevaa, pinnan alle menevää, erittelevää, analysoivaa, yhteyksiinsä asettavaa ja julkaisuvaiheessa kohderyhmilleen ymmärrettäväksi tekevää ohjelmatoimintaa. Asioissa, joissa on vahvasti eroavia tai vastakkaisia kantoja, näitä on kohdeltava tasapuolisesti, mutta edelleenkin kriittisesti. Pirita Näkkäläjärven johtajakauden lopulla tässä oli oma arvioni mukaan nähtävissä parannusta, mutta ryhdistäytymiselle olisi edelleen varaa.
Saamelaispoliittiset suuntaukset ja niitä edustavat henkilöt ja järjestöt kuuluvat luonnollisesti aiheisiin siinä missä saamelaiskäräjätkin, mutta kaikkia koskee sama vaatimus. Suuri kannatus ei välttämättä merkitse oikeassa olemista eikä suurimman mediatilan saamista, vaikka kohtuullista suhteuttamista voi olla. Sen tulisi kuitenkin etupässä tarkoittaa että mitä suurempi kannatus, sitä suurempi panos asiallista, kriittistä journalismia. "Kuumissa" saamelaispoliittisissa kysymyksissä toimituksen olisi edelleen harjoitettava itsetarkkailua jotta se ei suosisi määrättyjä suuntauksia jakaen näille ohjelma-aikaa ja palstatilaa jossa he voisivat leimata saamelaispoliittisen vastapuolensa ei ainoastaan väärässä oleviksi, vaan lisäksi kaikin puolin kehnoiksi ja vääriksi profeetoiksi saamelaispolitiikan alalla. Jos leimaamiselle annetaan tilaa, niin annettakoon tasapuolisesti. Jutuissa esiintyvät henkilöt saavat sitten itse päättää, mitä he sanovat ja käyvätkö he leimailemaan vai pysyvätkö he toista mieltä oleviin nähden asiallisemmalla linjalla. Hetkittäin räiskyvä ja kärjistyvä saamelaispoliittinen debatti on YLE Sápmin journalistisen elävyyden suola. Tuollaisten aiheiden karttaminen yhtä lailla kuin yksipuolisuus näivettää julkaisuvälineen äänenkannattajaksi, äänitorveksi ja pahimmillaan propagandamediaksi.
* * *
Pirita Näkkäläjärvi irtisanoutui YLE Sápmin johtajan tehtävästään 2017. Suoritettuaan vuoden lisäopintoja London School of Economics and Political Sciencen Media and Communications (suom. tiedotusvälineet ja viestintä) -ohjelmassa, Pirita Näkkäläjärvi sai tämän arvostetun oppiahjon myöntämän Masters-arvon. Jos hän joskus palaa YLE Sápmin palvelukseen, toivon että lisäopinnot ja yleinen kypsyminen ovat edesauttaneet häntä sisäistämään journalistisen ammattietiikan ja ammattikäytännöt niin että hän huolehtisi paremmin uutisvälineensä tasapainosta ja periaatteellisesta tasapuolisuudest saamelaisasiaan liittyvissä kiistanalaisissakin aiheissa – olivatpa kiistat sitten yhteisön sisäisiä tai ulkoisia.
* * *
Tähän kohtaan kirjoitustani sijoittuu selvitys Pirita Näkkäläjärven opinto- ja työansioista. Minusta se on paikallaan julkistaa jo siitäkin syystä, että hän on nyt hyvin aktiivinen saamelaispolitiikassa, ja hänestä voi tulevaisuudessa tulla vaikka mitä. Pelkästään ajankohtaisesta saamelaispolitiikasta kiinnostunut lukija voi harkita tämän osion yli hyppäämistä.
Alkuperäinen tarkoitukseni oli valottaa Pirita Näkkäläjärven opinto- ja työtaustaa, mutta ei kuitenkaan julkistaa hänen koko työhistoriaansa lukioiästä alkaen, varsinkin kun nykyään on olemassa Linkedin ja muita vastaavia lähteitä, joista asian voi tarkistaa. Kun en hoksannut turvautua tähän lähteeseen, kirjoitukseni alkuperäiseen versioon jäi puutteita ja ehkä virheitäkin. Oma aktiivinen journalistiurani sattui aikakauteen, jonka alussa tomitustalojen arkistot koostuivat pääosin lehtileikkeistä, jotka oli järjestetty kirjekuoriin ja kuoret arkistokaappien vetolaatikoihin. Jos ei henkilön meriittilista löytynyt hänen henkilökuorestaan, niin sitten ehkä Kuka-kukin-on -vuosikirjasta, tai eri alojen matrikkeleista, joita oli kertynyt arkiston kirjahyllyihin, tietenkin asianomaiseen kohtaan. Oli matrikkelit Suomen meripäällystöstä, meijeristeistä, eläinlääkäreistä jne, pääasiassa n.s. takavuosilta.
Opin sen, että kerran juttuun pujahtanut ja sen kautta arkistokuoressa uinuvaan leikkeeseen jäänyt virheellisellä tiedolla oli ikävä tapa putkahtaa uudestaan lehteen kun uusi toimittaja tukeutui uutta juttua tehdessään leikkeessä oleviin tietoihin. Siksi pyrin tässä alla etenkin nykyajan tiedonhankinnan helppouteen nähden liioiteltuun kattavuuteen ja tarkkuuteen. Piritan ei todellakaan tarvitse hävetä opiskelu- ja työuraansa, ja tuskin kukaan on niin väittänytkään.
Pirita opiskeli aluksi vuosina 1999-2005 Helsingin kauppakorkeakoulun englanninkielisessä ohjelmassa kansainvälistä liiketoimintaa. Vuonna 2016 hän osallistui USA:n ulkoministeriön järjestämään kolmiviikkoiseen, nuorille ja potentiaalisille johtajille suunattuun kansainväliseen IVLP-ohjelmaan. Opiskeluajan media-alaan suoraan liittyviä meriittejä oli toiminta ylioppilaskunnan tiedotuslehden Punakulman päätoimittajana 2001 ja saman julkaisijan Kylteri-aikakauslehden päätoimittajana 2002. Ura YLE:n saamelaistoimituksessa alkoi jo ennen Kauppakorkeakoulua kesätoimittajana vuonna 1998, ja jatkui opintojen aikana kesätoimittajana vuosina 1999 ja 2001. Vuonna 2002 oli hän oli vakituisena TV-toimittajana tiimissä joka aloitti pohjoismaiset TV-uutiset Ođđasat Suomen puolella. Tässä työssä hän toimi myös uutispäällikön sijaisena. Opinnot kauppakorkeakoulun englanninkielisessä ohjelmassa päätyivät Maste of Science in Economics eli kauppatieteiden maisterin arvoon.
Varsinainen työura alkoi Lontoossa, Bank of American omaisuudenhoito-osaston Merrill Lynchin analyytikkona ja jatkui Nokian yrityskauppapäällikkönä lähes neljän vuoden ajan. Seuraavaksi hän toimi puolisentoista vuotta strategiasektorilla PriceWaterCoopers -monialajättiläiseen (jonka toimialojen kirjo ja yritysrakenne ovat liian laajoja ja monimutkaisia tässä avattavaksi) kuuluvassa Booz & Companyssa. Täältä hän siirtyi suoraan Metso Paperin strategiaosaston päälliköksi, missä toimessa hän vaikuutti vähän yli puoli vuotta kevääseen 2012.
Pirita oli valittu saamelaiskäräjien jäseneksi loppuvuodella 2011 ja käräjien hallitukseen, mutta luopui näistä paikoistaan tultuaan valituksi YLE Sápmin johtajaksi syksyllä 2012.
Vuonna 2013 Pirita Näkkälärven johdollaan luotiin Yle Ođđasat -TV-uutiset, jolla on arkipäivisin 300 000 katsojaa.
Jos ei näitä vakuuttavia meriittejä sekä opinto- että työuralla tietäisi, Pirita Näkkäläjärven eteneminen media-alalla näyttäisi rakettimaiselta. Nyt se on ollut vain vakuuttava, vaikkakin oman arvioni mukaan eräin YLE Sápmin päätoimittajuuteen liittyvin kauneusvirhein.
* * *
Tähän kohtaan kirjoitustani pujautan pitkän pätkän YLE:n saamelaistoimituksen journalistisia linjauksia koskevaa pohdintaa. Pelkästään ajankohtaisesta saamelaispolitiikasta kiinnostunut lukija voi surutta hypätä senkin yli.
Pirita Näkkäläjärvi selvisi ymmärtääkseni asemassaan YLE Sápmin johtajana hyvin ja kehitti yksikkönsä toimittaa kiitoksen ansaitsevalla tavalla. Hän sai kuitenkin osakseen krittiikiä tasapuolisuuden puutteellisuudesta. Asialliseen kritiikkiin liittyi sosialisessa mediassa viestejä jotka ylittivät sen rajan, mitä on pidettävä yleisesti hyväksyttynä silloinkin kun harjoitetaan sallittua, yleisen merkityksen omaavaan toimintaan kohdistuvaa arvostelua. Osa meni yksityisyyden alueelle, ja osa on arvatenkin ollut törkyä. Tällaista kukaan ei ansaitse. Edellä mainitsemani Janne Saijetsin ensimmäisenä allekirjoittama adressi YLE Sápmin johtajan ja saamelaiskäräjien silloisen ja entisten työrauhan puolesta oli epäilemättä vilpittömästi tarkoitettu häirinnäksi koetun viestinnän lopettamiseksi, mutta jäi sanomaltaan vaillinnaiseksi siinä, että se ei vetänyt rajaa sallitun julkisen kriittisyyden ja henkilöihin ja näiden yksityisyyden puolelle menevän julkisen rääpimisen ja yksityisinä viesteinä lähetetyn törkyilyn välillä.
Jos Pirita Näkkäläjärvi koki omat kannanottoni osaksi kiusaamista ja häneen kohdistuvaa painostusta olen siitä pahoillani, mutta se ei tarkoita että pitäisin hänen julkista merkitystä omaavaansa toimintaan kohdistamaani krittiikiä perusteettomana tai vääränä. On selvää, että YLE Sápmin johtajan paikka voi olla tuulinen ja että itsensä syrjityiksi kokevat saamelaiset seuraavat johtaja-päätoimittajan linjauksia ja omissa nimissään julkaisemia juttuja.
Kertaan toisin sanoin aikoinani esittämää kritiikkiä. Pirita Näkkäläjärven toimiessa YLE Sápmin johtajana kritisoin useamman kerran hänen juttujaan ja linjauksiaan yksikkönsä harjoittaman journalismin johtajana, koska näin, että hän oli kykenemätön tai haluton täysin sisäistämään ja toteuttamaan YLE:n ja oman asemansa vaatimaa journalistista puolueettomuutta, vaan ajoi sitkeästi sitä poliittista agendaa joka hänellä oli tullessaan YLE Sápmin johtajaksi. Minulla on tunne, että tähän on osaltaan vaikuttanut hänen opintojensa ja työkokemuksensa painottamineen kaupalliselle sektorille, jolloin journalismi ei ole hänellä niin veressä kuin mitä sen pitäisi olla YLE Sápmin päätoimittajalla. Aidossa klassisessa journalistisessa ammatti-identiteetissä toimittaja kokee ensisijaiseksi päämiehekseen yleisönsä, jolle journalisti on vastuussa siitä että hän tarjoaa puolueettomasti toimitettuja uutisia ja analyysejä. Lehden tai muun median omistaja ja julkaisija on klassiselle journalistille lähinnä hänen työnsä mahdollistaja ja suurten suuntaviivojen antaja, joka ennen kaikkea vaati journalistilta korkeatasoista, kriittistä journalismia. Piritan työura ja journalistiset saavutukset kertovat lahjakkuudetsa ja hyvästä organisaatiokyvystä, mutta viittaavat kriittisen journalismin sijasta ennemminkin tiedotuspuolelle. Tiedottaja tietää, että hänen päämiehensä, jolle hän vastaa, on hänen työantajansa, ja että hänen tehtävänsä on käyttää lahjakkuuttaan edistääkseen päämiehensä etuja. Olen itse toiminut sekä niin sanotusti vanhan ajan journalistina että journalistina lehdissä, joiden ainoa tarkoitus oli edistää julkaisijan etuja levittämällä julkaisijansa sanomaa lukijoiden keskuuteen, pilkun tarkkudella sellaisena kuin julkaisija sen halusi. Tällaisessa julkaisutoiminnassa klassinen journalisti oli samassa asemassa kuin erään hyvin vanhan ammatin harjoittaja. Työn menetelmät soveltavat journalismin menetelmiä, ja lopputulos jäljittelee mahdollisimman tarkoin kriittistä journalismia, mutta sisimmältä olemukseltaan koko tuote on alusta loppuun jotain muuta.
Motiivini kritiikkini ei ollut yleinen huoli YLE Sápmin journalismin tasosta, vaan nimenomaan se, että YLE Sápmi mielestäni unohti tasapuolisen kriittisyyden nimenomaan saamelaispolitiikkaa koskevassa uutisoinnissaa. YLE Sápmi on ainutlaatuisessa asemassa, saamelaisessa mediamaailmassa ylivoimainen ykkönen resursseiltaan ja yleisöluvuilla laskien. Televisiopuolella se on käytännössä lähes monopoliasemassa, samoin radiopuolella, ja sen verkkosivusto on ylivoimaisesti laajin niin saamenkielinen kuin suomenkielinen saamelaisia koskevien uutisten ja muun aineiston mediakanava. Tämä alueellinen ja kohderyhmäkattavuudeltaan johtava asema johtuu siitä, että sen takana on YLE:n resurssit. YLE taas ei ole mikä tahansa mediatoimija, vaan "YLE-maksuksi" nimitetyllä erityisverolla kustannettu, julkista yleisradiotoimintaa harjoittava, perusjuuriltaan ja kädessä eduskunnan vastuulla oleva journalistinen toimija. Siksi ei ole yhdentekevää noudattaako YLE Sápmi hyviä journalistisia käytäntöjä, vai heittäytyykö se politikointiin kun aihe koskettaa kuumia ja keskeisiä saamelaispoliittisa asioita. YLE Sápmin erikoistehtävä on nimenomaan paneutua saamelaisille tärkeisiin asioihin ja tuoda niitä esille laajasti eri elämänaloilta, eikä toki pelkästään saamelaispolitiikan saralta. Tässä saamelaistoimitus on onnistunut kauniisti. YLE Sápmin tehtävä niin sanotusti saamelaisessa toimintapiirissään ei kuitenkaan periaatteellisilta perusteiltaan ja yleisten journalististen periaatteiden puolesta poikkea YLE:n muusta toiminnasta, vaan sen tulee huomioida ne ja noudattaa niitä hyviä journalistisia käytäntöjä, joihin YLE on Julkisen sanan neuvoston (JSN) jäsenenä vapaaehtoisesti sitoutunut. JSN on media-alan ammattieettisen itsesäätelyn elin, joka omalta osaltaan on takaamassa että sananvapaus säilyy Suomessa ilman viranomaisten ennaltapuuttumista juttujen sisältöön eli sensuuria.
YLE Sápmi voi minun puolesta olla koko saamelaisväestön "äänenkannattaja", mutta edellä mainituilla perusteilla sen ei missään tapauksessa tule olla saamelaiskäräjien äänenkannattaja tai puhetorvi, eikä liioin vahvimman saamelaispoliittisen suuntauksen. Luonnollisesti saamelaistoimituksen tulee uutisoida saamelaiskäräjien toimia ja levittää sen tiedotteita ja kannanottoja, journalististen kriteereiden mukaan valiten. Saamelaistoimituksen tehtävä on kuitenkin harjoittaa korkeimpaan saamelaispoliittiseen elimeen ja kaikkeen muuhunkin saamelaispolitiikkaan ja yhteiskunnallisesti merkitseviin aiheisiin nähden kriittistä journalismia. Kriittinen ei tässä tarkoita kielteistä, vaan tarkkailevaa, pinnan alle menevää, erittelevää, analysoivaa, yhteyksiinsä asettavaa ja julkaisuvaiheessa kohderyhmilleen ymmärrettäväksi tekevää ohjelmatoimintaa. Asioissa, joissa on vahvasti eroavia tai vastakkaisia kantoja, näitä on kohdeltava tasapuolisesti, mutta edelleenkin kriittisesti. Pirita Näkkäläjärven johtajakauden lopulla tässä oli oma arvioni mukaan nähtävissä parannusta, mutta ryhdistäytymiselle olisi edelleen varaa.
Saamelaispoliittiset suuntaukset ja niitä edustavat henkilöt ja järjestöt kuuluvat luonnollisesti aiheisiin siinä missä saamelaiskäräjätkin, mutta kaikkia koskee sama vaatimus. Suuri kannatus ei välttämättä merkitse oikeassa olemista eikä suurimman mediatilan saamista, vaikka kohtuullista suhteuttamista voi olla. Sen tulisi kuitenkin etupässä tarkoittaa että mitä suurempi kannatus, sitä suurempi panos asiallista, kriittistä journalismia. "Kuumissa" saamelaispoliittisissa kysymyksissä toimituksen olisi edelleen harjoitettava itsetarkkailua jotta se ei suosisi määrättyjä suuntauksia jakaen näille ohjelma-aikaa ja palstatilaa jossa he voisivat leimata saamelaispoliittisen vastapuolensa ei ainoastaan väärässä oleviksi, vaan lisäksi kaikin puolin kehnoiksi ja vääriksi profeetoiksi saamelaispolitiikan alalla. Jos leimaamiselle annetaan tilaa, niin annettakoon tasapuolisesti. Jutuissa esiintyvät henkilöt saavat sitten itse päättää, mitä he sanovat ja käyvätkö he leimailemaan vai pysyvätkö he toista mieltä oleviin nähden asiallisemmalla linjalla. Hetkittäin räiskyvä ja kärjistyvä saamelaispoliittinen debatti on YLE Sápmin journalistisen elävyyden suola. Tuollaisten aiheiden karttaminen yhtä lailla kuin yksipuolisuus näivettää julkaisuvälineen äänenkannattajaksi, äänitorveksi ja pahimmillaan propagandamediaksi.
* * *
Pirita Näkkäläjärvi irtisanoutui YLE Sápmin johtajan tehtävästään 2017. Suoritettuaan vuoden lisäopintoja London School of Economics and Political Sciencen Media and Communications (suom. tiedotusvälineet ja viestintä) -ohjelmassa, Pirita Näkkäläjärvi sai tämän arvostetun oppiahjon myöntämän Masters-arvon. Jos hän joskus palaa YLE Sápmin palvelukseen, toivon että lisäopinnot ja yleinen kypsyminen ovat edesauttaneet häntä sisäistämään journalistisen ammattietiikan ja ammattikäytännöt niin että hän huolehtisi paremmin uutisvälineensä tasapainosta ja periaatteellisesta tasapuolisuudest saamelaisasiaan liittyvissä kiistanalaisissakin aiheissa – olivatpa kiistat sitten yhteisön sisäisiä tai ulkoisia.
Tällä
hetkellä näyttää siltä, että hyvää tarkoittavat toiveeni valuvat hiekkaan. Piritan sinänsä kiitettävän aktiivisesta saamelaisaiheisesta viestinnästä sosiaalisessa mediassa päätellen
YLE:ä paremmin tulevaisuuden suuntana näyttäisi ennemminkin olevan
saamelaiskäräjät. Jos ei puheenjohtajana, niin sitten tiedotuspäällikkönä, ties
vaikka uudestaan puheenjohtajaksi nousevan Klemetti Näkkäläjärven esikunnan
jäsenenä. Molempien Näkkälärvien selkeästi kirjoitettu yhteisartikkeli – jonka
Pirita Näkkäläjärvi julkaisi myös twitterissä – muodostaa tiivistelmän samasta
saamelaispoliittisesta ohjelmasta jota kaksikko ajoi Klemetti Näkkäläjärven
ollessa saamelaiskäräjien puheenjohtaja ja Pirita Näkkäläjärven ollessa YLE:n
saamelaistoimituksen johtaja. Käytyäni läpi Piritan ansioluettelon en sulkisi pois myöskään uran jatkumista vaikkapa Washingtonissa tai muussa kansainvälisessä asemapaikassa, jossa englanninkieliset opinnot ja työkokemus painavat valinnassa.
* * *
Mutta
miksi Avaskaria pitää taas mustata, miksi juuri nyt, ja miksi suorastaan
paniikinomaisen vimmatusti? Kun Pirita Näkkäläjärvi edellisen kerran suomi Anu
Avaskaria, saamelaiskäräjälain uudistaminen oli vireillä – muutosta
valmistellut työryhmä oli jättänyt mietintönsä oikeusministeriölle ja Avaskarin
ehdotukseen ja sen syntyprosessiin kohdistuva kritiikki piti neutralisoida. Tämänhetkinen
hyökkäily Avaskaria kohtaan selittyy sillä, että saamelaiskäräjälain
uudistushanke on taas käynnissä, tällä kertaa kireällä aikataululla. Siksi myös
Avaskarin saamelaispoliittisen laivan upottaminen pitää hoitaa nopeasti, jos tällaiset
laivastopelivertaukset nyt tähän sopivat.
Sen upottamisen kanssa saattaa kyllä olla niin ja näin. On
todennäköistä, että oikeusministeriössä tällä kertaa ymmärretään olla menemättä
samaan ansaan kuin viime kerralla. Silloinhan Avaskarin ja eräiden muiden
inarinsaamelaisten harjoittama valistustyö kaatoi lopulta koko
lakiuudistushankkeen ja pani ILOn sopimuksen ratifiointihankkeen syväjäihin. Klemetti
Näkkäläjärvi erosi protestina saamelaiskäräjien puheenjohtajan paikalta ja piti
aikansa matalaa profiilia politiikan puolella. Toukokuussa 2015 Klemetti Näkkäläjärvi
perusti eräiden muiden saamelaisten kanssa Sámi árvvut (suom. Saamelaiset
arvot) -nimisen yhdistyksen, jonka puheenjohtajaksi tuli on Klemetti
Näkkäläjärvi. Yhdistyi ilmoitti olevansa ”saamelaisten oma riippumaton
yhdistys”. Itse luonnehdin sitä aitosaamelaiseksi yhdistykseksi. Sääntöjen
mukaan varsinaisen jäsenen tulee olla saamelainen. Saamelaisen kriteerinä
säännöissä on sama kieli- ja saamelaisyhteisöpohjainen määritelmä jota Klemetti
Näkkäläjärvi oli ajanut saamelaiskäräjien puheenjohtajana neuvotellessaan
oikeusministeriön kanssa sen Suomen hallituksen esityksen, jonka eduskunta
kaatoi mm. Anu Avaskarin vastustavan aktiviteetin seurauksena, eli esitys jonka
muuttumisen vuoksi Klemetti erosi puheenjohtajan paikalta. Ja aivan sama
määritelmä, jonka Pirita ja Klemetti Näkkäläjärvi nyt ovat lanseeranneet heidän
Kalevassa julkaistussa yhteisessä kirjoituksessaan. Ei ole vaikea arvata, että
tämä on myös se poliittinen ohjelma, jota tämä dynaaminen voimakaksikko ja
saamelaiskäräjät tulevat ajamaan nyt ajankohtaisessa saamelaiskäräjälain
uudistuksessa.
* * *
Jos
ymmärtää miksi eduskunta kaatoi – tai suoraan sanoen torppasi kokonaan –
edellisen esityksen saamelaiskäräjälain muuttamiseksi, saattaa myös oivaltaa
miltä suunnalta rakentavia ja eteenpäin vieviä ratkaisuja voisi lähteä
etsimään.
Tähän
mainoskatko: ”Olisit käynyt Specsaversillä – Instrusta kolmet lasit yksien
hinnalla”.
Eteenpäin
vievän tien onnistunut etsiminen edellyttää nimittäin suomujen pudottamista
omilta silmiltä, elikkä liian tihein saamelaisvärein värjättyjen silmälasien
vaihtamista sellaisiin uusiin, että niiden läpi näkee muutakin kuin oman hurman
haavekuvia. Voisi nähdä vaikkapa todellisen muutto- ja asutushistorian ja
saamelaiskulttuurin muotojen erityispiirteet ja yhtäläisyydet. Sen ei suinkaan
tarvitse tarkoittaa saamelaisten asioiden edistämisestä luopumista, vaan
edistäisi sitä – moninaisuus on voimaa. Sopiva annos jäitä myssyyn – olipa tämä minkätyylinen arki- tai mahtilakki tahansa – ei ole
sekään pahitteeksi. Vaihtoehtona uusajattelulle ja suunnantarkistukselle on
jatkuva pään puskeminen samoihin mäntyihin. Molempien Näkkäläjärvien
yhteisartikkeli viittaa vahvasti siihen, että he aikovat jatkaa samasta
pisteestä mihin edellisellä kerralla jäätiin, ja pitää entisen suunnan. Inarin
tiheäsyinen ja runsasoksainen mänty – josta on tehty villasukkieni alla tätä
kirjoittaessani oleva lankkulattia – on lujaa ja sitkeää tekoa.
* * *
Saamelaiskäräjälain
uudistamisen kannalta kriittisintä on pohjimmiltaan inarinsaamelaisten
identiteetin ja maaoikeuksien kunnioittaminen, heidän oikeusasemansa
vahvistaminen sekä rakentavan ratkaisun löytäminen sille että eri
saamelaisyhteisöt saavat ratkaista kysymyksen jäsenistään itse. Vastakkain on
kaksi erilaista näkemystä siitä, miten alkuperäiskansa ylipäätänsä määritellään.
Käräjien nykyinen enemmistö, johon Saijets lukeutuu, vaatii nykyisen
saamelaismääritelmän kaventamisesta edelleen poistamalla sitä lappalaisperuste.
Avaskarin edustaman vähemmistön vaatimus on taas lappalaisperusteen
säilyttäminen nykyisellään ja sen täydentäminen itseidentifikaatiolla ja
yhtäjaksoisella polveutumisella. Enemmistön ratkaisu ei poista ILOn sopimuksen
tiellä olevia esteitä, vaan tuo niitä lisää. Saijetsin parjaaman vähemmistön
linja taas poistaisi ILOn sopimuksen ratifioinnin tieltä yhden merkittävän
esteen. Jospa saamelaiskäräjätyöskentelyyn jo ensimmäisenä kautenaan
turhautunut Aslak Holmberg sittenkin tekisi käräjillä virallisen ehdotuksen
esittämästään ajatuksesta (LK 13.1.2018), jonka mukaan saamelaista
järjestäytymismallia kehitettäisiin siida/lapinkyläpohjaiseksi?
Ehkä
tämänsuuntainen uudistus helpottaisi myös Janne Saijetsin ahdistusta
inarinsaamelaisten oikeasta ja väärästä edustamisesta, ja sallisi Pirita
Näkkäläjärven keskittyä oman pohjoissaamelaisen yhteisönsä asioiden hoitamiseen
ja sen etujen ajamiseen pohjoissaamelaisen lipun alla, sen sijaan että hän ajaa
pohjoissaamelaisten etua ”saamelaisyhteisön” nimissä. Miten olisi rooli oman
todellisen saamelaisyhteisön äänikuningattarena – tai aluksi ääniprinsessana – ja
edustajana, ja aikaa myöten matriarkkana, jos kannatus ja rahkeet riittävät. Ja
saattaa ne riittääkin.
Itse
ilahtuisin vilpittömästi uusien nuorten saamelaispoliitikkojen noususta,
edellyttäen tietenkin että he viisastuisivat ja että heidän saamelaispoliittinen
linjansa olisi sekä uusi että valtioviisas ja oikeudenmukainen. (Minun näkökulmastani vielä nelikymppinen on tai tuntuu nuorelta, aikuiseksi tullaan viidenkympin iässä.) Kilpailijoita nykyisen
kaltaisen saamelaiskäräjien puheenjohtajapostille tosin on näköpiirissä
useampia – mutta ketkä osaavat ja uskaltavat profiloida itsensä niin että heissä
alkaa näkyä tulevaisuuden johtajat? Halukkaiden ja vahvaa pyrkyä omaavien
nuorten kannattaa pitää varansa. Vanhatkin luuraavat vielä kulisseissa, ja
saattavat hypätä niistä loppupelissä keskilavalle voittajana niin kuin Fortinbrasin
hahmo Shakespearen Hamletissa. Klemetti Näkkäläjärven kausi Lapin yliopiston
tutkijatohtorina päättyy näillä näkymin helmikuun lopussa 2019. Ihan tästä
kaikesta irrallaan: Seuraavat saamelaiskäräjävaalit järjestetään muuten näillä näkymin
saman vuoden syys- tai loppupuolella.
P.S. 23:39 Päivä oli aika tapahtumarikas. Saamelaiskäräjälain muutosta valmisteleva työryhmä piti kuulemistilaisuuden Inarissa. Twitteriin putosi kultturiyhdistys Aanar sämmiliih rs:n lausunto tälle työryhmälle. Lausunnon on allekirjoittanut yhdistyksen puheenjohtaja Neeta Jääskö. En vielä arvaa linkittää lausuntoon, koska en tiedä missä päin nettimaailmaa se niin sanotusti majailee pysyväisluontoisesti.
Lausunnon jonkinasteinen loppupäätelmä oli kevyesti erikoinen. Korostan tekstistä sanoja, jotta kupletin juoni näkyisi selkeämmin: "Inarinsaamelaisten kohdalla pyydämme myös huomioimaan, että inarinsaamelaisten perinteisiin asuinalueisiin ja elinkeinoihin kohdistuu huomattavaa painetta myös tänä päivänä muun maankäytön lisääntyessä jatkuvasti, esimerkiksi Muddusjärven alueen hakkuiden ja muiden Metsähallituksen toimien sekä matkailun kautta ilmastonmuutoksen edetessä yhä kiihtyvää tahtia. Uudet elinkeinot, kuten matkailu, ovat sekä uhka että mahdollisuus, ja inarinsaamelaisten osallistumista saamelaiskäräjätyöskentelyn ja vapaaehtoisten Akwé: Kon -prosessien kautta perinnealueiden maankäyttöön liittyvien kysymysten ratkaisemiseen ei saa heikentää erottamalla inarinsaamelaiset muista."
Sopii sanoa että luen tätä kohtaa niin kuin piru raamattua, mutta minusta siinä on sellainen perusajatus, että lausunnon antanut inarinsaamelaisyhdistys ei halua että inarinsaamelaisille tulisi antaa samanlaista itsehallintolakia kuin mitä koltilla on. Askelia tuohon oman lakipohjaisen itsehallinnon suuntaan vain kutsutaan saamelaispoliittisellla kollaboraattorikoodilla "inarinsaamelaisten erottamiseksi muista". Onko koltat "erotettu muista" ja onko heidän osallistumista saamelaiskäräjätyöskentelyyn heikennetty sillä, että koltilla on oma lakinsa ja sen kautta kyläkokouksensa ja luottamusmiehensä? Jos näin olisi, kolttien tulisi kaikkien yhteen ääneen vaatia kolttalain pikaista kumoamista että he pääsisivät pois kolonialistisen itsehallintonsa ikeen alta? Sevettijärven ja Nellimin suunnalta vastaa hiljaisuus, ja hyvä niin. Miksi ihmeessä Neetan ja Jannen yhdistys vastustaa että inarinsaamelaiset saisivat oman itsehallintonsa omana saamelaisena alkuperäiskansaryhmänään?
Muuten muistelen, että pilottiprojektiksi tarkoitetussa Metsähallituksen, siis Suomen valtion edustajan, asettamassa Hammastunturin Akwé Kon -työryhmässä inarinsaamelaisilla ei ollut työryhmässä ainuttakaan heidän itsensä tai kenenkään muunkaan asettamaa edustajaa, joka aidosti olisi kuulunut tähän pieneen saamelaisyhteisöön. Näin, vaikka Hammastunturi kuuluu inarinsaamelaisten historiallisen Inarin lapinkylän alueeseen ja heidän nykyiseen elämän-, elinkeino- ja kulttuuripiiriinsä, tai niin kuin lausunnossa sanotaan, "perinnealueisiinsa". Saamelaiskäräjät ei nähnyt tässä minkään asteen ongelmaa, joten se siitä saamelaiskäräjien työskentelyyn osallistumisen autuudesta.
P.P.S.: Näkyi twitteriin tipahtaneen myös linkki saamelaisnuorten lausuntoon.
Salamannopea twiittaja Pirita Näkkäläjärvi linkitti itsekin lausuntoon kommentoiden sitä näin: "Loistavaa työtä! –Vuodesta toiseen meidät#saamelaiset|aktiivit,
-poliitikot, -kommentaattorit ja yhteiskunnan tuntijat kutsutaan
toistamaan samat asiat uudelleen ja uudelleen, ja silti laissa on
edelleen pykälä, joka rikkoo oikeuksiamme” #oikeusministeriö"
Vilkaisen kelloa ja huomaan että on aika sanoa niinkuin eräällä ruotsinkielisen lehden toimittajalla oli tapana sanoa meille muille kun kuuli jotain mitä hän piti, miten sen sanoisi nätisti, toivottomana: "Gonatt". Eli Hyvää yötä. Och samma på samiska, kaikilla saamenkielillä ja kaikille tasapuolisesti.
P.S. 23:39 Päivä oli aika tapahtumarikas. Saamelaiskäräjälain muutosta valmisteleva työryhmä piti kuulemistilaisuuden Inarissa. Twitteriin putosi kultturiyhdistys Aanar sämmiliih rs:n lausunto tälle työryhmälle. Lausunnon on allekirjoittanut yhdistyksen puheenjohtaja Neeta Jääskö. En vielä arvaa linkittää lausuntoon, koska en tiedä missä päin nettimaailmaa se niin sanotusti majailee pysyväisluontoisesti.
Lausunnon jonkinasteinen loppupäätelmä oli kevyesti erikoinen. Korostan tekstistä sanoja, jotta kupletin juoni näkyisi selkeämmin: "Inarinsaamelaisten kohdalla pyydämme myös huomioimaan, että inarinsaamelaisten perinteisiin asuinalueisiin ja elinkeinoihin kohdistuu huomattavaa painetta myös tänä päivänä muun maankäytön lisääntyessä jatkuvasti, esimerkiksi Muddusjärven alueen hakkuiden ja muiden Metsähallituksen toimien sekä matkailun kautta ilmastonmuutoksen edetessä yhä kiihtyvää tahtia. Uudet elinkeinot, kuten matkailu, ovat sekä uhka että mahdollisuus, ja inarinsaamelaisten osallistumista saamelaiskäräjätyöskentelyn ja vapaaehtoisten Akwé: Kon -prosessien kautta perinnealueiden maankäyttöön liittyvien kysymysten ratkaisemiseen ei saa heikentää erottamalla inarinsaamelaiset muista."
Sopii sanoa että luen tätä kohtaa niin kuin piru raamattua, mutta minusta siinä on sellainen perusajatus, että lausunnon antanut inarinsaamelaisyhdistys ei halua että inarinsaamelaisille tulisi antaa samanlaista itsehallintolakia kuin mitä koltilla on. Askelia tuohon oman lakipohjaisen itsehallinnon suuntaan vain kutsutaan saamelaispoliittisellla kollaboraattorikoodilla "inarinsaamelaisten erottamiseksi muista". Onko koltat "erotettu muista" ja onko heidän osallistumista saamelaiskäräjätyöskentelyyn heikennetty sillä, että koltilla on oma lakinsa ja sen kautta kyläkokouksensa ja luottamusmiehensä? Jos näin olisi, kolttien tulisi kaikkien yhteen ääneen vaatia kolttalain pikaista kumoamista että he pääsisivät pois kolonialistisen itsehallintonsa ikeen alta? Sevettijärven ja Nellimin suunnalta vastaa hiljaisuus, ja hyvä niin. Miksi ihmeessä Neetan ja Jannen yhdistys vastustaa että inarinsaamelaiset saisivat oman itsehallintonsa omana saamelaisena alkuperäiskansaryhmänään?
Muuten muistelen, että pilottiprojektiksi tarkoitetussa Metsähallituksen, siis Suomen valtion edustajan, asettamassa Hammastunturin Akwé Kon -työryhmässä inarinsaamelaisilla ei ollut työryhmässä ainuttakaan heidän itsensä tai kenenkään muunkaan asettamaa edustajaa, joka aidosti olisi kuulunut tähän pieneen saamelaisyhteisöön. Näin, vaikka Hammastunturi kuuluu inarinsaamelaisten historiallisen Inarin lapinkylän alueeseen ja heidän nykyiseen elämän-, elinkeino- ja kulttuuripiiriinsä, tai niin kuin lausunnossa sanotaan, "perinnealueisiinsa". Saamelaiskäräjät ei nähnyt tässä minkään asteen ongelmaa, joten se siitä saamelaiskäräjien työskentelyyn osallistumisen autuudesta.
P.P.S.: Näkyi twitteriin tipahtaneen myös linkki saamelaisnuorten lausuntoon.
Salamannopea twiittaja Pirita Näkkäläjärvi linkitti itsekin lausuntoon kommentoiden sitä näin: "Loistavaa työtä! –Vuodesta toiseen meidät
Vilkaisen kelloa ja huomaan että on aika sanoa niinkuin eräällä ruotsinkielisen lehden toimittajalla oli tapana sanoa meille muille kun kuuli jotain mitä hän piti, miten sen sanoisi nätisti, toivottomana: "Gonatt". Eli Hyvää yötä. Och samma på samiska, kaikilla saamenkielillä ja kaikille tasapuolisesti.
P.P.S. 2 Nöyrän ja vilpittömän anteekspyynnön kera julkaisen vasta nyt, 5.12.2020, kommentin joka oli huomaamattani saapunut jo 25.1.2018! Niinkuin vanha sanonta kuuluu: "Parempi myöhään kuin ei silloinkaan".
Hyvä Gunnar Pettersson. Seuraat ja analysoit minua tarkasti (analyyseihisi en nyt puutu), mutta sinulla on aukkoja koskien minun CV:täni. Bisnes-CV:stäni puuttuvat Booz & Company ja Metso Oyj. Yksityiskohdat on helppo tarkistaa LinkedInistä. Yle Sápmissa olen työskennellyt useita kesiä nuorena kesätoimittajana. Olin vakituisena TV-toimittajana siinä tiimissä, joka aloitti pohjoismaiset TV-uutiset Ođđasat Suomen puolella. Tässä työssäni toimin myös uutispäällikön sijaisena. Lisäksi sinulta puuttuvat tiedot työskentelystäni Helsingin kauppakorkeakoulun ylioppilaskunnan tiedotuslehti Punakulman päätoimittajana sekä aikakauslehti Kylterin päätoimittajana.
VastaaPoistaPN
Kuten jo P.P.S. 2:ssa yllä sanoin, pyydän anteeksi uskomatonta kommenttisi julkaisemisen myöhästymistä. Kokonainen pikku rypäs kommentteja aikoja sitten julkaisemiini kirjoituksiin oli mennyt minulle täysin ohi, ennen sain kommenteista aina heti ilmoituksen sähkopostiini, mutta näitä ei näkynyt.
VastaaPoistaToimittajana julkisen sanan päätöksiä aktiiviaikanani seuranneena opin, että lehden (ja vastaavasti muiden nykymedioiden) on paras olla pidättäytyviä vaikka kuinka tekisi mieli heittää kommenttiin vastakommentteja, ja mieluummin siitä tulisi pidättyä kokonaan. Kun sinäkin olet, muun ohella, ammattitoimittaja, en malta olla heittämättä että minäkin sain oppilaskunnan lehden päätoimittajan pestin yhdessä aikaisemmassa korkeakoulussani, mutta Nortamon brankkareitten veisua mukaellen "yheks pualtiimaks vaan",sillä katsoin parhaaksi erota ensimmäiseen numerooni sisältyneen artikkelini herättämän kohun vuoksi. Mitä Punakulmiin- ja nurkkiin tulee, nekin olivat minulle varsin tuttuja tuon varhaisemman opiskeluyritykseni aikana. Ne kulmat ja nurkat olivat kyllä varsin punaisia, mutta miillä ei ollut mitään tekemistä Helsingin kauppakorkeakoulun ylioppilaskunnan kanssa. Joudun pahoittelemaan, että olen seurannut ja "analysoinut" toimintaasi YLE Sápmin päätoimittajana ja saamelaisaktivisti-poliitikkona niin tarkasti että siinä voisi nähdä stalkkaamisen tunnusmerkkejä, mutta vakuutan, että kyse on saamelaispolitiikan seuraamisesta. Tästä ehkä kertoo, että kommentoimasi juttu on ollut suosituin kaikista Hirvasrumpu-blogini kirjoituksista.
Yst. ja kollegiaalisin terveisin
Gunnar Pettersson
Toimittaja (eläkkeellä)