sisältyy Turvallisuustutkintalakiin.
Selvityksen tarve on täysin ilmeinen.
Lain mukaan tällaisen selvityksen
käynnistäminen kuuluu valtioneuvostolle.
Sovellettava lainkohta: Turvallisuustutkintalaki (20.5.2011/525) 5 luku.
Koronapandemia on paljastanut vakavia puutteita Suomen huoltovarmuuden todellisesta tilasta, sen toimivuudesta kriisin tullen. Hoivakodeissa tapahtuneet kuolemat, joiden joukossa on joukkokuolemiksi luokiteltavia tapahtumia, kaipaavat selvitystä. Niin hallituksen kuin viranomaisten koronaviesteihin ja -ohjeisiin on sisältynyt pandemian karkeaa vähättelyä ja valitun strategian vastaisia ohjeita, jotka ovat vaarantaneet niin strategian toteutumisen kuin yksittäisten kansalaisten terveyden ja hengen, ja näiden kautta koko väestön hyvinvoinnin, terveyden ja hengen, ja siinä ohessa kansantalouden. Eikä kyse ole vain tästä hallituksesta, vaan nyös sen edeltäjistä ja niiden aikaisista laiminlyöneistä.
Turvallisuustutkintalain 5 luvun tarkoittama "poikkeuksellinen tapahtuma" on esimerkinomaisesti luonnehdittu lain säätämiseen johtaneessa hallituksen esityksessä HE 250 2018 vp näin:
"Poikkeuksellisella tapahtumalla tarkoitetaan sellaista erittäin vakavaa kuolemaan johtanutta taikka yhteiskunnan perustoimintoja uhannutta tai vakavasti vaurioittanutta tapahtumaa, joka ei ole onnettomuus."
On vaikea ellei peräti mahdotonta nähdä, miten olisi perusteltavissa että käsillä oleva koronakriisi ei olisi tällainen turvallisuustutkintalain 5. luvussa tarkoitettu poikkeuksellinen tapahtuma. Täyttäähän se lähes täydellisesti hallituksen esityksen HE 250 2018 vp esimerkin. Erityisen poikkeukselliseksi tapahtuma on osoittautunut, kun on ilmennyt että valtiolaitoksen, kuntien ja muiden yhteiskunnallisten vastuutahojen ja toimijoiden varautuminen ja reagointikyky on jäänyt kauas alle sen, mitä valtiovallan suojeluksessa olevien kansalaisten on oikeus näiltä kohtuullisesti odottaa, edellyttää ja vaatia.
Suomen kriisivalmiuskoneiston piti olla olla hyvin rasvattu ja vain odottaa käynnistys. Valmiutta koskevan lainsäädännön ja suunnitelmien piti olla hyvässä vireessä. Kriisireagointia ja erityisesti eri toimijoiden yhteistyötä oli harjoiteltu lukemattomilla yhteiskunnan ylätasoa ja siitä alaspäin työllistäneillä maanpuolustuskursseilla, jotka eivät suinkaan olleet ilmaisia kun niiden hinta lasketaan kursseihin sijoitetuissa työtunneissa ja kustannuksissa.
Kuitenkin tämä Suomen korkeatasoisuutensa vuoksi kansainvälisiäkin kehuja saanut kriisivalmius osoittautui todellisen kriisin tullessa kuplaksi. Ei täydelliseksi kuplaksi, mutta sallimattomassa näärin kuitenkin. Tämän seurauksena demokraattiselle poliittiselle järjestelmälle välttämätön laajojen kansalaisjoukkojen luottamus sai kolahduksen. Perinpohjainen tutkinta ja sen pohjalta tehdyt parannukset olisivat omiaan palauttamaan tämän luottamuksen. Tutkintaan verrattuna erilaiset vetoomukset, olipa niiden esittäjä kuka tahansa, työrauhan antamisesta hallitukselle, läheisten auttamisesta, yhteisöllisyydestä, yhteisvastuusta ja kansallisesta yhtenäisyydet ovat pelkkää propagandaa. Kuvaannollisesti ilmaisten: ruton lääkitsemistä poltettavien yrttien väkevällä savulla. Ei toimi.
Lain mukaan
”Poikkeuksellisen tapahtuman tutkinnan aloittamisesta päättää valtioneuvosto. Valtioneuvosto voi asettaa tapahtuman tutkintaa varten oikeusministeriön yhteyteen tutkintaryhmän. Tutkintaryhmä suorittaa tehtävänsä itsenäisesti ja riippumattomasti. Tutkintaryhmän työskentelyn käytännön edellytykset on järjestetty Onnettomuustutkintakeskuksen toimesta."
Lain mukaan valtioneuvosto tai sen jäsenet eivät siis itse suorita tutkintaa, vaan ainoastaan päättävät käynnistää tutkinnan, asettavat tutkintaryhmän ja vastaanottavat aikanaan sen raportin. Käynnistettävä tutkinta ei siis vähentäisi valtioneuvoston työtehoa kriisintorjunnan johtajana.
Tutkinta sekä tutkintaryhmän tulokset, analyysi ja suositukset ovat välttämättömiä, jotta valtio ja koko kansakunta on valmiina kohtaamaan seuraavan kriisin, olipa se laadultaan mitä tahansa lajia, paremmin varautuneena niin aineellisesti kuin reagoinnin organisaatiosuunnitelmien puolesta. Tämä on vähin minkä olemme velkaa niille nykyisen koronakriisin uhreille, joiden kuolema olisi ollut vältettävissä jos ei kriisiä edeltäviä ja sen alkuvaiheita leimaavia virheitä ei olisi tehty.
Jo 7.4. 2020 lähetin yksityisen kansalaisen
ominaisuudessa oikeuskanslerille seuraavanlaiseen kirjeen:
OIKEUSKANSLERILLE
Arvoisa oikeuskansleri,
kantelua tekemättä, ja
ilman että olen itse kokenut tässä asiassa vielä vahinkoa, syrjintää t.m.s.
kiinnitän huomionne seuraavaan kysymykseen, ja pyydän Teitä, mikäli näette
siihen olevan aihetta, ryhtymään asiassa korkean virkanne vaatimiin ja
oikeuttamiin toimenpiteisiin, esimerkiksi tiedustelemalla onko
Onnettomuustutkintakeskus ja/tai Valtioneuvosto ryhtynyt toimiin edempänä
peräänkuuluttamani tutkinnan käynnistämiseksi.
Käynnissä oleva koronapandemia,
Suomen mittakaavassa -epidemia leviää, ja kansalaisena en ole voinut olla
havaitsematta epidemian leviämisen rajoittamisesta ja tartunnan saaneiden
hoidon järjestämisestä ja toteuttamisesta vastuussa olevien eritasoisten
päättäjien, aina valtioneuvostosta ja erillisistä ministereistä ja näiden
alaisista ylemmistä viranomaisista lähtien, antamien määräysten ja ohjeiden
sekavuudesta ja johtamisen hapuilusta. Nämä eivät ole selitettävissä pelkästään
sillä, että taudin aiheuttava virus on uusi. Mahdollisiin pandemioihin on ollut
määrä varautua ennakkoon luomalla ja päivittämällä toimintastrategia,
koulutuksella ja yhteistoimintasuunnitelmilla. Järjestyneen
kriisireagointikyvyn pohjaa on luotu säännöllisesti järjestetyillä
korkean tason maanpuolustuskursseilla. Aineellista varautumista on ollut määrä
hoitaa velvoitevarastoinnilla niin että ajateltavissa olevissa ja etenkin
todennäköisissä kriisitilanteissa olisi olemassa kriittisten resurssien
puskurivarastot jotka riittäisivät siihen asti että kotimainen tuotanto saadaan
käynnistettyä.
Nyt on m.m. ilmennyt,
että hoito- ja hoivasektorin perustarvikkeista yhtä lailla kuin väestön
itsesuojeluun ja epidemian leviämisen hidastamiseen ja itsesuojeluun
tarvitsemista perustarvikkeista onkin huutava pula, esimerkkinä ammattitason
hengityssuojaimet, jokamiestason kasvonaamiot ja desinfiontiaineet.
Asettaisin kysymyksen,
olisiko, sen lisäksi ja sen ohella, että kaikki toimijat jatkavat
mahdollisimman tehokkaasti ja mahdollisimman hyvin orkestroidusti toimiaan
kansakunnan väestöä ja taloutta horjuttavan epidemian rajoittamiseksi,
potilaiden hoitamiseksi, sosiaalisten ja taloudellisten vahinkojen
rajoittamiseksi jne, paikoillaan ja tarpeen, jotta tehdyistä laiminlyönneistä
ja virheistä voitaisiin oppia niiden toistumisen välttämiseksi, että
Onnettomuustutkintakeskus, toimien sitä koskevan lain mukaan itsenäisesti ja
riippumattomana, käynnistäisi käsillä olevasta kokonaisuudesta
Turvallisuustutkintalain (20.5.2011/525) 2 §:n 2-kohdan perusteella onnettomuustutkinnan.
Koronaepidemia on epäilemättä sellainen poikkeuksellinen tapahtuma, joka
mainitaan hallituksen esityksessä
HE 250 2018 vp, ja
erityisen poikkeukselliseksi se on osoittautunut kun on ilmennyt että
valtiolaitoksen, kuntien ja muiden yhteiskunnallisten vastuutahojen ja
toimijoiden varautuminen ja reagointikyky on jäänyt kauas alle sen, mitä
valtiovallan suojeluksessa olevien kansalaisten on ollut oikeus näiltä
kohtuullisesti odottaa, edellyttää ja vaatia.
Sanotussa hallituksen
esityksessä todetaan edelleen: "Poikkeuksellisella tapahtumalla
tarkoitetaan sellaista erittäin vakavaa kuolemaan johtanutta taikka
yhteiskunnan perustoimintoja uhannutta tai vakavasti vaurioittanutta
tapahtumaa, joka ei ole onnettomuus. Poikkeuksellisen tapahtuman tutkinnan aloittamisesta
päättää valtioneuvosto. Valtioneuvosto voi asettaa tapahtuman tutkintaa varten
oikeusministeriön yhteyteen tutkintaryhmän. Tutkintaryhmä suorittaa tehtävänsä
itsenäisesti ja riippumattomasti. Tutkintaryhmän työskentelyn käytännön
edellytykset on järjestetty Onnettomuustutkintakeskuksen toimesta."
Onnettomuustutkintalain
tarkoittamaa onnettomuustutkintaa ei tehdä oikeudellisen vastuun
kohdentamiseksi, herättäisin lisäksi kysymyksen, onko sen ohella tarpeen ja
paikallaan aloittaa selvitykset myös oikeudellisten vastuukysymysten
selvittämiseksi, mukaan lukien se mitä ministerivastuusta säädetään Laissa
valtakunnanoikeudesta ja ministerivastuuasioiden käsittelystä (25.2.2000/196)
sekä se mitä säädetään virkavelvollisuudesta Rikoslain (19.12.1889/39) 40
luvussa.
Kunnioittaen
Gunnar Pettersson
Toimittaja (eläkkeellä)
Vantaan kaupungista
Gunnar Pettersson
Toimittaja (eläkkeellä)
Vantaan kaupungista
Lähetin yllä olevan kirjelmän tiedoksi
oikeusministeri Henrikssonille, esittäen lisäksi eräitä lisänäkökohtia:
Arvoisa Oikeusministeri,
olen aikaisemmin tänään
kiinnittänyt huomionne oikeuskanslerille lähettämääni kirjelmään, joka on
luettavissa myös tästä viestistä. Kiinnitän nyt erityisesti Teidän, arvoisa
oikeusministeri, huomion kirjelmässäni mainitsemaan hallituksen esitykseen,
jossa puhutaan siitä että valtioneuvosto voi onnettomuustutkintakeskuksen
tuella käynnistää tutkmuksen ja perustaa tai antaa perustaa sitä varten
tutkimusryhmän. On nykyisen hallituksen etujen mukaista, että se itse päättää
viivyttelemättä tällaisen tutkinnnan käynnistämisestä. Koska tutkimusryyhmän
kokoonpanossa ei sallita minkäänlaisia jääviyksiä, tutkintaryhmään ei
sisällyttää henkilöitä jotka tällä hetkellä vastaavat koronaepidemian
vastaisista ponnistuksista. Näin ollen tutkimuksen käynnistäminen rinnan
operatiivisten toimien kanssa ei ole millään tavoin omiaan heikentämään
epidemian torjuntatyötä. Sen sijaan se lujittaisia tässä työssä tarvittavaa
luottamusta hallitukseen ja viranomaisiin -- luottamusta, joka on syystäkin
horjahtanut.
Ajankohtaisen epidemian
kohtaamiseen liittyvien toimien puutteellisuuden ja ristiriitaisuuksien
dokumentoinnin ja analysoinnin lisäksi on ensiarvoisen tärkeää tehdä samat
selvitykset ja analyysit edellisen pandemian/epidemian ja nykyisen pandemian
alkamisen välisenä aikana tapahtuneista toimista ja laiminlyönneistä. Vain
kaikenpuolisella totuus- ja faktapohjaisen asiantuntijoiden suorittaman
analyysin kautta voidaan välttää virheiden toistuminen seuraavan pandemian tai
muun kansainvälisen ja/tai kansallisen kriisin tullen. Tähän sisältyy myös
kriisilainsäädäntömme uudelleenarviointi niin että se mahdollistaa selkeästi
nopeamman tehokkaan reagoinnin kuin se, mikä on toteutunut koronakriisiin
reagoitaessa.
Pandemiaan
varautumisessa sellaisen nyt realisoituessa paljastuneet laiminlyönnyt ovat
osin tapahtuneet jo edellisten hallitusten aikana, tutkintaryhmään ei voida
nimetä myöskään näiden jäseniä eikä aikaisempia vastuuvirkamiehiä.
Hallituksella, ja
Teillä, arvoisa oikeusministeri, on yhä mahdollisuus ottaa aloite käsiinne ja
saada aikaiseksi se että valtioneuvosto päättää itse käynnistää tutkinnan.
Ellette toimi näin, aloite siirtyy todennäköisesti muille toimijoille.
Kunnioittaen
Gunnar Pettersson
Toimittaja (eläkkeellä)
Vantaa
Toivoin, mutta en uskaltanut odottaa että kirjeeni
oikeuskanslerille ja oikeusministerille saisivat aikaan mitään, tai että niiden
nimetyt vastaanottajat tai edes joku näiden avustajista ylipäätänsä lukisivat
viestini. Tänään on kulunut vajaat kolme päivä viestien lähettämisestä, ja
uskon niiden olevan yhä lukematta. Olisi ehkä ollut syytä, ja syytä on
edelleen. En usko enkä katso että hallituksen luottamus kansan keskuudessa
korjaantuu pelkällä yhden virkamiehen pikaerottamisella. Ei ole kyse yhdestä
virkamiehestä eikä yhdestä hallituksesta, vaan tämän hallituksen lisäksi sen
edeltäjistä. Eikä sekään riitä, sillä luottamuksen horjuminen kohdistuu koko
poliittiseen järjestelmään. Ei niin, että sitä uhkaisi romahtaminen. Mutta
vaikka järjestelmää pysyy suurella varmuudella pystyssä, sitä vaivaa sitä
nakertava ja jäytävä luottamuspula. Tämä poliittinen tauti ei parane sillä että
pääministeri twiittaa etä kriisiaika ei ole se hetki, jolloin kyseenalaistetaan
toimivaltaisten viranomaisten osaaminen ja kyky, tai uudistetaan johtamisen
rakenteen. Eikä se liioin parane sillä että presidentti esittää syyttelyn
lopettamista. Presidentti ei, kaikella kunnioituksella, ole poliittisen
järjestelmän ylä- tai ulkopuolella, vaan osa sitä. Järjestelmän tarvitseman
luottamuksen rapistuminen avaa tien voimille ja kehitykselle, joka pahimmassa
tapauksessa nostaa tasavallan johtoon henkilöitä, jotka ehkä saavat junat ja
postinkin kulkemaan, mutta pysäyttävät paljon muuta huomattavasti arvokkaampaa.
Ilman puhdistaminen edellyttää, että
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti