Oulun yliopiston Giellagas-instituutin
johtaja, saamelaisen kulttuurin professori Veli-Pekka Lehtola ja Lapin
yliopiston sosiologian yliopistolehtori Jarno Valkonen tuovat vieraskynäkirjoituksessaan
Helsingin Sanomissa 27.4. esille mielipiteensä, jonka mukaan saamelaisia ei
kuunneltu riittävästi saamelaiskäräjälain uudistamista ja ILO:n
alkuperäiskansasopimuksen ratifiointia tarkoittavien lakien valmistelussa.
Paitsi että kumpikaan laki ei mennyt
läpi ennen uuden eduskunnan vaaleja, tutkijoiden jalkineet näkyvät puristavan
eniten saamelaismääritelmän kohdalla. Määritelmä oli se kompastuskivi, johon
molemmat lakihankkeet kaatuivat.
Saamelaisvaltuuskunta-asetuksessa
(988/1990) saamelaismääritelmä oli puhtaasti kieliperusteinen: ”Saamelaisella
tarkoitetaan tässä asetuksessa henkilöä, joka pitää itseään saamelaisena,
edellyttäen, että hän itse tai ainakin yksi hänen vanhemmistaan tai
isovanhemmistaan on oppinut saamen kielen ensimmäisenä kielenään.”
Lehtola
ja Valkonen kirjoittavat: ”Vuonna 1995 saamelaiskäräjiin lisättiin pykälä,
jonka mukaan saamelaiseksi voidaan hyväksyä myös lappalaisrekisteriin viime
vuosisatojen aikana merkityn henkilön jälkeläinen. Saamelaiskäräjät ei ole
hyväksynyt lisäystä. Se on ehdottanut paluuta kieleen perustuvaan
saamelaismääritelmään.”
Herrat jättävät viisaasti sanomatta,
että ILO-sopimus sen paremmin kuin mikään muukaan kansainvälinen
alkuperäiskansasopimus ei tunne alkuperäiskansan ja sen jäsenten määrittelyä
pelkästään kielen perusteella.
Vuonna 1973 perustettu
saamelaisvaltuuskunta korvattiin 1996 saamelaiskäräjillä (974 / 1995). Saamelaiskäräjälain
säätämisen yhteydessä vuonna lakiin otettiin kieliperusteen lisäksi tosiaankin ”lappalaisperuste”,
jonka mukaan sellaisen henkilön jälkeläinen, joka on merkitty tunturi-, metsä-
tai kalastajalappalaiseksi maa-, veronkanto- tai henkikirjassa, katsottiin
kyseisen lain tarkoittamaksi saamelaiseksi.
”Lappalaisrekisteristä” ei kukaan kylläkään
ole tähän päivään mennessä kuullut, elleivät sitten tutkijamme ole sellaista
vasta löytäneet. Saamelaistutkijoiden ja -käräjien kanta tuntien tuo rekisteri, joka epäilemättä on eräänlainen saamentutkimuksen graalin malja, on alusta loppuun täynnä suomalaisperäisiä uudisasukkaita.
*
* *
Kirjoittajien mukaan hallitus veti saamelaiskäräjälain
uudistusta ja ILO-sopimuksen ratifiointia koskevat ehdotuksensa pois
eduskunnasta sen seurauksena, että perustuslakivaliokunta päätti äänestyksen
jälkeen säilyttää nykyisen saamelaismääritelmän. Syy–seuraus -suhde voi olla
oikein ilmaistu, mutta todellisuudessa tässä surullisessa valssissa oli paljon
enemmän vuoroja:
Hallitus tarjosi kyllä esitystään ihan
kiitettävästi eduskunnalle, joka kuitenkin äänesti tiistaina 10.3.2015 hallituksen
esityksen kumoon äänin 162–28. Vastakkain oli ensimmäisessä äänestyksessä perustuslakivaliokunnan
mietintö, jossa valiokunta oli palauttanut voimassa olevan lain mukaisen
saamelaismääritelmän, ja hallituksen esitys, jossa määritelmää oli kavennettu.
Kun eduskunta oli näin selvin numeroin
murskannut hallituksen saamelaiskäräjien kanssa valmistellun esityksen,
neuvotteluista ja lain valmistelusta vastannut oikeusministeri Henriksson ei
antanut esityksen mennä toiseen äänestykseen, vaan ilmoitti jo samana päivänä vetävänsä
lakiesityksen pois eduskunnasta muodollisesti valtioneuvoston istunnossa torstaina
12.3. Poisvetämispäätöksen tekoon osallistui hallituksen
saamelaisministerityöryhmä.
Vanha saamelaiskäräjälaki jäi voimaan entisellään ja lappalaisperusteineen. Oikeusministeri ilmoitti vielä tiistaina 10.3., eduskuntaäänestyksen jälkeen, että hän ei kuitenkaan vielä vedä pois esitystä ILO-sopimuksen ratifioimiseksi, vaan yrittää saada eduskunnan hyväksymään sen.
Vanha saamelaiskäräjälaki jäi voimaan entisellään ja lappalaisperusteineen. Oikeusministeri ilmoitti vielä tiistaina 10.3., eduskuntaäänestyksen jälkeen, että hän ei kuitenkaan vielä vedä pois esitystä ILO-sopimuksen ratifioimiseksi, vaan yrittää saada eduskunnan hyväksymään sen.
Saamelaiskäräjät oli kuitenkin jo ennakkoon
ilmoittanut, että saamelaismääritelmän muuttaminen on sille kynnyskysymys; jos
muutos ei menisi läpi, saamelaiskäräjät eivät enää tukisi ILO-sopimuksen
ratifiointia siihen liitettyine ”selitysosineen”. Tilanne toi mieleen
ensimmäisen maailmansodan puhkeamiseen johtaneen ketjureaktion. Seuraavaksi
saamelaiskäräjät ilmoitti odotetusti, ettei se seiso enää ILO-sopimuksen
ratifioinnin takana. Kyseessä ei siis ollut hallituksen tahto, kuten tutkijat
antavat ymmärtää. Hallitus oli kyllä altis ja oikeusministeriö suorastaan halukas,
mutta eduskunta oli kaikella toivottavalla selkeydellä ilmoittanut tahtonsa
pitää saamelaismääritelmä ennallaan.
Tästä seurasi saamelaiskäräjien yhtä
selkeä tahdonilmaisu, ettei se enää halua ratifiointia. Keskiviikon 11.3.2015 vastaisena yönä
kirjoittamassaan blogikirjoituksessaan saamelaiskäräjien puheenjohtaja ilmoitti
pyytäneensä valtioneuvosto vapauttamaan hänet virastaan välittömin vaikutuksin.
Sitten alkoikin outo piiritanssi.
Käräjien puheenjohtaja oli tuskin ehtinyt ilmoittaa erostaan, kun YLE Sápmin
tiesi jo kertoa, että saamelaiskäräjien
ILO-kanta on muuttumassa. Uutisen mukaan varapuheenjohtajat Tiina Sanila-Aikio
ja Heikki Paltto olivat asettumassa ILO 169 -sopimuksen ratifioinnin kannalle.
Saamelaiskäräjien yleiskokousta ei kutsuttu koolle linjakysymyksestä
päättämään, mutta ei VT puheenjohtaja ihan omin luvin toiminut.
”Olen saanut
sellaisen signaalin joiltakin
saamelaiskäräjien jäseniltä, että ILO-sopimus täytyisi viedä loppuun asti ja
minä myös olen sillä kannalla”, Sanila-Aikio sanoi YLE Sápmin verkkosivuilla.
Lehmänkäännökseen johtanut ”signaali joiltakin
saamelaiskäräjien jäseniltä, että ILO-sopimus täytyisi viedä loppuun asti” liittyi
saamelaiskäräjien jonkun enemmän tai vähemmän
asiantuntevan aktivistin taustalla kehittelemään, julki lausumattomaan
suunnitelmaan, jonka mukaan tärkeintä oli nyt saada eduskunta hintaan mihin
hyvänsä ratifioimaan ILO-sopimus. Ensimmäisen vuosiraportin kommentoinnissaan
saamelaiskäräjät moittisi selitysosaa, minkä jälkeen ILO toteaisi sen
mitättömäksi.
Vaikka
nyt johtoon asettuneet varapuheenjohtajat taustahahmoineen olivat olleet eronneen
puheenjohtajansa kanssa samoilla linjoilla, Näkkäläjärvi pantiin nyt vähän samanlaiseen
rooliin kuin presidentti Risto Ryti aikanaan kun Ribbentrop-sopimuksesta piti
päästä irtautumaan. Käräjien äkkikäännöksen mukaista ratifiointivaatimusta
ilman ehtoja tuettiin kiihkeästi puuhanaisten ja -miesten lähellä olevien
järjestöjen ja henkilöiden vetoomuksilla. Myös oikeusministeri Henriksson sai "signaalin
saamelaiskäräjien sisältä", kun saamelaiskäräjien jäsen, tutkija Anne Nuorgam esitti
hänelle henkilökohtaisen julkisen vetoomuksen että ministeri ei vetäisi pois
ratifiointiesitystä. Olisikohan kyseessä ollut sama signaali jonka Sanila-Aikio oli saanut?
Viimeinen tuki-ilmaisu
ratifiointihankkeelle oli eduskunnan edustalla 13.3. järjestetty Musta Raito -mielenosoitus.
Kiihkeistä viime hetken yrityksistä huolimatta eduskunta kuitenkin vihelsi pelin
poikki: 13.3.2105 esitys ILO:n sopimuksen ratifioimiseksi vedettiin pois
eduskunnan päiväjärjestyksestä. Pelin kuningatar, oikeusministeri Anna-Maja
Henriksson (RKP) oli käytännössä kaatunut, saamelaiskäräjien presidentti
Klemetti Näkkäläjärvi (RKP) oli kaatanut itsensä, ja noustessaan puheenjohtajan
tuoliltaan kaatanut katkeruuttaan koko shakkilaudan. Eduskunta oli kaatanut RKP-kaksikon
kuningasajatuksen ja käräjien kuningasajatus oli hukassa. Tiina Sanila-Aikio
oli vaihtanut itsensä käräjien varapuheenjohtajasta presidentiksi, johon
virkaan hänet pian valittiinkin. Lähetit olivat kumollaan, lahjaporot laukkasivat
ties missä. Pystyssä oli vain muutama lappalainen. Ja mitä! Vieläpä jonkinlainen
hymy naamalla, mokomilla statuksettomilla moukilla!
*
* *
Pelivertauksen viljely lähti siitä, että
Lehtola ja Valkonen tarkastelevat kirjoituksessaan tapahtunutta nimenomaan
jonkinlaisena pelinä, tosin ei niinkään shakkina vaan urheilukisana. Maalaillessaan
selitystä tapahtuneelle he käyvät nimittäin laskemaan eduskunnan valiokuntien saamelaiskäräjien
ja oikeusoppineiden lisäksi kuulemien muiden asiantuntijoiden ”voimasuhteita”
jakaen nämä saamelaisiin ja saamelaiskäräjien vastustajiin. Päädyttyään siihen
että vastustajilla oli enemmistö, kirjoittajat toteavat että
perustuslakivaliokunta äänesti hallituksen esitystä vastaan ”tämän pohjalta”
äänin 8–6, ikään kuin perustuslakivaliokunta olisi joku urheilu- tai TV-kisojen
tuomariraati vailla sen suurempaa asiakysymysten analysointikykyä.
Kirjoituksensa loppupuolella tutkijakaksikko
toteaa: ”Suomalaiset päättäjät mainitsevat usein, että saamelaisasioista on
päästävä yhteisymmärrykseen paikallisesti ennen kuin niistä voidaan päättää
vähemmistön eli alkuperäiskansan hyväksi. Vaatimus on outo.”
Myös vaatimuksen tällainen muotoilu on outo, koska
ei ole ollut niinkään puhetta yhteisymmärryksestä ”saamelaisasioista” yleensä
kuin nimenomaan saamelaismääritelmästä. Yhteisymmärrys on konkreettisesti
tarkoittanut saamelaiskäräjien vaalilautakuntansa kautta harjoittamaa
valikoivan ja syrjivän saamelaiseksi kelpuuttamisen lopettamista
”Milloin kansainvälisiä sopimuksia
säädettäessä osapuolten välillä olisi ollut täysi yhteisymmärrys?” kysyy
kaksikkomme. Tässä heillä täytyy olla jokin väärinkäsitys, ILO-sopimus toki on
kansainvälinen, mutta se on säädetty aikoja sitten. Suomen valtio on sen
osapuoli, saamelaiskäräjät ei. Saamelaiskäräjien ja Suomen valtion väliset
neuvottelut koskivat ILO-sopimuksen ratifiointia, jossa valtio olisi ratifioiva
osapuoli, ja saamelaiskäräjät edustivat edunsaajia. Kun kaksi tai useampi
valtio neuvottelee, ne etsivät yhteisymmärrystä sovitellen näkökantoja ja hioen
sanamuotoja. Tämä on diplomatian arkea ja tekniikkaa, jossa lopputuloksen
ratkaisee ennen kaikkea voimasuhteet, vaikkakaan ei mekaanisesti. Nyt ei kuitenkaan ollut kyse kahden valtion neuvotteluista eikä rauhansopimuksesta, ja diplomatia on totisesti loistanut tässä prosessissa poissaolollaan. Herrat
puhuivat paikallisen yhteisymmärryksen puutteesta. Heitä
kismittää selvästi se, että joku taho tai voima, ilmeisesti eduskunta, ei yksinkertaisesti
”säätänyt” kansainvälistä sopimusta – mikä tarkoittanee ILO-sopimusta – voimaan,
vaikka siitä ei ”osapuolten välillä” ollut täyttä yhteisymmärrystä.
*
* *
Ajatuksenkulku jättää tilaa ainakin
kahdelle tulkinnalle. Joko kirjoittajat tarkoittavat osapuolilla eduskuntaa ja
saamelaiskäräjiä, tai sitten paikallisia osapuolia, jotka he itse jakavat
saamelaisiin ja saamelaiskäräjien vastustajiin. Tutkijat eivät tahdo tai
uskalla mainita peikkoa nimeltä puhumalla inarinsaamelaisista ja
statuksettomista saamelaisista, eli niistä saamelaisista joita saamelaiskäräjät
ei sellaisiksi kelpuuta. Saamelaiskäräjät ei ottanut näiden neuvottelukutsuja
kuuleviin korviinsa lakiesitysten valmisteluvaiheen aikana, mutta tutkijoiden
suureksi harmiksi perustuslakivaliokunta oli valmis kuulemaan näitä ”saamelaiskäräjien
vastustajia”, joiden joukossa on kunnioituksen ansaitsevia saamelaisia.
Saamelaiskäräjillä ja sen lukuisilla asiantuntijoilla oli täydet mahdollisuudet tuoda esille omat näkökantansa. Käräjillä oli lainvalmistelussa ehdoton suosituimmuusasema sen kautta, että lakihankkeet valmisteltiin pelkästään oikeusministeriön ja saamelaiskäräjien välisenä kahden kauppana. Kun sekä oikeusministeri että saamelaiskäräjien puheenjohtaja edustivat samaa pienpuoluetta, RKP:tä, tilanne oli parlamentaarisesti ajatellen pahastui ummehtunut. Ummehtuneisuutta lisäsi Suomessa valitettavan tuttu ilmiö: lakeja valmistellessa saatetaan kyllä antaa eri tahoille mahdollisuus tuoda esille näkökantansa – niiden ei vain anneta vaikuttaa esitysten sisältöön. Vasta perustuslakivaliokunnan julkiset ja valiokunnan edessä tapahtuvat kuulemiset rupesivat antamaan painoarvoa muillekin kuin saamelaiskäräjien johdolle ja sen esikuntaan kuuluville asiantuntijoille.
Saamelaiskäräjillä ja sen lukuisilla asiantuntijoilla oli täydet mahdollisuudet tuoda esille omat näkökantansa. Käräjillä oli lainvalmistelussa ehdoton suosituimmuusasema sen kautta, että lakihankkeet valmisteltiin pelkästään oikeusministeriön ja saamelaiskäräjien välisenä kahden kauppana. Kun sekä oikeusministeri että saamelaiskäräjien puheenjohtaja edustivat samaa pienpuoluetta, RKP:tä, tilanne oli parlamentaarisesti ajatellen pahastui ummehtunut. Ummehtuneisuutta lisäsi Suomessa valitettavan tuttu ilmiö: lakeja valmistellessa saatetaan kyllä antaa eri tahoille mahdollisuus tuoda esille näkökantansa – niiden ei vain anneta vaikuttaa esitysten sisältöön. Vasta perustuslakivaliokunnan julkiset ja valiokunnan edessä tapahtuvat kuulemiset rupesivat antamaan painoarvoa muillekin kuin saamelaiskäräjien johdolle ja sen esikuntaan kuuluville asiantuntijoille.
*
* *
Vastoin kirjoittajien käsitystä saamelaisia
on siis kuunneltu lainvalmistelussa vähintäänkin riittävästi saamelaiskäräjien kautta. Perustuslakivaliokunta ja kaksi
muuta eduskunnan valiokuntaa kuunteli laajasti ja tarkasti erilaisia ja
vastakkaisia näkemyksiä, muodostaen lopulta omansa tältä pohjalta – eikä suinkaan kuultujen henkilöiden lukumärällisiä
voimasuhteita laskien.
Lainvalmistelu kaatui mm siihen että se oli
huonosti ankkuroitu ”paikallisesti”, eli täsmällisemmin ilmaistuna alueellisesti.
Lapin
Kansan päätoimittaja Antti Kokkonen muotoili asian tuoreeltaan
kolumnissaan:
”Miksi näin kävi? Suurin
syy on saamelaiskäräjien epäonnistunut edunvalvonta. Käräjät haki kumppanikseen
vain yhden, Etelä-Suomesta kannatuksensa hakevan pienpuolueen RKP:n.
Vuoropuhelu lappilaisten ja Lapin kansanedustajien kanssa laiminlyötiin.
Käräjät asettui pikemminkin avoimeen konfliktiin muun paikallisyhteisön
kanssa.”
Sitten oli niitä pienempiä syitä. Lainvalmisteluu oli huonosti ankkuroitu saamelaiseen
alkuperäiskansaan sen koko laajuudessa, se oli ankkuroitu huonosti
perustuslakiin ja loppujen lopuksi se oli ankkuroitu huonosti myös hallitukseen
kokonaisuutena – ja eduskuntaan. Suomessa lait säätää ja valtiosopimukset
ratifioi eduskunta, ei hallitus, sen jälkeen kun perustuslakivaliokunta on
punninnut niiden perustuslainmukaisuuden.
Saamelaiskäräjien uusi puheenjohtaja
Tiina Sanila-Aikio kutsui tuoreeltaan eduskunnan päätöstä pohjanoteeraukseksi.
Samaa on sanottava hänen nimellisellä johdollaan tapahtuneesta viime hetken ristikontrasta.
Veli-Pekka Lehtola ja Jarno Valkonen huokaavat: ”Vaikuttaa siltä, että
päättäjät eivät luota saamelaisten kykyyn päättää itse omista asioistaan, kuten
sen määrittelystä, ketkä ovat saamelaisia ja ketkä suomalaisia.”
Häpeä tunnustaa,
mutta minullekin hiipi mieleen sama epäluottamuksen tunne viimeistään tuon
lopputanssin alkaessa. Hallituksen jallitus oli sinänsä kovan luokan saavutus,
mutta eduskunta oli liian kova nakki. Hetkittäin on käväissyt mielessä että
olisiko aika vaihtaa kansa, mutta sitten olen herännyt ajatuksen
mielettömyyteen ja tuomittavuuteen. Mutta jospa hallitukset olisivat
vaihdettavissa…? Suomen hallitus…? Käräjien hallitus…?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti