En återpublicering av en text från 2012, här i lätt reviderad
och kommenterad form.
ett öppet brev om samepolitik med rubriken "Stöder SFP
en suspekt samepolitik?" Brevet var riktat till SFP,
och särskilt till dåvarande justitieministern Anna-Maja
Henrikssonoch minoritetsombudsmannen Eva Biaudet.
Bloggen är skriven huvudsakligen på finska, och den finska
versionen var faktiskt mitt genom tiderna första blogginlägg.
Jag mejlade den svenskspåkiga versionen till alla
SFP:s riksdagsledamöter 5.4.2012, och den finska versionen
till en lång rad andra riksdagsledamöter. Sedan dess har
det blivit många fler inlägg i bloggen, men de flesta har
gällt just samepolitik och dess historiska bakgrundsfrågor.
Vågorna i samepolitiken har varit höga och stundom vilda,
och en del förslag från både regeringen och sametinget
som jag har har analyserat, utdömt och risat med det fria
ordets gissel bl.a. som stridande mot jämlikhetsprincipen
aldrig rotts i hamn. Jag vill inte ta äran för detta, men medger
att jag har medverkat till detta; antalet läsare är hyfsat.
Jag har från samehåll blivit ombedd att på nytt ge ut den
ovan nämnda första texten, men kom fram till att det är bättre
att gå igenom den för att se om den inte ändå vore i behov av lite
uppdatering. Det blidde inte så myket revidering, utan mest
kommentarer. Trots att jag omnämner Sauli Niinistö
som nyligen tillträdd presidentexten, visade sig texten
vara närapå skrämmande aktuell: Anna-Maja Henriksson (sfp)
är igen justitieminister med ansvar för sameärenden.
Om SFP:s hittillsvarande samepolitik, ett missfoster som antagligen
kläcktes av idesprutan Magma, fortsätter, har partiskutan
igen slagit in på en gammal kurs som redan en gång (2015)
resulterade i att sametinget rände på grund med regeringens
förslag till förnyad sametingslag ombord och justitieminstern
som lots, eller hur man nu kunde formulera det på saltstänkt,
skäri-inspirerat SFP-prosapoetikspråk. Med andra ord:
fikar åt fanders (se anmärkning om "fika" nere i texten).
Det enda som räddade var att gongen gick, för grundstötningen
skedde ungefär på valperiodens sista timmar. Det enda som
räddades, var förslaget till ratificering av ILO169.
Det hittades flytande bland vrakspillrorna, därför att
regeringsförslag som gäller internationella avtal inte i likhet
med vanliga lagförslag avsomnar i den avgående regeringens
famn, utan adopteras av nästa regering, och i vissa fall,
som när det gäller ILO169, igen av nästa o.s.v.
Frågan lyder alltså: Har SFP slutat upp med att stöda en suspekt samepolitik?
Spänn era säkerhetsbälten, för till flydda tider (2012) min tanke återgår -- vem följer nu mitt tåg
(flygande har ju blivit otrendigt) till Enartäskets dunkla våg:
Republikens nya president Sauli Niinistö uttalade sig i sitt tal vid det solenna öppnandet av Sametinget i Enare 3.4.(2012) om ratificeringen av ILO-konventionen om ursprungsfolkens rättigheter. Till värdarnas bestörtning sammanföll presidentens syn på saken inte med den linje som en majoritet inom Sametinget och dess ordförande Klemetti Näkkäläjärvi står för. Med tanke på forumet är presidentens kritiska uttalande beaktansvärt.
Svenska folkpartiet har på senaste tid engagerat
sig i samernas sak. Minoritetsombudsmannen Eva Biaudet var i egenskap av
presidentkandidat aktiv på den nordliga minoritetsfronten. Partiordförande
Stefan Wallin och justitieminister Anna-Maja Henriksson har uttalat sig för att
ILO:s avtal om ursprungsfolkens rättigheter skall ratificeras i enlighet med
regeringsavtalet.
I det senaste kommunalvalet samlade SFP:s
kandidat, ordföranden för Finlands Sameting Klemetti Näkkäläjärvi 261 röster i
Lapplands valkrets. Han har definierat ratificeringen av ILO-fördraget som
Sametingets mest brådskande fråga efter kommunreformen.
Kyrkpressen är inte ett SFP-organ, men nog en
finlandssvensk kyrklig tidning. Tidningen hade inte för så länge sedan en stort
uppslagen intervju med en annan sameaktivist, Pirita Näkkäläjärvi. Hur det nu
kom sig framförde också hon att det vore viktigt att Finland skulle ratificera
ILO-fördraget.
President Tarja Halonen var tydligt för
ratificering, men en sådan materialiserades inte under hennes tid. Nu har
hennes efterträdare uttalat sig öppet för att frågan bör granskas ytterligare.
Om vi skulle använda sametingsordförandens vokabulär har president Niinistö nu
sällat sig till de samefientliga krafterna, han är ”saamelaisvastainen”.
Man frågar sig förstås varför Finland då inte har
ratificerat fördraget. Saken är ju onekligen väldigt behjärtansvärd, inte minst
ur ett finlandssvenskt perspektiv. En liten språk- och kulturgrupp skall väl
stödja en ännu mindre. Jag tror att många finlandssvenskar i allmänhet och
SFP-medlemmar i synnerhet delar den här uppfattningen.
Saken är dock inte så oproblematisk man kunde tänka
den vara. Det bär mig på en instinktiv nivå emot att ifrågasätta det rätta i
att ratificera av ett avtal som är till för att skydda ursprungs- och stamfolk
mot förtryck. Jag försöker i den här långa utläggningen förklara varför jag
ändå ställer mig kritisk till en aningslös ratificering.
När man läser texten till ILO:s avtal ”C169
Indigenous and Tribal Peoples Convention, 1989” framtonar en tydlig bild av att
avtalet är till för att skydda ursprungsbefolkning och stamfolk som är utsatta
för olika slags diskriminering, och därför i behov av särskilt skydd.
Konventionen är till för att garantera att de här grupperna, som avviker från
det omgivande samhället i respektive land, inte undertrycks, och för att vid
behov genom ”positiv diskriminering” lyfta dem till en jämställd nivå utan att
ödelägga deras identitet. Däremot är konventionen inte till för att ge relativt
välmående, etniskt eller språkligt definierade grupper privilegier på den
övriga befolkningens bekostnad. Det här är den springande punkten för fördragets
ratificering och implementering i Finland.
Man kan ur ILO-konventionen läsa många sunda
riktlinjer för hur vi i Finland kan stöda samernas rätt till sitt språk och sin
kultur, en rätt som numera garanteras i grundlagen. Många arrangemang som nämns
i ILO-konventionen har redan förverkligats hos oss. Samedelegation har
utvecklats till Sametinget, ett organ för samisk språk- och kulturautonomi inom
det samiska hemområdet. Det är majoriteten i detta organ som driver på
ratificeringen av ILO-fördraget. Det är samma Sameting vars makt eventuellt
skulle öka på ett dramatiskt sätt genom ratificeringen. Och saken är inte så
enkel att det skulle gälla bara minoritetsfolkets makt i förhållande till
majoritetsbefolkningen i fråga om intressen som är mycket vitala också för den
senare. Som det framgår nedan skulle en del av minoritetsfolket tillskansa sig
otillbörlig makt över en annan del av samma minoritetsfolk.
ILO-konventionen bygger på en historiesyn helt
genompräglad av dess ursprung och syfte. Den ser samhället ur ett
postkolonialistiskt perspektiv enligt vilket ursprungs- och stamfolkens
predikament beror på kolonialistiska strukturer, både ekonomiska och
kulturella. Dessa har lett till att ursprungs- och stamfolken har undertyckts
och utnyttjats, eller helt enkelt förbigåtts medan deras land har usurperats
och exploaterats. Också efter att det regelrätta kolonialväldet har avvecklats
återstår strukturer, rutiner och attityder som skapades under dess era.
Utvecklingen i finska Lappland har dock inte varit
kolonialistisk, utom på sin höjd till vissa drag. Integrations- och
assimileringspolitiken har inte varit illa menande, om också en del av dess
metoder och följder har varit otrevliga, och om vi, med facit på hand och i en,
förhoppningsvis, mera upplyst tid, kan se saken i ett annat ljus än då
politiken utformades och genomdrevs. Den nog så paternalistiska och inte sällan
rasistiska tanken var att lyfta upp åtminstone de mest kapabla individerna i
detta ”naturfolk” ur deras ”primitiva” förhållanden, så att de som en utbildad
och upplyst elit skulle lyfta upp resten av sitt folk. De skulle också utgöra
en sammanfogande länk mellan samerna och republiken Finland. Karl Nickuls bok
om samerna från 1970 har den talande titeln ”Saamelaiset kansana ja kansalaisina”,
sv. samerna som folk och medborgare.
Till och med det beryktade förbudet att tala
samiska i internaten kom antagligen till för att barnen skulle lära sig finska,
med tanke på att de skall kunna komma till rätta i det finskspråkiga samhället,
och där kunna verka som aktiva medborgare. Att barnens identitet skadades och
att de började skämmas för det samiska var inte meningen, även om det var
följden.
Den samiska identiteten fick en marginell
betydelse för många lappar. När den samiska nationalismen radikaliserades på
1970-talet upplevde de den som främmande och störande, och tog ytterligare
avstånd från sin samiskhet. Tids nog skulle de vakna till att en återgång till
denna identitet skulle spärras av sådana lappar/samer som ansåg sig vara det
enda rätta ursprungsfolket i Lappland och hela Europa, och som hade
tillförskansat sig ensamrätten till att bestämma vem som var same. En del samer
och äkta sameättlingar ställer sig fortfarande så främmande för vad de upplever
som en närapå fanatisk nationalism, och föredrar därför att hellre kalla sig
själva lappar även om de skulle vara med i det såkallade sameregistret, varom
mera senare. De anser sig ha genomskådat den mest högljudda aktivistgruppens
retorik och tycker mycket illa om att överdrifterna har sått splitting inte
bara mellan samera/lapparna och den övriga befolkningen, utan också inom
samerna/lapparna, till och med så att släkter och familjer har hamnat i olika
läger.
Som vuxna kunde de samer som lärt sig
”tvångsfinska” sköta sina angelägenheter i det finska samhället, om än inte
sällan med själsliga skador, i värsta fall med en internaliserad
mindervärdeskänsla typisk för underkuvad ursprungsbefolkning i koloniserade
länder. Det här psykopatologiska fenomenet har undersökts bland annat av den
radikale existentialisthumanisten Frantz Fanon (1925-61). Fanon ingår i en
skola och tradition som också den etnonationalistiska samerörelsen idag öser
ur.
Jag vågar mig på att som en parentes framkasta en
egen hypotes i Fanons anda: Den av kolonialt förtryck, inte minst på kulturens
område i ordets breda betydelse, betingade personligheten, som kan gå i arv
från den ena generationen till den andra, kan ta sig ett slags omvänt uttryck i
en överdriven och därför mer eller mindre världsfrämmande nationalism. I vulgärmarxistisk
jargong skulle det heta att om det koloniala förtrycket är tesen, så är de
tidigare undertrycktas men nu befriades omnipotens, överdrivna självkänsla,
antitesen. Syntesen skulle vara en balanserad självkänsla och stolthet, som
inte kräver att man diskriminerar någon annan grupp. Den här konstellationen är
inte heller helt främmande för förhållandet mellan finskt och finlandssvenskt,
och har senast tagit sig uttryck i den äktfinska uppviglingen mot
finlandssvenskarna i samband med försvarsreformen.
Samerna har i Svea rike och republiken Finland
dock inte bara varit objekt för utvecklingen, utan också, och huvudsakligen,
aktiva subjekt. Man kan därför fråga sig om Samerna i Finland ― som helhet
eller på lokalnivå ― är i behov av sådant skydd ILO-konventionen är menad att
ge. Det var också vad president Niinistö sade i sitt tal i Enare.
Att utmåla samernas historia som fullfjädrad
kolonialism och utsugning är överdrift, och framför allt gäller det att se
nyktert på situationen som den är idag: är samerna i dagens Finland ett
förtyckt folk? Om svaret är nekande, kan man ställa frågan varför de ledande
samepolitikerna då kräver att Finland skall ratificera ILO-fördraget. Givetvis
kan man också fråga vilken skada det kunde följa av att ratificera fördraget.
Att skydda ett ursprungsfolks kultur och dess traditionella näringsfång,
rendriften, kan väl inte vara fel?
Ratificeringen av ILO-fördraget har varit på
tapeten länge, och det har ingått i regeringsavtalet redan före den nuvarande
regeringens tid, och den nuvarande har den på sin agenda. Var klämmer skon? (Anmärkning 2019: Det har alltså gått sju år sedan jag skrev de här raderna och Finland har fortfarande inte ratificerat ILO169. Sametinget har krävt att fördraget ratificerat, men samtidigt på ett avgärande sätt medverkat till at så inte skett. Hur jag nu kom att tänka på hur min salig mor berättade om hur hennes egen mormor hade kommenterat att hennes dotter, alltså min mormor, om ni hängde men, inte hade mer än två barn: "Ja si di könstrar". Samma kunde man säga om sametinget. Slut på på anmärkningen. Texten från 2012 fortsätter:)
Är det staten, och då speciellt Forststyrelsen som
bromsar ratificeringen för att den måste skydda sin äganderätt till all den
mark och alla de vatten kronan roffade åt sig av samerna senast i storskiftet?
Skogen, renbetet, jaktmarkerna, det ekonomiskt viktiga fisket, vattenkraften,
malmen…? Man kan till och med en viss fantasi ana sig till en ohelig allians
mellan Forststyrelsen och Sametinget. Forststyrelsen utsträckte stegvis sin
skogsförvaltning över hela Lappland och lade under sig all skog som ansågs
herrelös, trots att lokalbefolkningen betalade lappskatt för utnyttjandet av
samma egendom. Områdena låg ovanför gränsen av vinstgivande, storskalig
skogsavverkning, så Forststyrelsens uppgift gick till en början ut på att
reglera och övervaka användningen av skogen för husbehov, det vill säga för
uttagning av ved och virke, vartill Forsstyrelsen övervakade jakten och fisket.
Med tiden bevakade den statliga organisationen också statens intressen där
rendriften led till åverkan. 1886 års skogslag fastställde att alla ödermarker
(fi. erämaat) och överloppsmark (fi. liikamaat) utanför byagränserna. Med tiden
försköts gränsen för ekonomiskt bärbar skogshushållning norrut så att
avverkningar blev lönsamma i hela Lappland. Fortstyrelsens roll ändrades, nu
gällde det inte bara att skydda skogens fortbestånd och förnyelse, utan att
förvalta och utnyttja den så att staten fick intäkter av den. Staten sålde
koncessioner för avverkning till skogsbolag, och var själv en av aktörerna.
Sedermera har Forststyrelsen kalhuggit stora arealer av marken i Lappland och
sedan dikat marken eller plöjt upp stubbar och stenar. Staten har också tagit
sig friheten att till utländska gruvbolag upplåta rätten att exploatera
mineralfyndigheter till och med på mark, som staten först har tvångsinlöst av
enskilda ägare för naturskyddsändamål.
Renägarna har i sin tur avbetat marken med så
stora renhjordar att markens naturliga bärkraft inte räcker till för att reparera skadorna så att betesmarken kan återhämta sig. Idag är det inte bara avbetningen utan också rendrift med intensiv
utfodring som påverkar naturen.
Det är mer än förståeligt att varken
Forststyrelsen eller storrenägarna önskar utomstående inblandning.
Man kan också fråga sig hur mycket Centerpartiets
lokal- och regionalpolitiska intressen har spelat in då ratificeringen av
ILO-fördraget har dragit ut på tiden; man har inte velat stöta sig med den
finska befolkningsdelen.
Alla dessa intressen kan spela in. Men det kan
finnas också andra skäl till att Finland har förhalat ratificeringen. Alla dess
följder kan inte förutses, och speciellt inte hur den övriga lokalbefolkningen
skulle reagera. Statliga och kommunala instanser samt privata människor som har
tillräcklig insyn och fantasi för att skapa sig visioner av de skenarier
ratificeringen av ILO-fördraget leder till har bromsat processen av skär
självbevarelsedrift. Denna drift gäller delvis egna intressen, men också
regionen och lokalsamhällena som helhet.
Jag hävdar inte att jag skulle ha insyn i
förhållandena i Lappland, jag kan gärna medge att jag är utomstående.
Egentligen är det en fördel, även om det kommer att framföras som ett argument
mot allt vad jag säger. Debatten kring Sametinget, den samiska tillhörigheten
och ILO-fördraget har länge varit inte bara rivande, utan också i mycket plump,
vulgär och, tillåt mig ordet, primitiv. Renmockorna flyger tätt och storsmockan
hänger i luften. Jag får väl säga som Ragvaldsen om örfilarna: ”Lag koma bara”.
Uppgifterna för den här texten har jag inhämtat ur
öppna källor, huvudsakligen på internet. Slutsatserna och åsikterna är mina
egna. Efter ett konfliktfyllt övervägande har jag kommit fram till att
ILO-konventionen tillämpad på Lappland såsom Sametinget nu driver saken kan
vara en Pandoras ask. Om det locket öppnas, kan vi i väntas oss bara en
olycklig fördjupning av konflikten. I det värsta scenariot kan vi förvänta oss
våld och begränsade små uppror, även om lapparna har en tradition att undvika
att konflikter tillspetsas. Förstå mig inte fel, jag uppviglar inte till våld
och godkänner det inte, men sakernas gång kan leda därhän. Detta för att en del
av sameaktivisterna antagligen räknar med att kunna använda fördraget som
hävarm framför allt för att rearrangera jordägoförhållandena inom samernas
hembygdsområde. Det i sin tur kan leda till djup förbittring hos enskilda
personer som förlorar mycket eller allt genom arrangemangen.
Under årens lopp har sameaktivisternas strategi
varit att så långt som möjligt tona ner problemen och lugna farhågorna bland de
övriga. Det heter att ingenting i sak kommer att förändras, alla får jaga och
fiska som förr, tillstånden utlöses vid samma lucka som förr, varför bråka,
varför motarbeta ratificeringen av ILO-fördraget. Motståndarna, som av
förespråkarna kallas samefientliga, har dock goda skäl för sin misstänksamhet.
Redan en omorganisation av jordägandeförhållandena
i det nuvarande samiska hembygdsområdet skulle innebära en så genomgripande
omvälvning att det är otänkbart att lagen skulle antas utan att det skulle ske
i de former som krävs för förändring av grundlagen. Även om dessa former skulle
iakttas, skulle en obehärskad ratificering och implementering antagligen
tillspetsa den lokala antagonismen utöver den sociala bristningsgränsen. I
förhållande till denna risk är det oförsvarligt av SFP att fiska futtiga
rikspolitiska poäng i samiska vatten.
Det
gäller inte bara det nuvarande samiska
hembygdsområdet. Det maximala samenationalistiska programmet går ut på
att reorganisera jordägoförhållandena på alla områden som har varit
sameområden
innan den av kronan uppmuntrade nybyggarkolonisationen trängde in
söderifrån,
alltså allt land som i gammal tid definierades som lappmarker. Eller varför
inte
ännu söderut, kanske ända till Lappnor, Lappträsk, Härkäpää och allt vad
det
finns. Måhända representanterna för den finlandssvenska minoriteten
skulle få
både helan och halvan i vrångstrupen när ursprungsfolket skulle göra
anspråk på
villatomten för att idka vad de kallar traditionell rendrift.
Dåligt skämt å sido. Den kollektiva, privata och
statliga nyttjande- och ägorätten till jord och vad mark och vatten ger är
också i Lappland historiska fenomen vars konkreta historia ganska långt kan
spåras bakåt i tiden.
Det äldsta bevarade omnämnandet av lappmark ingår
i ett brev av kung Magnus Eriksson från 1340. I brevet utfärdar kungen
bestämmelser om "the landzender wårtt Rijkes som vidh Helsingeland och
Ångermannaland liggiandes äre, benemdh Laepmark". I gavs alla "som åå
Christo tro, eller till Christna tro sig omwenda wele" rätten att ta sig
mark och ägor i Lappmarken, mot att de betalade skatt till kungen.
Från tidigt 1300-tal till omkring 1550 var
skatteuppbörden av och handeln med lapparna förpaktad till birkarlarna.
Systemet var antagligen det enda effektiva med tanke på att den svaga
centralmakten inte hade egna resurser för att beskatta det oändliga, glest
befolkade landet, där invånarna dessutom helst vek undan då skatteindrivaren
kom. Birkarlarna utvecklade dock ett system där lappbyarna kollektivt ansvarade
för sin skatt, som utbetalades huvudsakligen i skinn, en då mycket värdefull
och eftertraktad vara som kungen kunde sälja för guld och salt till de
nordeuropeiska handelsmännen. Till systemet hörde att lapparna var skyldiga att
transportera, inkvartera och traktera birkarlarna.
Birkarlarnas egen andel av vad de drev in var
stor, och inte sällan skodde de sig på befolkningens kostnad i sådan grad att
själva skattekällan hotade torka ut. Gustav Vasa, som känt en ekonomiskt mycket
aktiv kung, började kring 1550 agera för att kronan skulle få större intäkter,
samtidigt som skattekällan, lapparna, skyddades mot extensiv utsugning. Det
gällde att reglera och övervaka beskattningen så att indrivarna inte olovligt
stoppade något i egna fickor, och så att beskattningen inte överträffade de
skattepliktigas bärkraft. Det låg i kronans uppenbara intresse att lapparna om
möjligt hellre utvecklande sina näringar. Också med en lägre skatt bleve
intäkterna då större, speciellt om skatten upplevdes som inte allt för
betungande varvid indrivningen av den underlättades ― även om ingen var glad
för att betala skatt.
Birkarlarna
fråntogs sin beskattningsrätt och
sina handelsprivilegier i egenskap av privata skatteförpaktare och
handelsmän. Den nya lösningen, som redan hade tillämpats på begränsade
områden, bestod i att förtro beskattningen åt lappfogdar under kronans
direkta
styrning. Till en början hade dessa en mera självständig ställning,
senare
stramade kungen åt tyglarna
Systemet med fogdar som for omkring och sökte upp lapparna så gott det gick omvandlades i viss mån, så att kronan inrättade fasta marknadsplatser, där skatteuppbörden och handeln skedde. Handeln fick börja först sedan fogden hade drivit in skatterna och utnyttjat sin förköpsrätt genom att köpa upp skinn för kronans räkning. Handeln skulle dessutom ske bara på ljusan dag och i handelsbodar, så att fogden kunde övervaka kronans intressen.
Birkarlarna som sådana försvann inte, utan en del av dem sadlade om och blev fogdar i kungens tjänst. Vissa birkalrssläkter hade också lagt upp kapital, varav de nu satsade en del på att sända lovande unga söner för att studera i Uppsala och de tyska universiteten och den vägen komma in i rikets elit. Bästä känd är ätten Bure (Bureus), som kom att förse Sverige med ett otroligt antal ärkebiskopar, biskopar och värdsliga styresmän.
Systemet med fogdar som for omkring och sökte upp lapparna så gott det gick omvandlades i viss mån, så att kronan inrättade fasta marknadsplatser, där skatteuppbörden och handeln skedde. Handeln fick börja först sedan fogden hade drivit in skatterna och utnyttjat sin förköpsrätt genom att köpa upp skinn för kronans räkning. Handeln skulle dessutom ske bara på ljusan dag och i handelsbodar, så att fogden kunde övervaka kronans intressen.
Birkarlarna som sådana försvann inte, utan en del av dem sadlade om och blev fogdar i kungens tjänst. Vissa birkalrssläkter hade också lagt upp kapital, varav de nu satsade en del på att sända lovande unga söner för att studera i Uppsala och de tyska universiteten och den vägen komma in i rikets elit. Bästä känd är ätten Bure (Bureus), som kom att förse Sverige med ett otroligt antal ärkebiskopar, biskopar och värdsliga styresmän.
Nuvarande Enaretrakten ingick i detta system genom
att var en del av Torne lappmark, som omfattade också Finnmarken, och som
senare kom att delas upp på tre riken. Kemi lappmark däremot beskattades i
detta skede av karelare, som var ryska undersåtar. (Rättelse 2019: Enare historiska lappby skrevs i varje fall senare in som en del av Kemi Lappmark.)
Karl XI utfärdade det såkallade Lapplandsplakatet,
eller ”Kongl. Plakat den 27 September 1673, angående lappmarkernas bebyggande”.
Teoretikern bakom tankarna som gavs effekt genom plakatet kom främst från
landshövdingen i Västerbottens län Johan Graan. Idén var att kronans
skatteintäkter skulle gagnas om olika slags näringar skulle idkas på områden
som är bäst lämpade för just dem ― nybyggen med jordbruk där naturen tillät,
jakt, fiske och rendrift på de övriga. Detta har kallats parallellteorin.
Enligt plakatet skulle land inom lappmarkerna som
lapparna inte hade någon nytta av brukas av nya åbor till ängsmark och mulbete,
alltså för boskapsdrift. Nybyggarna försäkrades frihet från knektutskrivning i
alla tider, och 15 års frihet från alla slags skatter och utlagor, därefter
skattläggning till samma skatt som "sjelfva Lapparna".
Rätten att utnyttja mark, vatten och med dem
sammanhörande ekonomiska fördelar sågs som ett kungligt privilegium, som
undersåtarna fick utnyttja mot erläggande av vad som kallades lappskatt.
Namnet lappskatt kan vara vilseledande såtillvida,
att det inte gjordes någon etnisk skillnad, lapprivilegier kunde innehas av vem
som helst, oavsett om de var samer, svenskar eller finnar. Alla dessa var ju
också fullvärdiga undersåtar i samma rike. Den nyttjanderätt som erläggandet av
lappskatt gav, eller omvänt, som lapparna av hävd innehade och erlade lappskatt
för, uppvisade dock alla kännetecken på obegränsad äganderätt – rätten kunde
säljas, köpas, förpaktas och gå i arv. Med tiden kom den också rättsligen att
behandlas som all annan egendom.
Det att lappskatten inte överallt och i alla tider har gjort åtskillnad på om den skatteskyldiga till sin bakgrund var lapp, svensk eller finne har i Finland på senaste tid missbrukats på ett lögnaktigt sätt: Det hävdas att alla som betalade lappskatt etniskt sett var finnar eller finnättlingar, och omvvänt, att det att en person är ättling till någon som enligt gamla urkunder har erlagt lappskatt, står som bevis för att personen inte är same. Att märka är dock, att ordet "lapp" eller sammansatta ord med ordleden "lapp-" i svenskan historiskt aldrig har använts för andra personer eller befolkningsgrupper än de, som i dagens läge skulle kallas samer.
Det att lappskatten inte överallt och i alla tider har gjort åtskillnad på om den skatteskyldiga till sin bakgrund var lapp, svensk eller finne har i Finland på senaste tid missbrukats på ett lögnaktigt sätt: Det hävdas att alla som betalade lappskatt etniskt sett var finnar eller finnättlingar, och omvvänt, att det att en person är ättling till någon som enligt gamla urkunder har erlagt lappskatt, står som bevis för att personen inte är same. Att märka är dock, att ordet "lapp" eller sammansatta ord med ordleden "lapp-" i svenskan historiskt aldrig har använts för andra personer eller befolkningsgrupper än de, som i dagens läge skulle kallas samer.
Som en motprestation för lappskatten garanterade
kronan i sin tur med sin auktoritet dessa nyttjanderätter mot olagligt intrång,
åverkan och usurpationsförsök, så att alla, lapparna medräknat, skulle få utöva
sina näringar ostört, kronan och riket till gagn.
Som meningen var, ledde lappmarksplakatet till att
det uppstod allt fler nybyggen i Lappmarken. För att en nybyggare skulle få slå
sig ner skulle den berörda lappbyn ge sitt medgivande. Som regel, om än inte
alltid, följdes denna bestämmelse.
Särskilt i Kemi lappmark uppstod en ökad
inflyttning av finska kolonister. Detta motsvarade till fullo rikets
militärpolitiska intressen. En nybyggare på land som också andra riken hävdade
var långt mer värd än den soldat man förlorade i honom då han beviljades frihet
från krigstjänst. Dessutom var nybyggarna vapenföra och deltog som milis i
gränskonflikter.
Vid tingen på 1670- och 1680-talen framförde dock
lapparna speciellt inom Kemi lappmark klagomål mot att finnarnas svedjebruk
förstörde jaktmarkerna och att deras viktigaste jaktbyte, vildrenarna, blev
skrämda av boskap på skogsbete. Karl XI utfärdade därför nya bestämmelser,
”Kongl. Maj:ts förnyade Plakat den 3 September 1695, om lappmarkernas
bebyggande och de förmåner och friheter, som de, hvilka sig der nedsätta, åtnjuta
skola”. Enligt de reviderade bestämmelserna betonades att nybyggarna inte bara
hade privilegier utan även skyldigheter. Den som ville komma i åtnjutande av
friheterna fick inte "lägga sig allena på öfverflödigt svedjande"
utan skulle också bryta upp bestående åkrar och ängar.
I viss mån utbredde jordbruket sig också till
lappmarkerna, men idéerna om fullskaligt jordbruk, speciellt spannmålsodling,
visade sig vara överoptimistiska. Också för de inflyttade nybyggarna kom fiske
och jakt att vara livsviktiga näringsgrenar.
I takt med samhällsutvecklingen utvecklades också
de juridiska begreppen och teorierna om nyttjande- och ägorättens natur. (Anmärkning 2109: Här menades i första hand hur uppfattningarna och begreppen kring jordägande utvecklades inom de övriga delarna av riket.) I ett
visst skede spred och stärkte sig också i Svea rike en importerad lära enligt
vilken all jord ytterst tillhörde kronan, som i nåder förlänade av denna
primära äganderätt härledda rättigheter av lägre rang. Som en del av den här
rättsideologiska kampen tvistade de lärde om huruvida skattejord var ägt av den
skattskyldige eller bara förlänat av kronan. Denna diskussion utsträckte sig
också till lappskattelandets natur.
Under stormaktstiden och under vissa senare skeden kom centralmakten med stöd av dåtida experter fram till att det inte alls
handlade om egendom, utan om begränsad nyttjanderätt. Vi kan dock skriva
”experter” inom citationstecken, för deras utlåtanden var mycket opportuna för
dem som av en eller annan orsak ville beskära äganderätten för dem som idkade
lappnäringar. Vi skall också komma ihåg att det här skedde under en tid då
äganderätten till allt som kunde ge utkomst och inkomst var hotad. I de
fornnordiska samhällena, som var mindre och lättare överblickbara, hade
äganderätten haft en vad vi kunde kalla mera rättfram karaktär. Senare
infördes, speciellt efter engelsk förebild och uppenbart i konungens och
aristokratins intresse, den teoretiska läran om regale. Enligt dess sofistik
påstods allt i riket som gav ekonomisk nytta tillhöra konungen, som hade rätt
att i nåder ge dessa rättigheter vidare mot ersättning. Ersättningen kunde vara
tjänster, såsom den krigstjänst adeln gjorde för sina förläningar, eller
skatter, såsom de skatter bönderna och kronobönderna erlade för sin jord.
Konungen utnyttjade också sin regale för att mot ersättning bevilja olika
ekonomiska privilegier. Denna ”överäganderätt” var vad kronan vädjade till då
den lade under sig forsar, malmådror, allmänningar och all mark utanför
bygränserna. Samma lära tillämpades till exempel då staten lade under sig alla
de skogar i Lappland som inte ingick i någons avvittrade ägor.
Ett nog så intressant faktum är att
Forststyrelsens ägor i Lappland i all tysthet har ombildats till fastigheter
först under de senaste åren, sannolikt som förberedelse på en eventuell
ratificering och implementation av ILO-fördraget.
”Kongl. Reglemente den 24 November 1749 för dem,
som antingen redan bo och bygga i Lappland eller ock hädanefter till landets
upbrukande derstädes sig nedsätta vilja”, kallat lappmarksreglementet,
preciserades villkoren för nybyggen ytterligare. Nu infördes ett formellt
förfarande för upptagande av nybyggen, med syn och besiktning. Såsom de övriga
bönderna blev också nybyggaren skyldig att bygga hus och odla upp jorden för
att visa att projektet var allvarligt menat och inte bara ämnat att utestänga
andra. Antalet skattefrihetsår blev mer flexibelt men fick ändå inte överstiga
15.
Av betydelse för lapparna var att
det i lappmarksreglementets § 8 slogs fast att jakt efter pälsverk var
"lappallmogens" domän. Nybyggarna skulle inte ägna sig åt
"fikande och farande omkring skogarna efter vildt", utan koncentrera
sig på att uppodla jorden. Jag har inte haft tillgång till någon
originalversion av reglementet, men som en parentesanmärkning må här införas
att om där faktiskt, vilket jag antar, står ”fikande” och inte ”fiskande”, så
har fikandet här ursprungligen betytt att någon är ute för att usurpera, det
vill säga rättslöst överta någon annans rättigheter. Det gällde dock ofta just
fiske, och i senare texter tycks man ofta ha skrivit ”fiska” i stället för
”fika”. (Anmärkning 2019: Ordalydelsen i plakatet var alltså "fikande och farande omkring skogarna efter vildt". Slog precis nu upp verbets "fika" gamla betydelser i SAOB, och det visade sig att det betydde att hasta från det ena stället till det andra, hasta omkring, men också att vara hårt sysselsatt med något. Hela utrycket "fika och fara" är gammalt, och var förstärkande genom mekanismen att säga samma sak med två olika ord, såsom i "flyga oh fara". När den här betydelsen av "fika" försvann ur allmänt språkbruk, föröskte någon tolka det som ett tryckfel; ett S hade fallit bort, alltså skulle fet inte stå fika utan fiska, vilket ju passa bra in på att det handlade om fiske och jakt. Och så fick det bli. Slut på anmärkningen.)
Hur som helst, fika eller fiska, hädanefter fick nybyggarna bara jaga inom en halv mil från sitt hemman. Det behöver väl knappast sägas att det här var en regel som var i det närmaste omöjlig att övervaka. Nybyggarnas fiske skulle också vara bara för husbehov, men detta övervakades inte heller.
Hur som helst, fika eller fiska, hädanefter fick nybyggarna bara jaga inom en halv mil från sitt hemman. Det behöver väl knappast sägas att det här var en regel som var i det närmaste omöjlig att övervaka. Nybyggarnas fiske skulle också vara bara för husbehov, men detta övervakades inte heller.
Slutgiltigt uppstod eller stadfästes ”den
traditionella nordiska äganderätten till jord” först då Förenings- och
säkerhetsakten 1789 garanterade de självägande bönderna oinskränkt ägorätt till
sin jord, kronoböndernas besittningsrätt garanterades gå i arv, och dessutom
bestämdes hur dessa hemman kan friköpas så att krono blir skatte, det vill säga
av staten förpaktat blir fullt privatägt med skatteskyldighet.
Vid
genomförandet av storskiftet säkrade många
lappar rättigheterna till sitt lappskatteland och sina nyttjanderätter
genom
att registrera ägorna som fastigheter med tillhörande nyttjanderätter.
Härvid
förekom veterligen ingen etnisk diskriminering mot lapparna. Kronan tog
förvisso
över all mark som var ”herrelös”, men så skedde i hela landet. Utöver
detta
fråntogs lapparna inte någon mark, vad som hände var att dess formella
juridiska
natur i en formell lantmäteriförrättning förvandlades från
lappskatteland till
nybyggen, det vill säga till lägenheter som avvittrades och infördes i
jordaböckerna. Avvittring betydde att lantmätaren och gode män, bland
dem också lappar, utförde en syneförrättning på plats. Då ägorna och
rättigheter till
nyttjanderätter såsom fiske och utängar gicks igenom kunde nybygget
utökas med
mark så att det kunde anses bli besuttet, det vill säga självbärande.
Lägenhetens gränser utstakades i terrängen och försågs med råmärken, och
en
motsvarande lägenhetskarta upprättades. Protokollet med karta stadfästes
på
tinget, där också lappar satt med som nämndemän. Sedan arkiverades
dokumenten i
jordregistret. (Anmärkningen 2019: Matti Enbuske hade 2008 doktorerat på sin avhandling "Vanhan Lapin valtamailla. Asutus ja maankäyttö historiallisen Kemin Lapin ja Enontekiön alueella 1500-luvulta 1900-luvun alkuun". Senare forskning, som var på gång redan 2012, har fördjupat insikten i de här processerna. Tarja Nahkiaisoja doktorerade 2016 på sin avhandling "Saamelaisten maat ja vedet kruunun uudistiloiksi - Asutus ja maankäyttö Inarissa ja Utsjoella vuosina 1749-1925. Juha Joona doktorerade 2019 på sin avhandling "Ikimuistoinen oikeus - tutkimus Lapin alkuperäisistä maa- ja vesioikeuksista". Seriös forskning av det här slaget har avfärdats som ovetenskaplig och samefientlig av kretsar i, kring och bakom sametingets styrelse. Slut på anmärkningen. )
I och med att lapparna ombildande sina egendomar
och rättigheter till fastigheter minskade lappbyarnas betydelse och i deras
ställe trädde socknen och ”jordaboksbyn”, på finska maakirjakylä. Benämningen
lappar kom att hänvisa till dem som fortfarande fick sin näring huvudsakligen
av fiske, jakt och renskötsel utan nämnvärt latbruk ― också dem som innehade en
egen gård.
Man kan säga att de finländska nybyggarna med
samisk/lappsk bakgrund och deras ättlingar representerar resterna av den
skogssamiska kulturen, där huvudnäringarna var fiske och jakt ― också på
vildren så länge den fanns ― medan rendriften med halvtama renar för dem
spelade en ringa eller underordnad roll. Man ägde kanske några kör- och
dragrenar, men sällan större hjordar.
Förvandlingen till nybyggare var för lapparna ett
sätt att säkra sin rättsliga ställning, men samtidigt utgjorde det ett
väsentligt steg till kulturell och språklig assimilering. Den här utvecklingen
begränsade sig inte till de nuvarande samiska hemortsområdena i nordligaste
Lappland. En massa nu finskspråkiga släkter i Kuusamo och norröver är ättlingar
till lappar som lät registrera sina ägor som nybyggen, och som med tiden bytte
språk. Som ett resultat av förfinskningen började de flesta lapparna till
exempel i Sodankyläs såkallade sjöbyar skämmas för sin härkomst. Att vara lapp
gav så låg social status att många familjer förträngde sitt ursprung så långt
att det föll i glömska. När de sedermera har vaknat till insikt om den, kanske
för att värna sin rätt vid den eventuella ratificeringen av ILO-fördraget,
hävdar andra lappar att det bara handlar om ättlingar till finska nybyggare som
plötsligt vill vara samer för att få fördelar, eller för att motarbeta samerna
av pur snikenhet, svartsjuka och elakhet.
Fjällappskulturen tog en annan utvecklingsriktning
än skogslappskulturen. Redan på 800-talet nämns vallade renhjordar på 800
huvuden, men i vilken takt rendriften ― i motsats till vildrensjakten ―
utvecklades hos de nomadiserande fjällapparna är mindre känt. På 1800-talet
antog storrendriften hur som helst en kommersiell karaktär, renköttet
producerades inte längre i första hand för egen konsumtion, utan för att säljas
och bytas till andra förnödenheter. Renhjordarna växte och ägandet koncentrerades.
De privata lappskattelanden blev för trånga för de stora renhjordarna, och
bristen på renbeten var ett dokumenterat faktum redan på 1800-talet. Undantaget
kronotorpens jord utnyttjade renlapparnas hjordar nästan all kronojord i
Lappland, och utgjorde på många vis en belastning för nybyggarna ― av vilka
flertalet ännu länge var lappättlingar. När vi talar om skogs- och fjällappar
skall vi komma ihåg att den här gränsdragningen inte var absolut, men
fjällappsbyarna och de rika renägarsläktena vara måna om att inte gifta ner sig
då det gällde egendom och social rang.
De expanderande renhjordarna ledde till tvister om
var de olika byarnas renar skulle få beta och drivas fram. Dessa tvister och
strandade förhandlingar rikena emellan ledde till att gränserna stegvis
stängdes för renhjordarnas vandringar.
Den
finsk-norska gränsen stängdes för norska lappar och deras renhjordar
1852, året före "lappupproret" i Kautokeino. Som en följd
av gränsspärrningen flyttade 274 norska lappar under åren 1853-71 från
Kautokeino
till det allra nordligaste Sverige. De medförde sina, enligt egen
uppgift,
20 530 renar. Med Sverige som utgångspunkt kunde de utnyttja renbetena
på
den finska sidan av gränsen, och deras betesmarker sträckte sig österut,
först
till östliga Enontekis och Kittilä sedan till nordliga Sodankylä. År
1889
stängdes också den svensk-finska gränsen för nomadiserande lappar,
varvid en
del av dem slog sig ner i Finland för gott. Den första inflyttaren var
Matti
Peltovuoma 1872, och den sista Jouni Hetta 1911. Trängseln på
renbeteslanden
och gränsspärrningarna gav upphov till en dominoeffekt, där
renägarfamiljer
från Utsjoki och Enontekis flyttade bland annat till områden som idag
ligger
under Lokka bassäng. Vid inflyttningen var dessa marker inte renbeten
utan
jaktmarker där de tidigare invånarna jagade vildren och älg. De här
invånarna,
vars marker nu kom till en ny användning, var också de huvudsakligen
lappar och
skoltlappar. Precis som svedjefinnarnas tamboskap på skogsbete en gång
hade
skrämt bort lapparnas viktigaste villebråd, vildrenarna, i Kemi
lappmark,
störde nu inflyttarnas halvtama renhjordar bort vad som fanns kvar av
vildrenar
i Sompio och Enare lappmarker. Då de där boende lapparnas jakt gav allt
magrare
utbyte, gick också de in för rendrift i större skala än tidigare, eller
satsade
starkare på fiske där det var möjligt.
För att den etniska bilden inte skall vara för
enkel kan vi påminna oss om att det bland storrenägarfamiljerna i Enontekis
fanns också ursprungligen finska släkter, som med storrendriften med tiden
anammade en samisk identitet.
Statsmakten i Finland välkomnade inflyttarna och
de anvisades nybyggen på områden där skogsavverkningen inte ännu var ekonomiskt
bärbar. Man räknade med att rendrift i en större skala än vad den lokala befolkningen
dittills hade sysslat med skulle betyda ökade skatteintäkter för staten. Här
kan vi åter en gång påminna oss om att så länge statsmakten har existerat och
verkat, så har statsmakten varken i Svea rike eller i republiken Finland givit
lapparna en diskriminerande behandling på etniska grunder åtminstone då det
gäller jordrättsliga frågor. Däremot har staten, såsom det här har förklarats,
tvärtom favoriserat de inflyttade renlapparna, till och med på bekostnad av de
inom samma områden dittills bofasta lapparna. Utvecklingen där staten genom
Forststyrelsen lade under sig alla ”herrelös” mark är en sak i sig, men den
drabbade inte speciellt dessa renlappar, utan alla nybyggare, också de till
sitt ursprung finska. Såtillvida finns här en intressant koppling, att det var
just detta övertagande, eller om man vill, usurpation av det ”herrelösa” landet
som möjliggjorde att statsmakten, åtminstone tillsynes lagligt, kunde överlåta
nybyggen och nyttjanderätt av marken till inflyttarna.
Nu är ättlingar till de renägarfamiljer som
flyttade in till Finland efter 1852 väl representerade i Sametingets ledning. I
stället för att vädja till jordböckerna stöder de sig på allmänna etniska
rättigheter i egenskap av nertrampad ursprungsbefolkning, och kräver att ”landet
som har tagits av samerna skall återges till dem”. De har inte mycket att
förlora på försöket, men med god tur kan utdelningen bli enorm. Tillspetsat
kunde man formulera den här politiska linjen i två slagord ”Sameland till
samerna” och ”All makt åt Sametinget!”.
Med kännedom om den ovan relaterade konkreta
bosättnings- och jordrättshistorien kan man dock lugnt säga att dessa
sameaktivister ställer anspråk på återbördandet av något, som varken den finska
staten, finländska nybyggare eller över huvud taget någon någonsin har tagit av
dem. Härmed inte sagt att jordaböckerna på ett uttömmande sätt skulle täcka
allt vad det har funnits och återstår av gamla ägande- och nyttjanderätter i
Lappland, eller att sista kapitlet har skrivits i frågan om kronans markövertagning.
Sorgligt nog har minoritetspolitiskt aktiva samer
som kräver ratificering av ILO-fördraget nekat att godkänna samisk identitet
och därmed samiska rättigheter till 1000-1500 personer, som enligt jordböckerna
har ägt mark inom sameområdet i århundraden, där idkat lappnäringar och betalt
lappskatt för sin egendom. Dessa ur Sametingets perspektiv och i förhållande
till det såkallade sameregistret icke-samiska lappar har en samisk/lapsk
självförstådd identitet, och undangömt forskningsmaterial från tiden före
Sametinget visar på att de flesta har förfäder som har varit vad som tidigare
kallades lappar.
Sametingets portväktare har dock uteslutit dem ur
”sameregistret” med motiveringen att dessa personer inte har lyckats uppvisa
tillräckliga bevis på att de uppfyller kriterierna på samiskhet, speciellt
språkkraven. ”Sameregistret” är här inom citationstecken därför, att det
ursprungligen har upprättats som vallängder för sametingsvalen, men därifrån
har sametinget och sameaktivisterna utvidgat registrets betydelse så att den
som är med i registret är same, medan den om inte är med inte heller är same.
Ett avgörande kriterium för upptagning i
vallängderna för sametinget har varit och är att ifrågavarande person eller
hans förfader/moder i närstående led har haft samiska som sitt första språk.
Språket som kriterium för att man tillhör eller inte tillhör ett ursprungsfolk
är dock ohållbart. Det är inte alls sällsynt att ursprungsfolk eller medlemmar
av det förlorar sitt språk i koloniala förhållanden, eller i förhållanden som
har vissa drag som liknar kolonialstyre, såsom förhållandena har varit i den
finska Lappmarken. Dessutom är det typiskt för handelsidkande folk att under
sin existens byta språk inte bara en utan flera gånger.
Speciellt bör vi märka, att ILO-fördraget
nog tar upp ursprungs- och stamfolkens språkliga rättigheter, men säger
ingenstans att en persons eller hans förfäders språkliga färdigheter skulle
utgöra ett kriterium för vem som är eller inte är medlem av dessa folk.
Finlands riksdag har däremot gjort språket till ett avgörande kriterium för
samisk tillhörighet redan 1973, och principen har levat vidare i lagen om
Sametinget 17.7.1995/974.
Sametinget har gladeligen upprätthållit denna
felaktiga princip. Om Finland ratificerar ILO-fördraget är ett absolut
minimikrav att den här principen frångås och kriterierna för vem som tillhör
ursprungsfolket revideras. Jag ser två alternativ: endera har vi i Lappland ett
enda ursprungsfolk, det må då kallas lappar eller samer, och då omfattar det
fjällappar, renlappar, fiskarlappar, skogslappar, nybyggarlappar, skoltlappar
och alla som oavsett språket är tillräckligt nära ättlingar till dessa. Och då
skall alla dessa samer/lappar vara representerade i Sametinget. Eller så har vi
flera stamfolk, som har eller kan bilda tidsenliga stamorgan utgående från de
traditionella: renlappar, skogslappar, fiskarlappar, nybyggarlappar,
skoltlappar, hur de nu vill identifiera sig själva och organisera sin
stamverksamhet. Sedan kan dessa stammar via sina organ tillsammans bilda ett
organ som representerar det samtliga lappländska ursprungsfolket. Då skulle
också det finländska Sametingets legitimitet som aktör i det gränsöverskridande
samesamarbetet stärkas. Eventuellt kan den här flerstamsmodellen vara att
fördra, för det tillåter de olika grupperna att artikulera och bevaka sina egna
intressen. Det vore också värt att studera en tvåkammarmodell likt den som
kongressen i USA bygger på, så att sametinget skulle ha en kammare av gruppvis
valda representanter som säkrar att alla samiska/lappska särgrupper får sin
röst hörd utan att en hegemonistisk majoritet tystar den, och en allmän kammare
som motsvarar dagens Sameting, dock med breddad bas så att inga samer/lappar
utesluts.
Att ett renlappsdominerat Sameting som utesluter
över tusen lappar fortsätter att ensam representera ursprungsbefolkningen och
utgöra dess styrande organ för utövande av kulturautonomi och för att företräda
samerna i nationella och internationella sammanhang, är ohållbart. Den finska
staten svarar för Sametingets kostnader med skattemedel. Detta stöd går idag
till en självutvald del av Lapplands ursprungsfolk, och används delvis till att
driva en intern segregering inom detsamma. Det är inte helt omotiverat att säga
att det är ett stöd till de rika i en fattig landsdel.
Sametinget beslutar också om fördelningen av de
medel som anvisats för samernas gemensamma bruk. I ett beslut av Sametinget i ett
ärende som gäller denna fördelning får ändring inte sökas genom besvär.
Sametinget styr också medel till forskning kring samer.
Att Sametinget tillämpar en snäv, språkbaserad
definition av vem som skall och kan anses vara same är inte olagligt. Den
principen står uttryckligen inskriven i Lagen om Sametinget och tillkom redan
tidigare, under samedelegationens tid. Lagen är dock emot
människorättsprinciperna och måste enligt min uppfattning ändras innan man ens
kan tänka sig att ratificera ILO-konventionen.
Sametingslagens 3 § lyder:
Same Med same avses i denna lag den som anser sig vara same, förutsatt att
1) han själv eller åtminstone någon av hans föräldrar eller far- eller morföräldrar har lärt sig samiska som första språk,
2) han är efterkommande till en sådan person som har antecknats som en fjäll-, skogs- eller fiskelapp i jordeböckerna eller uppbörds- och mantalslängderna eller att
3) åtminstone någondera av hans föräldrar har antecknats eller hade kunnat antecknas som röstberättigad vid val av delegationen för sameärenden eller Sametinget.
Enligt min uppfattning bör 3 § justeras och språkligt omformuleras så att det räcker att personen uppfyller en av underpunkterna.
(Anmärkning 17.6.2012/GP: Den här anmärkningen gäller bara den finska lagtexten. Den finska och svenska lagtexten skiljer sig så att den svenska texten saknar ”eller” i slutet av punkt 1). Detta borde givetvis rätts till, eftersom det ger en annan mening än i den finska texten där ordet finns. Ordet eller, på samiska ”dahje”, finns också i den samiska översättningen. Inressant nog tycks Sametinget hålla så hårt på språkkriteriet som en förutsättning för att en person skall upptas i vad Sametinget kallar sameregistret, att man kunde tro att sametinget använder sig av den svenskspråkiga lagtexten utan det kritiska ordet ”eller” i slutet av punkt 1).)
Språkkriteriet bör för ordningens skull kanske omformuleras så att det primärt utesluter personer som har lärt sig samiska som första språk till exempel bara därför att en förälder har velat lära barnet samiska som första språk, utan vidare samisk bakgrund eller beröringspunkter till ursprungsfolket. Här hänvisar jag dock till det tilläggmoment 5 som jag föreslår nedan.
Förutom dessa justeringar bör paragrafen kompletteras med ytterligare två punkter som kunde formuleras ungefär så här:
4) han är efterkommande till en sådan person som har ägt eller som familjemedlem bebott ett i jordböckerna registrerat hemman eller kronotorp inom Lappmarken, och som bevisligen eller på ett trovärdigt sätt kan visa på sin samiska tillhörighet.
5) han, även om han inte uppfyller något av de i punkterna 1-4 nämnda förutsättningarna kan förete officiellt utfärdat bevis på att behärskar samiska på den nivå som definieras i Samiska språklagen, och som rekommenderas av mins (N antal) i sameregistret införda personer, och som enligt Sametingets uppfattning har visat sig värdig att upptas som fullvärdig medlem av ursprungsbefolkningen. Vid fattande av sådant beslut bör förslaget stödas av (( t.ex.)) 5/6 av de givna rösterna.
Till punkt 5 vill jag anmärka att jag inte vill
möjliggöra ”juntning” genom att en enkel majoritet i Sametinget kunde kooptera
ursprungsbefolkningen med invalda medlemmar som ytterligare skulle stöda denna
majoritet. Enkligt min syn vore det dock bra att lagen skulle innehålla en
flexibel bestämmelse som möjliggör att öka samernas antal så att säga utifrån,
i de fall folket väljer att så göra.
Om modellen för ursprungsfolkets kulturautonomi
byggs upp enlig modellen med flera stammar, bör rätten att på motiverade
grunder ta upp nya medlemmar övergå till respektive stam.
Kriterierna för medlemskap i ursprungsfolket bör
ytterligare granskas kritiskt och med skapande grepp och sedan formuleras så
att ingen som själv upplever sig som same och som har verklig och uppenbar
anknytning till folket utesluts till exempel bara för att han eller förfäderna
har varit obesuttna, inte idkat renskötsel eller inte införts i något register
av sådan beskaffenhet att införandet där måste anses vara tillräckligt bevis
för samisk tillhörighet för dem som är upptagna i det.
Hur ”citysamernas” rättigheter, speciellt i
förhållande till eventuellt kollektivt jordägande, kunde regleras är en fråga
jag inte har förmåga att befatta mig med. Det förefaller mig dock något
obalanserat ifall dessa ca 6500 personer skulle erhålla allt det goda
ILO-fördragets ratificering för med sig ― vad det nu sen kommer att vara ―
medan 1000-1500 lappar vars förfäder praktiskt taget i eviga tider har bebott
det samiska hemområdet inte skulle få det, bara för att de inte uppfyller den
snäva, språkbaserade definitionen av samisk tillhörighet som Sametinget
tillämpar.
Observera att även om jag anser att bristfälliga
kunskaper i samiska inte skall vara ett uteslutande kriterium för medlemskap i
ursprungsfolket, så betyder det på inget vis att jag skulle ringakta språkets
betydelse. Utvecklandet av det samiska språket i alla dess varianter är kanske
den mest centrala och aktuella uppgiften för Sametinget, och för den finska
statens samepolitik ― undantaget diskussionen om ILO-fördraget, och en eventuell
ratificering av fördraget, om det kan ske på sunda grunder.
Jag använder termen etnonationalistisk för att
karakterisera den mest synliga samepolitiska linjen. Denna motiveras med en
etnoromantisk historiesyn, som frigjord från forskningsrön och bevarade
dokument bygger upp en bild av Sameland som kolonialiserades, av samerna som
ett undertryckt folk, som nu skall återta sitt land. Med en fulare benämning
kunde den här linjen kallas etnochauvinistisk, men jag låter bli. Man måste
dock göra ett förbehåll vid användandet av termen etnonationalistisk i samband
med Sametingets linje. Detta samernas lagstadgade organ för kulturautonomisk
opinionsartikulering och administration använder sig av en etnisk retorik,
redan namnet Sametinget syftar ju till det etniska. Men då Sametinget har
uteslutit 1000-1500 sökande från medlemskap i ursprungsfolket har den ingalunda
beaktat den etniska tillhörigheten. Dess urvalsgrunder och -praxis har lett
till att syskon har hamnat på olika sidor av skiljelinjen, då den ena har upptagits
i samregistret, den andra inte.
Driven till sin spets syftar den
etnonationalistiska samiska linjen till att underställa sig inte bara den mark
som ägs av de ”icke-samiska” lapparna, utan givetvis också allt som ägs av
ättlingar till söderifrån inflyttade nybyggare, och alla som senare har
inflyttat till lappmarken. De etablerade jordägoförhållandena, som i sekler har
utgjort det lagliga tillståndet, utmålas propagandistiskt som en stor orätt.
Drömmen är att med stöd av ILO-fördraget återbörda de påstådda ursprungliga,
men bortrövade jordrättigheterna. Rätten till jordegendom och allt vad därtill
hör är sedan tänkt att ”återgå” till de utvalda ”registersamerna”, kanske för
att förvaltas kollektivt av Sametinget eller med någon moderniserad version av
samebyarnas förvaltning.
Eventuellt finns det en ännu bättre dold agenda:
att en utvald minoritet inom det utvalda folket skall få större fördelar och
rättigheter genom att vädja till att just de och bara de fortfarande aktivt
idkar den traditionella samiska näringen, rendriften. ”Den traditionella
rendriften” har blivit ett ideologiskt argument. Av Finlands cirka 10 000
samer bor endast cirka 3500 inom det samiska hembygdsområdet, medan ca
6 500 är såkallade citysamer, som bor utanför området och livnär sig med
tidsenliga, föga traditionella yrken och allt annat än rendrift. Av de cirka
3 500 samerna som bor inom det samiska hembygdsområdet livnär sig bara
några få procent på rendrift, och man kan fråga sig i vilka hänseenden de idag
tillämpade formerna av rendrift är traditionella. Är det ändå i den snäva
kretsen som fortfarande aktivt idkar renskötsel och fortfarande har samiska som
sitt språk man väntar sig den största utdelningen av ILO-fördraget?
Det finns dock minst ett krux i räkningen. Låt oss
anta att statens nuvarande äganderätt till en stor del av jorden i Lappland har
uppkommit med orätt, att staten helt enkelt i olika skeden roffade åt sig alla
de marker som inte avvittrades som skattehemman, trots att marken inte alls var
herrelös, utan användes av ”lappallmogen” för ”fiske och farande omkring
skogarna efter vildt”. Om man vill se saken så, bör man kanske komma ihåg att
rätta till missförhållandet i hela riket, överallt där kronan ensidigt
definierades mark som krono. Sen är det bara att gå tillbaka i tiden, och till
byarna och kyrkan återbörda den mark och de forsar om vilka Gustav Vasa 1542
egenmäktigt deklarerade: ”Förty att sådana äger, som obygda liggie, höre Gud,
oss, och Swerigis Crone till, och ingen annen”.
Kronans markpolitik fortsatte med 1683 års
skogsordning, där det bestämdes att skogsområden som inte bevisligen tillhörde
någon enskild person eller samfällighet var kronans egendom. En ensidig
deklaration av det här slaget, om än given av staten, utgör inte laga fång av
jordegendom ― inte ens om den finska staten idag skulle stöda sig på den. En
helt annan sal är sedan hur klokt det sedan är, inte minst ur
rättssäkerhetssynpunkt, att riva upp det förgångna i stället för att lösa
dagens frågor här och nu.
Låt oss våga oss tanken att kronans jordpolitik
för flera århundraden sedan idag utdöms som rofferi, och att statens äganderätt
därmed förfaller. Vem återgår äganderätten av jorden inom sameområdena och
kanske hela Lappmarken då till? Kanske i samernas kollektiva ägo, så att marken
förvaltas av ett samiskt organ oberoende av riksgränserna? Kanske förvaltas
marken kollektivt av Sametinget i varje land?
Så enkelt är det inte, för de som träder i stället
är de forna ägarna, samebyarna. Eller egentligen inte samebyarna, eftersom de
inte ägde marken och nyttjanderätterna kollektivt, även om lappskatten
definierades byavis. In träder, ur forntidens töcken, ur skattelängder och
jordaböcker så länge dessa förts och i den mån de finns bevarade, de enskilda
samerna som betalade lappskatt och ägde dessa. Kanske går man ännu längre
bakåt, till tider då användningen av marken kunde omfördelas med byns
gemensamma beslut, till exempel då en familjs försörjningsbörda hade
förändrats. Sen gäller det att ta sig tillbaka till nutiden och spåra de lagliga
arvingarna. Och då har vi igen dokumenten, främst jordböckerna att gå efter.
Och då kan det vara att många av dem som förväntar sig få land med hjälp av
ILO-avtalet blir utan. I konsekvensens man måste vi ju nämligen fråga, vilken
rätt den finska staten hade till att på kronans/statens mark låta grunda
nybyggen på det tidiga 1900-talet. Om staten hade roffat åt sig marken, kunde
den väl inte med laga ock moralisk rätt överlåta den till exempel till de från
Norge på sent 1800-tal och tidigt 1900-tal invandrade renlapparna? Och så
vidare. Jag ser framför mig ett juridiskt moras, och vågar inte lita på att
till exempel Sametinget skulle kunna reda ut saken och administrera och fördela
ägo- och nyttjanderätterna på ett rättvist sätt. Inte ett Sameting, som har förvägrat
lappar medlemskap i ursprungsfolket.
För politiker i Sydfinland tycks det räcka att
sola sig i skenet av den progressiva och minoritetsvänliga politik de tror sig
stå för då de stödjer Sametingets linje. De gömmer sig bakom principen om
kulturautonomi, som förutsätter att samerna skall få sköta sina egna
angelägenheter utan utomstående inblandning. I det stora perspektivet har inte
bara samerna under århundradenas lopp fått delta i utvecklandet av sina
förhållanden som fullfärdiga och odiskriminerade medlemmar i olika organ,
åtminstone i en helt annan skala än vad som utmålas av dem som vill se samerna
enbart som offer för kolonialism. Också centralmaktens samepolitik har, trots
vissa drag av kolonialism och till och med rofferi, i det stora sett haft
samernas väl som ledstjärna, givetvis enligt den uppfattning som var rådande
under olika tider. Målsättningen var att samerna skulle kunna leva ett drägligt
liv och att deras förhållanden skulle förbättras. Den konkreta historien, med
sina mörka och ljusa sidor, skall inte heller här ersättas med myter och nutida
legender, varken om en förlorad guldålder eller om ett kolonialistiskt ok. Jag
är inte ute efter att så ytterligare splittring, men om man absolut vill tala
om inträngande och kolonisering skall man inte glömma vilken social kris som
uppstod i spåren av den folkvandring som fick sin början i östra Finnmarken där
storrendriften först uppstod, och som svepte västerut, via Kautokeino till
Karesuandonejderna och sedan tillbaka österut via Enontekis till Kittilä och
Sodankylä, och via Utsjoki till Enare. Folkvandringen var inte stor om vi ser
till det absoluta antalet människor, men nog kraftig om vi sätter
nykomlingarnas antal i förhållande till den dåvarande bofasta befolkningen.
Nykomlingarna var tidigare nomader, som nu slog ner sina bopålar för gott. Då
vi talar om de renflockar de förde med sig, och sätter renarnas huvudantal i
förhållande med de tidigare invånarnas renhjordar, är ordet flock eller hjord
för svaga, man borde tala om hordar. Dessa renägare etablerade sig i sina nya
hemtrakter med den finska statens benägna stöd och tilldelades nybyggen. Den
här bosättningspolitiken var till sin karaktär kolonialistisk, och det är
uttryckligen den som fortfarande spökar i samepolitiken och ger upphov till
skiljelinjer och splittring. Det är den folkvandringen och den dåvarande finska
statens politik som förklarar den för de flesta utomstående oförklarliga saken
att det i den finska lappmarken ser ut att finns å ena sidan samer och å andra
sidan lappar. Vi utomstående tror ju att det finns ett folk, lapparna, som
föredrar att kalla sig själva samer, och som föredrar att vi kallar dem just
så.
Det är också i den på sent 1800-tal och tidigt
1900-tal skedda folkförflyttningens slutända, bland de sent inflyttade
renlapparnas ättlingar och anhängare, man hittar vad man kan kalla de ledande
sameaktivisterna. Där hittar man dem som skriker högt om kolonialism och gamla
oförrätter som skall rättas till, samtidigt som de utesluter andra lappar och
lappättlingar från medlemskap i ursprungsfolket.
Då de ”icke-samiska lapparnas” har mobiliserat sig
i diverse föreningar, har det av en sameaktivistisk majoritet, ledd av
inflyttarättlingar, utmålats som en motattack mot en rättfärdig samisk
mobilisering, och ”registersamerna” och deras stödtrupper bland forskarna har
låtit förstå, att de som vill kalla sig lappar och inte samer inte alls är
lappar eller samer som är ute efter att få sin samiska tillhörighet erkänd,
utan ättlingar till finska nybyggare som vill gå för lappar för att motarbeta
den samiska saken, och för att de fikar efter sin andel i den ekonomiska nytta
och politiska makt de räknar med att samiskheten skall ge, inte minst sedan
ILO-fördraget ratificeras. Ett exempel på en sådan tolkning är Erkki Pääkkönens
avhandling från 2008, ”Saamelainen etnisyys ja pohjoinen paikallisuus -
Saamelaisten etninen mobilisaatio ja paikallisperustainen vastaliike”.
Det gäller dock att nyktert sätta sig in i den
konkreta bosättnings- och assimilationshistorien för att kunna skapa sig en
bild av vem som är urbefolkning och vem som inte är det. Att någon har erlagt
lappskatt är inte ett bevis på att man har tillhört ursprungsfolket, eftersom
lapprättigheter kunde erhållas också av nybyggare. Jordböcker och
tingsprotokoll kan ge upplysning om situationen då en lägenhet registrerades.
Det finns uppgifter om den finska invandringen som kan hjälpa till att skilja
invandrarna och urinvånarna bland nybyggarna, om det är vad man är ute efter.
Kyrkoböcker och släktnamn talar också för sig. Man kan se till helheten, också
förbi språkkriteriet, såsom Högsta förvaltningsdomstolen har gjort i
motiveringarna till sitt beslut KHO:2011:81
/ HFD:2011:81: "Riippumatta siitä,
olisiko esitetty selvitys riittävä osoittamaan A:n olevan saamelainen suoraan
saamelaiskäräjistä annetun lain 3 §:n 1 kohdan perusteella, on häntä asiaa
kokonaisuutena arvioitaessa pidettävä lain 3 §:n sisältämän määritelmän
mukaisena saamelaisena."
HFD hade redan tidigare vidrört principerna för
samisk tillhörighet också i sitt beslut KHO:2003:61 / HFD:2003:61.
Sameaktivisterna vädjar alltså till en äganderätt
till landet som är äldre än alla skattelängder och jordaböcker, och som de
anser gå utöver denna, som de uppfattar saken, orättmätigt usurperade
äganderätt. Som jag har uppfattat det är ättlingarna till de bosatta lapparna i
Finland beredda att flexibelt och generöst tillerkänna ättlingarna till de på
sent 1800-tal och tidigt 1900-tal inflyttade renlapparna jämlika rättigheter som
ursprungsfolk, men givetvis kan de inte gå med på att utklassas i sitt eget
land av sena inflyttare och avfärdas som finska nybyggare och ”wanna-be-samer”.
Inte heller tanken att ”lapparna” gärna kan fortsätta att vara ursprungsfolk
inom sina med rå och rör avgränsade ägor, medan ”samerna” tar hand om allt land
utanför dessa verkar speciellt skälig. Det, om något, har drag av ett
flerfaldigt kolonialistiskt öde.
Sametingsaktivisterna vädjar till att
tillhörigheten i ursprungsfolket grundar sig på förhållanden som går längre
bakåt i tiden, till en tid före bevarade källor. Man kunde säga att den går
långt bakom och utanför urminnes hävd, då urminnes hävs plägar förutsätta att
man ostört och oomtvistat har innehaft eller nyttjat något topografiskt
definierbart område åtminstone så långt någon minns. Sameaktivisterna vädjar
inte till specifika rättigheter med begränsad geografisk, man kunde säga
lantmäteriteknisk avgränsning, utan till något större, till den allmänna,
principiella rätten till Sameland, och det till ett odelat Sameland utan
åtskiljande riksgränser. Om den här motiveringen godtas, och varför kunde den
inte godtas, har alltså ättlingarna till de till Finland relativt sent
inflyttade renlapparna inte bara samisk tillhörighet utan de är också
ursprungsfolk, inte bara i Norge de kom från, utan också i Finland. Men det
innebär inte att deras tillhörighet och status som ursprungsfolk skulle
utesluta andra samer/lappar från denna tillhörighet och status som
ursprungsfolk, såsom sameaktivisterna vill se saken, utan i så fall måste också
ättlingarna till det övriga ursprungsfolket ha samisk/lappsk tillhörighet och
status som urspungsfolk, alltså de lappar som fanns i den finska lappmarken då
de sena inflyttarna kom.
Om den samiska tillhörigheten är något som nedärvs
från urminnes tid, från en förhistorisk tid i regional betraktelse, alltså en
tid utan skriftliga dokument, är det svårt att förstå varför dokumenterad
språkkunskap under de senaste generationerna skall utgöra ett avgörande
kriterium. Det föreligger också andra problem. Den förhistoriska motiveringen
härleds alltså ur en tid då Sameland inte ännu hade delats upp i de nuvarande
rikena, och en tid då dessa gränser ännu var öppna för lapparnas flyttningar. Om
samer, vars mera konkreta rötter är i det nuvarande Norge kan erhålla status
som ursprungsfolk i Finland, skall inte då de finländska lapparna, vars
medlemskap i samma ursprungsfolk väl måste härledas ur samma grund, ur ett
förhistoriskt, odelat Sameland, inte erhålla motsvarande rättigheter också i de
andra länderna, alltså i Sverige och Norge, kanske också i Ryssland? Om en
sådan finländsk same/lapp nu flyttar till Sverige eller Norge, hur står det då
till med inflyttarens samiska tillhörighet och rättigheter? Vad om en hel, låt
oss äga nyetablerad sameby flyttar från Finland till Norge? Tanken är inte helt
befängd, vi kan komma ihåg hur fiskarbyn Bugöynes i Finnmarken år 1989
förklarade sig vara till salu för flyttning till Sydnorge. Då jag inte är
insatt i de svenska och norska samelagarna vet jag inte svaret på min fråga.
ILO-fördraget bygger dock på nationella lösningar.
Helt omöjligt skulle det kanske inte ändå vara att inleda en diskussion om att
på nytt öppna riksgränserna för rendriften.
Tyvärr bygger tanken på att restaurera
jordägoförhållandena i Lappland inte bara på en romantiserande bild av samerna
som ett utsuget ursprungsfolk med en förlorad guldålder som nu kunde
återskapas, utan också på att man blundar för att tiderna har förändrats och
Lappland med dem. Sameaktivisterna betonar gärna hur viktig ”den traditionella
rendriften” är för den urgamla samkulturen. Utomstående vet inte att
rendriftens relativa andel i förhållande till samefolkets övriga näringsfång
har varit ganska liten, det är först under de senaste århundradena
renhushållningen har blivit viktigt. Utomstående vet inte att det är bara en
liten andel av samerna som idag får sitt uppehälle av renhushållningen.
Sörlänningen ser kanske framför sina ögon bilder av skällande vallhundar,
skidande renvaktare vid lägereldar, moror som mjölkar vajor, den försvinnande
kultur som bland annat Yrjö Kokko beskrev i sina romaner. Sörlänningarna vill
i sin bild av samefolket inte veta av snöskotrar, helikoptrar och terrängfordon
som renarna samlas med, de vill inte veta om den överavbetade marken eller att
det så ekologiska renköttet produceras med hjälp av infört foder. Jag säger
inte att rendriften skall återgå till gamla metoder, utan bara att det inte är
rätt att använda termen ”traditionell näring” för att vädja till okunniga
politiker och deras väljare i syfte att tillskansa sig politisk makt och
ekonomiska fördelar på andras bekostnad. Om Marx inte skulle ha dött redan
1883, skulle han antagligen säga att en del samer som livnär sig på
kapitalistisk (om ordet stör kan det bytas ut mot ”marknadsorienterad”)
rendrift är ute för att tillskansa sig ekonomiska fördelar och politisk makt
här och nu, genom att vädja till förkapitalistiska förhållanden som tillhör en
förgången tid.
Sedd söderifrån, och inte minst i ett
finlandssvenskt perspektiv och SFP-perspektiv, kan den samiska etnonationalismen
te sig progressiv och stolt som de samiska nationaldräkter sameaktivisterna
brukar bära. Men i verkligheten är det till vissa delar en unken och förlegad
politik.
Ett nationalistiskt statsbygge är en stark
drivkraft så länge det är ofullbordat. Det förklarar delvis varför den här
politiken finner anhängare också bland de samer som inte själva kan vänta sig
alltför stora fördelar av den. En annan förklaring är de ”big man” -och
klientförhållanden som Tim Ingold har beskrivit så träffande i sin bok ”The
skolt lapps today”, och som har varit en central del av den sociala struktur
som har hållit också storrendriften fungerande.
Som jag ser saken måste Lapplands framtid bygga på
en multietnisk modell där också den inflyttade befolkningen är med utan att
diskrimineras, det må sedan handla om samer, finnar eller somalier.
Honnörsorden är tolerans, samverkan, kompromissvilja och humanism, utan rasism
och kastindelning. Då ligger drömlandet inte i det mytiska förgångna, utan i
den gemensamma framtiden. Den är kanske mycket mindre lockande än
guldåldersdrömmen, eftersom det handlar om att gå med fötterna på jorden. Den
goda sidan i saken att det är verklighet och inte sagor.
Olika parter i tvisten har under olika tider sökt
bevis för sin samiskhet, med eller utan citationstecken, med användning av
olika kriterier, metoder och källor. Där den egna kompetensen tar slut har man
krävt att forskarna skall ta vid. Tiden som har vunnits på att förhala
ratificeringen har av ILO-fördraget har producerat en hel rad forskningsrapporter,
bland dem allt flera doktorsavhandlingar. Forskarna har förtjänstfullt grävt i
skattelängder och jordböcker. Lekmän har krävt att den samiska tillhörigheten
skall utredas med hjälp av genforskningens nyaste metoder. Forskarna har utfört
konceptuella analyser och närmat sig problematiken i hermeneutiskt paradigm.
Man har anlagt ett feministiskt perspektiv. Kanske pollenstudier och
isotopanalyser kunde visa vem som representerar det äldsta skiktet av
ursprungsfolket. Med alla aktning för både vetenskapen och de döda: saknas ännu
att man gräver upp de redan två gånger begravda samiska skallarna för nya
antropometriska studier och genanalyser.
När den ena sidan vädjar till en ny forskning
jävar den andra sidan forskaren, med motiveringen att denna är same, eller hör
till gruppen lappar som inte är samer men vill gå för samer, eller för att de
är finnar såsom de söderifrån inflyttade nybyggarsläkterna, eller för att de är
ingifta i en släkt på motsidan, eller för att de annars har ett för nära
förhållande till motsidan. Om den ena sidan vädjar till en forskare som inte
har sådana bindningar frågar man sig hur en människa som inte har minsta
beröringspunkt med samiskheten skall kunna uttala sig i saken. Det här är en
”catch 22-situation”.
Så gott som all forskning kring jordägandet i
Lappland och den samiska tillhörigheten är till sistone ideologisk, eller blir
det senast då parterna vädjar till den. Det hindrar inte att den allt bredare
upplagda och fördjupade forskningen har kastat nytt ljus på dessa frågor. Vi är
nu så långt att bilden börjar klarna.
Också den offentliga debatten på en lägre nivå
upprepar sig själv. Registersamerna avfärdar all kritik från de ”icke-samiska
lapparna” som avundsjuka och behäftade av samefientlighet (fi. saamelaisvastaisuus).
Låset, som har gått i baklåsläge och kärvat där,
har många delar: åtminstone registersamerna, lapparna som inte har upptagits i
registret, ättlingar till de finska nybyggarna, skogsstyrelsen och den
universella statsmakten med minoritetsombudsmannen, justitieministeriet,
regeringen och i sista hand riksdagen och kanske i fortsättningen något
internationellt organ.
Dragkampen har pågått i årtionden, rentav i
generationer, allt medan de olika befolkningsgrupperna i Lappland lever sitt
liv. Man får känslan av att det handlar om en utnötningskamp, där man väntar
sig att motståndaren med tiden skall tröttna och öppna sin flank för det
avgörande angreppet. Visst kan konflikter inge energi och till och med utgöra
ett centralt livsinnehåll, men den energin de ger kan vara ond, och de tär på
den positiva energin som annars kunde användas till något bättre. Det är så att
man får lust att provocera. Hur var det punkbandet Hassisen kone lade orden:
”Rappiolla on hyvä olla, ei huolet paina, ei rasitu polla. Antaudu sinäkin
suosiolla taikka anna meidän olla.” Nu menar jag ingen av parterna, utan
helheten.
Frågan är om den finska staten, med sina egna
ekonomiska intressen, skall låta parterna i den lappländska konflikten hållas,
eller om den har ett ansvar för att den tärande konflikten kunde biläggas. Det
är väl aldrig så, att ursprungsfolkets tvedräkt garanterar att staten får
fortsätta sin jordpolitik ostörd, enligt den gamla principen divide et impera?
Det är på tiden att börja tänka på hur man kunde lägga upp en lösning. I en
hållbar lösning kan man inte förbigå samernas rättmätiga intressen, lika lite
som man kan förbigå deras intressen som Sametinget inte har antagit som samer
trots de ansökandes uppenbara tillhörighet. Lösningen kan inte heller ske på de
finska nybyggarättlingarnas eller övriga inflyttarnas bekostnad. Vad som
däremot måste läggas på förhandlingsbordet är statens och speciellt
Forststyrelsens jordägande ― staten äger cirka 90 procent av jorden inom det
samiska hembygdsområdet. En liten intressant observation kan vi göra på
Forststyrelsens nätsida
Där hävdar den finska staten sin rätt till marken
i Lappland genom att påstå ” Myös perinnöllinen käyttöoikeus – niin sanottu
ylimuistoinen nautinta – lopetettiin vuonna 1734.” (sv. Också nedärvd
nyttjanderätt ― såkallad urminnes hävd ― avskaffades 1734.”
Själv vågar jag hävda att 1734 års jordbalk alls
inte avskaffade urminnes hävd. Lagens 15 kapitel, 1 börjar: ”Det är urminnes
hävd: där man någon fast egendom eller rättighet i så lång tid okvald och
ohindrad besuttit, nyttjat och brukat haver, att ingen minns, eller av sanna
sago vet, huru hans förfäder, eller fångesmän först därtill komne äro.” Den
lagen var i kraft då Finland 1809 anslöts till det ryska riket. Som vi minns
lovade Alexander I i Borgå att vidmakthålla de svenska lagarna i
storfurstendömet Finland.
På samma nätsida vädjar staten också till
lappskattelandets natur som bara användningsrätt, inte äganderätt. Vi får väl
säga ”därom tvista de lärde”, för den här argumenteringen låter väldigt bekant.
Det är ju precis samma ståndpunkt som framfördes redan på 1700-talet.
Med detta vill jag inte säga att just urminnes
hävd eller lappskattelandets natur skall vara den rättighetsgrundande grund på
vilken man söker lösningar för en tillvaro i vår tid. Den samiska/lappska
jordfrågan är visserligen med alla sina trådar knuten till det förgångna. Den
som inte känner historien är dess slav, och den som förvrider den gör sig till
narr. Ändå gäller det att se framåt, för annars snubblar man.
Den finska statens inställning till de samiska
jordkraven kan delvis förklaras med statens direkta ekonomiska intressen, men i
bakgrunden finns också en kritisk inställning till de etnonationalistiskt
motiverade kraven på rättigheter utöver vad andra befolkningsgrupper har eller
kan få. På justitieministeriet är man alltså inte helt aningslös då det gäller
ILO-avtalet. Den aktuella frågan är om sydfinska politiker och den finska
staten nu ändå skall frisäga sig från det ansvar staten hittills har försökt
bära då det gällt att utveckla förhållandena i Lappland? Skall de ge upp, gömma
sig bakom kulturautonomiprincipen och ge fritt fram för vad slags politik det
nuvarande Sametinget utövar, och ämnar utöva i framtiden med stöd av
ILO-konventionen? Om våra politiker nu inte axlar sig sitt ansvar begår de ett
oförlåtligt fel.
Att ratificera ILO-fördraget utan att i förväg
utreda och i olika lagar fastställa hur det skall genomföras inom olika
livsområden vore ofösvarligt, liksom att ratificera fördraget utan en
konsekvensutredning. När president Niinistö uttalade tankar i denna rikting
ställde sig Sametingets ordförande fullständigt oförstående, och lät förstå att
presidenten har vilseförts av samefientliga element.
Samer har vädjat till sina kulturella rättigheter
för att skydda sina i grund ekonomiska intressen och fört saken till såväl
Högsta förvaltningsdomstolen som FN:s kommitté för mänskliga rättigheter och
EU:s domstol för mänskliga rättigheter. Staten har utgått som segrare, och kan
därför vädjat till att allt är bra ställt: samernas rättigheter är garanterade
i grundlagen, och enligt en rad lagar skall Sametinget höras i bestämda frågor.
Den nuvarande regleringen är alltså minst tillfredsställanden, kanske till och
med exemplarisk. Vadan allt detta bråk?
Det här är dock en i grund arrogant bild så länge
Sametinget är bara delvis representativt. Det finns mycket som kunde vara
bättre, såväl för rensamerna som för den samiska befolkning som har andra
näringsfång eller bara idkar småskaligare rendrift. Också den finska
befolkningens förhållanden och rättigheter kan utvecklas, bara en gemensam
politisk syn kunde formuleras över de gränser som idag indelar
befolkningsgrupperna i Lappland i olika läger. Själva samförståndet som
eventuellt kunde nås vore värdefullt i sig, och det vore också den process som
leder till godtagbara kompromisser. Folk kunde helt enkelt klättra upp ur de
nuvarande skyttegravarna efter ett mer än trettioårigt krig.
ILO-fördraget är i sig bra, bara de
toknationalistiska tolkningarna inte tillåts bli allenarådande. Om fördraget
tillämpas på Lappland enligt den linje Sametinget nu driver kan följderna i
värsta fall bli mycket tråkiga, inte minst för alla de lappar och lappättlingar
som inte har fått plats i sameregistret. Varför SFP stöder en sådan linje har
jag svårt att förstå, men man får väl förutsätta att det nyttjar båda parterna
då skobands- och knätofspolitiken har funnit varandra.
Biläggandet av den lappländska konflikten på ett
sätt som ger alla kategorier av ursprungsfolket tillräckliga rättigheter
möjliggör att Finland kan ratificera ILO-fördraget, om det ännu anses
behövligt, utan att ge upphov till en fördjupad konflikt, inte heller med den
befolkning som inte kan åberopa någon som helst samisk tillhörighet. Inga öppna
fientligheter pågår, även om det har siats om sådana i de mest pessimistiska
skenarierna. Ändå är konfliktslösningsuppdraget omfattande, och det bör främst
ses som ett sådant, och uppläggningen av lösningen bör ha en motsvarande
karaktär. Om Finland och finländska fredsmäklare har lyckats lösa mycket
djupare konflikter på olika håll i världen, skall det väl lyckas också i
hemlandet ― om inte annat så med internationellt stöd. Detta får dock inte leda
till att parterna utnyttjar publiciteten till för att flytta fram sina
positioner.
Om det i slutskedet av utrednings- och
förlikningsprocessen fortfarande anses behövligt att ratificera ILO-fördraget,
är det synnerligen viktigt att därvid se till hur bestämmelserna har tillämpats
i andra länder, givetvis med beaktande av att förhållandena i olika länder
varierar och att alla lösningar inte är direkt överförbara.
Att efter all förhalning nu bara i all hast
ratificera ILO-fördraget är ingen lösning, utan början på en fördjupning av en
tragisk konflikt.
Gunnar Pettersson
Skribenten är pensionerad
finlandssvensk journalist.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti