Eduskuntakäsittelyssä
olevassa hallituksen ehdotuksessa saamelaiskäräjälain muuttamiseksi on
merkittävä puute, johon ei pahemmin ole kiinnitetty huomiota. Esityksestä
puuttuu täysin määräykset, joiden kautta toteutettaisiin parlamentaarisen
vastuun periaate, joka olisi tärkeä, demokratiaa vahvistava järjestely.
Parlamentarismi tarkoittaa, että vaaleilla valitun edustuksellisen elimen, tässä tapauksessa saamelaiskäräjien puheenjohtajan ja hallituksen, tulee nauttia saamelaiskäräjien yleiskokouksen poliittista luottamusta. Luottamus tarkoittaa tässä ensisijaisesti, että puheenjohtajan ja hallituksen asiainhoidon tulee pysyä vaaleilla valitun elimen enemmistön hyväksymien suuntaviivojen mukaisena, jolloin yleisillä vaaleilla valittu luottamuselin eli yleiskokous seisoo sen takana. Mahdollinen tyytymättömyys voi kohdistua yksittäiseen henkilöön tai koko hallitukseen. Tyytymättömyyden aiheena voi olla yksittäinen teko tai laiminlyönti, tai vaikkapa hallituksen toiminta kokonaisuutena ottaen.
Parlamentarismi tarkoittaa, että vaaleilla valitun edustuksellisen elimen, tässä tapauksessa saamelaiskäräjien puheenjohtajan ja hallituksen, tulee nauttia saamelaiskäräjien yleiskokouksen poliittista luottamusta. Luottamus tarkoittaa tässä ensisijaisesti, että puheenjohtajan ja hallituksen asiainhoidon tulee pysyä vaaleilla valitun elimen enemmistön hyväksymien suuntaviivojen mukaisena, jolloin yleisillä vaaleilla valittu luottamuselin eli yleiskokous seisoo sen takana. Mahdollinen tyytymättömyys voi kohdistua yksittäiseen henkilöön tai koko hallitukseen. Tyytymättömyyden aiheena voi olla yksittäinen teko tai laiminlyönti, tai vaikkapa hallituksen toiminta kokonaisuutena ottaen.
Toissijaisesti poliittinen luottamus tarkoittaa myös, että puheenjohtajan, halituksen jäsenen tai hallituksen kokonaisuutena tulee tehtäviensä hoidossa ja laajemminkin toimia ja käyttäytyä niin, että se ei vahingoita sitä asiaa tai vaikeuta niitä tehtäviä, joita varten kyseiset henkilöt on asemaansa valittu. Tähän mahtuvat myös perustellut väitteet epäasiallisuuksista. Kysymyksessä ei suinkaan tarvitse olla rikoksen asteelle yltävästä teosta tai laiminlyönnistä, ja vaikka molempia osapuolia luonnollisesti tulee kuulla, ei todistelulle tai puolustukselle aseteta samanlaisia vaatimuksia kuin oikeudenkäynnissä.
Poliittisen epäluottamuksen olemassaolon todentamiselle riittää kun valitun elimen yleiskokouksen enemmistö on sitä mieltä että johdon politiikka on väärää tai huonoa, tai että luottamus on menetetty epäasiallisuuden vuoksi. Kun yksi edustaja, tai säännöksitä riippuen tietty vähimmäismäärä edustajia ehdottaa epäluottamuslausetta, asia on otettava yleiskokouksen äänestykseen. Vaihtoehtoisesti hallituksen puheenjohtaja voi tehdä jostain kysymyksestä luottamuskysymyksen ilmoittamalla, että hän eroaa jos määrättyä keskeistä esitystä ei hyväksytä.
Jos yleiskokous antaa luottamusäänestyksessä hallitukselle epäluottamuslauseen, tämä johtaa uuden puheenjohtajan vaaliin ja uuden hallituksen muodostamiseen tai vaaliin. Näin valta ja kontrolli pysyy niillä luottamushenkilöillä, saamelaiskäräjien jäsenillä, jotka äänestäjät ovat vaaleissa äänestäneet edustajikseen. Toimeenpanevan johdon on syytä kuunnella tätä porukkaa, tai johto menee vaihtoon.
Hallituksen eroamisen tai erottamisen jälkeen päiväjärjestykseen nousee uuden hallituksen muodostaminen, ja se on sitten aiva oma lukunsa.
Sekä
Ruotsin että Norjan saamelaiskäräjillä parlamentarismi on toteutettu, kussakin
maassa omin järjestelyin. Tästä huolimatta Suomen hallituksen esityksessä
saamelaiskäräjälain muuttamiskesi ei ole edes pohdittu parlamentarismin
tarvetta Suomen saamelaiskäräjissä, lieneekö teemaa kosketeltu edes
lainmuutosten suunnitteluvaiheessa. Suomen saamelaiskäräjät on jo läpikäynyt
yhden parlamentaarisen kriisin, mutta se näkyy jo unohtuneen – tai sitten se
oli päinvastoin niin hyvin käräjien puheenjohtajan muistissa, että hän piti
huolen siitä että parlamentarismista ei ole sanottu halaistua sanaa
lainvalmistelussa. Kyseisen kriisin yhteydessä hän nimittäin kieltäytyi
tuomasta epäluottamuslausetta äänestykseen, vedoten siihen ettei Suomen
saamelaiskäräjälaki sellaista tunne.
Olisi ehkä syytä tuntea.
* * *
Asiaa pohdittaessa olisi samalla ruodittava miten päättävä ja toimeenpaneva valta muutenkin erotellaan saamelaiskäräjissä. Tämä voisi edellyttää että yleiskokouksella olisi oma, eduskunnan puhemiestä vastaava puhehenkilönsä ja hallituksella oma, pääministeriä vastaava puhehenkilönsä. Suomessa yleiskokouksen puheenjohtajaa sanottaisiin ehkä presidentiksi ainakin kansainvälisissä yhteyksissä.
Sanalla parlamentaarinen voi tosin olla toinen, edellä selittämälleni tavallaan päinvastainen merkitys. Tällöin tarkoitetaan "poikkiparlamentaarisuuden" periaatetta, jonka mukaan etenkin kansakunnalle yli poliittisten rajojen elintärkeiden tai hyvin pitkäjänteisten kysymysten käsittelyyn osallistuvat niin hallituksen kuin opposition edustajat. Parlamentarismin piiriin mahtuu myös parlamentaarisen suhteellisuuden periaate, jonka mukaan vaikkapa valiokuntia valitaan jäseniä samassa suhteessa kuin puolueet saivat ääniä vaaleissa.
Samaan elimeen ei juuri voi samanikaisesti soveltaa kumpaakin periaatetta, on osattava valita jompikumpi. Siis joko suhteellisuusperiaate, jossa kaikki puolueet tai muut ryhmät ovat edustettuina perusvaaleissa saamiensa edustajapaikkojen suhteessa, tai puhtaaksiviljelty parlamentaarisen vastuun periaate, jossa edustuksellisen elimen enemmistö asettaa ja erottaa toimeenpanevan elimen. Kummallakin on paikkansa, mutta on osattava nähdä mikä sopii mihinkin, ja valittava viisaasti. Jos hallitus ja sen puheenjohtaja tuntuu sooloilevan ja keskittävän itselleen liikaa sitä päätösvaltaa joka kuuluisi yleiskokoukselle parlamentaarisen vastuun periaate tervehdyttää tilanteen takaisin demokratian pohjalle.
* * *
Ruotsin saamelaiskäräjävaaleissa noudatetaan samaa "pitkien listojen" järjestelmää kuin maan valtiopäivävaaleissa. Myös saamelaiskäräjien ehdokkaille määrättään varahenkilöt noudattaen samaa järjestelmää kuin valtiopäivävaaleissa (Ruotsin vaalilaki 2005:837).
Ruotsin saamelaiskäräjien yleiskokous kokoontuu varsinaisiin kokouksiin eli täysistuntoihin niin usein kuin se katsoo hyväksi, tällä hetkellä kolme kertaa vuodessa. Myös puheenjohtaja, johtokunta tai kolmannes edustajia voi vaatia yleiskokousta koolle.
Saamelaiskäräjien vaalien jälkeistä ensimmäistä kokousta johtaa aluksi "ikäpresidentti" (ålderspresident), jona toimii pisimpään saamelaiskäräjien jäsenenä ollut edustaja. Ruotsin valtiopäivillä toimitaan samoin. Jos yhtä pitkän "virkaiän" omaavia on useampia, ratkaiseen näiden kesken fyysinen ikä. Saamelaiskäräjien kohdalla on kyse vakiintuneesta käytännöstä. Ajatus lähtee siitä että ylipäätänsä jonkun on toimittava kokouksen avaajana, ja ikäpresidentti-käytäntö on todettu toimivaksi. Ikäpresidentin johdolla yleiskokous valitsee puheenjohtajan ja yhden tai useamman varapuheenjohtajan, jotka yhdessä muodostavat puheenjohtajiston. Tämän jälkeen ikäpresidentti astuu syrjään. Näyttäisi siltä että puheenjohtajaehdokas voisi toimia ikäpresidenttinä, mutta vaihtoehtoisesti ehdokas voi antaa tehtävän siirtyä seuraavalle järjestyksessä olevalle. Tätä asiaa en ole selvittänyt loppuun asti.
Jatkossa yleiskokouksia johtaa mainittu saamelaiskäräjien keskuudestaan valitsema puheenjohtaja eli puhemies, jonka Ruotsin hallitus nimittää saamelaiskäräjien esityksestä. Yleiskokous voi vaihtaa varapuheenjohtajan. Ruotsin saamelaiskäräjien puheenjohtaja (puhemies) on vuodesta 2009 Stefan Mikaelsson. Yleiskokouksen puhemies on siis protokollassa ensimmäisellä sijalla.
Yleiskokokus valitsee johtokunnan (styrelse) ja sen puheenjohtajan, joka nauttii täysiaikaista palkkaa. Johtokunnan nimenomaisena tehtävänä on Ruotsin saamelaiskäräjälain mukaan vastata saamelaiskäräjien "juoksevista asioista". Tämä käsittää ylesikokouksessa käsiteltävien asioiden valmistelun ja päätösesitysten teon, taloushallinnon, yleiskokouksen päätösten toimeenpanon ellei yleiskokous määrää toista toimeenpanijaa, ja kaikkien sellaisten tehtävien hoitaminen jotka yleiskokous on siirtänyt hallitukselle.
On huomattava, että tuossa lainkohdassa termi "saamelaiskäräjät" ei tarkoita sen enempää yleiskokouksen puheenjohtajaa kuin johtokunnan puheenjohtajaa, puheenjohtajaa avustajineen tai johtokuntaa kokonaisuudessaan, vaan todellakin yleiskokousta. Päätösvalta on näin ankkuroitu yleiskokokoukselle.
Vuonna 2006 Ruotsin saamelaiskäräjälain 5 §:ään lisättin kohta, jonka mukaan saamelaiskäräjät saavat erottaa hallituksen tai lautakunnan jäsenen tehtävistään milloin poliittiset valtasuhteet saamelaiskäräjillä ovat vaihtuneet niin että hallituksen tai lautakunnan voimasuhteet eivät vastaa käräjien voimasuhteita. Tämän hiukan hankalasti muotoillun lakilisäyksen kautta parlamentarismin periaate tuotiin Ruotsin saamelaiskäräjille.
Näin parlamentarismi edesauttaa demokratian periaatteen toteutumista Ruotsin saamelaískäräjillä. Demokratia eli kansanvaltaisuus tarkoittaa, että kaikki valta lähtee kansasta, joka ainoastaan delegoi sitä toimeenpanevalle vallalle, jota äänestäjien vaaleilla valitsema edustuksellinen elin kontrolloi myös vaalien välillä poliittisesti parlamentarististen mekanismien kautta.
* * *
Norjassa saamelaiskäräjien yleiskokousta eli täysistuntoa (plenum) johtaa sihteeristö, joka
koostuu yleiskokouksen johtajasta (plenumsleder), varajohtajasta ja kolmesta
jäsenestä.
Järjestäydyttyään
yleiskokous valitsee vaalikomitean, joka tekee ehdotukset kaikkin valntoihin.
Yleiskokous valitsee keskuudestaan presidentin, joka valintansa jälkeen
nimittää neljä saamelaiskäräjäedustajaa saamelaiskäräjien neuvostoon. Tämän
jälkeen presidentti ja neuvoston jäsenet astuvat ulos yleiskokouksesta, ja
heidän toimikautensa ajaksi heidän tilalleen yleiskokoukseen astuvat heidän
varajäsenensä. Tämä vuonna 2010 toteutettu järjestely otettiin käyttöön nimenomaan
parlamentarismin selkeyttämiseksi. Saamelaiskäräjien
neuvosto on parlamentaarisessa vastuussa yleiskokoukselle.
Norjan
saamelaiskäräjien presidenttinä toimii tällä hetkellä Aili Keskitalo.
* * *
Sitten Pinocchioon. ILO-sopimuksen ratifiointia yritetään ajaa läpi Suomen eduskunnassa siihen liitetyn selitysasiakirjan avulla. Tältä osin esityksen valmistellut oikeusministeri Anna-Maja Henriksson tuo mieleen Maija Poppasen, joka laulaa ”A spoon full of sugar makes the medicine go down”, suomeksi ”lusikallinen sokeria auttaa lääkettä solahtamaan alas”.
Maijan,
siis Poppasen, lirkuttelua voimme seurata täältä:
Toivottavasti
kansanedustajamme suhtautuvat imeläkiveen kriittisemmin kuin kohtauksen
pikkulapset.
Sekä ministerillä ett selitysasiakirjan taikavoimaan kriittisesti suhtautuvilla näkyy olevan omat asiantuntijansa ILO:n sisällä. Näiden asiantuntijoiden kannat vaikuttavat olevan vastakkaisia. Ministeri myönsi lähetekeskustelussa, että hänenkin miehensä ILO:ssa oli todennut, ettei selitysasiakirja ole juridisesti sitova, mutta hän oli lisännyt että ei se silti ole vailla vaikutusta. Lopuksi hän oli näyttänyt Anna-Majalle vihreää valoa sanomalla ”Sounds O.K. to me”.
Sekä ministerillä ett selitysasiakirjan taikavoimaan kriittisesti suhtautuvilla näkyy olevan omat asiantuntijansa ILO:n sisällä. Näiden asiantuntijoiden kannat vaikuttavat olevan vastakkaisia. Ministeri myönsi lähetekeskustelussa, että hänenkin miehensä ILO:ssa oli todennut, ettei selitysasiakirja ole juridisesti sitova, mutta hän oli lisännyt että ei se silti ole vailla vaikutusta. Lopuksi hän oli näyttänyt Anna-Majalle vihreää valoa sanomalla ”Sounds O.K. to me”.
Ehkäpä
perustuslakivaliokuntakin osaa hankkia omat asiantuntijansa joilta kuulevat
mikä selitysasiakirjan merkitys on.
* * *
Ministeri
vakuutteli useammankin kerran eduskunnalle, että saamelaiskäräjien
neuvottelijat seisovat hallituksen ja saamelaiskäräjien neuvotteleman
selitysasiakirjan takana. Miten minulle tuli mieleen toinen Disney-hahmo,
Pinocchio. Minusta kun ihan näytti että ministerin nenä olisi kasvanut kun hän
vakuutteli saamelaiskäräjien olevan selityksen ja koko esityksen takana. Ettei
tulisi epäselvyyttä, en nyt tarkoita tällä leikkisällä vertailulla että
ministerillä olisi mitään muita pinocchiomaisia ominaisuuksia. Ja ettei jäisi
epäselvyyttä, en tarkoita tässä mitään muuta ominaisuutta kuin että
ministeri olisi naruilla tanssitettava marionetti, mitä en siis väitä
hänen olevan. Siis haloo, kuka häntä nyt silleen tanssittaisi?
Mutta
se nenän pidentyminen. Ehkäpä ministeri tajusi tilanteen vähän väärin, kun
lähes kaikki kansanedustajat olivat hakeutuneet lähetekeskustelun loppua kohden
eduskunnan kahvilaan, tai kuka lienee minnekin hakeutunut. Ehkäpä ministeri
tunsi, että hän puhui vain kouralliselle kansanedustajia, ja niistäkin pääosa
oli Lapista, eli ei niitten kanssa ole niin nåkonoga. Ehkä ministeri ei
tajunnut, että periaatteessa hän puhui silti ministerinä eduskunnan edessä, ja
silloinpa ministerin on aivan erikoisesti muistettava pysyä totuudessa.
Kuinkahan oli? Puhuessaan eduskunnalle ministeri nimittäin tiesi, tai hänen
olisi pitänyt tietää, että saamelaiskäräjien puheenjohtaja oli blogissaan
saamelaiskäräjien verkkosivustossa todennut jo 30.11.2014:
"Mikäli
saamelaismääritelmä muuttuisi eduskunnassa vastoin saamelaiskäräjien
tahtoa – mitä epäilen – tai mikäli vaaleja koskevat säännökset eivät astu
voimaan seuraavissa saamelaiskäräjävaaleissa – saamelaiskäräjien tuki Ilo
169-sopimuksen ratifioinnille poistuu."
* * *
Tosiasiallisesti
kai valtio painosti saamelaiskäräjät hyväksymään selitysdokumentin. Jos näin
on, selitysosa on hiekalle rakennettu kyhäelmä, koska ILO:n perusperiaatteita
on että neuvottelujen ja sopimusten alkuperäiskansojen kanssa pitää olla aitoja
ja vilpittömiä. Jos olisin vielä taipuvaisempi salaliittoteorioihin kuin mitä
oikeasti olen, ajattelisin että koko selitys-idea kehitettiin
suomenruotsalaisessa ajatushautomossa eli -takomossa Magmassa (os. Annankatu 16
B 29, Helsinki). Näen edessäni laavanhehkuisenja rikinkatkuisen kellarin missä
RKP:n mies- ja naispuoliset Pythiat mumisevat oraakkelinlauseitaan, joita
ministerinavustajat sitten tulkitsevat selväkielisiksi ehdotuksiksi. Tässä
ajatusten jos ei nyt Tonavassa niin Styx-virrassa salajuoni selitysasiakirjasta
olisi kehitetty siltä pohjalta, että kun sopimus on livautettu selityksen
avulla läpi eduskunnasta, ILO hyväksyy Suomen ratifioinnin, mutta toteaa että
selitys on ”null and void”, vailla minkäänlaista merkitystä. Sitten me papit ja
muut Magman aivopi… siis ajatusten takojat nauraisimme niin. Kuten sanottua,
tämä on vain vainoharhainen mielikuva, ei valtakunnan politiikkaa näin hoideta.
Eihän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti