Oikeustieteen tohtori
Mattías Åhren joka YLE Sápmissa 16.4.2015 uhkaa viedä Näkkälän paliskunnan
jakamisasian kansainvälisiin ihmisoikeuselimiin puhuu saamelaisneuvoston
ihmisoikeusosaston johtajajana. Åhrén, joka nykyään operoi Tromssasta käsin, on
Ruotsissa vähän samassa asiantuntijaroolissa kuin professori Martin Scheinin
Suomen saamelaisasioissa. Molemmat ovat kansainvälisen tason
ihmisoikeusjuristeja ja aktiivisia saamelaisasioissa, sillä pienellä
erotuksella että Åhrén on itse saamelainen, joskaan ei poronhoitaja.
Saamelaisneuvoston
ihmisoikeusosaston johtajan roolissa Åhrén teki 18.9.2013 Vapstenin
saamelaiskylän (vastaa karkeasti paliskuntaa) puolesta nikkelikaivoshanketta
vastustavan valituksen YK:n rotusyrjinnän vastaiselle komitealle.
Suunniteltu kaivos
kolmine avolouhoksineen, käsittelyalueineen, teineen ja raskaine liikenteineen
jakaisi Vapstenin poronhoitoalueen käytännöllisesti kahtia. Alue oli alun perin
määritelty valtakunnallisesti tärkeäksi sekä mahdollisen kaivostoiminnan että
poronhoidon kannalta. Nikkelikaivoshankkeen käydessä ajankohtaiseksi Ruotsin Korkein hallinto-oikeus
oli todennut, että nämä kaksi elinkeinoa eivät ole alueella yhdistettävissä,
vaan niiden välillä on tehtävä valinta. Ruotsin hallitus oli 22.8.2013 punninnut
suunnitellun kaivoshankkeen ja alueella harjoitetun saamelaisen
poronhoidon merkitystä valtakunnallisella tasolla ja päätynyt siihen, että
kaivoshankkeen voidaan odottaa antavan suuremman yhteiskunnallisen hyödyn. Hallituksen
mukaan hyöty on huomattava ja yhteiskunnan kannalta taloudellisesti edullinen
sikäli, että kaivoksen lasketaan toimivan noin 30 vuotta työllistäen noin 500
henkeä. Tämän jälkeen alue on ennallistettava ja sen poronhoidolle aiheuttamat
haitat lakkaavat, jolloin poronhoito voi jatkua. Yhtiön näin sama lupa koski kuitenkin vasta tutkimuslouhintaa,
ennen mahdollista lopullista lupaa vaaditaan mm. laaja ympäristöselvitys.
Asian käsittely YK:n
komiteassa on siis vielä kesken. YK-komitea ilmoitti 22.10.2013 kirjeitse
Mattías Åhrenille että komitea on pyytänyt (requested) Ruotsin valtiota
pysäyttämään kaivostoiminnan siksi aikaa että komitea ehtisi tutkia asian ja
tehdä siinä päätöksensä.
Ruotsin hallitus torjui
vuoden 2014 alussa 2014 YK-komitean kaivostoiminnan keskeytysvaatimuksen todeten,
että vaatimus koski nimenomaan kaivostoiminnan keskeyttämistä, eikä sellaista
ollut alueella käynnissä. Hallitus pitää myös kiinni muotoseikasta, jonka
mukaan valitus ei perustu minkään sellaisen perusoikeuden rikkomiseen joka
sisältyy YK:n sopimukseen kaikenlaisen rotusyrjinnän poistamiseksi, minkä
johdosta hallitus katsoo että komitean ei tulisi ottaa valitusta tutkittavakseen.
Jatkossa hallitus
torjui vastineessaan YK-komitealle kaikki valituksessa esitetyt perustelut ja
vaatimukset. Hallituksen mukaan valitus oli ennenaikainen, koska kaivosyhtiö ei
ollut vielä hakenut ympäristölupaa. Hallitus vetosi myös siihen, etteivät
valittajat olleet vielä tyhjentävästi käyttäneet kaikkia tarjolla olevia
kotimaisia oikeussuojakeinoja. Lisäksi hallitus totesi, että komitea ei ollut
kyllin selkeästi tuonut esille miten valittajia olisi syrjitty etnisen alkuperänsä
perusteella eli siksi että he ovat saamelaisia.
* * *
Huomautettakoon tässä
että muutkin paikalliset asukkaat kuin saamelaiset ovat vastustaneet kyseistä
kaivoshanketta. Asetelmaa mutkistaa myös se, että ainakaan kaikki Vapstenin
saamelaiskylän jäsenet eivät ole alueen alkuperäisiä asukkaita. Asiakirjoissa
kylä on tunnettu 1600-luvun alusta lähtien. Tällöin se koostui saamelaisista,
jotka harjoittivat poronhoitoa Ruotsin ja Norjan rajan molemmin puolin. Vuonna
1888 Ruotsin hallitus järjesteli vuoden 1886 poronhoitolain perusteella Vapstenin
saamelaiskylän rajoja osana laajaa poronhoitoalueiden järjestelyjä. 1931 kylään
pakkosiirrettiin kaksi karesuvantolaista porosaamelaista perheineen ja poroineen.
Saamelaiskylän (silloisen lapinkylän) rajat vahvistettiin viimeksi vuonna 1946.
Ajan mittaan alueen
poronhoito siirtyi kokonaan Karesuvannosta siirrettyjen pohjoissaamelaisten käsiin. Ruotsin saamelaisalueella poronhoito
edellyttää saamelaiskylän jäsenyyttä. Vapstenin alueella ennestään asuneet
saamelaiset ovat viime aikoina pyrkineet saamaan takaisin poronhoito-oikeutensa,
mutta Vapstenin saamelaiskylä on kieltäytynyt ottamasta näitä ”alkusaamelaisia”
jäsenikseen. Tämä ei ole estänyt Vapstenin pohjoissaamelaisia poronhoitajia
kutsumasta aluetta ”meidän perinteiseksi alueeksi”.
* * *
Åhrén kommentoi
hallituksen vastinetta tuoreeltaan SR Sápmissa sanoen että hallituksen
perustelut ovat puhtaasti muotoseikkoja. Hänen mielestään syrjintä muodostuu
nimenomaan siitä, että Ruotsin valtio ei tunnusta saamelaiskylän omistusoikeutta
siihen alueeseen jossa tämän jäsenet harjoittavat poronhoitoaan. Vapstenin ”alkusaamelaiset”,
jotka ovat järjestyneet Vapsteenin siidaksi, pitävät omasta puolestaan kiinni
siitä että omistusoikeus kuuluu heille niin yliaikaisen nautinnan, saamelaisen
perinneoikeuden kuin alkuperäiskansaoikeuden perusteella.
Maaliskuun lopussa
2014 Vapstenin saamelaiskylä jätti vuorostaan komitealle vastineen hallituksen
vastineelle, todeten että hallituksen vetoaminen edessä olevaan
ympäristöselvitykseen on perusteeton, koska ympäristöselvityksessä ei voida
ottaa kantaa siihen olisiko kaivoshanke torjuttava siksi että se on haitaksi
saamelaiselle poronhoidolle. Vastineessa kiistettiin myös hallituksen väite
jonka mukaan valittajat eivät olisi käyttäneet kaikkia kotimaisia
valitusmahdollisuuksia.
Mitä tulee siihen että valittajat ja komitea eivät
olisi kyllin selvästi osoittaneet miten kaivoshanke loukkaa valittajien oikeuksia
kansanryhmänä, saamelaisina, vastineessa vedotaan määrättyyn EU:n
tuomioistuimen päätökseen. Kyseisessä päätöksessä tuomioistuin toteaa että
jonkin lain toteaminen syrjiväksi ei vaadi että syrjivät säännökset olisivat
avoimia, riittää että laki on omiaan aiheuttamaan tosiasiallisesti syrjiviä
seurauksia. Valittajat katsovat, että Ruotsin kaivoslaki on saamelaisten osalta
tällainen syrjivä laki, koska se ei vaadi saamelaisen poronhoidon huomioimista.
* * *
Vapstenin valitus on
siis vielä vaiheessa. Ottamatta kantaa Vapstenin asiaan ja mitenkään
vähättelemättä nikkelikaivoksen haitallisia vaikutuksia en malta olla
sanomatta, että Åhrénin muotoilemassa alkuperäisessä valituksessa ja hänen
edustamansa osapuolen vastineissa on lähes valmiit pohjat, joista muuttamalla
sanan sieltä ja lauseen täältä saa nopeasti aikaiseksi valitusasiakirjat
Näkkälän paliskunnan jakoasian kansainvälistä käsittelyä varten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti