Puhuessaan
Inarin Sajokessa 27.—29.11.2014 järjestetyssä
kansainvälisessä seminaarissa Suomen saamelaiskäräjien puheenjohtaja Klemetti
Näkkäläjärvi nosti esiin Norjassa
ajankohtaisen kysymyksen porojen pakkoteurastuksista. Norjassa poronhoito on
tosiasiallisesti saamelaisten yksinoikeus. Näkkäläjärven mukaan tilanne on
esimerkki viranomaisten ja saamelaisten törmäyksestä ja teurastusvaatimukset suurin
Norjan saamelaisuuskulttuurin kohdistuva uhka.
Väite että porojen pakkoteurastukset
uhkaisivat koko saamelaiskulttuuria edustaa liioittelua, mutta epäilemättä on
kyse isosta asiasta. On ilmeistä, että Näkkäläjärvi ennakoi jo kauan muhineen
konfliktin kärjistymistä asetelmassa, jossa Norjan saamelaiset ovat uhrin
roolissa ja viranomaiset roiston roolissa.
Tosiasiallisesti Norjan poroluvun
säätely on sinänsä välttämättömyys, koska laitumet eivät riitä ylisuurelle
poromäärille. Elintarvikeviranomaiset ovat kuluneen vuoden aikana joutuneet
kasvavassa määrin hylkäämään poronruhoja siksi että eläimet ovat olleet
aliravittuja.
Norjan vuoden 2007 poronhoitolaki
antoi saamelaisille laajat valtuudet laidunmaihinsa ja samalla laajemmat
velvollisuudet harjoittaa porotaloutta kestävällä tavalla. Porolukujen säätely
ei kuitenkaan ole onnistunut. Pahin tilanne on Länsi-Finnmarkenissa. Yksityisen
poronomistajan porotulot ja valta paliskunnissa perustuvat omistajan porolukuun.
Viranomaisten vaatimuksena on ollut porojen vähentäminen
suhteellisuusperiaatteen mukaan. Tämä tarkoitta, että milloin paliskunnan
alueen poroluku on laitumiin nähden kestämätön, on jokaisen poronomistajan
teurastettava porojaan saman prosenttiluvun mukaan.
Norjan porotalouspäällikkönä toimi 2001–2011
Ellen Inga O.
Hætta, joka on Kautokeinon saamelaisia. Hänen lähestymistapansa oli käydä
vuorokeskustelua porotalouden harjoittajien kanssa ja päästä tämän kautta tavoiteltuun
porolukujen vähentämiseen.
Maatalous- ja elintarvikeministeriö laski kuitenkin Länsi-Finnmarkenin ylimpiä sallittuja porolukuja tuntuvasti siitä mitä Hætta oli neuvotellut. Reaktiona tähän suurporonomistajat ovat ennakoidessaan viranomaisten asiaan puuttumista kasvattaneet porojensa päälukua, jotta poroja jäisi riittävästi tulevan pakkoteurastuksenkin jälkeen. Jotkut ovat kaksin- tai jopa kolminkertaistaneet oman porokarjansa pääluvun jättämällä poroja teurastamatta. Suuremmilla poronomistajilla on ollut tähän varaa. Vähemmän poroja omistavat sen sijaan ovat tuloja saadakseen joutuneet teurastamaan porojaan, ja näin paremmin seuranneet viranomaisten määräyksiä. Tällöin heidän poroelinkeinonsa uhkaa kuitenkin käydä kannattamattomaksi. Myös aloittelevien poromiesten siirtyminen elinkeinoon edellyttää tiettyä porojen vähimmäismäärä ollakseen kannattavaa. Jos porojen vähentäminen suhteellisuusperiaatteen mukaan nyt, useiden vuosien viiveen ja sen aikaisen kehityksen jälkeen, suurporonomistajat ovat onnistuneet siirtämään asemiaan tuntuvasti eteenpäin vähemmän poroja omistavien saamelaisten kustannuksella.
Maatalous- ja elintarvikeministeriö laski kuitenkin Länsi-Finnmarkenin ylimpiä sallittuja porolukuja tuntuvasti siitä mitä Hætta oli neuvotellut. Reaktiona tähän suurporonomistajat ovat ennakoidessaan viranomaisten asiaan puuttumista kasvattaneet porojensa päälukua, jotta poroja jäisi riittävästi tulevan pakkoteurastuksenkin jälkeen. Jotkut ovat kaksin- tai jopa kolminkertaistaneet oman porokarjansa pääluvun jättämällä poroja teurastamatta. Suuremmilla poronomistajilla on ollut tähän varaa. Vähemmän poroja omistavat sen sijaan ovat tuloja saadakseen joutuneet teurastamaan porojaan, ja näin paremmin seuranneet viranomaisten määräyksiä. Tällöin heidän poroelinkeinonsa uhkaa kuitenkin käydä kannattamattomaksi. Myös aloittelevien poromiesten siirtyminen elinkeinoon edellyttää tiettyä porojen vähimmäismäärä ollakseen kannattavaa. Jos porojen vähentäminen suhteellisuusperiaatteen mukaan nyt, useiden vuosien viiveen ja sen aikaisen kehityksen jälkeen, suurporonomistajat ovat onnistuneet siirtämään asemiaan tuntuvasti eteenpäin vähemmän poroja omistavien saamelaisten kustannuksella.
Kyse on monelta osin saamelaisten
sisäisestä asetelmasta, ja siltä osin kuin on kyse porolaidunten kestävyydestä,
ongelma on ekologinen. Se on myös taloudellinen viimeistään siinä vaiheessa kun
osa poronruhoista ei enää kelpaa ihmisravinnoksi. Konfliktissa on kuitenkin vahvasti
aineksia jotka mahdollistavat tilanteen ajamisen valtakulttuurin ja
saamelaisten väliseksi kriisiksi. Porotalouspäällikkönä ollessaan Ellen Inga O. Hætta painotti
saamelaisten alkuperäiskansa-asemaa ja totesi kirjelmässään omalle ministeriölleen,
että viranomaisten asiana ei ole julkaista ukaaseja poroluvun vähentämiseksi. Kesäkuusta
2013 alkaen porotalouspäällikön
virassa on Ola Chr. Rygh, joka ei liene saamelainen.
Porolukuihin liittyvät ekologiset
näkökohdat ja siitä säteilevät seurannaisvaikutukset huomioon ottaen konflikti
on hyvin valitettava. Sen kärjistäminen tarjoaisi kuitenkin mahdollisuuksia
niille saamelaispoliitikoille jotka haluavat saamelaiskäräjien terävöittävän
alkuperäiskansapolitiikkaansa. Samalla konflikti tarjoaisi mahdollisuuden
näille poliitikoille nostaa omaa radikaalia profiiliaan.Lisäksi on ennakoitavissa, että kärjistyvä konflikti voi mobilisoida alkuperäiskansan tukijoukkoja jopa alueen ulkopuolelta, jolloin asian viimeistään nousisi myös valtakunnalliseen mediaan. Tällöin Norja saisi oman Kallakinsa, tai oikeammin uuden Altansa, sillä sieltähän saamelaisliikkeen silloisen uuden aallon nousi alkoi:
http://hirvasrumpu.blogspot.fi/2013/06/altan-tapahtumia-muistellen.html
http://hirvasrumpu.blogspot.fi/2013/06/altan-tapahtumia-muistellen.html
Norjan poropoliisitoiminnan v.t.
johtaja, Altan nimismies Inger
Antia Øvregård on isän puolelta saamelainen ja äidin puolelta suomalainen.
Hänen asemansa puun ja kuoren välissä ei ole kadehdittava, sillä tapahtumat
ovat hyvää vauhtia kehittymässä eräänlaiseksi
Altan tapahtumien toisinnoksi, ja elleivät virkamiehet ja saamelaispoliitikot
löydä tai halua löytää yhteistä ratkaisua, Øvregård
kollegoineen tulee seisomaan leimahduspisteessä.
P.S. 26.1.2014:
YLE Sápmi ja NRK Sápmi raportoivat 26.2.2014 että saamelaisneuvosto harkitsee tukevansa Finnmarkenin poronomistajien kannetta Norjan valtiota vastaan. NRK:n jutussa asiaa kommentoi vuodesta 2002 Saamelaisneuvoston ihmisoikeusosaston puheenjohtajana toiminut Mattias Åhrén. Ryhmäkanteen taustalla toimii vasta perustettu Zorro-säätiö, joka kokoaa henkilöitä ja rahoitusta kanteeseen. Åhrénin mukaan saamelaisneuvostolla ei ole omaa kantaa siihen onko Finnmarkissa liikaa poroja. "Kantamme on, että sen arvioiminen onko poroja liikaa vaiko ei tulee kuulua poronomistajille. Kanteen tarkoitus on vain pysäyttää nyt käynnissä oleva prosessi jossa käytetään pakkokeinoja joita emme näe oikeudenmukaisiksi", sanoo Åhrén NRK:lle.
Lisää Åhrénin poliittisesta positiosta täältä.
Saamelaisneuvosto on vuonna 1956 perustettu saamelaisjärjestöjen kattoelin, joka ennen tunnettiin nimellä Pohjoismainen saamelaisneuvosto. Se järjestää vuosittain pohjoismaisen saamelaiskonferenssin johon osallistuu edustajia myös Venäjältä. Neuvoston jäsenjärjestöksi hyväksymisen edellytys on että järjestö hyväksyy saamelaiskonferenssien keskseiset poliittiset julistukset. Suomen saamelaiset olivat vuoteen 1996 edustettuina saamelaisneuvostossa Suomen saamelaiskäräjien edustajien kautta, mutta sanottuna vuonna edustaminen siirrettiin tarkoitusta varten perustetulle yhdistykselle, Suomen saamelaisten keskusjärjestölle. Tällä hetkellä suomalaista järjestöä edustavat saamelaisneuvostossa Niko Valkeapää (varalla Anttia Aikio), Anne Nuorgam (Outi Paadar), Jouni Lukkari (Tuomas Aslak Juuso) ja Ara Aikio (Anne-Maria Magga).
Saamelaisneuvostoa ei tule sekoittaa Saamelaiseen parlamentaariseen neuvostoon (SPN), joka on Suomen, Norjan ja Ruotsin saamelaiskäräjien välinen parlamentaarinen yhteistyöelin, jonka työhön Venäjän saamelaisjärjestöt osallistuvat tarkkailijan asemassa.
P.S. 26.1.2014:
YLE Sápmi ja NRK Sápmi raportoivat 26.2.2014 että saamelaisneuvosto harkitsee tukevansa Finnmarkenin poronomistajien kannetta Norjan valtiota vastaan. NRK:n jutussa asiaa kommentoi vuodesta 2002 Saamelaisneuvoston ihmisoikeusosaston puheenjohtajana toiminut Mattias Åhrén. Ryhmäkanteen taustalla toimii vasta perustettu Zorro-säätiö, joka kokoaa henkilöitä ja rahoitusta kanteeseen. Åhrénin mukaan saamelaisneuvostolla ei ole omaa kantaa siihen onko Finnmarkissa liikaa poroja. "Kantamme on, että sen arvioiminen onko poroja liikaa vaiko ei tulee kuulua poronomistajille. Kanteen tarkoitus on vain pysäyttää nyt käynnissä oleva prosessi jossa käytetään pakkokeinoja joita emme näe oikeudenmukaisiksi", sanoo Åhrén NRK:lle.
Lisää Åhrénin poliittisesta positiosta täältä.
Saamelaisneuvosto on vuonna 1956 perustettu saamelaisjärjestöjen kattoelin, joka ennen tunnettiin nimellä Pohjoismainen saamelaisneuvosto. Se järjestää vuosittain pohjoismaisen saamelaiskonferenssin johon osallistuu edustajia myös Venäjältä. Neuvoston jäsenjärjestöksi hyväksymisen edellytys on että järjestö hyväksyy saamelaiskonferenssien keskseiset poliittiset julistukset. Suomen saamelaiset olivat vuoteen 1996 edustettuina saamelaisneuvostossa Suomen saamelaiskäräjien edustajien kautta, mutta sanottuna vuonna edustaminen siirrettiin tarkoitusta varten perustetulle yhdistykselle, Suomen saamelaisten keskusjärjestölle. Tällä hetkellä suomalaista järjestöä edustavat saamelaisneuvostossa Niko Valkeapää (varalla Anttia Aikio), Anne Nuorgam (Outi Paadar), Jouni Lukkari (Tuomas Aslak Juuso) ja Ara Aikio (Anne-Maria Magga).
Saamelaisneuvostoa ei tule sekoittaa Saamelaiseen parlamentaariseen neuvostoon (SPN), joka on Suomen, Norjan ja Ruotsin saamelaiskäräjien välinen parlamentaarinen yhteistyöelin, jonka työhön Venäjän saamelaisjärjestöt osallistuvat tarkkailijan asemassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti