Ruotsissa
alkoi joitakin päiviä sitten kiihkeä keskustelu saamelaisten ruotsalaisuudesta.
Lähtölaukauksen ampui Ruotsidemokraattien (SD) puoluesihteeri ja valtiopäivien
toinen varapuheenjohtaja Björn Söder pohtiessaan esitelmässään kansakuntaan,
kansaa, kansallisuuteen jne liittyviä näkökohtia oikeistopopulistisen
puolueensa nationalistisesta näkökulmasta. SD:n tilaisuudessa läsnä ollut Dagens
Nyheter -lehden toimittaja teki laajan haastattelun, jonka
kysymys-vastaussarjan Söder sai lukea läpi haastattelun jälkeen. Söder hyväksyi
haastattelun, kaikki sitaatit olivat oikein.
SD:n
kaadettua hallituksen Ruotsi on tunnetusti menossa kohti uusia vaaleja ensi
maaliskuussa.. Viimeksi pidettyjen vaalien jälkeen muut puolueet boikotoivat
kaikin tavoin SD:tä parlamentin toiminnassa. Niinpä ne käyttivät välittömästi
hyväkseen Söderin tarjoamaa tilannetta ja hyökkäsivät hänen kimppuunsa niin
valtamediassa kuin sosiaalisessa mediassa. Taktiikkana oli irrottaa Söderin
sanomiset yhteydestään ja toitottaa, että Söder ja SD haluaavat ajaa
saamelaiset ja juutalaiset maasta. Tätä väitettyä Söderin sanomaa vastaan
hyökättiin sitten kaikilta mahdollisilta tahoilta demokratian ja vapaamielisen
ajattelun poliittisiin perusteisiin nojaten.
Vaikka
Söderin ajatuskulut edustivat konservatiivista nationalismia, niin kuin hän
itse puolueen kannan myrskyn herättäneessä tekstissä määritteli, hän ei kuitenkaan
sanonut haluavansa juutalaisia ja saamelaisia pois maasta. Kun Söder yritti protestoida
että hänet on ymmärretty väärin ka täsmentää mitä hän tarkoitti, häntä
syytettiin kiemurtelusta ja vähintäänkin äärimmäisen epäselvästä sanomasta.
Söderin johtaessa puhetta valtiopäivillä vasemmistopuolueen valtiopäiväedustaja
Rossana Dinamarca kieltäytyi aloittamasta puheenvuoroaan tavan vaatimalla
fraasilla ”Herra puhemies”. Kun Söder puuttui heti asiaan, edustaja kieltäytyi
edelleen ja sanoi Söderille ”Sinä et ole minun puhemieheni”. Puhuessan
Dinamarca oli pukeutunut mustaan T-paitaan jossa oli selkeästi luettavissa
teksti ”SD = RASISTEJA”.
* * *
Itse
kirjoitin heti tuoreeltaan 15.12.2014 klo 10.51 Ruotsin aikaa Aftonbladet-lehteen
uutiskommentin, jonka mukaan Ruotsin saamelaiskäräjien pääideologi Mattias
Åhrén itse asiassa on samoilla linjoilla Björn Söderin kanssa. Korostin, etten
yhdy kummankaan poissulkevan nationalistiseen käsitykseen. Tänään, 16.12.2014
klo 14.22 Ruotsin Saamelaisradio julkaisi laajan Åhrénin haastattelun, jossa
otsikko kuului: ”Mattias Åhrén: Saamelaiset eivät ole ruotsalaisia”.
Haastattelussa
Åhrén toteaa Söderin olevan asiallisesti ottaen oikeassa. Åhrénin mukaan on
vaarallisempaa mennä sanomaan että saamelaiset ovat ruotsalaisia kuin sanoa
että he eivät ole.
”Henkilökohtaisesti
tunnen itseni lähes enemmän huolestuneeksi kun toiset puolueet oikealta
vasemmalle käyvät väittelyyn (Söderin kanssa –GP.) ja sanovat että saamelaiset
ovat ruotsalaisia – sillä sitä me emme ole. Siksipä meillä on saamelaiskäräjät,
oikeus saamenkieliseen opetukseen ja siksi siksi meillä on erityisiä oikeuksia
maa-alueisiin ja luonnonvaroihin”, sanoi Mattias Åhrén SR Sápmin
haastattelussa.
Se,
että olin näin hyvin perillä Åhrénin teorioista selittyi sillä, että minulla
oli itse asiassa työn alla aihetta koskeva kirjoitus jo ennen kuin Björn Söder
räjäytti poliittisen pomminsa Ruotsissa.
Törmäsin
nimittäin jokin aika sitten mielenkiintoiseen asiakirjaan vuodelta 2004:
Asiakirja
on otsikoitu: ” Betänkande
av det svenska Sametingets kommitté med uppgift att ta fram ett förslag till strategi
för en implementering av det samiska folkets rätt till självbestämmande på den
svenska sidan av Sápmi”. Uskoisin että dokumentti on olemassa
myös saamenkielisenä. Suomeksi pitkä otsikko kuuluisi ”Ruotsin
Saamelaiskäräjien saamen kansan itsemäärämisoikeuden toteuttamiseen Sápmin
ruotsinpuoleisessa osassa tähtäävän strategiaehdotuksen kehittämiseksi
asettaman komitean mietintö”.
Vaikka
asiakirjalla on ikää jo kymmenisen vuotta, se muodostaa yhä tärkeän
teoreettisen perustan Ruotsin saamelaiskäräjien politiikalle. Kyse on Ruotsin
saamelaiskäräjien komiteamietinnöstä. Komitean tehtävänä oli siis luoda ehdotus
strategiasta jolla toteutetaan saamen kansan oikeus itsemääräämiseen Sápmin
(Saamenmaan) Ruotsin puolella olevassa osassa. Komitea on myös laatinut
ehdotuksen siitä miten saamelaisten itsemääräämisoikeus olisi kehitettävissä ja
toteutettavissa pohjoismaisella ja venäläisellä tasolla. 22.5.2002 asetettua komiteaa
on kutsuttu lyhyesti nimellä självbestämmandekommittén, itsemääräämiskomitea.
Komitean
jäseninä toimivat Stefan
Mikaelsson (pj), Johan Strömgren (vpj), Anders Erling Fjellås ja Lars-Willhelm
Svonni, jonka myöhemmin korvasi Lars J:son Nutti. Sihteeriksi nimettiin Mattias
Åhrén. Saamelainen Åhren väitteli vuonna 2010
tohtoriksi Tromssan yliopistossa aiheena Kuka omistaa alkuperäiskansojen
kulttuurit. Saamelaisneuvoston (samerådet) ihmisoikeustyön johtajana hän on
edustanut saamelaisia YK:ssa. Saamelaisneuvostoa ei tule sekoittaa parlamentaariseen
saamelaisneuvostoon, jota ennen kutsuttiin pohjoismaiseksi
saamelaisneuvostoksi. Parlamentaarinen saamelaisneuvosto on Norjan, Ruotsin ja
Suomen saamelaiskäräjien yhteistyöelin.
Åhrén
osallistui Pohjoismaisen saamelaissopimuksen luonnoksen valmistamiseen. Suomessa
Åhrénin nimi tuli laajemmin tutuksi viimeistään 12.6.2014 kun YLE Sápmi
esitteli Tromssan yliopiston oikeustieteiden
apulaisprofessori ja filosofian tohtorini Mattias Åhrén ja Lapin yliopiston
oikeustieteiden maisterin, tohtorikoulutettava Antti Aikion ”perkaamassa”
Tanja Joonan väitöskirjaan väittämiä saamelaisista. Lokakuussa 2013
saamelaisten parlamentaarinen neuvosto asettui tukemaan Mattias Åhrénin
valintaa YK:n alkuperäiskansojen oikeuksien erikoistarkkailijaksi. Hän oli yksi
kolemsta loppusuoralle päässeistä ehdokkaista, mutta tehtävään valittiin
filippiiniläinen Victoria Tauli-Corpuz.
* * *
Palatkaamme
vuoteen 2004. Jo komitean toimeksianto ja sen mukainen mietinnön otsikointi
sinänsä on mielenkiintoinen, koska siihen sisältyy olettamus, että on olemassa Ruotsin
rajat ylittävä, kaikille saamelaisille yhteinen ja pohjimmiltaan yhtenäinen Saamenmaa,
Sápmi. Ilmaisuni perusteella lukijani vetää epäilemättä johtopäätöksen, että en
aivan yhdy tähän näkemykseen. Tai oikeammin, yhdyn kyllä, mutta näen sen
loppuun asti menevän toteuttamisen vaativan hyvin joustavia ja luovia
ratkaisuja ellei tarkoitus ole järjestää tilannetta joka vastaisi esim. Intian
jakoa vuonna 1947, kaikkineen.
En
tietenkään kiistä, ettei saamelaisia asu neljässä maassa – Norjassa, Ruotsissa,
Suomessa ja Venäjällä. En tietenkään kiistä eri maissa asuvien saamelaisten
kulttuurisia – sanan laajassa merkityksessä – yhteisiä piirteitä, tai
saamelaisten oikeuttaa pitää yhteyksiä rajojen tai heidän oikeuttaan edustaa
itseään kansainvälisissä yhteyksissä. Silti käsite Saamenmaa on ongelmallinen,
muun muassa sekä maantieteellisiltä rajoiltaan että historiallisilta ulottuvuuksiltaan
– niin taakse- kuin eteenpäin ajassa.
Saamenmaalla
ei ole tarkoin määriteltyjä rajoja. Nimityksellä tarkoitetaan karkeasti sitä
aluetta, jolla tällä hetkellä asuu saamelaisia suuremmassa määrin, mutta Saamenmaata
saatetaan venyttää myös seuduille jossa saamelaiset ovat aikoja sitten
muodostaneet pääosan väestöstä. Ainakin Suomen puolen osalta Sápmi venytetään
kartoilla usein suuremmaksi kuin Suomen virallinen saamelaisten kotiseutualue. Norjassa
Saamenmaanhan on tapana lukea maan pohjoisosa, Tröndelagenin (Tromssan) alue
sekä määrätyt tätäkin eteläisemmät alueet. Eteläisempien alueiden saamelaiset
ovat edelleenkin jossain määrin lapsipuolen asemassa, ainakaan he eivät pääse
nauttimaan Finnmarkenin lain suomista eduista.
Huomattava
määrä saamelaisia asuu ”Sápmin” ulkopuolella. Suomessa noin 70 % saamelaisista
asuu saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella. Ruotsissa 20 % saamelaisista
asuu kolmen pohjoisimman läänin ulkopuolella.
Kysymykseen
Saamenmaassa asuvasta muusta väestöstä kuin saamelaisista palaan alempana.
Se.
mikä tässä kohdin jätetään sanomatta, on että komiteaa elähdyttää
katsantokanta, jonka mukaan alkuperäiskansat, ja tässä siis saamelaiset, eivät
ole integroitu osa pääväestön yhteiskuntaa eivätkä halua sellaiseksi tulla.
Alkuperäiskansan kohdalla siis torjutaan kaksoisidentiteetin malli, jonka
mukaan alkuperäiskansan jäsen voisi olla identiteetiltään sekä alkuperäiskansan
että kansallisvaltion jäsen. Tällainen kaksoisidentiteetti vastannee monen
saamelaisenkin kokemusta, he tuntevat ja käsittävät olevansa saamelaisia ja
samalla esimerkiksi hyviä norjalaisia. Komiteamietinnössä alkuperäiskansateoreetikot
hylkäävät tämän mallin ja katsovat, että vaikkapa Norjassa asuva saamelainen ei
ole kansallisidentiteetin kannalta lainkaan norjalainen, vaan ainoastaan
saamelainen, minkä lisäksi hänellä on täysi- ja tasa-arvoinen Norjan
kansalaisuus. Siis vielä kerran: vain kansalaisuus, mutta ei kansallisuutta.
Tästä seuraa mielenkiintoinen asetelma, joka asettaa saamelaisen
alkuperäiskansan ja Ruotsin ”kansalliset vähemmistöt” kuten meänkieliset
periaatteellisesti eri asemaan siinä. että vaikkapa meänkieliset pyrkisivät
integroitumaan samalla kun he kehittävät omia yhteisöjään, kun taas saamelaiset
eivät haluat integroitua millään tasolla tai tavalla. Pääväestön saamelaisiin
aikoinaan kohdistaman integrointipolitiikan taustaa vasten tämä käsitys on
ymmärrettävissä, mutta kuinka pitkälle se mahtaa vastata todellisuutta?
Ensinnäkin Ruotsin valtio (ja Norjan, Suomen ja Venäjän) on kohdistanut vahvaa
integraatiopainetta yhtä lailla muihin kansallisiin vähemmistöihinsä kuin
saamelaisiin. Toiseksi ainakin juuri Ruotsissa suuntasi vahvan
integrointipaineen nimenomaan metsälappalaisiin (Kyllä, tohtori Näkkäläjärvi,
heitä on ollut olemassa), kun taas tunturisaamelaisten kohdalla virallisen
saamelaispolitiikan tunnus ole ”Lapp skall vara lapp”; poroelinkeinon
jatkuvuuden takaamiseksi saamelaisia ei saanut integroida vähänkään liikaa jota
he eivät vieraantuisi paimentolaiselämästä.
Taaksepäin
katsovassa historiallisessa perspektiivissä käsitteen Sápmi/Saamenmaa
pääongelmallisuus piilee siinä, että se synnyttää kuvan historiallisesta
valtiosta tai ainakin kansakunnasta. Tämä ei vastaa todellisuutta, koska muun
muassa hyvin pienestä asukastiheydestä johtuen saamelaiset ovat eläneet
ryhmissä ja kylissä, jotka kylläkin ovat olleet kosketuksessa toisiinsa, mutta
jotka eivät ole menneisyyden missään vaiheessa muodostaneet vähänkään
yhtenäistä kansaa, kansakunnasta ja valtiosta puhumattakaan. Saamelainen nationalsitinen historiankuva unohtaa tämän asian. Toinen, pienempi ongelma taaksepäin katsottaessa on, että
saamelaisia on ennen asunut nykyistä laajemmalla alueella, siis nykyisen Sápmin
ulkopuolella. Mitä kauemmas ajassa mennään taaksepäin, sen laajempi tämä alue
on, mutta samalla riittävän tarkan kuvan muodostaminen muinaisasukkaiden tausta, kulttuuri ja identiteetti käy
yhä epävarmemmaksi. Vaarana on tällöin että 1900-luvulla syntynyt saamelainen
etnonationalismin myötä noussut käsitys saamelaisista yhtenäisenä kansana ja Saamen
maasta heidän alueenaan heijastetaan muinaisuuteen maalaten kuvaa joka on niitten tietojen vastainen mitä tiede on eri menetelmillä kyennyt entisista ajoitsa luomaan.Tieteen menetelmiin ja sen piirissä yleisesti tunnustettuihin normeihin pidättäytyvät tutkijat tunnustavat epävarmuustekjät. Saamelaisen nationalismin vallassa olevat tutkijat ja muinaisasioihin vetoa tuntevat harrastelijat sen sijaan näkevät kaiken selvästi.
* * *
Saamelainen komiteamietintö todistelee, ett saamelaiset ovat alkuperäiskansa ja kansa "kansainoikeuden tarkoittamassa merkityksessä", mutta muut vähemmistöt vain vähemmistöjä. Tästä seuraa saamelaisesta näkökulmasta miellyttävä johtopäätös, jonka mukaan vain saamelaisilla on täysi itsemääräysoikeus ja oikeus maahan ja luonnonvaroihi. Tällä teroreettisella rakennelma meänkieliset pelataan pois.
Sitten komitea käy punnitsemaan ruotsalaisen kansan (josta komitea on ratkonut erilleen saamelaiset) ja saamelaisen kansan asemaa, näitä toisiinsa verraten. Komiteamietinnössä korostetaan, englanninkielisten sitaattien ja tarkkojen viitteiden kautta, että alkuperäiskansojen itsemääräämisoikeus ei olemukseltaan millään lailla poikkea valtioita muodostaneiden kansojen itsemääräämisoikeudesta. Ainoa myönnytys joka on tehtävä sellaisten alkuperäiskansojen kohdalla jotka asuvat vähemmistönä yhden tai useamman muun kansan muodostamassa valtiossa, on että alkuperäiskansalla ei ole oikeutta irrottautumiseen (ruots. lösrivelse, engl. secession). Tämäkin selitetään johtuvaksi siitä valtiollisten rajojen stabiliteettivaatimuksesta joka oli tarpeellinen siinä sotien jälkeisessä tilanteessa jossa siirtomaajärjestelmä purkautui ja itsemääräämisoikeuden periaatteita kehiteltiin vahvasti eteenpäin. Alkuperäiskansojen itsemääräämisoikeuden muilta osin rajoittamattoman olemuksen vuoksi esimerkiksi Ruotsin saamelaisten kohdalla on mietinnön mukaan kyse tilanteesta, jossa saman valtion rajojen sisällä asuu kaksi kansaa, jolla kummallakin on oikeus omaan itsemääräämisoikeuteensa. Koska saamelaisen alkuperäiskansan itsemääräämisoikeus on irtautumisrajoitusta lukuun ottamatta rajoittamaton, sen supistaminen esim. kulttuuriautonomiaksi ei ole kansainvälisen oikeuden mukaista. Tämän mukaan myös Suomen saamelaisten perustuslaissa taattu oikeus kulttuuri-itsehallintoon edustaisi sallimatonta itsemääräämisoikeuden rajaamista liian suppeaksi.
Sitten komitea käy punnitsemaan ruotsalaisen kansan (josta komitea on ratkonut erilleen saamelaiset) ja saamelaisen kansan asemaa, näitä toisiinsa verraten. Komiteamietinnössä korostetaan, englanninkielisten sitaattien ja tarkkojen viitteiden kautta, että alkuperäiskansojen itsemääräämisoikeus ei olemukseltaan millään lailla poikkea valtioita muodostaneiden kansojen itsemääräämisoikeudesta. Ainoa myönnytys joka on tehtävä sellaisten alkuperäiskansojen kohdalla jotka asuvat vähemmistönä yhden tai useamman muun kansan muodostamassa valtiossa, on että alkuperäiskansalla ei ole oikeutta irrottautumiseen (ruots. lösrivelse, engl. secession). Tämäkin selitetään johtuvaksi siitä valtiollisten rajojen stabiliteettivaatimuksesta joka oli tarpeellinen siinä sotien jälkeisessä tilanteessa jossa siirtomaajärjestelmä purkautui ja itsemääräämisoikeuden periaatteita kehiteltiin vahvasti eteenpäin. Alkuperäiskansojen itsemääräämisoikeuden muilta osin rajoittamattoman olemuksen vuoksi esimerkiksi Ruotsin saamelaisten kohdalla on mietinnön mukaan kyse tilanteesta, jossa saman valtion rajojen sisällä asuu kaksi kansaa, jolla kummallakin on oikeus omaan itsemääräämisoikeuteensa. Koska saamelaisen alkuperäiskansan itsemääräämisoikeus on irtautumisrajoitusta lukuun ottamatta rajoittamaton, sen supistaminen esim. kulttuuriautonomiaksi ei ole kansainvälisen oikeuden mukaista. Tämän mukaan myös Suomen saamelaisten perustuslaissa taattu oikeus kulttuuri-itsehallintoon edustaisi sallimatonta itsemääräämisoikeuden rajaamista liian suppeaksi.
Vuoden
2004 saamelaiskäräjien komitean käsitystä saamelaisten itsemääräämisoikeuden
olemuksesta ja rajoista on mielenkiintoista verrata USA:ssa maan
alkuperäisheimojen itsemääräämisoikeuteen eri aikakausina sovellettuihin
tulkintoihin. Asia on kaikkea muuta kuin yksioikoinen, mutta siinä voidaan
erottaa selvä trendi: alun perin liittovaltio solmi heimojen kanssa
rauhansopimuksia, ja niitä kohdeltiin muodollisesti kuten muita valtioita.
Heimokansakunnilta puuttui kuitenkin muun muassa oikeus omaan ulkopolitiikkaan
ja rahan lyöntiin. Itsemäräämisoikeus oli myös olemassa vain muodollisesti,
liittovaltio siirteli heimoja mielensä mukaan jopa puolen mantereen yli. Sitten
itsemääräämisoikeutta lähdettiin nakertamaan osana häviämään tuomituiksi
käsitettyjen heimojen amerikkalaistamista. Lopulta itsemääräämisoikeudelle
palautettiin asteittain sisältöä, sitä kuitenkin edelleen rajoittaen. Vuosina
1823–1832, kolmessa korkeimman oikeuden puheenjohtaja John Marshallin aikana
tekemässä osin ristiriitaisessa päätöksessä kehitelty "Marshallin määritelmä" kuvaa hyvin
nykyistä tilannetta: sen mukaan intiaanien kansakuntia (nations) ei voi verrata
itsenäisiin ulkovaltoihin, vaan ne ovat itsehallinnollisia, mutta sisäisiä,
riippuvaisia kansakuntia (domestic dependent nations). Tässä ei ole mahdollista
käsitellä USA:n tilanneetta tämän enempää, mutta ehkä palaan joskus aiheeseen.
* * *
Norjan
ja Finnmarkenin saamelaisten määrästä on heikosti tilastotietoa, jopa hallitus
joutuu haarukoimaan heidän määränsä antaen luvut 40–80 000. (kts. http://www.sami-statistics.info/aefiles/Oversiktsnotat_antall_samer_%20Norge.pdf)
Tilastotietojen puutteessa kohtuullisen realistinen arvio Norjan saamelaisten
kokonaismääräksi voisi olla 45 000. Tätäkin karkeamman arvion mukaan
Finnmarkenissa asuisi 15 000 saamelasita. Kun Finnmarkenissa on noin
75 000 asukasta, saamelaisten osuus olisi noin 20 %.
Ruotsillakaan
ei ole tarkkoja tilastoja n.s. kansallisista vähemmistöistään. Saamelaisten
määräksi on ilmoitettu 17–40 000, kohtuullisen käyttökelpoinen luku voisi
olla noin 20 000. Näistä noin 8 300 ovat rekisteröitynä sikäläisten
saamelaiskäräjien vaaliluetteloon. Noin 7 % maan saamelaisista asuu
Tukholmassa. Kolmessa pohjoisimmassa läänissä on yhteensä noin 640 000
asukasta. Näistä saamelaisia on arviolta 36 000 eli noin 5,6 %.
Koko
Sápmin osalta voidaan varmuudella sanoa, että vaikka on saamelaisenemmistöisiä
kyliä, alueita ja kuntia, hiukan laajemmassa tarkastelussa saamelaiset
muodostavat pääsääntöisesti määrällisesti vähemmistön Sápmissa. Ruotsin
saamelaiskäräjien komiteamietinnössä korostetaan, että koska saamelaisia
pidetään alkuperäiskansana, heitä ei kuitenkaan lasketa vähemmistöksi
lukumääräisestä vähemmistöasemastaan huolimatta, vaan nimenomaan
alkuperäiskansaksi. Itse muistutan tässä, että tämä muodollinen asema ei
kuitenkaan muuta sitä, että saamelaiset muodostavat useimmissa tarkasteluissa
tosiasiallisen vähemmistön.
Tämän
vähemmistön tulisi siis saada haltuunsa esivanhempiensa maat. Mietinnössä
selvitetään, että vähemmistöoikeudet eivät ole kollektiivisia vaan
yksilöllisiä, eli oikeuksien haltijana ja harjoittajana ei ole vähemmistö
ryhmänä, vaan vähemmistöön kuuluvat yksilöt. Alkuperäiskansaoikeudet taas ovat
kollektiivisia, eli niiden haltijana ja harjoittajana on alkuperäiskansa
kokonaisuudessaan. Oma vaistoni, joka tietenkin on oikeuslähteenä täysin
mitätön, sanoo että jaottelussa on vahva skolastisen viisastelun maku. Joka
tapauksessa mietinnössä todetaan, että vähemmistöoikeudet tähtäävät siihen että
”vähemmistöyksilöt” voisivat säilyttää ja kehittää erityisiä identiteettejään
intregroituna osana pääväestön yhteiskuntaa ja kehittää yhteisöjään (ruots.
samhällen, yhdyskuntiaan, yhteiskuntiaan) rinnan pääväestön yhteiskunnan kanssa.
Milloin
alkuperäiskansa, kuten saamelaiset, ei asu yksin omalla, selkeästi rajatulla
perinteisellä alueellaan, vaan lomittain ja sekaisin muun väestön kanssa, koko
alueen maitten ja luonnonrikkauksien vaatiminen yksinomaan alkuperäiskansan
hallintaan näyttäisi olevan ristiriidassa useiden YK:n sopimusten ja
julistusten kanssa. Erityisen kohtuuttomilta tällaiset vaatimukset näyttävät
milloin alkuperäiskansa muodostaa alueella vähemmistön, kuten saamelaiset
tekevät. Tuomalla tämän esille en halua millään tavalla kiistää
alkuperäiskansan oikeutta harjoittaa kulttuuriaan ja perinteisiä elinkeinojaan.
Ainoa asia jota arvostelen, on pyrkimys alkuperäiskansan yksinvaltaan alueella,
joka on jo tosiasiallisesti useamman väestöryhmän asuttama. En ole vielä
perehtynyt asiaan, mutta uskoisin, että YK:n elinten suositusten joukossa on
paljonkin tällaisia asetelmia käsittelevää, suuntaa antavaa materiaalia.
Ymmärtäisin, että Norja Finnmarkenin laki perustuu etnisesti ja kulttuuriltaan
erilaisten ryhmien tasa-arvoon, ja että YK:n elimet ovat todenneet, että juuri näin pitää olla, kunhan alkuperäiskansan oikeudet toteutuvat tasa-arvoisesti ja heidän erityistarpeensa huomioidaan. Yhtä kaikki ainakin Ruotsin ja Suomen
saamelaiskäräjät ajavat linjaa jossa Saamenmaan maat, vedet ja luonnonrikkaudet
on tarkoitus saattaa yksinomaan saamelaisten hallintaan, sillä perusteella että
kyseessä on heidän ikiaikaiset ja perinteiset maansa, jollaisia tarkoitetaan
ILOn alkuperäiskansasopimuksessa.
Tätä
linjaa ajaessaan Suomen saamelaiskäräjät on tiukasti pitänyt kiinni siitä, että
asiaa koskevat neuvottelut ovat vain saamelaiskäräjien ja Suomen valtion
välinen asia, jossa alueen muulla väestöllä ei ole osaa eikä arpaa. Itse
haluaisin herättää kysymykseen siitä, kummassakohan kahdesta asetelmassa
saamelaisilla mahtaa olla paremmat mahdollisuudet turvata ja kehittää
oikeutensa. Siinäkö, missä he ovat väärti-, klientti ja suosikkiasemassa
Etelä-Suomen eliittiin ja kieltävät halveksien oman alueensa muun väestön,
samalla kun eteläsuomalainen eliitti kohtelee koko Lappia väestöineen kolmannen
luokan alusmaana – jota tehtävää saamelainen suosikkieliitti on helpottamassa
ainakin metsähallituksen osalta? Vaiko siinä asetelmassa, jossa Lapin koko
väestölle annetaan laajempi itsemääräämisoikeus oman maakuntansa asioissa,
valtiovallan lähinnä varmistaessa saamelaisten edut taustalla? Etujen ajaminen
viimemainitussa asetelmassa tosin vaatisi ylivaltahankkeista luopumisen.
* * *
110-sivuinen
Ruotsin puolen saamelaisten komiteamietintö vuodelta 2004 on antoisa ja
ansiokas vähintäänkin siksi, että itsemääräämisoikeuden problematiikkaa on
siinä tarkasteltu ja pohdittu monipuolisesti. Mietinnöstä löytyy erittäin
runsaasti YK-elinten englanninkielisiä kannanottoja lähdeviitteineen. Lainaukset
ilmentävät tärkeitä periaatteita, mutta komitean tarjoamina suomalainen sanonta
”ajaa kuin käärmettä pyssyyn” tulee herkästi mieleen.
Pohdittuaan
itsemääräämisoikeutta yleisesti ja erityisesti alkuperäiskansojen itsemääräämisoikeutta,
komitea päätyy siihen että saamelaisten itsemääräämisoikeutta joudutaan
harjoittamaan kansallisvaltioiden rajojen puitteissa, ilman irrottautumista
(”lösrivelse”). Tämä todettuaan komitea suuntaa katseen Pohjoismaissa
saamelaisalueen ulkopuolella toteutettuihin alueellisiin
itsemääräämisoikeuksiin eli Home Rule -toteutuksiin (kuten Grönlanti,
Ahvenanmaa ja Färsaaret) ja ottaa lisäksi esimerkiksi Espanjan Baskimaan. Tässä
kuitenkin komitealta unohtuu yllä mainitsemani saamelaisten määrällinen
vähemmistöasema ja se, että heidän esille tuomissaan Home Rule -toteutuksissa
on kyse kyseisten alueiden koko väestön itsemääräämisoikeudesta. Komitea
tutkailee itsemääräämisoikeuden periaatetta päätyen aina siihen, että
alkuperäiskansalla on oikeus hallita perinteisiä maataan ja luonnonvarojaan, ja
näin tehdessään komitea aina ikään kuin taikoo alueen muun väestön
olemattomaksi. Komitean julkilausumattomat tunnot näkyisivät olevan sellaiset,
että ei-saamelainen väestö edustaa kolonialisteja, joille ei olisi tarkoitus
antaa Saamenmaan kansalaisoikeuksia eli osallisuutta Saamenmaan
itsemääräämisoikeutta harjoittaviin elimiin. Koska komitean maailmankuvassa
saamelaiset edustavat oikeudetonta ja sorrettua kansaa, itsemääräämisoikeuden
toteuttaminen toisi mukanaan väestöryhmien osien vaihtumisen – oikeudettomista
tulisi oikeuksien haltijoita ja harjoittajia, nykyisestä herraväestöstä
oikeudettomia: ”Vain saamelaiset itse kykenevät isännöimään saamelaisia maa- ja
vesialueita ja luonnonvaroja tavalla joka on tarkoituksenmukainen saamelaiselle
yhteiskunnalle. Komitea katsoo että tälle sen kannalle on tuki kansainvälisessä
oikeudessa (folkrätten) sen mukaan kuin yllä on selvitetty.” Linjaus tuo
mieleen vastaitsenäistyneiden afrikkalaisten valtioiden politiikan joka tähtäsi
valkoisen väestön karkoittamiseen.
* * *
Vaikka
itsemääräämiskomitean mietintö vuodelta 2004 ei ole enää tuore, suosittelen
siihen tutustumista, koska mietintö muodostaa tärkeän väliaskelen Ruotsin
puolen saamelaisten itsemääräämishankkeen kehityksessä. Erityisen antoisa komiteamietinnön
lukeminen on siinä valossa, jonka Norjan vuonna 2006 voimaan astunut
Finnmarkenin laki muodostaa.
Dokumentista
http://www.sametinget.se/8622
ilmenee, että Ruotsin saamelaiskäräjät hyväksyi komitean mietinnön ja siihen
sisältyvät ehdotukset yleiskokouksessaan 23.2.2005. Edelleen Ruotsin
saamelaiskäräjät asetti yleiskokouksessaan 18.5.2006 suhteellisilla vaaleilla
valitun kolmihenkisen komitean joka sai tehtäväkseen selvittää, selvittää
komiteamietintöön sisältyvät saamelaisen itsemääräämisoikeuden perusteet ja
muodot. Muun ohella komitean tuli erityisesti paneutua Norjan ja Suomen puolen tilanteeseen.
Komitean tuli kartoittaa kansainvälisiä kokemuksia alkuperäiskansojen
itsehallinnosta, ja lisäksi alueellisesta itsehallinnosta.
Toukokuussa
2007 komitea esitteli osamietinnön ”Norsk samerätt, något för oss?” (suom. ”Norjan
saamelaisoikeus, sopiiko se meille?”). Mietintö löytyy ruotsinkielisenä
osoitteetsa
http://www.sametinget.se/6926
Työryhmien
johtopäätösten selostamiseen ei tässä ole tilaa. Raportti on kuitenkin tärkeä
kriittinen tutkielma Norjan valitsemasta tavasta toteuttaa ratifioimansa
ILO-sopimus. Komitea tukeutuu paljolti Norjan Suurkäräjien vuonna 2003 kahdelta
tutkijalta, hans petter Graverilta ja Geir Ulfsteinilta tilaamaan arvioon
ehdotuksesta Finnmarkin laiksi kansainvälisen lain (folkretten, oikeastaan
kansainoikeuden) näkökulmasta. Finnmarkin laki astui voimaan kesäkuussa 2006. Tutkijakaksikko
suoritti siis ennakkoarvion lakiehdotuksesta, eikä arvioinut lain toteutumista.
Kun
Ruotsin saamelaiskäräjien komitean mietintö valmistui, Finnmarkenin laki oli
ollut voimassa vajaan vuoden. Ruotsalaisen komitean arvio perustuu kuitenkin
niin vahvasti norjalaisen tutkijakaksikon ennakkoarvioon, että komiteamietintöä
on ennemminkin luonnehdittava tutkijoiden arvion kriittiskesi referaatiksi kuin
raportiksi Norjan mallin toteutumisesta.
Tämän
rajallisen metodinsa perusteella Ruotsin saamelaiskäräjien komitea päätyy muun
muassa toteamaan, ettei Finnmarkenin laki, sen perustella muodostettu
Finnmakseeiendomen-kiinteistö (joka käsittää kaikki valtionmaat läänissä) ja
kiinteistön ohjesääntö eivät anna saamelaiselle väestölle niitä omistus- ja
hallintaoikeuksia joihin saamelaisilla alkuperäiskansana on ILO-sopimuksen 24.
artiklan mukaan oikeus. Komitea asettaa kyseenalaiseksi onko Saamelasikäräjillä
kompetenssi hyväksyä Finnmarkseiendomenin hallintojärjestyksen määräykset.
Epäselväksi jää koskeeko kompetenssiepäily Norjan saamelaiskäräjiä vai Ruotsin
saamelaiskäräjiä, mikäli Ruotsin valtio ehdottaisi vastaavaa ratkaisua
Ruotsiin.
Ruotsin
saamelaiskäräjät päätti kokouksessaan 17.2.2009 hyväksyä itsemääräämiskomitean
osamietinnön todeten että saamelaiskäräjät yhtyy mietinnössä esitettyihin
suuntaviivoihin ja jättäen sen uudelle saamelaiskäräjille. Finnmarkenin laki on
nyt ollut voimassa noin kahdeksan vuotta. Tiedossani ei ole, onko Ruotsin
saamelaiskäräjät sittemmin antanut arvioida Norjan mallin toimintaa
käytännössä, tai hankkinut siitä Norjan saamelaiskäräjien näkemyksen.
* * *
Ruotsin
saamelaiskäräjien vuoden 2004 komiteamietinnön ajatukset muodostavat edelleen pohjan
Ruotsin saamelaiskäräjien politiikalle. Mietinnön ajatukset heijastuvat
edelleen Ruotsin, Norjan ja Suomen saamelaiskäräjien politiikkaan, ja varsinkin
pohjoismaisten (plus Venäjä) saamelaiskonferenssien julistuksiin eri vuosilta. Saamelaisen
itsemääräämisoikeuden toteuttamismuotojen selvittely on vuonna 2014 edelleen
Ruotsin saamelaiskäräjien esityslistoilla. Lokakuussa 2014 saamelaiskäräjät
asetti kahdeksanhenkisen komitean, jonka tehtäviin kuulua laatia ehdotukset
siitä miten saamelaiskäräjien vaikutusvaltaa ja osallisuutta päätöksenteossa
lisättäisiin, miten saamelaiskäräjien mietintöä saamelaisten itsemääräämisoikeutta
toteutettaisiin sekä miten YK:n alkuperäiskansojen oikeuksien julistus
sisällytettäisiin Ruotsin valtion saamelaispolitiikkaan ja oikeusjärjestelmään.
Komiteassa ovat edustettuina kaikki Ruotsin saamelaiskäräjillä edustetut
saamelaispoliittiset puolueet: Skogssamerna, Guossonásti, Samerna, Jakt- och
fiskesamerna, Albmut, Min Geadidnu ja Landspartiet Svenska Samer.
Ruotsin
saamelaiskäräjien verkkosivuilla pidetään siis kiinni opista, jonka mukaan
Ruotsissa asuu kaksi kansaa, joilla on kansainvälisen oikeuden mukaan yhtä
vahva itsemääräämisoikeus. Molemmat kansat joutuvat harjoittamaan
itsemääräämisoikeuttaan rinnatusten, jolloin kummankin kansan
itsemäärämisoikeus saattaa rajoittaa toisen kansan itsemääräämisoikeutta.
Asioista jotka koskevat vain tai pääasiassa vain saamelaisia saamelaisten tulee
saada päättä yksin. Sekä ruotsalaista että saamelaista yhteiskuntaa
koskettavien kysymysten käsittelyä varten tulee Ruotsin saamelaiskäräjien
mukaan kehittää mainitun kahden yhteiskunnan välisiä yhteistoimintamuotoja.
Yksi mahdollisuus olisi että saamelaisilla olisi oma edustus (Ruotsin)
valtiopäivillä. (Tässä voimme muistaa että itsemääräämisoikeuden omaavalla
Ahvenanmaalla on oma edustajansa Suomen eduskunnassa. –GP.) Ruotsin saamelaiskäräjät
haluaa myös aloiteoikeuden valtiopäivillä.
* * *
Ruotsin
valtaväestön ja ei-saamelaisten kansallisten ja ei-kansallisten vähemmistöjen demokraattisen
ja liberaalisen myrskyisästi julistaman kannan mukaan on siis rasistista ja
jopa fasistista sanoa, että saamelaiset eivät ole ruotsalaisia. Tätä edustavan
kannanoton esille tuoneen valtiopäivien varapuheenjohtajan Björn Söderin olisi
erottava tehtävistään. Ruotsin saamelaisten pääteoreetikko ja -ideologi,
kansainvälisen ”kansanoikeuden” erikoisasiantuntija Mattias Åhrén sanoo että
Söder on oikeassa, saamelaiset eivät ole ruotsalaisia.
Olisiko
kyseessä vähän samasta asiasta kuin juutalaisvitsien kanssa? Juutalaisilla on
vahva humoristinen perinne, joka kohdistuu myös juutalaisuuden erilaisia ilmentymiä
kohtaa. Tämän huumorin esittäminen on poliittisesti sallittua juutalaisille,
mutta ei muille. Saisiko siis saamelaiset sanoa että he eivät ole ruotsalaisia,
mutta jos joku ei-saamelainen sanoo saman asian, sanoja on saamelaisvastainen
rasisti?
Epäilemättä
kannattaa tarkastella sanottua ja sanojaa laajemmassa yhteydessä ja tutkailla
lausuntojen tarkoitusperiä – onko tavoitteena määritellä joku ulos ryhmän tai
henkilön oikeuksien viemiseksi, vai niiden edistämiseksi?
Ehkäpä
ihmeelliseltä tuntuva asetelma selittyy kuitenkin parhaiten sillä, että kaksi nationalismin
ilmentymää ovat yksinkertaisesti paiskanneet kättä. Björn Söder edustaa
Ruotsidemokraattien konservatiivista ruotsalaista nationalismia, Mattias Åhrén
edustaa suursaamelaista nationalismia. Minusta molemmat nationalismin lajit
ovat yhtä surullisia ja yhtä aikansa eläneitä. Jos Ruotsi tarvitsee
nationalismia, sen tulee olla sellaista, että sen piirin mahtuvat kaikki, niin ”vanhat”
kuin ”uudet” ruotsalaiset, juutalaiset ja saamelaiset mukaan lukien. Tarvitaan
aktiivista integrointia tähän kansalliseen kulttuuriin, mutta integroinnin on rajoituttava
tuhannen vuoden aikana hyviksi ja kestäviksi todettuihin perusarvoihin. Tähän
perinteeseen eivät istu esimerkiksi lähiömellakat. Tällaisten – uskaltaisinko
sanoa – epäkansallisten ilmiöiden lopettaminen vaatii kuitenkin paljon muutakin
kuin vain poliisitoimia. Sisällyttävään nationalismiin (jonka arvoihin kuuluvat globalisimi, internationalisimi jne) ei istu myöskään se, että jokin maan rajojen sisällä asuva väestöryhmä, katsoipa se itsensä osaksi kansaa tai ei, syrjii tai sortaa toista, pienempää ryhmää sisällään tai ulkopuolellaan.
Kun
maassa vallitsevista perusarvoista ja niiden käytännön toteuttammisesta vallitsee riittävä yksimielisyys, arkipäivän puitteissa rauhanomaisesti
harjoitettu ja ainakin juhlahetkinä värikkäästi ilmaistu monikansallinen kulttuurien
kirjo on rikkaus, joka vain vahvistaa kansakuntaa. Tämä koskee myös Suomea.
Itse näen saamelaiset omana kansanaan, jolla on omat erityiset tarpeensa ja
oikeutensa ja oma identiteettinsä. Samalla näen saamelaiset ruotsalaisina,
suomalaisina jne, painottaen tässä täysiä kansalaisoikeuksia – muu vielä puuttuisi.
Saamelaisuuden nimissä ei kuitenkaan tule vaatia oikeutta rikkoa pääväestön noin
tuhannen vuoden aikana kovien kokemusten kautta hyväksi ja kestäviksi toteamia perusperiaatteita,
jotka Suomen valtio on vahvistanut perustuslaissaan ja pitkässä rivissä
kansainvälisiä sitoumuksia. – kuten demokratia ja syrjintäkielto. Minulla ei
ole mitään syytä olla luottamatta siihen, etteivätkö saamelaisten laaja joukko jakaisi näitä
perusarvoja. Kansakunnan jakaminen eri kansoihin jotta nämä kansat ja niihin kuuluvat yksilöt voitaisiin luokitella aitoihin ja vähemmän aitoihin edustaa
eilispäivän arvoja ajavien hämärämiesten puuhia, olipa jakajana sitten joku
Söder tai Åhrén.
P.S. Ruotsin radion saamelaisstoimituksen verkkosivuilla 9.1.2015
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6063144
tutkija Charlotta Svonni tuo kuvaavasti esille kahden kansan teemaa. Svonni valmistelee tohtorinväitlösirjaansaUumajan yliopiston saamelaistutkimuksen kekskuksessa. Pinessä kirjoituksessa kouluopetuksessa otettaisiin kaikkien soveltuvien aineiden kohdalla käyttöön saamelainen tapa käsitell kaikkia kouluaineita Ruotsinkaikissa kouluissa. Tätä hän perustelee sillä, että maassa on kaksi kansaa, joista toinen on saamelaiset. Siksi matematiikan, historian, ruotsinkielen, yhteiskunta- ja luonnontietouden, lyhyesti sanoen kaikkien aineiden opetuksessa tulisi soveltaa saamelaisia teemoja.
* * *
P.S. Ruotsin radion saamelaisstoimituksen verkkosivuilla 9.1.2015
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2327&artikel=6063144
tutkija Charlotta Svonni tuo kuvaavasti esille kahden kansan teemaa. Svonni valmistelee tohtorinväitlösirjaansaUumajan yliopiston saamelaistutkimuksen kekskuksessa. Pinessä kirjoituksessa kouluopetuksessa otettaisiin kaikkien soveltuvien aineiden kohdalla käyttöön saamelainen tapa käsitell kaikkia kouluaineita Ruotsinkaikissa kouluissa. Tätä hän perustelee sillä, että maassa on kaksi kansaa, joista toinen on saamelaiset. Siksi matematiikan, historian, ruotsinkielen, yhteiskunta- ja luonnontietouden, lyhyesti sanoen kaikkien aineiden opetuksessa tulisi soveltaa saamelaisia teemoja.
Svonnin mukaan historian opetuksessa voidaan lähestyä aiheita vaihtelevista näkökumista. Tähän voitaisiin ottaa mukaan saamelainen näkökulma ja ottaa esille historiallisia henkilöitä, mutta myös muissa aineissa, kuten kotiseutuopissa voitaisiin ottaa esille miltä perinteisissä saamelaiskodeissa näyttää, mikä on tavallista saamelaista ruokaa, musiikin opetuksessa voidaan nostaa eesille joiku ja sen merkitys, ruotsinopetuksessa voidaan aina käyttää saamelaisia teemoja suullisen ja kirjallisen ilmaisun opetuksessa.
Charlotta Svonni sanoo artikelissa että on valtiopäivien asia muuttaa lainsäädäntöä ja opetussuunnitelmaa niin että saamelaisuus otetaan mukaan, mutta nopeimmat tulokset saavutetaan hänen mukaansa sillä että opettajat opetella enemmän saamelaisuudesta.
Tavoite lienee hyvinkin kiitettävä, mutta perustelu silmiinpistävä. Svonnin mukaan saamelaisuus on otettava opettajiksi opiskelevien oppimistavoitteisiin "jotta kaikki jotka on kirjattuina kansoiksi Ruotsissa huomioidaan". Artikkelin alussa hän muistutti, että saamelaiset kirjattiin Ruotsin perustuslakiin vuonna 2010. Tässä Swonni käyttää kahden kansan teoriaa painottamaan, että Ruotsissa on kaksi kansaa, ruotsalaiset ja saamelaiset. Näiden kahden, toisistaan erillisen, kansan olemassaolo on otettava esille opetusohjelmissa ja -menetelmissä. Julki lausumattomana viestinä on, että muista ei sitten olekaan niin väliä, koska ne eivät ole kansoja. Kun Ruotsin valtiopäivät marraskuussa 2010 muutti maan perustuslakia muutettiin Hallitusmuodon 1 luvun 2 § 6. mom. kuuluvaksi “Saamelaisen kansan ja etnisten, kielellisten ja uskonnollisten mahdollisuudet säilyttää ja kehittää omaa kulttuuri- ja yhteisöelämäänsä tulee edistää". Hallituksen alkuperäisissä kaavailuissa oli ollut puhe saamelaisista alkuperäiskansana (ruots. urfolk), mutta saamelaiset katsoivat ettei tämä ollut kyllin. Niin kuin eräs professori kiteytti käsityksensä: "Alkuperäiskansoilla on kulttuurisia oikeuksia, kansoilla on oikeuksia". Kahden kansan teorian kannattajat katsoivat että valtiopäiät hyväksyessään muotoilun "saamelaisesta kansasta" oli antanut täyden kansainoikeudellisen tunnustuksen saamen kansalle. Avainsanana olisi siis ollut "kansa" (eikä varauksia sisältävä "alkuperäiskansa"), riippumatta siitä että Ruotsin perustuslaissa sanaa käytetään kohdassa jossa saamelaiselle kansan osalta todetaan vain että on edistettävä sen mahdollisuuksia säilyttää ja kehittää omaa kulttuuri- ja yhteisöelämäänsä. Tätä lainkohtaa kahden kansan teorian kannattajat käyttävät nyt sinä kiinteänä tukipisteenä, jolla Ruotsin saamelaiset vivutaan tasavertaiseen asemaan ruotsalaisten kanssa ei vain yksilöinä ja kulttuurisina ryhminä, vaan nimenomaan yhdeksi kaksikansaisen maan kansoista.Vähintäänkin mielenkiintoista.
Lukuvinkki, oleppa hyvä kolonialismin yhä jatkuvista harjoituksista:
VastaaPoistaEfter en lagändring 1928, som gjordes över huvudet på den samiska befolkningen, beslutades att den samiska befolkningens kvarstående rättigheter endast tillfaller den som är medlem i en sameby och ägnar sig åt den enda sysselsättning en sameby rent juridiskt får ägna sig åt: renskötsel. Övriga samer utestängdes, och fick följaktligen inget att säga till om i de stora exploateringsprojekt som drabbade det samiska kulturområdet under hela 1900-talet. Samebyn avgör tillsammans med länsstyrelsen vilka icke renägande samer som ska få jakt- och fiskerätt i området. Samebyarna har kompenserats för vattenregleringar, gruvor och vägar, men inte de andra samerna.
http://magasinetfilter.se/magasin/2013/33/valkommen-till-vastindien
Det är hög tid för Sverige att göra upp med sin historia, förbättra det samiska folkets situation och respektera urfolksrättigheter, mänskliga rättigheter och barns rättigheter.
Idag står de allra flesta samer helt rättslösa vad gäller mark och vatten på grund av statens kolonisationspolitik. Detta är varken acceptabelt eller värdigt och påverkar familjer och samhällen.
På en del ställen i Sápmi ligger ingreppen nära tillbaka i tiden och finns dokumenterade. Faktum är att övergreppen pågår än och skapar stort lidande.
Staten har genom kategorisering av samer skapat fruktansvärda förhållanden för samer att leva och verka inom. I vissa områden i Sápmi är problemen enorma.
http://www.svt.se/opinion/article2617745.svt
http://www.svt.se/dokumentarfilm/hur-man-gor-for-att-radda-ett-folk
Sändningstider:
SVT2 Torsdag 22 jan 2015 kl 20.00
SVT2 Lördag 24 jan 2015 kl 16.55
SVT2 Söndag 25 jan 2015 kl 23.55
kirjallisuutta
http://www.op.se/kultur/bocker/bokrecension-studier-i-svensk-kolonialism
Hände i folkhemmet http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6074850
VastaaPoistaIntressant, minst sagt eller?