Selvyyden vuoksi täytyy aluksi sanoa,
että tässä jutussa vain esittelen EDL:n
kannan ottamatta asiaan kantaa sen enempää
puolesta kuin vastaan. Jos itse kallistun
johonkin suuntaan, niin en mitenkään välttämättä siihen,
että Norjan pitäisi irtisanoa ILO-sopimus.
Norjalainen järjestö nimeltä Etnisk og demokratisk likeverd (suom. etninen ja demokraattinen samanarvoisuus), lyhennettynä EDL, on Norjan saamelaisradion verkkouutisten mukaan kirjeessä suurkäräjien erälle valiokunnalle ehdottanut, että Norja sanoisi irti ILO:n alkuperäiskansasopimuksen (ILO 169) vuonna 2021. Vuosiluku selittyy sillä, että sopimus on voimassa aina kymmenvuotiskauden kerrallaan, ellei sitä irtisanota, ja vuosi 2021 olisi seuraava mahdollisuus irtisanomiseen.
että tässä jutussa vain esittelen EDL:n
kannan ottamatta asiaan kantaa sen enempää
puolesta kuin vastaan. Jos itse kallistun
johonkin suuntaan, niin en mitenkään välttämättä siihen,
että Norjan pitäisi irtisanoa ILO-sopimus.
Norjalainen järjestö nimeltä Etnisk og demokratisk likeverd (suom. etninen ja demokraattinen samanarvoisuus), lyhennettynä EDL, on Norjan saamelaisradion verkkouutisten mukaan kirjeessä suurkäräjien erälle valiokunnalle ehdottanut, että Norja sanoisi irti ILO:n alkuperäiskansasopimuksen (ILO 169) vuonna 2021. Vuosiluku selittyy sillä, että sopimus on voimassa aina kymmenvuotiskauden kerrallaan, ellei sitä irtisanota, ja vuosi 2021 olisi seuraava mahdollisuus irtisanomiseen.
EDL perustelee ehdotustaan mm.
sillä, että saamelaiskäräjät ja saamelaisjärjestöt esittävät aina vain uusia
saamelaispoliittisia vaatimuksia vedoten sopimuksen Norjalle tuomiin
velvoitteisiin. Järjestö pyysi viranomaisia käymään kaikilta osin läpi Norjan
liittymistä sopimukseen, esittäen että sopimus on käännetty väärin norjaksi ja
että saamelaiset eivät ole alkuperäiskansa eikä kansa ylipäätänsä, vaan että
kyse on suuresta joukosta erilaisia ryhmiä jotka muodostavat osan tilkkutäkinomaisessa
Finnmarkenin väestössä.
Järjestö esitti saman
ehdotuksen vuonna 2011. EDL halua että saamelaiskäräjät puretaan ja
Finnmarkin laki kumotaan samaan syssyyn. Ehdotusta on suurkäräjillä, siis Norjan
parlamentissa, kannattanut ainoastaan Framstegspartiet (suom. edistyspuolue),
lyhennettynä Frp. Puoluetta voidaan luonnehtia oikeistoliberalistiseksi ja
sikäli konservatiivisesti, että se ilmoittaa perustavansa politiikkansa Norjan
perustuslakiin ja kristilliseen maailmankatsomukseen. Populistiseksi puoluetta
voi sanoa sillä perusteella, että se tapaa nosta politiikassaan esille teemoja
joilla tiedetään olevan laajaa kannatusta. Puolue suhtautuu kielteisesti
norjalaisen pääväestön kulttuurista poikkeaviin kulttuureihin.
EDL:n johtaja Turid Bjørnstrøm väitti vuonna 2011, että pieni poliittinen eliitti saamelaisten joukossa
haaveilee omasta saamelaisvaltiosta. Tällöinkin Frp:n kansanedustaja tuki
väitteitä. Bjørnstrømin mukaan
suunnitelma olisi alun perin syntynyt jo vuonna 1945 Suomessa, Saami Litton,
Lapin Sivistysseuran ja Sámi Čuveghussearvin piirissä. Bjørnstrømiltä on
mennyt ohi, että Sámi Čuveghussearvi on yksinkertaisesti Lapin Sivistysseuran
nimi saameksi. Tuntematta sivistysseuran historiaa sen tarkemmin uskaltaisin
vakuuttaa Bjørnstrømille että seura keskittyi lappalaisten oloihin Suomen
Lapissa, eikä elätellyt sen enempää suursuomalaisia kuin suursaamelaisia
haaveita.
Saamelaiskäräjien edustaja on
vuorostaan luonnehtinut väitteitä saamelaisten valtiohankkeesta salaliittoteoriaksi,
saamelaisneuvoston edustaja ummehtuneiksi ja oikeistopuolueen kansanedustaja
pötypuheiksi. EDL:n sanotaan myös väittäneen, ettei maan saamelaisiin ole
kohdistettu norjalaistamistoimia, vaan että kyse on ollut saamelaisten omista
valinnoista.
ILO 169:n irtisanomista ehdottanut EDL syntyi Finnmarkin
lain vastustajien toimesta. Järjestö on ilmoittanut että sillä on noin 700
jäsentä. Järjestön tavoitteena on ilmentää vastarintaa sille että poliittista
valtaa ja erityisoikeuksia jaetaan etnisin perustein. Tältä pohjalta järjestö
vastustaa sitä, että Finnmarkenin laki antaa saamelaisille eräissä asioissa
etusijan. Finnmarkenin valtionmaiden hallintoelimessä puolet paikoista kuuluu
lääninneuvostolle ja puolet saamelaiskäräjille, äänioikeutta vailla olevan puheenjohtajan
ollessa valtion virkamies. Äänten mennessä tasan, puheenjohtajan ääni kuitenkin
ratkaisee. Luonnollisesti vain saamelaisilla on äänioikeus saamelaiskäräjien
vaaleissa, mutta lisäksi saamelaisilla on alueen muiden asukkaiden tavoin
äänioikeus Finnmarkenin lääninneuvostoa valittaessa. Järjestelmä antaa saamelaisille
lievän etulyöntiaseman maanhallintaelimessä.
Useat Norjalaiset saamelaispoliitikot ovat julkisuudessa
sanoneet, etteivät he lainkaan ymmärrä mistä EDL:n ja Frp:n edustajat ovat
löytäneet ajatuksen että saamelaiset ottaisivat Norjan pohjoisosat hallintaansa,
vaatien että tällaisten ilmasta temmattujen väitteiden esittäjät esittäisivät
todisteita. Oltakoon EDL:n linjauksista muuten mitä mieltä tahansa, saamelaispoliitikkojen
ymmärtämättömyys ei ole vilpitöntä, tai sitten he eivät ymmärrä hyväksymiensä
asiakirjojen sisältöä. Kerta toisensa jälkeen saamelaiskonferenssit ovat
hyväksyneet kokouspaikkakunnan nimeä kantavan julistuksen, esim. Honningsvågin
julistuksen 2004. Julistuksen sanotaan että saamelaiset ovat kansa
kansainvälisoikeudellisessa mielessä ja että he vaativat asemalleen kansainvälistä
tunnustusta. Ilmaisu tarkoittaa, että saamelaisilla on oikeus oman valtion
perustamiseen, ja että heillä on oikeus maa- ja vesialueisiinsa ja luonnonvaroihin,
kuten julistuksessa vielä erikseen tähdennetään.
Rovaniemen julistuksessa 2008 todetaan kuitenkin ”Saamen
kansana haluamme käyttää tätä oikeutta olemassa olevien valtionrajojen
puitteissa”. Myös vuoden 2014 Uumajan julistuksen eräistä muotoilusta ilmenee,
että vaikka korostetaan saamelaisten muodostavan yhden rajat ylittävän kansan,
ajatuksena on kuitenkin saamelaisten oikeuksien toteuttaminen kansallisvaltioiden
puitteissa. Yhtä kaikki ilmaisu jonka mukaan saamelaiset ovat kansa
kansainvälisoikeudellisessa mielessä roikkuu sitkeästi mukana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti