Rinteen
tänään nimitetyn hallituksen ohjelma julkaistiin 3.6.2019. Saamelaisasioita
koskeva linjaus on ohjelmassa muotoiltu seuraavasti (korostukset tekijän):
”Hallitus kunnioittaa ja edistää kaikkien saamelaisten ja saamelaisryhmien kielellisten ja kulttuuristen oikeuksien toteutumista ottaen huomioon kansainväliset sopimukset. Osana tätä työtä selvitetään ILO 169 -sopimuksen ratifioinnin edellytyksiä. Jatketaan työtä saamelaiskäräjälain uudistamiseksi. Totuus- ja sovintokomission työtä jatketaan. Selvitetään pikaisella aikataululla saamelaiskäräjävaalien ajankohtaan liittyvä kysymys.”
”Hallitus kunnioittaa ja edistää kaikkien saamelaisten ja saamelaisryhmien kielellisten ja kulttuuristen oikeuksien toteutumista ottaen huomioon kansainväliset sopimukset. Osana tätä työtä selvitetään ILO 169 -sopimuksen ratifioinnin edellytyksiä. Jatketaan työtä saamelaiskäräjälain uudistamiseksi. Totuus- ja sovintokomission työtä jatketaan. Selvitetään pikaisella aikataululla saamelaiskäräjävaalien ajankohtaan liittyvä kysymys.”
Muotoilu
”ottaen huomioon kansainväliset sopimukset” viitannee toivottavasti kaikkiin
asiassa olennaisiin Suomea sitoviin kansainvälisiin sopimuksiin – esimerkiksi Kansalaisoikeuksia
ja poliittisia oikeuksia koskevaan kansainväliseen yleissopimukseen (8/1976) ja
Euroopan ihmisoikeussopimukseen eli Yleissopimus ihmisoikeuksien ja
perusvapauksien suojaamiseksi (63/1999), esim. 14 artikla (syrjinnän kielto) ja
17 artikla (oikeuksien väärinkäytön kielto).
Muotoilu
”kaikkien saamelaisten ja saamelaisryhmien” on merkillepantava, ja herättää
pienen toivon kipinän.
Ei yksi, vaan monta
saamelaiskulttuuria
saamelaiskulttuuria
Vastoin
yleistä käsitystä saamelaiset eivät ole homogeeninen, maata omistamaton ja
saamelaiskulttuuriin kuuluvista perinteisistä elinkeinoista toimeentulonsa
saava kansa. Saamelaisasutus ei ole keskittynyttä vaan monin paikoin
saamelaiset ja suomalaiset asuvat limittäin ja lomittain toistensa kanssa joko
erillään tai samoissa yhteisöissä.
Saamelaisia
koskevassa lainvalmistelussa on tähän asti kokonaan jäänyt tai pikemminkin
jätetty huomioimatta se, mistä saamelaisryhmistä ja mistä maista ja vesistä
kulloinkin puhutaan. Tämä on oudosti ristiriidassa sen kanssa, että varsinkin
saamelaisuutta jyrkimmin rajaamaan ja rajoittamaan pyrkivät saamelaiset korostavat
juuri konkreettisten saamelaisyhteisöjen eli sukujen ja perheiden merkitystä
kun on kyse yksilön saamelaisuudesta ja sen aitoudesta.
Kun
puheeksi otetaan eri saamelaisyhteisöjen omakohtainen itsehallinto, aihe onkin
yhtäkkiä vähintään puoliksi tabu. Asian esille tuominen leimataan saamelaisten
yhtenäisyyden hajottamiseksi. Erityisen tärkeäksi yhtenäisyys tuntuu nousevan
jos uskaltaa kysyä, mille saamelaisille mitkäkin maat ja vedet mahtaisivat
tiukkaan ottaen kuulua. Tällöin ne, jotka vierastavat eniten eri
saamelaisryhmien omakohtaista itsehallintoa, lähtevät siitä
että saamelaisia maita ja vesiä tulee hallita kollektiivisesti
saamelaiskäräjien toimesta – jonka enemmistönä ja johtona he kätevästi sattuvat
olemaan.
Olisiko
liikaa toivottua, että tältä hallitukselta vihdoinkin olisi pudonnut suomut
silmiltä niin että se tunnustaisi sen tosiasian, että Suomessa asuu useita
omalta kieleltään ja perinteiseltä kulttuuriltaan erilaisia saamelaisryhmiä.
Ilmaisuja ”oma kieli” ja ”perinteinen kulttuuri” on tässä käytetty tietoisesti,
koska huomattava osa saamelaisista puhuu ensimmäisenä kielenään suomea, eivätkä
mahdollisesti ole oppineet taustayhteisönsä saamenkieltä lainkaan tai
korkeintaan eriasteisen valinnaisesti. Merkitsevä osa saamelaisista asuu
virallisen saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella, eivätkä harjoita
saamelaisen taustayhteisönsä perinteistä elämänmuotoa tai elinkeinoja edes
niiden nykyaikaisissa muodoissa.
Näistä
kulttuurieroista huolimatta heidät voidaan kaikki ensisijaisesti suku- ja
perhetaustansa perusteella ryhmittää saamelaisnimikkeen alle, edellyttäen että tätä
nimitystä käytetään laajassa merkityksessä. Saamelaiskäräjien linja
saamelaisuuden rajaamisessa on kuitenkin tiukasti rajaava. Pääväestön suuren
yleisön keskuudessa saamelaisuuden helposti tunnistettavaa perustyyppiä edustaa
porosaamelaisuus, jonka voisi tässä mielessä olevan saamelaisuuden ytimessä.
Tästä eroavien saamelaisten kulttuurien tunnettuus vähene siirryttäessä
etäämmäs tästä saamelaisuuden arkkityypistä.
Kun saamelaisuuden punnitsijoina toimivat sen viralliset vartijat, saamelaiskäräjien vaalilautakunta ja valitusasteena toimiva saamelaiskäräjien hallitus, voitaisiin karrikoiden sanoa, että saamelaiseksi tunnistettaisiin mieluiten vain oman saamelaisyhteisön jäseniä. On vaikea sanoa, missä määrin toiseen ja ehkä yllä luonnehditussa mielessä marginaalisempaan saamelaisyhteisöön kuuluvan henkilön tunnistaminen ylipäätään saamelaiseksi perustuu kulttuuristen tunnusmerkkien tunnistamisen kyvyttömyyteen, vaiko vastentahtoisuuteen, haluttomuuteen tai omien henkilökohtaisten ja oman yhteisön asemien suojeluun saamelaisten itsehallintoelimessä. Yhtä kaikki lopputulemana on nopea ja summittainen hylkäyspäätös.
Kun saamelaisuuden punnitsijoina toimivat sen viralliset vartijat, saamelaiskäräjien vaalilautakunta ja valitusasteena toimiva saamelaiskäräjien hallitus, voitaisiin karrikoiden sanoa, että saamelaiseksi tunnistettaisiin mieluiten vain oman saamelaisyhteisön jäseniä. On vaikea sanoa, missä määrin toiseen ja ehkä yllä luonnehditussa mielessä marginaalisempaan saamelaisyhteisöön kuuluvan henkilön tunnistaminen ylipäätään saamelaiseksi perustuu kulttuuristen tunnusmerkkien tunnistamisen kyvyttömyyteen, vaiko vastentahtoisuuteen, haluttomuuteen tai omien henkilökohtaisten ja oman yhteisön asemien suojeluun saamelaisten itsehallintoelimessä. Yhtä kaikki lopputulemana on nopea ja summittainen hylkäyspäätös.
Kun
edellä karrikoiden sanottiin, että saamelaiseksi tunnistettaisiin mieluiten
vain oman saamelaisyhteisön jäseniä, joku asioihin perehtymätön voi tietysti
spontaanisti kysyä, miksi ihmeessä muitten yhteisön jäsenet ylipäätänsä
osallistuvat viralliseen yksilön saamelaiseksi ”tunnistamiseen” ja
tunnustamiseen. Vastaus on, että asia on uskottu heille lain voimalla,
tarkemmin sanottuna saamelaiskäräjälain voimalla.
Saamelaisryhmät Suomen nykyalueella
ennen vuoden 1809 Haminan rauhaa
ennen vuoden 1809 Haminan rauhaa
Seuraavassa
hahmotellaan Suomessa 1700-luvun alusta eteenpäin eläneiden ja nykyään elävien
saamelaisryhmien historiallista taustaa ja piirteitä. Esitys on ylimalkainen,
mutta antanee jonkinlaisen yleiskuvan.
Ennen
vuosien 1808–1809 Suomen sodaksi kutsuttua
Ruotsin ja Venäjän välistä sotaa Suomi
kuului Ruotsin valtakuntaan. Useista maakunnista koostuva Suomi oli kylläkin maantieteellisesti,
hallinnollisesti ja jossain määrin poliittisesti oma kokonaisuutensa, mutta
silti se ei ollut oma ”maa” ja vielä vähemmän valtakunta tai valtio. Vaikka
varsinkin kouluopetuksessa käytettävissä oppikirjoissa on mielellään viljelty
ilmaisua ”Ruotsi-Suomi”, ei näiden kahden valtakunnanosan välillä ollut minkäänlaista
personaaliunionia tai muuta liittoa, vaan Suomi oli Ruotsin valtakunnan
elimellinen osa, ja Suomen asukkaat Ruotsin valtakunnan tasavertaisia alamaisia
samoilla perusteilla kuin varsinaisen Ruotsin asukkaat. Ilman juuri minkään
asteen kärjistystä voidaan sanoa, että ennen Haminan rauhaa Suomea ei ollut
valtiollisesti olemassa.
Sillä
Haminan rauhaa edeltävällä alueella, jota yllä mainituilla perusteilla ja
rajoituksilla nimitettiin Suomeksi, lappalaisiksi kutsuttuja saamelaisia asui
nykyistä saamelaisaluetta etelämpänä. Ruotsin valtakunnan hallinnon eli kruunun
ulottaessa valtansa pohjoiseen, koilliseen ja itään, vanhemman Suomen
pohjoispuolelle luotiin Kemin lapiksi nimetty hallinnollinen alue.
Lapinmaat
eli lapit (ruots. lappmark) olivat erityisen lainsäädännön alaisia hallintopiirejä, joita voidaan
verrata keskiaikaisiin eurooppalaisiin rajamaakuntiin (markkeihin) tai jossain
määrin vaikkapa Pohjois-Amerikan myöhempiin territorioihin.
Lappalaisten
(nykyaikaisittain saamelaisten) verotusta ja kruunun ja kirkon toimesta
tapahtuvaa muuta hallintoa varten lapinmaat oli jaettu lapinkyliin, joiden
lähtökohtana olivat lappalaisten omat yhteiskuntarakenteet. Käsitteellä lapinkylä
oli monta merkitystä, sillä tarkoitettiin oma yhteisön muodostavaa lappalaisväestöä,
tämän itsehallinnollista neuvottelu- ja päätöksentekoyksikköä, yhteisön talviasutuspaikkaa
sekä kylän maa- ja vesialuetta kokonaisuutena. Maa- ja vesialueet jakautuivat
sukujen ja perheiden kesken, ja olivat ainakin historiallisena aikana yksityisomistuksessa
perheen päämiehen nimissä. Käytännössä tämä tarkoitti, että perheen hallinnoi
yksinoikeudella oikeutta hyödyntää mailtaan ja vesiltään metsästyksen,
kalastuksen ja keräilyn kautta saatavia luonnonvaroja. Nämä
yksityisoikeudelliset oikeudet olivat siirrettävissä mm. perinnöllä, kaupalla
ja väliaikaisesti vuokraamalla. On perusteita olettaa, että esihistoriallisena
aikana tällaisista asioista on neuvoteltu, sovittu ja päätetty kylän päämiesten
kokouksessa. Tällöin myös perheiden muuttuvat tarpeet ja alueiden
hyödyntämiseen käytettävissä oleva työvoima ovat voineet vaikuttaa asioihin.
Milloin asiat ovat koskeneet kahta tai useampaa lapinkylää, asiat on hoidettu
kylien välisin neuvotteluin.
Jo
ennen varsinaisen valtakunnanhallinnon levittäytymistä saamelaisten alueille
lapinkylät, käytännössä niiden talvikylät, toimivat paikkoina joissa
verottajakauppiaat eli birkarlit tapasivat lapinkylän väen verottamista ja
kaupankäyntiä varten. Kruunun ja kirkon levittäessä vaikutustaan lapinmaihin,
lapinkylät pysyivät markkinapaikkojen ohella niinä paikkoina jossa
viranomaiset, kuten pappi, tuomari ja lapinvoudit – joille verottajakauppiaan
toimet olivat siirtyneet – tapasivat saamelaisväestön virallisia toimituksia ja
kaupankäyntiä varten. Tämän ohella ja sen kanssa vuorovaikutuksessa lapinkylät
jatkoivat itsehallinnollisia toimintojaan asukasperheiden neuvottelu- ja
päätöksentekoeliminä. Uudistilan perustamiseen edellytettiin kauan sen
lappalaisen suostumusta, jonka perintömaille uudisasukas mieli asettua.
Kemin
lappi käsitti alueen jonka eteläraja noudatteli Ounas- ja Kemijokea aina näiden
yhtymäkohtaan asti, kuitenkin niin että Kemijärven seutu ja Kuusamo kuuluivat
siihen aluksi kokonaisuudessaan. Lännessä raja varsinaiseen Ruotsiin luettuun
Tornion lappiin noudatti mahdollisesti aikaisemmin Kemijokea, mutta myöhemmin Torniojoen
ja Ounasjoen vedenjakajaa.
Kemin
lapin lappalaiset harjoittivat elämänmuotoa, joiden perusteella tutkijat ovat
luokitelleet heidät kalastaja- ja metsälappalaisten ryhmään. Vain tutkijat ja
viranomaiset käyttivät tätä nimikettä, lappalaiset eivät itseään
metsälappalaisiksi kutsuneet.
Käsite
metsä- ja kalastajalappalaiset juontui tämän väestön elinkeinoista, jotka
loivat niihin sopeutuvan elämänmuodon ja muun kulttuurin. Elinkeinoina oli
lohen ja muun kalan kalastus, metsästys pääriistoina villipeurat, majavat ja
muut turkiseläimet, sekä luonnonantimien keräily. Elämä sujui niin sanotun
lyhyen vuotuiskierron merkeissä siten, että perheet asuivat sulan maan aikana
sukumaittensa siinä osassa, missä kalastus, metsästys tai keräily vaati
läsnäoloa ja antoi parhaimman tuloksen. Talveksi kokoonnuttiin lapinkylän
pääpaikkaan, talvikylään. Eräitä toimia, kuten laajamittaisempaa peuranpyyntiä,
toteutettiin yhteishankkeina. Villipeuroista kesytettyjä poroja perheillä oli
korkeintaan kourallinen, käytettäviksi ajokkaina, vetojuhtina ja peurapyynnissä
houkutuseläiminä ja hiivintäsuojana. Ainakin keskisessä Kemin lapissa lienee esiintynyt myös varsinaisen poronhoidon metsäsaamelaista muotoa, jossa koossa
pidettyä jopa useampisatapäistä porotokkaa paimennettiin siirtyen talvi- ja kesälaidunten välissä
reittiä, joka oli selkeästi lyhempi kuin porosaamelaisten suurimittakaavaisessa
pitkässä vuotuiskierrossa.
Kuusamon suunnan lappalaiset
Kirkollisen
ja maallisen alue- ja paikallishallinnon kehitys Kemin lapissa noudatti pääosin
rintamaiden kehityskaava, eli uudet yksiköt syntyivät vanhemmista
suuryksiköistä ikään kuin kuroutumalla. Noin vuonna 1250 perustettu Kemin seurakunta
käsitti koko Kemin lapin. Vuonna 1673 seurakunta jaettiin Kemin seurakunnaksi
ja Kemin lapin seurakunnaksi.
Kemijärvi oli alun perin saamelaisaluetta, 1500-luvulla jo kemiläisten ja saamelaisten kalastusaluetta. Suomalaisperäisen asutuksen lisääntyessä lapinraja eli Kemin lapin eteläraja siirrettiin tai siirtyi Kemijärven pohjoispuolelle. Kemijärvi sai oman, paikkakunnalla asuvan kappalaisen 1640. Samoihin aikoihin rakennettiin ensimmäinen kirkko, joka lahonneena korvattiin uudella ja suuremmalla 1690-luvulla. Seurakunta itsenäistyi 1779
Kemin
lapin seurakunta jaettiin 1673 niin että itäiset osat erotettiin Kuusamon eli Maanselän seurakunnaksi länsiosien
jäädessä Kemin seurakuntaan. Kuusamon ensimmäinen kirkko rakennettiin 1687 tai
1688.
Sodankylän ensimmäinen, edelleen säilynyt kirkko valmistui 1689, mutta seurakunta perustettiin vasta 1747.
Inarin ensimmäinen kirkko rakennettiin Pielpajärvelle 1646–1648. Lahonnut
kirkko korvattiin samalle paikalle vuonna 1760 rakennetulla, yhä säilyneellä
kirkolla.
Kittilän ensimmäinen saarnahuone rakennettiin 1777. Seurakunta itsenäistyi 1854. Ensimmäinen, edelleen säilynyt kirkko rakennettiin 1829–1831, mutta seurakunta sai ensimmäisen oman kirkkoherransa vasta 1877.
Kittilän ensimmäinen saarnahuone rakennettiin 1777. Seurakunta itsenäistyi 1854. Ensimmäinen, edelleen säilynyt kirkko rakennettiin 1829–1831, mutta seurakunta sai ensimmäisen oman kirkkoherransa vasta 1877.
Pohjoispohjanmaalta
ja etenkin Savosta Kuusamoon ja jokivarsia pitkin levittäytyvä kaskiviljely ja
myöhemmin kiinteä maanviljely työnsi Kemin lapin etelärajaa pohjoisemmaksi. Kuusamon,
jokivarsien ja järvikylien alkuperäinen lappalaisväestö ja suomalaisperäinen
väestö sulautuivat toisiinsa naimakauppojen kautta ja lappalaisuutensa
säilyttäneiden elämänmuoto ja tavat siirtyivät suomalaiseen suuntaan. Syntyi
peräpohjalainen erätalonpoikaiskulttuuri, jossa alueelliset lapinkielet
murteineen vaihtuivat suomeksi. Kuusamossa lapinkylät ja keminlapin kieli olivat
hiipuneet 1700-luvun aikana. Kulkutaudeilla oli oma osuutensa lappalaisväestön
vähenemisessä. Sen sijaan varhaisempi vallitseva käsitys, jonka mukaan
lappalaiset olisivat väistyneet suomalaisasutieltä siirtymällä yhä pohjoisemmaksi,
lienee nykyään siirrettävä omien aikojensa historiallisten totuuksien romukoppaan.
Kemin
lapin lappalaisten jälkeläiset ovat meidän aikanamme jossain määrin tuoneet
esille lappalaisuuttaan eli nykyaikaisemmin ilmaistuna saamelaisuuttaan. Erika Sarivaara
väitteli vuonna 2012 tohtoriksi aiheesta "Statuksettomat saamelaiset",
tuoden tämän käsitteen suomalaiseen saamelaisuuskeskusteluun. Itseään metsälappalaisina
pitävät uutta ovat pienessä mittakaavassa elvyttäneet tätä identiteettiään
ainakin Savukoskella, Sodankylässä, Enontekiöllä ja Kuusamossa.
Järvikylien lappalaiset
Keskisessä
Kemin Lapissa keminsaamen eri murteet lienevät vaihtuneet suomeksi 1800-luvun
aikana. Pienissä järvikylissä vanha lappalainen elämänmuoto säilyi pisimmin,
perustuen kalastukseen, metsästykseen, keräilyyn ja aikaa myöten yhä
suuremmassa määrin poronhoidolla, täydennettynä metsätöillä. Itsenäisyyden mukanaan tuoman suomalaiskansallisen virtauksen myötä tämä väestö
alkoi hävetä ja perinpohjaisesti kieltämään omat lappalaiset juurensa.
Näkökulmasta riippuen tämä väestö ei enää ole saamelaista; ainakin siltä
puuttuu saamelaisuuden subjektiivinen tekijä eli sen jäsenet eivät pidä itseään
saamelaisena, tai jos joku pitää, niin ei ainakaan ole tuonut sitä vahvasti esille
julkisessa keskustelussa.
Inarinsaamelaiset
Pohjoisessa
Inarin lapinkylä luettiin Kemin lappiin. Inarilaisilla oli ja on oma
saamenkielensä, joka kuolleen keminsaamen lailla luetaan itäsaamelaisiin
kieliin. Inarinsaamelaiset on luettu metsä- ja kalastajalappalaisiin, ja
elinkeinot ovat olleet samat kuin muilla tähän ryhmään luokitelluilla
lappalaisilla eli saamelaisilla. Itse inarinsaamelaiset ovat omalla kielellään
kutsuneet itseään yksinkertaisesti inarilaisiksi.
Inarinsaamelaisten
historiaan on vahvasti vaikuttanut se, että heidän alueensa on kautta
vuosisatojen ollut rauhan ja sodan asioilla liikkuvien ihmisten
läpikulkupaikka. Inarilaiset harjoittivat pääelinkeinojaan kalastusta ja
metsästystä paimentolaissaamelaisiin verrattuna selkeästi lyhyemmän
vuodenkierron puitteissa ja olivat helpommin pappien ja maallisten
viranomaisten tavoitettavissa. Suojellakseen omia taloudellisia etujaan
keskinäisessä kilpailussa ja kilpailussa lisääntyvään suomalaisen
uudisasutuksen kanssa inarilaiset antoivat perustaa itselleen tiloja omille
perintömailleen. Tilat olivat ensisijaisesti kalastustukikohtia ja
talviasumiseen käytettäviä asuintiloja, mutta niillä saatettiin harjoittaa myös
pienimuotoista karjataloutta.
Tilojen
yleistymisen myötä inarilaisten lapinkylä menetti asteittain merkityksensä ja yhteisten
asioiden hoito siirtyi pitäjänhallintoon. Näiden tekijöiden vaikutuksesta
inarilaisia kohtasi sama kielen vaihtumisen prosessi, jonka muut Haminan rauhaa
edeltävän Suomen alueella asuneet saamelaiset olivat jo läpikäyneet. He alkoivat
menettää saamenkielensä. Vahvimmin kielisiirtymään vaikutti Suomen
itsenäistymisen johtanut ja sitä seurannut suomalainen kansallisuusaate, joka
piti suomenkieltä suomalaisen valtion luonnollisena ja ainoana hyväksyttävänä
kielenä. Saamen kielen katsottiin edustavan alkeellisempaa ja sellaisena
heikompaa ja väistymään tuomittua kulttuuria, ja se antoi puhujalleen tätä
vastaavan sosiaalisen stigman. Useissa perheissä lopullinen kielenvaihdos
tapahtui siinä vaiheessa, kun koululaiset pakotettiin asuntolakouluissa puhumaan
suomea, ja opettaja selvitti vanhemmille kuinka tärkeä suomen kielen oppiminen
oli lasten tulevaisuusnäkymien kannalta. Kun suomenkielisiksi ja suomalaisille
tavoille opetetut koululaiset tulivat lomille, he eivät enää suostuneet
puhumaan vanhemmilleen saamea. Koska opettaja oli selittänyt että lapsille on
tärkeä oppia suomea, vanhemmat puhuivat lapsilleen suomea sen minkä osasivat.
Saamesta tuli salakieli jolla vanhempi väki puhui keskenään asioita joita ei
haluttu lasten ymmärtävän. Tällä mekanismilla saamen kieli vaihtui perheessä
suomeksi yhden sukupolven aikana.
1918–19
espanjantaudiksi nimetty, aallottain leviävä yleismaailmallinen pandemia tappoi
arviolta 30–100 miljoona ihmistä. Tauti saapui Inariin 1920, jossa se verotti väestöä
poikkeuksellisen kovasti vaatien 190 henkeä, lähes 10 prosenttia väestöstä.
Maan sanomalehdissä levisi kauhukuvia taudin kourissa kärsivästä Inarista.
Inarinlappalaisille espanjantauti merkitsi raskasta iskua.
Edelleen
inarinsaamelaisten tilanteeseen vaikutti 1800- ja 1900-luvulla entisen Inarin
lapinkylän alueelle siirtyneet muita saamelaiskieliä ja -kulttuureja edustaneet
saamelaiset, joista tulee puhe hiukan alempana.
Inarinsaamelaisia
on eri arvioiden mukaan 700–900 henkeä ja inarinsaamen kielen puhujia noin 450.
Muiden saamelaisryhmien jäsenten tavoin merkitsevä osa inarinsaamelaisista asuu
saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella.
Porosaamelaiset
Tutkijoiden
ryhmittelyssä oli metsä- ja kalastajasaamelaisten ohella näistä
elinkeinoiltaan, elämänmuodoltaan ja kulttuurinsa puolesta merkitsevästi eroava
ryhmä, tunturisaamelaiset. Nämä puhuivat omaa saamenkieltään, joka jakautui
alueittain eri murteisiin. 1700-luvun alkupuoliskolle tultaessa
tunturisaamelaisia asui Ruotsissa ja Norjassa, mutta ei tähän asti
pääasiallisena tarkastelukohteena olleessa Kemin lapissa.
Enontekiö
ja Utsjoki kuuluivat Norjaan vuoteen 1752, jolloin ne liitettiin Ruotsiin
Strömstadin rauhassa. Strömstadin rauhansopimuksen liittyi lappalaisia koskeva,
omana aikanaan edistyksellinen lisäpöytäkirja, jossa sovittiin että
valtakuntien mahdolliset uudet sodat eivät koske lappalaisia, ja että nämä
saavat niin rauhan kuin sodan aikana määrämuotoja noudattaen ylittää
valtakuntien välisen rajan porotokkineen perinteisen vuotuiskierron puitteissa,
ja molemmissa valtakunnissa virkamiesten oli kohdeltava heitä samoilla ehdoilla
kuin oman maan lappalaisia.
Vuonna
1752 Ruotsiin liitetyt Enontekiö ja Utsjoki kuuluivat vuoteen 1809 asti hallinnollisesti
Ruotsin Västerbottenin eli Länsipohjan lääniin ja Tornion lappiin. Enontekiön
ja Utsjoen saamelaisten pääasialliseksi perinteiseksi elinkeinoksi oli tällöin
muodostunut laajamittainen poronhoito, jota harjoitettiin seuraamalla ja
ohjailemalla jopa tuhatpäisiä poroeloja pitkää vuotuiskiertoa noudattaen
metsämaiden talvilaitumilta tuntureiden yli Jäämeren rantaan ja sieltä
takaisin. Elinkeino edellytti liikkuvaa eli nomadista elämänmuotoa, jossa
asumuksina toimivat avoimella tulisijalla varustetut kodat. Elinkeinonsa mukaan
näitä saamelaisia kutsutaan muiden toimesta myös porolappalaisiksi. Itse he
kutsuivat itseään omalla kielellään saamelaisiksi.
Utsjoen
Ruotsiin liittämisen seurauksena Ruotsin alamaisiksi tuli myös Tenojoen
itärannalla asuneet ja sinne jääneet jokilappalaiset, joiden pääelinkeinona oli
lohenpyynti. Vaikka jokilappalaiset on Suomessa harvoin käytetty nimitys, tätä
saamelaisväestöä elää Suomessa yhä.
Haminan rauhan rajat rajasivat
osan porosaamelaisista Suomeen
osan porosaamelaisista Suomeen
Haminan
rauha (1809) päätti sodan Ruotsin ja Venäjän välillä. Sodan seurauksena Suomi
irrotettiin Ruotsin valtakunnasta ja liitettiin autonomisena eli
itsehallinnollisena suuriruhtinaskuntana Venäjän valtakuntaan. Suomen
suuriruhtinaana toimi asemansa oikeutuksella Venäjän tsaari, joka peri Suomen
osalta ne valtaoikeudet ja velvollisuudet jotka olivat siihen asti olleet
Ruotsin kuninkaalla. Venäjällä tsaari oli itsevaltias, mutta Porvoon
valtiopäivillä (täsmällisesti ottaen maapäivillä eli Suomen säätyjen edustajien
kokouksessa) Venäjän tsaari oli luvannut pitää Suomessa voimassa Ruotsin
valtakunnan lait.
Haminan
rauhassa 1809 Enontekiö ja Utsjoki, jotka olivat hallinnollisesti kuuluneet
varsinaiseen Ruotsiin, liitettiin Suomeen. Vasta tällöin voidaan sanoa, että
Suomessa asui vähääkään merkitsevässä määrin porolappalaisia. Jos Enontekiön ja
Utsjoen saamelaiset 1800-luvun alussa otetaan yhtenä ryhmänä, ei kuitenkaan voida
sanoa että he olisivat tulleet
Suomeen. Tässä tapauksessa saamelaiset pysyivät lähinnä paikoillaan, mutta
valtakunnanrajoja siirreltiin, ja sen mukana näiden saamelaisten asuma-alueita
siirrettiin valtakunnasta toiseen. Niiden saamelaisten, jotka jäivät
paikoilleen, tuli vannoa uskollisuuden vala uudelle hallitsijalle, ja heistä
tuli uuden valtakunnan alamaisia. Yksi elämää hankaloittava seuraus oli, että
joet, kuten Könkämäeno, Inarijoki ja Teno, jotka ennen olivat olleet niiden
molemmin puolin asuvien saamelaisten kulkutie ja yhdysside, muuttuivat nyt
rajajoiksi. Toistaiseksi tämä ei kuitenkaan liikoja häirinnyt – voidaan sanoa,
että raja oli jokien veteen piirretty viiva, ja periaatteessa Strömstadin sopimuksen
lappalaisia koskeva lisäpöytäkirja suosi saamelaisten kulkua rajojen yli.
Rajasulut
Vuonna
1829 Utsjoen nimismies raportoi että Norjan lappalaisten porot aiheuttivat
kohtuutonta haittaa Suomen puolella. Tästä 1830 alkaneiden rajaneuvottelujen
hoitaminen uskottiin ensin Suomen senaatille, mutta aikaa myöten Venäjän
viranomaiset ottivat asian hoitoonsa sillä perusteella että kysymys koski
suhteita ulkovaltoihin.
Neuvotteluihin
osallistuva Ruotsi nosti esille ajatuksen vaihtokaupasta jossa Ruotsi ostaisi
Enontekiön. Suomen aloitteesta neuvotteluihin kytkettiin kysymys
kalastusoikeuksista jäämerellä. Venäjä vaati Suomen puolesta että kaikille
Suomen lappalaisille, ei siis vain porolappalaisille, ja lisäksi
suomalaisperäisille Lapin asukkaille, piti taata oikeus kalastukseen
Jäämerellä. Suomessa oli kehitelty ehdotus, jonka mukaan Suomi saisi
vaihtokaupoissa Norjalta oikeuden omaan kalastussatamaan jäämereltä. Norja ei
suostunut Venäjän vaatimuksiin epäilleen satamahankeen takana olevan
sotilaallisia syitä, saaden torjuvaan kantaansa tukea Englannista. Neuvottelut
Tukholmassa 1851 päättyivät tuloksettomina, ja Norja ja Venäjä määräsivät kukin
tahollaan Suomen ja Norjan välisen rajan suljettavaksi porolappalaisten poroeloilta
ja Suomen puolelta Ruijan
kalastukseen suuntaavan väen kulkemiselta. Paikallisena ongelmana alkanut
konfliktikysymys oli laajentunut ja lopulta liittynyt kansainvälisiin
jännitteisiin. Suomen viranomaiset määräsivät rajasulun astumaan voimaan 15.9.1852.
Rajanylityskiellon konkreettinen jalkauttaminen maastoon porolappalaisten ja
paikallisviranomaisten tietoon kesti luonnollisesti aikansa. Vuotta myöhemmin
puhkesi Krimin sota, jossa Venäjä ja mm. Englanti olivat vastakkain. Ehkä
painavin selitys ja syy vuoden 1852 rajasululle löytyykin kansainvälisistä
jännitteistä, kaukaa saamelaisalueiden ulkopuolelta.
Mainittakoon että Kautokeinon kapinana
tunnettu meteli tapahtui 8.11.1852. Saamelaiseksi kansannousuksi tulkitut
tapahtumat saivat ulkoisesti väkivaltaisen uskonnollisen hurmoksen muodon,
mutta sen taustalla voidaan nähdä saamelaisten ja esivallan väliset jännitteet,
ja uutiset rajasulusta ovat hyvinkin voineet sytyttimen tavoin vaikuttaa
yhteiskunnallisen räjähdyksen ajoitukseen.
1850-luvun
jälkipuoliskolla
tuli uusia porosaamelaisia
tuli uusia porosaamelaisia
Enontekiön ja Utsjoen saamelaiset eivät
siis tulleet Suomeen, vaan Suomi Ruotsiin heidän alueelleen. 1850-luvun jälkeen
Suomen alueen porosaamelainen väestö kuitenkin sai lisäyksiä sen kautta, että
kokonaisia uusia perhekuntia siirtyi maahan.
Yhtenä
seurauksena rajasuluista Utsjoen porosaamelaiset ulottivat talvilaitumensa
aiempaa etelämmäksi Tenon latvajoen Inarijoen metsämaihin. Tällöin oli
pääasiassa kyse liikkeistä vastamuodostuneen autonomisen Suomen rajojen
sisällä. Laidunahtaudesta kärsivät Norjan puolen porosaamelaiset yrittivät
kiertää rajasulun vaikutuksia kuljettamalla poroelojansa rajajoen yli salaa.
Yksi tapa yrittää kiertää uusia rajoituksia perustuivat siihen, että vain
poroelot vaihtoivat valtakuntaa, toisessa valtakunnassa asuvien sukulaisten
ottaessa elon huostaansa rajalla. Aikaa myöten molempien valtakuntien
viranomaiset tehostivat toimintaansa ja yhteistyötään rajarauhan
ylläpitämiseksi.
Ajanjaksolla
1864–n. 1910 joukko väljempiä ja parempia laidunmaita tavoittelevia porosaamelaisperheitä
siirtyi tuhatpäisine eloineen Norjasta Suomeen ilman rajamuodollisuuksia,
asettuen lopulta Suomeen pysyvästi ja siirtyen muodollisesti Suomen
alamaisiksi. Suomen puolelle siirtyi lisää Norjasta lähteneitä porosaamelaisia
myös Ruotsin kautta kiertäen. Osa ryhtyi Suomen alamaisiksi, osa palasi,
Jokunen perhe vaihtoi valtakuntaa virallisesti useammankin kerran kokeillessaan
mikä olisi toimivin ratkaisu. Tämä muuttoliike suuntautui lännestä itään,
synnyttäen pitkin matkaa porosaamelaista asutusta, joista itäisin on Vuotson
porosaamelaisyhteisö Sodankylän pohjoisimmassa osassa.
Vaikka Suomen viranomaiset suhtautuivat
aluksi kielteisesti maahan muuttaneisiin uusiin porosaamelaisiin, suhtautuminen
kääntyi myönteisemmäksi, kun ruvettiin näkemään laajamittaisen poronhoidon avaamat
näkymät. Kun villipeurat olivat loppuneet, poronhoito ei ainoastaan korvaisi
metsästystä elintarvikelähteenä, vaan tuottaisi lisäksi verotuloja. Siinä missä
inarinlappalaiset olivat perustaneet itselleen tiloja 1800-luvun puolella,
porosaamelaiset ”ryhtyivät talosille” selkeästi myöhemmin. Halukkaille
merkittiin asuintilojen paikkoja edullisin ehdoin. Ympärivuotinen kotaelämä
kävi osavuotiseksi, ja sen sijaan että perhekunnat kaikkineen olisivat
siirtyneet kotapaikasta toiseen, muutos kävi siihen suuntaan että osa väestä
jäi kotitilalle ja kodassa asuivat ensisijaisesti vain poroeloa vartioiva väki
sekä heidän hoidossaan ja opissaan mahdollisesti olevat lapset.
Ympärivuotinen kotaelämä hiipui
lopullisesti 1950-luvulla. Tänään yksikään saamelainen tai saamelaisperhe
Suomessa ei toteuta perinteistä kotaelämää kaikkineen, ja saamelaisten
perinteistä toimeentulokeinoa, poronhoitoa, toteutetaan tänään nykyaikaisin
menetelmin. Maastossa toteutetun lisäruokinnan ohella porojen tarhaus on
yleistynyt. Samalla porojen omistus on keskittynyt, ja suurin osa saamelaisista
– porosaamelaiset mukaan lukien – saa pääasiallisen toimeentulonsa muista kuin
n.s. saamelaiselinkeinoista. Monet saamelaiset pitävät poronhoitoa identiteettinsä
ytimessä olevana, perinteisiä kulttuurisia ja yhteisöllisiä arvoja ilmentävinä
ja sukupolvelta toiselle siirtävänä toimintana. Kuitenkin suuri osa heistä
omistaa vain niin pienen määrän poroja, ja osallistuvat porovuoden töihin
ensisijaisesti niiden tarjoaman yhteisöllisen ja kulttuurisenkokemuksen vuoksi.
Heillä toiminta on ymmärrettävää vain tästä näkökulmasta eikä taloudellisesti
kannattavana elinkeinon harjoittamisena. Tällä ei ole sanottu, että kokemukset
eivät voisi olla arvokkaita ja tärkeitä, eikä tarkoituksena ole niiden vähättely.
Vastoin saamelaiskäräjien ylläpitämää kuvaa saamelaiset eivät kuitenkaan ole
homogeeninen, maata omistamaton ja poronhoidosta ja muista saamelaiskulttuuriin
kuuluvista perinteisistä elinkeinoista toimeentulonsa saava kaikin puolin ja
raskaasti sorrettu kansa.
Oliko
kyse ”tulokkaista”?
Usein kuulee sanottavan että
valtakunnanrajat ja rajasulut loivat esteen saamelaisten siihen asti vapaalle
liikkumiselle ja katkaisivat heidän perinteiset muuttoreittinsä. Kannattaa
kuitenkin pohtia onko vuoden 1852 jälkeen tapahtunut, nimenomaan Norjan puolen
laidunten ylisyöttämisen ja itse rajasulun liikkeelle sysäämä asuinpaikan ja
kansallisuuden vaihtaminen katsottava saamelaisten ”perinteiseksi
liikkumiseksi”. Kun ottaa huomioon, että Suomeen vuoden 1852 rajasulun jälkeen
siirtyneet porosaamelaisperheet eivät olleet asuneet ennen Suomessa eivätkä
heidän talvilaitumensa olleet sijainneet Suomessa, puheilta ikiaikaisista
perinteistä putoaa pohja.
Ruotsissa aatteellisesti johtavat
saamelaiset ovat korostaneet oppia, jonka mukaan saamelaiset eivät ole
ruotsalaisia, vaan ainoastaan saamelaisia, ja että Ruotsissa asuu kaksi kansaa,
ruotsalaiset ja saamelaiset. Tämän opin mukaan saamelaiset eivät ole vähemmistö
Ruotsissa, vaan siis oma kansansa, Ruotsin alkuperäiskansa. Sen sijaan kaikki
muut maassa asuvat väestöryhmät, jotka eivät ole kantaruotsalaisia – vaikkapa
ruotsinsuomalaiset, meänkieliset ja lukuisat maahanmuuttajaryhmät – ovat
vähemmistöjä. Suomessa saamelaiset eivät ole ainakaan vielä julistaneet
tällaista kahden kansan oppia. Jos olisivat, Suomeen 1800-luvun keskivaiheen
jälkeen muuttaneiden porosaamelaisten jälkeläiset eivät ehkä lainkaan, tai
ainakaan eivät yhtä vimmatusti, kieltäisi sitä että heidän esivanhempansa
aikoinaan millään tavoin muuttivat Suomeen. Hehän ainoastaan muuttivat
Saamenmaan sisällä, heidän maansa riistäneen ja kolonialisoineen ”valkoisen
miehen” vääryydellä piirtämien rajojen yli.
Voisi sanoa, että vaikka vuoden 1852
jälkeisen muuttoaallon sysäsi liikkeelle ”valkoinen mies” sulkemalla rajat, sen
todelliset taustasyyt ovat löydettävissä porosaamelaisten Norjassa harjoittaman
suurimittakaavaisen, markkinoille suuntautuvan porotalouden vahvassa kasvussa:
poromäärien vahva kasvu, siitä johtunut laidunahtaus ja laidunten kuluminen,
siitä seurannut porojen heikentynyt ravitsemustila ja vastustuskyky, ja
edelleen laumojen tiheys, joka edesauttoi pororuttona tunnettujen tarttuvien
tautien leviämistä. Edelleen voidaan nähdä, että porolappalaiset itse
myötävaikuttivat vahvasti rajasulun määräämiseen siirtämällä vuodesta 1830
alkaen vähintäänkin 50 000 poroaan aivan uusille talvilaiduntamisalueille
Suomen puolelle rajaa, jossa se aiheutti ongelmia Suomen lappalaisille.
”Valkoinen mies” ei siis sulkenut rajoja pahaa pahuuttaan, vaan niiden
ongelmien takia joita Norjassa asuvat ja siellä porojaan siihen asti
laiduntaneet porolappalaiset aiheuttivat Suomessa asuville lappalaisille
yrittäessään ratkaista Norjassa itselleen aiheuttamiaan ongelmia.
Tässä pohdinnassa ei luonnollisesti ole
kyse jälkikäteen annettavasta oikeudellisesta tai moraalisesta tuomiosta, vaan
tapahtumaketjun tosiasiallisesta kulusta ja sen vuorovaikutuksen logiikasta.
Tai myönnettäköön, että tietoa jaetaan tässä siksi, että tieto ja siitä syntyvä
ymmärrys voi olla tarpeen moraalisen vastuun pohdinnalle silloin, kun
porosaamelaisten perilliset pyrkivät sysäämään vastuun yksipuolisesti
pääväestöä edustaville kolonialistisille viranomaisille ja näkemään rajasulut
yksinomaan pahantahtoisena siirtomaaherruuden ilmentymänä. Esimerkki tästä
sisältyy Suomen Saamelaisnuoret ry:n 8.5.2013
lausuntoon saamelaismääritelmästä: ”Vuoden 1852 ja 1889 rajasulut
aiheuttivat saamelaisen yhteiskunnan pirstoutumisen sekä sen, että
porosaamelaissuvut, jotka olivat perinteisesti jutaneet poroineen nykyisen
Suomen pohjoisista outametsistä Norjan rannikolle, joutuivat siirtämään
kirjansa yhteen maahan.”
Korjataan ohimennen ilmaisu ”outametsistä”,
koska se tarkoittaisi ”metsämetsistä”. Saamelaisnuorten hakema ilmaisu olisi
pitänyt kuulua pohjoissuomalaisittain ”outamaista”. Eri asia, missä määrin
porosaamelaissuvut ”olivat perinteisesti jutaneet poroineen nykyisen Suomen
pohjoisista outametsistä – siis outamaista –Norjan rannikolle”. Ehkä
Enontekiöltä ja Utsjoelta, mutta tuskin syvältä Inarin lapinkylän mailta jossa
porosaamelaisten talvilaitumia ei tiettävästi ollut ennen vuoden 1852
rajasulkua. Ja että ”joutuivat siirtämään kirjansa yhteen maahan”? Käytäntö oli
kyllä sellainen, että vaikka saamelaisia pahimmillaan verottivat kahden tai
jopa kolmen valtakunnan verottajat, niin kukin perhe olivat kirjoilla vain
yhdessä pitäjässä ja siten vain yhden maan alamaisia.
Kuten olemme nähneet, tosiasiallinen
tilannekuva oli hiukan toisenlainen kuin millaisena saamelaisnuorten yhdistys sen
haluaa nähdä, samoin rajasulkuihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Porosaamelaiset
tänään
Joka tapauksessa Suomessa asui 1900-luvun
alkuun tultaessa määrältään merkitsevä porosaamelainen väestö, joka tänään muodostaa
maan lukumääräisesti suurimman saamelaisryhmän. "Porosaamelaisten" saamelainen alaryhmä pitää tänä päivänä sisällään edellä luonnehdittujen vanhan ajan porosaamelaisten jälkeläiset. Itse nimitys porosaamelaiset (tai pelkästään "saamelaiset") perustuu siihen, ja on perusteltavissa ryhmän historiallisilla juurilla, jossa tämän väestöryhmän harjoitama nomadinen poronhoito muokkasi omapiirteisen kulttuurin, elämäntavan ja identiteetin. Siitä
huolimatta, että vain pieni osa porosaamelaisista on tänä päivänä
porosaamelaisia siinä mielessä, että he harjoittaisivat esivanhempiensa
elinkeinoa edes sen nykyaikaisissa muodoissa, nomadisen poronhoidon perinne on edelleenkin keskeinen porosaamelaisessa identiteetissä ja ryhmän etnonationalistisessa ideologiassa. Lähinnä ulkopuoliset ovat käyttäneet tästä saamelaisryhmästä sen oman kielen, pohjois-saamen, perusteella myös nimitystä pohjoissaamelaiset. Tämä on kuitenkin kohdannut arvostelua porosaamelaisten taholta. Liioittelun ja yksinkertaistamisen uhalla voisi tähän heittää, että jos asia olisi yksinomaan porosaamelaisten vallassa he käyttäisivät luultavasti itsestään yksinkertaisesti nimitystä "saamelaiset", eivätkä soisi muiden käyttää tätä nimitystä laiisinkaan.
Saamelaisten lukumäärästä on vaikeasti saatavilla tarkkaa tietoa. Jos Suomessa arvioidaan olevan karkeasti ottaen 10 000 saamelaista, ja vähennetään näistä, edelleen arviolta, noin 900 inarinsaamelaista ja noin 500 kolttasaamelaista, päädytään siihen että Suomessa asuisi nykyään noin 7 000 porosaamelaista – ja enemmän kuin puolet näistä saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella. On syytä korostaa, että laskelma on erittäin summittainen ja että se perustuu epävarmoihin lähtölukuihin.
Saamelaisten lukumäärästä on vaikeasti saatavilla tarkkaa tietoa. Jos Suomessa arvioidaan olevan karkeasti ottaen 10 000 saamelaista, ja vähennetään näistä, edelleen arviolta, noin 900 inarinsaamelaista ja noin 500 kolttasaamelaista, päädytään siihen että Suomessa asuisi nykyään noin 7 000 porosaamelaista – ja enemmän kuin puolet näistä saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella. On syytä korostaa, että laskelma on erittäin summittainen ja että se perustuu epävarmoihin lähtölukuihin.
Kolttasaamelaiset
Suomen
kansalaisiksi tulemista mittapuuna käyttäen kolttasaamelaiset eli koltat edustavat
Suomen alueella asuvista saamelaisryhmistä nuorinta. Heidän perinteinen kulttuurinsa
eroaa ominaispiirteiltään eniten porosaamelaisuudesta, joka yleensä mielletään
tyypilliseksi saamelaisuudeksi. Näihin eroihin kuuluvat mm. kieli, uskonto ja
perinteiset asut.
Kolttasaamelaisia
asui vuoteen 1920 Suomen itärajan pohjoisimman osan itäpuolella
Neuvosto-Venäjällä – Petsamon alueella ja Kuolan niemimaalla – sekä Norjan
Etelä-Varangissa. Kun Petsamo liitettiin Suomeen Tarton rauhassa 1920, siellä
asuvista koltista tuli Suomen kansalaisia. Suomen ja silloisen Neuvosto-Venäjän
suora rajalinja jakoi elämänmuodoltaan vanhakantaisimpana säilyneen Suenjelin
(suom. Suonikylän) kolttayhteisön eli siidan alueen kahtia niin että yhteisön
talvikylä jäi rajan itäpuolelle. Suomen valtio rakennutti 1920-luvun lopulla
siidalle uuden talvikylän, joka nimettiin entisen talvikylän mukaan.
Talvi-
ja jatkosodan seurauksena koltat evakuoitiin Suomeen, ja oman valintansa mukaan
he päättivät pysyä sodan loputtua Suomen kansalaisina. Muutamien kodittomien
vuosien koltat asutettiin – edelleen oman valintansa mukaan – 1950-luvun
alkuvuosina Inarin vanhan lapinkylän alueen koillis- ja itäosiin.
Kolttasaamelaisten asuttamisen 70-vuotisjuhlaa vietetään 24.8.2019
Sevettijärvellä.
Jouni
Kitti on laatinut erinomaisen yksityiskohtaisen, sotien jälkeiseen kehitykseen
painottuvan esityksen kolttien historiasta:
http://jounikitti.fi/suomi/maaoikeudet/koltat.html
http://jounikitti.fi/suomi/maaoikeudet/koltat.html
1955
säädettiin ensimmäinen n.s. kolttalaki, Laki kolttien asuttamisesta (273/55).
Lain syntyhistoriasta ilmenee, että se on asutuslaki, jonka tavoitteena oli
pelkän asuttamisen lisäksi suojella kolttiaan ja heidän kulttuuriaan, ottaen
huomioon heidän haavoittuvainen asemansa, kulttuurinen erityislaatunsa ja
elinkeinolliset tarpeensa. Lain avulla säilytettiin Petsamon kolttien vanha
venäläistyyppinen itsehallinnollinen järjestelmä kyläkokouksineen ja
kolttavanhimpineen. Järjestelmä toimii yhä, mutta muunnetussa muodossa ja
muodollisesti pelkästään neuvoa-antavaksi typistettynä.
Kolttien
oma kieli, koltansaame, luetaan inarinsaamen tavoin itäsaamelaisiin kieliin.
Koltankielessä on kohtalaisen monta äännettä, joita ei suomenkielessä ole, ja
joiden merkkien tuottaminen tavanomaisilla kirjoitusohjelmilla tuottaa usein
ylivoimaisia ongelmia. Läheistenkin saamenkielten puhujien keskinäistä
ymmärtämistä vaikeuttaa kielten todellisten erojen lisäksi usein niiden
poikkeavat kirjoitustavat eli ortografiat. Tämä on seurausta eri kieliä
pioneereina tutkineiden kielitieteilijöiden – jotka usein olivat alueella
toimivia kirkkoherroja – itse kehittämistä ortografioista, joiden paremmuutta
kukin kehittäjä kiivaasti puolusti. Tämän lisäongelman sanotaan hankaloittavan
myös inarinsaamelaisten ja kolttien välistä saamenkielellä tapahtuvaa kommunikointia.
Uskonnoltaan
koltat ovat perinteisesti kreikkalaiskatolisia.
Vuonna
1995 kolttien lukumääräksi Suomessa arvioitiin 500 henkeä, uudemmat arviot
vaihtelevat välillä 500–700. Myös koltansaamen puhujien tarkemmasta
lukumäärästä on vaikea löytää tietoa. Määrä voisi liikkua noin 300 puhujan tienovilla.
Vielä vuonna 2006 arvioitiin, että nuorin koltankieltä äidinkielenään puhuva
oli yli 30-vuotias, mutta sen jälkeen kielipesätoiminta lienee parantanut
tilannetta.
Kilpailu alkuperäiskansa-asemasta
Sen
enempää Suomen nykyisellä alueella asuvat norjalaislähtöiset porosaamelaiset
kuin inarinsaamelaiset ja muut metsä- ja kalastajalappalaisten jälkeläiset –
koltat mukaan lukien – eivät täytä kaikkia ILO:n alkuperäiskansasopimukseen
(ILO169) kirjattuja alkuperäiskansan tunnuspiirteitä ideaalisen täydellisesti
ja tyhjentävästi, vaan ainoastaan osin ja soveltamisperusteita venytellen. Inarinsaamelaisten
ja muiden metsä- ja kalastajalappalaisten jälkeläisten käsitykset ja
vaatimukset siitä että he ovat oman alueensa alkuperäiskansaa nojaavat
kuitenkin vähintäänkin yhtä vahvaan historialliseen ja oikeudelliseen pohjaan
kuin porosaamelaisten samansisältöiset vaatimukset. Välttämättömänä
välihuomautuksena on tässä sanottava, että koko tämän kirjoituksen
tarkoituksena ei ole yhdenkään täällä mainitun väestöryhmän
alkuperäiskansa-aseman kiistäminen, vaan sen seikan kriittinen tarkastelu, että
eräät näistä ryhmistä kiistävät alkuperäiskansa-aseman toisilta ryhmiltä.
Paitsi että kiistämisperusteet vaikuttavat hyvinkin kestämättömiltä,
kiistämisen seuraukset ovat ilmeisen epäedulliset myös kiistäjille itselleen.
Henkilön
saamelaisaseman virallistaminen eli muodollisen saamelaisstatuksen saaminen
toteutuu sillä, että henkilö merkitään hakemuksestaan saamelaiskäräjien
vaaliluetteloon. Suomen saamelaisten rajaaminen ei ole ongelma niille
saamelaisille, joilla on tämä virallistettu saamelaisasema. Heidän mielestään
saamelaiskäräjien vaalilautakunnan hyväksyntä, ja vain se, antaa henkilölle
virallisen saamelaisaseman, eikä muunlaista saamelaista ole, koska vailla
virallista statusta oleva saamelainen ei ole muodollisesti saamelainen.
Vaalilautakunta taas perustaa päätöksensä saamelaiskäräjälakiin, sellaisena
kuin lautakunta sitä tulkitsee ja päätöksenteossaan käyttää, ja pohjimmiltaan
siihen, että vaalilautakunta ”tunnistaa” hakijan saamelaiseksi, mikä voidaan
ilmaista myös niin, että saamelainen yhteisö tunnistaa hänet saamelaiseksi, eli
hän kuuluu johonkin vaalilautakunnan saamelaiseksi tietämään sukuun ja on
elävän saamelaisen sukuyhteisön jäsen. Juuriltaan saamelaisia ja usein myös
saamelaista elämäntapaa sen nykymuodoissa harjoittavia henkilöitä, jotka
saamelaiskäräjät ei ole kelpuuttanut vaaliluetteloonsa on ryhdytty nimittämään
statuksettomiksi saamelaisiksi. On enemmän kuin selviö, että hylkäyspäätösten
tekijät ja kannattajat pitävät pelkkää ajatustakin tällaisten saamelaisten
olemassaolosta loogisena mahdottomuutena.
Vuoden
1990 asetus saamelaisvaltuuskunnasta määritteli saamelaisen näin:
”Saamelaisella tarkoitetaan tässä asetuksessa henkilöä, joka pitää itseään saamelaisena, edellyttäen, että hän itse tai ainakin yksi hänen vanhemmistaan tai isovanhemmistaan on oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenä.”
”Saamelaisella tarkoitetaan tässä asetuksessa henkilöä, joka pitää itseään saamelaisena, edellyttäen, että hän itse tai ainakin yksi hänen vanhemmistaan tai isovanhemmistaan on oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenä.”
Nykymuotoisen
saamelaiskäräjälain saamelaismääritelmässä vaalilautakunta panee painoa
kieliperusteelle, eli kohdille joiden mukaan saamelaisella tarkoitetaan
henkilöä, joka pitää itseään saamelaisena, edellyttäen
– että hän itse tai ainakin yksi hänen vanhemmistaan tai isovanhemmistaan on oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenään; tai
– että hän itse tai ainakin yksi hänen vanhemmistaan tai isovanhemmistaan on oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenään; tai
–
että ainakin yksi hänen vanhemmistaan on merkitty tai olisi voitu merkitä
äänioikeutetuksi saamelaiskäräjien (tai sen edeltäjän saamelaisvaltuuskunnan)
vaaleissa.
Näiltä
osin saamelaisen määritelmä on täysin kieliperustainen: hyväksymisen ehdot
perustuvat saamen kielen oppimiseen ensimmäisenä kielenä. Hakijan omakohtaista
saamen kielen oppimista ensimmäisenä kielenä ei kuitenkaan vaadita, kunhan
ainakin yksi hänen vanhemmistaan tai isovanhemmistaan on oppinut saamen kielen
ensimmäisenä kielenään. Kerran saavutettu merkintä vaaliluetteloon, tai
pelkästään se, että henkilö olisi voitu merkitä vaaliluetteloon, on ominaisuus,
joka periytyy vanhemmilta (yksikin vanhempi riittää) näiden lapsille, vaikka
saamenkielen taito olisi jo jäämässä yhä kauemmaksi sukupolvien taa. Suomen noin 10 000 saamelaisista noin 3 000 puhuu äidinkielenään jotain Suomen
alueen kolmesta saamelaiskielestä – pohjoissaamea, inarinsaamea tai
koltansaamea. Suomen saamenkielisestä väestöstä noin 70–80 prosenttia käyttää saamea
puhuessaan pohjoissaamea, ja ja inarin- ja koltansaamea kumpaakin käyttää vajaat
15 prosenttia. Kun kuitenkin noin 60 prosenttia Suomen saamelaisista ei puhu
äidinkielenään jotain saamenkieltä vaan suomea, päästään suhteellisen
yksinkertaisella laskutoimituksella siihen karkeaan tulokseen, että Suomen
saamelaisten äidinkielten jakauma olisi seuraavantapainen: suomenkieli noin
7 000, pohjoissaame noin 2100, inarinsaame noin 450 ja koltansaamea noin
450. Varsinkin viimeksi mainittu luku vaihtelee eri lähteissä.
Suomen
alamaisiksi Haminan rauhan myötä vuonna 1809 tulleet Enontekiön ja Utsjoen
saamelaiset puhuivat omaa, länsisaameen luokiteltua pohjoissaamen kieltään. Suomessa
asuva pohjoissaamea puhuvien kieliryhmä sai tuntuvan vahvistuksen siitä
pohjoissaamea puhuvasta väestöstä, joka pääosin kaudella 1864–noin 1910 muutti
poroineen Suomeen Norjasta joko suoraan tai Ruotsin kautta. Tämän
suurimittakaavaista poronhoitoa harjoittavan saamelaisväestön eristynyt ja
liikkuva elämänmuoto auttoi heitä säilyttämään saamenkielensä elävänä
suhteellisen kauan.
Haminan
rauhaa edeltävän Suomen alueen alkuperäisestä saamelaisväestöstä periytyvät
saamelaiset olivat kielihistorialtaan erilaisessa asemassa.
Kuusamon
saamelaisten keminsaamen kieli oli hiipunut jo 1700-luvun aikana, ja keskisessä
Kemin Lapissa keminsaamen eri murteet lienevät vaihtuneet suomeksi 1800-luvun aikana.
Edellä kuvatut kehityskulut selittävät, että 1900-luvun jälkimmäiselle puoliskolle tultaessa oli kirkonkirjojen
mukaan juuriltaan selkeästi saamelaisia henkilöitä, jotka eivät
saamelaisuutensa virallistamiseksi voineet vedota isovanhempiensa
saamenkielisyyteen. Heitä ajatellen saamelaiskäräjälakia vuonna 1995
säädettäessä saamelaisen määritelmään lisättiin kohta, jonka mukaan
saamelaisella ymmärretään myös henkilö, joka pitää itseään saamelaisena,
edellyttäen että hän on sellaisen henkilön jälkeläinen, joka on merkitty
tunturi-, metsä- tai kalastajalappalaiseksi maa-, veronkanto- tai henkikirjassa.
Tässä ei puhuta lainkaan saamen kielestä saamelaisuuden perusteena. Hallituksen
esityksessä tälle henkilön saamelaisuuden vaihtoehtoiselle perustelulle oli
asetettu takarajaksi vuosi 1875. Vuosiluku oli määrä sisällyttää lakia
täydentävään asetukseen.
Perustuslakivaliokunta
lausui mietinnössään (PeVM 17/1994 vp):
”Saamelaiskäräjiä
koskevan lakiehdotuksen 3 §:ssä määritellään saamelaisen käsite. Valiokunta,
yhtyen sinänsä lakitekstiin, huomauttaa, ettei laki tavanomaisten
tulkintasääntöjen perusteella oikeuta esityksen perusteluissa mainittua
mahdollisuutta, jonka mukaan asetuksella voitaisiin säätää vuoden 1875
luettelot laissa tarkoitetuiksi yksinomaisiksi viranomaisrekistereiksi.
Valiokunta ei myöskään pidä tarkoituksenmukaisena täydentää lakia tässä
suhteessa erillisin asetuksenantovaltuuksin.”
Perustuslakivaliokunnan
kanta johti siihen että vuosiluku 1875 ei tullut lainsäädäntöön. Tästä
huolimatta saamelaiskäräjien vaalilautakunta nosti sen hallituksen esityksestä
ja ryhtyi soveltamaan sitä. Valitusasteena toimiva Korkein hallinto-oikeus piti
aluksi tätä tulkintaa lainmukaisena, mutta kehitteli sittemmin kantaansa
päinvastaiseen suuntaan. KHO sorvaili päätöstään kieli keskellä suuta,
ristitulessa maaten. Toinen vertaus olisi, että KHO joutui purjehtimaan Skyllan
ja Kharybdiksen välistä YK-komiteoiden ohjaillessa sen kurssia ristiriitaisten
ukaasiensa välityksellä, saamelaiskäräjien taholta tulleita viestejä
kuunnellen.
Viimeistä
lukua tässä tragikoomisessa jatkokertomuksessa ei ole vielä kirjoitettu, sillä
Suomen valtio ja sen kautta KHO on tunnetusti saanut jälleen kerran reput,
tällä kertaa YK:n ihmisoikeuskomitealta. Komitealle oli tehty kaksi
samansuuntaista valitusta. Toisen takana on saamelaiskäräjien entinen
puheenjohtaja. Toisen on tehnyt saamelaiskäräjien nykyinen puheenjohtaja Tiina
Sanila-Aikio saamelaiskäräjien hallituksen antamalla valtuutuksella. Asian
periaatteellisen luonteen vuoksi valituksen tekemiseen olisi saamelaiskäräjien
työjärjestyksen mukaan vaadittu yleiskokouksen päätös. Asiaa ei milloinkaan
tuotu yleiskokouksen päätettäväksi tai edes jälkikäteen. Tässä ei kuitenkaan
ole tilaa käydä yksityiskohtaisemmin tähän muotovirheeseen.
Saamelaisesta kiihkonationalismista
Saamelaiskäräjät
on erittäin kiihkeästi ja voimaperäisesti ajanut ja vaatii edelleen
”lappalaisperusteen” poistamista saamelaismääritelmästä. Mutta miksi
saamelaiskäräjät on valinnut tämän Suomen alueen saamelaisten joukkoa rajoittavan ja
hajottavan linjan? Selityksiä on monta. Keskeisin piilee siinä. että Haminan
rauhaa edeltävän Suomen alueen saamelaisten rajaaminen mahdollisimman pitkälti
saamelaisuuden ulkopuolelle on jo vuosikymmeniä ollut keskeinen osa saamelaiskäräjien
poliittisen johdon kuningashanketta, jonka tavoitteena on todistella että
saamelaiskäräjiä nyt hallitsevat saamelaiset ovat Suomen alkuperäisiä
saamelaisia joille tällä perusteella kuuluvat maan rajojen sisäpuolella olevat,
saamelaisille ennen kuuluneet maat ja vedet.
Tähän
historiaa väärentävään rakennelmaan kuuluu väite, jonka mukaan Haminan rauhaa edeltävällä Suomen alueella vuosisatoja
ellei vuosituhansia eläneet saamelaissuvut ovat hylänneet saamenkielensä
vapaaehtoisesti ja luopuneet saamelaisuudestaan ryhdyttyään uudistilallisiksi.
Varmemmaksi vakuudeksi rakennelmaan on sisällytetty myös räikeää
historianväärennöstä edustava väite, jonka mukaan nuo saamelaisuutensa
hylänneet eivät koskaan ole mitään saamelaisia olleetkaan, vaan ovat he kaikki
kautta linjan suomalaisperäisten uudistilallisten jälkeläisiä.
Toisekseen
näiden saamelaisryhmien määrittäminen saamelaisuuden ulkopuolelle noudattaa
tyypillisiä kiihkonationalistisia kaavoja. He ovat ”hyvä vihollisia”, joista
saamelaiskäräjien johto on maalaillut kuvia saamelaisvastaisina saamelaisuuteen
soluttautujina jotka muodostavat saamelaisuuden pahimman uhan koska ne ovat
valtaamassa saamelaiskäräjiä ja nakertamassa sitä sisältä käsin. Edellä
mainittujen YK:n ihmisoikeuskomitealle suunnattujen valitusten teksteistä nämä
ajatuksenkulut ilmenevät kaikessa alastomuudessaan.
Saamelaismääritelmää
koskeva kiista on ajautunut pelon ja vihan kierteeksi, joka uhkaa muuttaa
kiihotuspuheet itsensä toteutettavaksi profetiaksi. Hajottavilla vaihtoehdoilla
on taipumus nujertaa kompromisseille perustuva demokraattinen maltillisuus. Saamelaiskäräjien
tavoittelema, vääristeltyyn historiaan perustuva ratkaisu on ristiriidassa
tämän päivän yhteisöllisyyttä korostavan trendin kanssa. Sen tenhovoima puree
kuitenkin etnisin perustein rajattuun saamelaiseen yhteisöön, ja puhuttelee
vahvasti eräitä tämän yhteisön jäseniä jotka löytävät sen kautta itselleen elämäntehtävän
ja keinon pukea omia ahdistuksiaan näennäisen rakentavaan muotoon. Kotiseudun
tyhjenemisestä, työttömyydestä, palveluiden vähenemisestä, poismuutosta ja
uusilla kotipaikkakunnilla kohtaavat ongelmat ja tunnot saadaan ulkoistettua
kun syntipukiksi sonnustetaan ei-saamelainen väestö.
Niille,
joilla vain toinen vanhemmista on saamelainen, kiihkeä aktiivisuus
saamelaisnationalistisessa liikkeessä on ikään kuin taika-avain, jolla oman
kaksoisidentiteetin mukanaan tuomat sisäiset ristiriidat saa painettua
taka-alalle.
Saamelaiset
juuret avaavat mahdollisuuden liittyä saamelaisen kiihkonationalismin
kirkasotsaiseen etujoukkoon. Kauniista saamenpuvusta tulee tässä käytössä saamelaisen etnonationalismin
aatteellinen sotisopa, joka ei tässä funktiossaan olemukseltaan poikkea kommunistisen nuorisoliikkeen
sini- ja punapaidoista, tai muista erivärisistä, poliittista kantaa
julistavista pukukoodeista. Saamelaisen etnonationalismin tie näyttäytyy
ylivertaisen sankarillisen taistelun tienä, sorrettujen saamelaisten
itsepuolustuksen tienä, jonka päässä kangastelee rajat ylittävän Suur-Saamen
aamunkoitto. Vaikka saamen värit ovat monipuolisemmat, liikeen eräät ilmentymät muistuttvat paljossa
sinivalkoista Suur-Suomi -hanketta, joita oman aikansa kirkasotsat ajoivat
AKS:n ja IKL:n väreissä. Silloin käytiin päin inhaa itää, nyt käydään päin
kolonistista Suomen valtiota ja sen kätyreitä, saamelaiskäräjiä kritisoivia tai
sen ulkopuolelle suljettuja saamelaisia. Aikamme saamelaiskansallinen sankari
on mustanaamioinen suopunkiterroristi, jonkinasteinen myyttisen Päiviön uusi tuleminen.
Oikeusministeriö pää hiekassa
Suomen
valtion oikeusministeriön kautta tähänastista saamelaispolitiikkaa voisi
lähinnä luonnehtia puuttumattomuuspolitiikaksi. Yksi selitys siihen, ettei
valtio ole puuttunut määrättyjen saamelaisten syrjintään lienee siinä, että
suomalaiset huippupoliitikot pelkäävät saamelaisten itsehallintoon
sekaantumista, koska se olisi helposti leimattavissa kansainvälisillä
foorumeilla. Päinvastoin, huippupoliitikkojen tavoitteena on ollut Suomen
kansainvälisen maineen kiillottaminen kohtelemalla ”omaa” alkuperäiskansaa
esimerkillisesti. Suuntauksen aloittaneella presidentti Tarja Halosella lienee
ollut tähtäimessä korkea YK-virka.
Mielenkiintoinen
historiallinen kytkentä löytyy siitä, että Halosen saamelaispoliittisen uran
alkuaskeleina hänen läheisenä kumppaninaan oli vasemmistolainen juristi Martin
Scheinin, joka myöhemmin ansioitui ihmisoikeusjuristina toimien mm. YK:n
ihmisoikeuskomitean jäsenenä. Nyt sama Martin Scheinin toimii saamelaiskäräjien
puheenjohtajan Tiina Sanila-Aikion avustajana tämän samalle YK:n
ihmisoikeuskomitealle tekemässä, Suomen valtioon kohdistuvassa valitusasiassa.
Puuttumattomuuspolitiikka
on ilmennyt siinä. että saamelaiselle kiihkonationalismille umpisokea
oikeusministeriö on vähät välittänyt saamelaisen itsehallinnon ajautumisesta
tämän suuntauksen työkaluksi.
Sulkemalla
silmänsä saamelaiskäräjien harjoittamalle määrätynlaisia saamelaisia syrjivälle
politiikalle ministeriö, ja sen kautta Suomen valtio, on käytännössä tuhonnut
demokraattisen, kaikki saamelaiset kattavan saamelaisen itsehallinnon
edellytykset. Suomalaiset poliitikot ovat aliarvioineet saamelaiskäräjien
johdon armottomuuden ja luulivat pystyvänsä käyttämään sitä poliittisena
sätkynukkena, joka toteuttaisi heidän naiiveja käsityksiään hyvistä saamelaisista.
Saamelaiskäräjien johto kuitenkin tiesi mitä se halusi, sinisilmäiset
poliitikot eivät. Nykyinen tilanne, jossa Suomen valtio ja saamelaiskäräjät
ovat tiukassa vastakkaisasetelmassa, on nimenomaisesti seuraus näiden molempien
osapuolten saamelaispoliittisista suuntauksista.
Saamelaispolitiikasta
kärsimään joutuvien uhrien kannalta on ollut traagista, että suuri osa
järjestystä ja arvostusta kipeästi kaipaavista saamelaisista on ollut valmiita
seuraamaan uhkarohkeaa saamelaisnationalistista eliittiä. Se pystyi vetoamaan
saamelaisten huonoimpiin vaistoihin: kaunaan, suvaitsemattomuuteen, röyhkeyteen
ja, mikä kaikkein vaarallisinta, rodulliseen ylemmyyden tunteeseen. Rippeetkin
tasa-arvoon, toimivaan demokratiaan ja lainkuuliaisuuteen perustuvasta oikeusvaltiosta
murenivat käräjien johdon ottaessa ohjenuorakseen, että saamelaisten
itsehallinnon tulee palvella uutta järjestystä, joka perustuu saamelaisten
ikivanhaan traditioon. Todelliset hyvät perinteet korvattiin kuitenkin niiden
romantisoidulla versiolla, joka nykykäytäntöön tuotuna tarkoitti sitä, että
julkisten instituutioiden – tuomioistuinten ja tutkimuslaitosten – tulee tuottaa
sellaisia tuomiota ja tutkimuksia, joita saamelaiset haluavat. Muut julistetaan
sorroksi, saamelaisvastaisuudeksi ja epätieteeksi.
Saamelaiskäräjien
johdon tärkein avu on ollut huomata vastustajien, oikeusministeriön ja syrjimiensä
saamelaisten heikkoudet ja käyttää niitä hyväkseen. Norjassakin saamelaiset
yrittivät kokeilla tätä tietä, mutta huonolla menestyksellä. Pääministeri Gro
Harlem Bruntland vihelsi pelin poikki. Suomessa saamelaiset käräjien johto on
päihittänyt statuksettomat saamelaiset helposti, koska nämä luottivat siihen,
että meidän oikeusjärjestyksemme puolustaisi heitä. Tämäkin kertoo
viranomaisten passiivisuudesta ja todellisuuden tajun puutteesta. Suomessa
toimi 2002–2015 vähemmistövaltuutettu -niminen viranomainen, jonka tehtäviin
kuului lain mukaan etnisen syrjinnän ehkäisy, hyvien etnisten suhteiden
edistäminen, etnisten vähemmistöjen aseman ja oikeuksien turvaaminen sekä
etnisen syrjimättömyyden periaatteen valvonta. Vähemmistövaltuutettu ei
tiettävästi kertaakaan millään lailla puuttunut saamelaiskäräjien harjoittamaan
määrättyjen saamelaisten syrjintään. Vähemmistövaltuutetun virkaa hoiti vuosina
2007–2010 Johanna Suurpää. Suurpään seuraajaksi vähemmistövaltuutetun virkaan
2010–2015 tasavallan presidentti Tarja Halonen nimitti Eva Biaudet (ruots.).
Biaudetin puuttuvan muodollisen pätevyytensä vuoksi hänen valintansa tapahtui
erivapaudella. Saamelaisasioissa Biaudet jatkoi edeltäjänsä – ja presidentti
Halosen – linjaa eli ei puuttunut saamelaisten sisäiseen syrjintään.
Vähemmistövaltuutetun
virasta Johanna Suurpää nimitettiin 2010 oikeusministeriön demokratia-, kieli-
ja perusoikeusyksikön johtajan virkaan 2012–2013 Työskenneltyään
ihmisoikeusasiantuntijana Maailmanpankissa USA:ssa Suurpää jatkoi oikeusministeriön
demokratia-, kieli- ja perusoikeusyksikön johtajan virassa. Anna-Maja
Henrikssonin (ruots.) oikeusministerikaudella Suurpää nimitettiin ministeriön
demokratia-, kieli- ja perusoikeusyksikön johtajan virkaan uudelle seitsenvuotiskaudelle
2015–2022. Hänen johtamansa oikeusministeriön yksikkö huolehtii mm.
perusoikeus- ja syrjimättömyyspolitiikan toimeenpanoon liittyvistä tehtävistä.
Yksikköön perustettiin 2013 uusi saamelaisasioista vastaavan neuvottelevan
virkamiehen virka, johon valittiin Lainsäädäntöneuvos
Camilla Busck-Nielsen. Hänet määrättiin virkaan 1.9.2013 alkavaksi viiden
vuoden määräajaksi.
Yle Sápmi uutisoi 19.11.2015, että oikeusministeriö
ei puutu saamelaiskäräjien päätöksiin. Saamelaiskäräjien hallitus oli
edellisenä päivänä valitusten perusteella päättänyt järjestää uudet vaalit
joissa äänestysoikeutta ei olisi annettu niille henkilöille, jotka KHO oli
määrännyt merkittäväksi vaaliluetteloon vastoin saamelaiskäräjien tahtoa. Jutussa haastateltu Busck-Nielsen toteaa, että
oikeusministeriön tehtävänä ei ole saamelaiskäräjien päätösten laillisuuden
vahtiminen, vaan tällaiset asiat on käsiteltävä oikeusasteissa.
Voimme
tässä todeta, että nyt YK:n ihmisoikeuskomiteassa vireillä oleva valitusasia on
nähtävä näiden tapahtumien jatkumona. YK:n ihmisoikeuskomitea oli kirjannut
Tiina Sanila-Aikion valituksen saapuneeksi 2.10.2015. Vuoden 2016 alussa KHO
kumosi ja poisti saamelaiskäräjien hallituksen tekemän päätöksen järjestää
uudet vaalit sillä perusteella, että saamelaiskäräjien hallituksella ei ollut
toimivaltaa ottaa käsiteltäväkseen asiaa, jonka KHO oli jo ratkaissut. YK:n
ihmisoikeuskomitea kirjasi Klemetti Näkkäläjärven valituksen saapuneeksi
23.3.2016.
5.4.2019
YLE Sápmi uutisoi, että saamelaiskäräjät hakee purkua KHO:n 2011 ja 2015
tekemiin päätöksiin joilla KHO määräsi merkittäväksi vaaliluetteloon 97
henkilöä vasten saamelaiskäräjien tahtoa. YLE:n uutisesta poiketen päätöksen
oli tehnyt saamelaiskäräjien hallitus, ei yleiskokous, jolla tällainen asia
saamelaiskäräjien työjärjestyksen mukaan sen laajakantoisuuden vuoksi kuuluu. Purkuhakemusta
käräjien hallitus perusteli ihmisoikeuskomitean Sanila-Aikion ja Näkkäläjärven
valitusten johdosta antamilla päätöksillä.
Lappalaisten
ja Suomen valtion passiivisuus on rohkaissut saamelaiskäräjien poliittista
johtoa jatkamaan valitsemallaan tiellä, joka tarkoittaa sitä että statuksettomien
saamelaisten suhteen ei suostuta minkäänlaisiin myönnytyksiin tai kompromisseihin,
heidän kanssaan ei neuvotella, eikä saamelaiskäräjät tule mukaan mihinkään
neuvotteluihin joissa statuksettomat olisivat mukana, tai inarinsaamelaiset
edustettuina näiden itse valittujen edustajien kautta.
Vietelleessään suurta yleisöä puolelleen käräjät
alkoi puhua ihmisoikeuksista, samalla kun statuksettomien saamelaisten
ihmisarvoa loukkaavia hylkäämispäätöksiä tuotettiin liukuhihnalta. Kaikkein
selvimmin tämä näkyi inarinsaamelaisten syrjimisenä. Saamelaiskäräjien jyrkät
kannanotot panivat kuitenkin hälytyskellot soimaan. Vähitellen tuli entistä
selkeämmin esille, että käräjien politiikka tähtäsi siihen, että
statuksettomilta saamelaisilta riistettäisiin oikeus omaan kulttuuriin ja perinteisiin
maihinsa.
Saamelaiskäräjien
hallitus suositteli käräjien yleiskokoukselle että kokous hylkäisi Hallbergin
toimikunnan esitykset saamelaiskäräjälain muuttamiseksi – siis esityksen, jonka
valmistelleessa työryhmässä käräjien edustajilla oli ollut vahva asema. Tämä
outo, neuvotteluteknisesti vähintäänkin harvinainen liike paljasti, että
käräjät oli valinnut strategiakseen päästä päämääräänsä oikotietä YK:n
ihmisoikeuskomitean kautta koukkaamalla. Suomen tekeillä oleva hallitus, jonka
ohjelma julkaistiin näiden rivien kirjoittamista edeltävänä päivänä, on
saamelaispolitiikkansa yksityiskohtaisen muotoilun ja jalkauttamisen kohdalla tiukan
paikan edessä ja ristitulessa. Voisi sanoa että ajan puolesta lanka palaa,
mutta, kuten alussa tuli sanottua, kyllä tässä toivokin kipinöi.
Lopuksi
Lausunnoissaan
saamelaiskäräjälain uudistusta valmistelleen Hallbergin työryhmän yksimielisestä
mutta tyssänneestä ehdotuksesta useat lausunnonantajat toivat esille, että saamelaisten
itsehallintojärjestelmä saattaisi olla paras uudistaa siida- eli lapinkylä/saamelaiskylä
-pohjalle. Itse asiassa ehdotukselle on löyhästi ilmaisten näytetty tai ainakin
vilkuteltu vihreää valoa niin kiihkosaamelaiselta suunnalta kuin saamelaiskäräjien
inarinsaamelaisen vähemmistön ja statuksettomien saamelaisten suunnalta, josta
syystä olisi yllättävää jos oikeusministeriön ei tarttuisi tähän
mahdollisuuteen. Vaikka ajatus voi monessa mielessä olla hyvä, sukualueiden
rajat ovat epätarkkoja historiallisesti ja kiistanalaisia, mikä luo pohjan
potentiaalisille kiistoille, mikäli saamelainen itsehallinto yritetään siirtää
siidapohjalle. Yksi vaihtoehto voisi olla paluu todellisuuteen,
saamelaiskäräjien sisäisen ja ulkoisen elämän päivittäminen nykyaikaan,
demokratiaan ja kaikki ryhmät osallistaviin tavanomaisiin
neuvottelukäytäntöihin. Ehkäpä kolttasaamelaisten oman itsehallinnon
vahvistaminen neuvoa-antavasta päättäväksi, ja inarinsaamelaisten oman
julkisoikeudellisen itsehallintoelinten luominen samankaltaista mallia vapaasti
soveltaen voisi toimia ensiaskeleena ja riittää tämän vaalikauden
saavutukseksi.
Ehkäpä
Utsjoen jokisaamelaisilla ja Itälapin metsäsaamelaisilla olisi kiinnostusta ja
voimaa seurata esimerkkejä. Tästä seuraava luonteva askel olisi ehkä että
näiden saamelaisryhmien edustajat saamelaiskäräjille valittaisiin näiden omien itsehallintoelinten
toimesta. Näiden asioiden pohdinta kuuluu luonnollisesti kullekin
saamelaisryhmälle, uudelle hallitukselle ja sen oikeusministerille, joka
toivottavasti on ottanut opikseen tähänastisista kokemuksista eikä enää anna viedä
itseään kuin käristykseksi päätyvää poroa. Hyvä olisi muistaa ja näyttää, että
ministeri johtaa ministeriötään, eikä toisin päin. Saamelaisten aseman edistäminen
ja saamelaisen itsehallinnon sisäisten epäkohtien korvaaminen kestävällä
pohjalla olevalla perinpohjaisesti uudistetulla järjestelmällä on täysin
mahdollista, mutta vaatii kaikilta yhtä lailla neuvotteluhalua kuin
neuvottelukykyä, jämäkkyyttä ja poliittista tahtoa.
Kiitän pitkäaikaista saamelaisparlamentaarikkoa Jouni Kittiä
mahdollisuudesta vaihtaa ajatuksia tätä kirjoitusta laatiessani.
Varsinkin kansanedustajille, ministereille ja virkamiehille
suosittelen perehtymistä hänen saamelaiskäräjälain uudistamista
valmistelleen Hallbergin työryhmän mietinnöstä
antamaansa lausuntoon.
mahdollisuudesta vaihtaa ajatuksia tätä kirjoitusta laatiessani.
Varsinkin kansanedustajille, ministereille ja virkamiehille
suosittelen perehtymistä hänen saamelaiskäräjälain uudistamista
valmistelleen Hallbergin työryhmän mietinnöstä
antamaansa lausuntoon.
Kiitos Gunnar kirjoituksestasi! Toivottavasti poliitikot tutustuvat kirjoitukseesi ja aiheeseen jotta he saisivat ratkaistua jotenkin Saamelaiskysymykset jotka ovat vuosia olleet Näkkälöiden ja Tiina Sanila Aikion joukon vallassa.
VastaaPoista