Lapin keskustalaisten kansanedustajien Markus Lohen ja Eeva-Maria Maijalan olisi korkea aika herätä takaisin todellisuuteen ja asemansa mukaiseen vastuunkantoon. Näyttäisi siltä, että saamelaiskäräjälain uudistamishankkeessa he ovat luistelleet jo jonkin aikaa aika ohuella jäällä jonkinlaisessa poliittisessa unitilassa, tehden outoja piruetteja aitosaamelaisten pillin tahtiin. Heräämällä pillipiipareiden lumosta ja palaamalla perusoikeudellisesti tukevalle maaperälle kaksikolla olisi edessään hyvä mahdollisuus arvokkaaseen suurtyöhön maakunnan ja kaikkien saamelaisten hyväksi.
"Tehdään yhdessä töitä saamelaisuuden
eteen", kirjoittaa (LK 1.5.) keskustan kansanedustaja Eeva-Maria Maijala Lapin
Kansassa 1.5., kutsuen kaikkia saamelaisia/lappalaisia yhteiseen työhön
kulttuurinsa eteen. Saman tekstin tämä Lapista valittu kansanedustaja on
julkaissut myös Uuden Suomen blogissaan.
http://emmaijala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/254763-tehdaan-yhdessa-toita-saamelaisuuden-eteen
http://emmaijala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/254763-tehdaan-yhdessa-toita-saamelaisuuden-eteen
Kauniita sanoja, kovinkin kauniita. Kirjoituksen
sanoma jää kuitenkin hiukan epäselväksi. Varsinkin tämä lause nostaa
kysymyksiä:
"Laissa ei määritellä kuka on saamelainen. Saamelaiskäräjälain määritemällä laaditaan vain vaaliluettelo, jota ei saa käyttää kuin äänestykseen. Kaikkia ei siihen hyväksytä, eikä pidäkään hyväksyä, jos ei siihen ole riittävää näyttöä sidoksesta kulttuuriin."
"Laissa ei määritellä kuka on saamelainen. Saamelaiskäräjälain määritemällä laaditaan vain vaaliluettelo, jota ei saa käyttää kuin äänestykseen. Kaikkia ei siihen hyväksytä, eikä pidäkään hyväksyä, jos ei siihen ole riittävää näyttöä sidoksesta kulttuuriin."
Maijala on itse porotilallinen Savukosken
Noususta. Hän on pitänyt esillä, että hän on juuriltaan ja identiteetiltään
keminsaamelainen. Korkein hallinto-oikeus päätyi viime kierroksella kuitenkin
siihen että Maijala ei ole esittänyt sellaista näyttöä saamelaisuudestaan että
hänet tulisi sen perusteella merkitä saamelaiskäräjien vaaliluetteloon.
Jotenkin hänen kirjoituksensa jättää epäselväksi onko tämä oikein (”Kaikkia ei
siihen hyväksytä, eikä pidäkään hyväksyä - - -”.) Lause jatkuu: ”- - - jos ei
siihen ole riittävää näyttöä sidoksesta kulttuuriin”.
Kansanedustaja Maijala ei ole saamelaiskäräjälain
uudistamisessa pelkästään kansanedustaja, vaan peräti Hallbergin toimikunnan työtä
seuraavan parlamentaarisen seurantaryhmän puheenjohtaja. Seurantaryhmän
tehtäväksi oli annettu ”tukea lainmuutosten valmistelua sekä välittää
eduskuntaryhmille oikea-aikaista tietoa lain valmistelusta ja siten edistää
asiantuntevaa ja oikea-aikaista keskustelua aiheesta”. Lisäksi seurantaryhmän toimeksiantoon
kuului seurata ja arvioida saamelaiskäräjistä annetun lain valmistelutyötä”.
Maijalalle uskottu tehtävä oli siis varsin painava
ja vastuullinen. Vaikka olenkin välillä taipuvainen tunteiluun ja myös
yhtenäisyyden ja yhteistyön saarnaamiseen, minua ei henkilökohtaisesti tässä
asiayhteydessä niinkään kiinnosta edustaja Maijalan tunteilevat saarnat, vaan
hänet asiapohjaiset kannanottonsa lain valmisteluun ja sen tuloksiin. Onko
Maijala ottanut seurantaryhmän puheejohtajana ja jäsenenä kantaa siihen, että
inarinsaamelaisten edustus sekä Hallbergin toimikunnassa että seurantaryhmässä
on ollut olematon tai kyseenalainen? Samahan koskee Maijalan omaa
saamelaisryhmää, keminsaamelaisia eli metsäsaamelaisia.
Ja mitä tulee Maijalan kirjoitukseen
sisältyneeseen mainintaan ”- - - jos ei siihen ole riittävää näyttöä sidoksesta
kulttuuriin”, niin hänen seurantavastuullaan oleva Hallbergin toimikunta on luotettavasta
lähteestä peräisin olevien tietojen mukaan valmistellut nimenomaan sellaista
muutosta saamelaiskäräjälakiin, että ainoa saamelaisuutta määrittävä tekijä olisi
yhteydet saamen kieleen. Kultturisidoksista ei puhuttaisi mitään. Tämän
mukaisesti määrittyisi siis myös tie käräjien vaaliluetteloon.
Tukeeko Maijala siis saamelaiskäräjälain
uudistamista n.s. Hallberg-Lohen mallin mukaisesti? Jos julkisuuteen vuotaneet
tiedot tulossa olevasta ehdotuksesta pitävät paikkansa, saamelaiset on
tarkoitus jakaa virallisesti kahteen kastiin. Toiset säilyttäisivät
äänioikeutensa kieliperusteella, mikä yhä useampien kohdalla ei tarkoita omaa
elävää saamenkielen taitoa, vaan yhä kaukaisempien entisten sukupolvien
kielitaitoa. Toiset jäisivät vaille äänioikeutta siksi, että heidän
esivanhempansa saamenkielen taito jää liian monen sukupolven taakse.
Epäonnekseen he kuuluvat saamelaisryhmiin, joissa saamenkielen menettäminen
tapahtui yleisesti aikaisemmassa vaiheessa. Kielitaidon häviäminen johtui näiden
saamelaisryhmien erilaisen historiasta. Osin olin kyse pääväestön kulttuurin
paineesta, osin valtion harjoittamasta suomalaistamispolitiikasta. Nyt sama
valtio on aikeissa erotella nämä saamelaiset saamelaisuudestaan lailla. Nämä
statuksettomiksi jäävät saamelaiset saisivat jatkossa harrastaa
saamelaisuuttaan mielin määrin, mutta vain virallisen saamelaisen itsehallinnon
ulkopuolella. Tätä harrastelua säestäisi kuten tähänkin asti aitosaamelaisten
syyttelyt feikkisaamelaisuudesta, saamelaisvastaisuudesta jne.
Laissa todellakin määritellään kuka on saamelainen. Tämän määritelmän muuttaminen on yksi kriittinen osa lain uudistamista valmistelevan Hallbergin toimikunnan työssä. Saamelaiskäräjälain muuttaminen tiettävästi tekeillä olevalla tavalla tarkoittaisi saamelaiskäräjien tähän asti vaaliluetteloon ottamisessa harjoittaman syrjinnän laillistamista. Tämä olisi Suomen hyväksymien ihmisoikeussopimusten vastaista. Lisäksi Hallbergin ehdotuksen syntyhistoriaan saattaa liittyä jääviysongelmia, jotka ilmenevät viimeistään sen edessä olevassa perutuslakivaliokuntavaiheessa.
Laissa todellakin määritellään kuka on saamelainen. Tämän määritelmän muuttaminen on yksi kriittinen osa lain uudistamista valmistelevan Hallbergin toimikunnan työssä. Saamelaiskäräjälain muuttaminen tiettävästi tekeillä olevalla tavalla tarkoittaisi saamelaiskäräjien tähän asti vaaliluetteloon ottamisessa harjoittaman syrjinnän laillistamista. Tämä olisi Suomen hyväksymien ihmisoikeussopimusten vastaista. Lisäksi Hallbergin ehdotuksen syntyhistoriaan saattaa liittyä jääviysongelmia, jotka ilmenevät viimeistään sen edessä olevassa perutuslakivaliokuntavaiheessa.
Maijala käyttää kirjoituksessaan käsitettä
saamelaisuus sekä suppeassa että laajassa merkityksessä. Tämä
saamelaisuus-sanan monimerkityksellisyys on ongelmallista julkisen keskustelun,
mutta ennen kaikkea lainsäädännön uusimisen kannalta. Suppeimmillaan
saamelaisuus tarkoittaa Suomen oloista puhuttaessa poro- eli pohjoissaamelaista
saamelaisryhmää, sen kieltä ja muuta kulttuuria. (Koska yhä harvempi
saamelainen omistaa siinä määrin poroja että siitä olisi elinkeinoksi, käytän
jatkossa ilmaisua pohjoissaamelainen.) Laajimmillan saamelaisuus käsittää koko saamelais/lappalaiskulttuurin
kaikkine kulttuuriryhmineen, kielineen ja muine kulttuurisine ilmentymineen.
Tuntuu yhä selvemmältä, että saamelaiset, tarkoittaen tässä nyt ainoastaan
pohjoissaamelaisia, tarvitsevan omaperäisen kulttuurinsa suojaksi ja etujensa
ajamiseksi aivan oman ja nimenomaan lakisääteisen eli julkisoikeudellisen
itsehallintoelimen. Tähän heillä on kansainvälisen alkuperäiskansaoikeuden
mukaan oikeus. Tällaista elintä tämä väestöryhmä tuntuu ja näyttää jo kauan
ajaneen, vaikka ajatusta ei jostain syystä ole koskaan lausuttu julki sen
puhtaassa muodossa. Päin vastoin, pohjoissaamelaisen itsehallintoelimen
kehityshistoria ja siihen liittyvät poliittiset intohimot ja vaatimukset on
vuosikymmeniä kudottu yleissaamelaiseen asuun. Pohjoissaamelaisia pyrkimyksiä
on ajettu määrällisen enemmistön voimin yhteissaamelaisen saamelaiskäräjien
puitteissa ja nimissä. Pienemmät saamelaisryhmät, inarinsaamelaiset ja koltat,
ovat luottaneet suurimman saamelaisryhmän suojelukseen ja siihen, että
niidenkin asema paranee pohjoissaamelaisten nosteen imussa.
Tästä pohjoissaamelaisuuden kietoutumisesta
yleissaamelaiseen viittaan, sen sijaan että tämä ryhmä olisi puhunut omista
eduistaan ja kannoistaan selkeästi omissa nimissään. on aiheutunut paljon
turhaa harmia. Se on ollut omiaan vaikeuttamaan selkeän kuvan saamista koko
asetelmasta. Tämä on koskenut niin laajaa kotimaista yleisöä, YK:n ja EU:n
elimiä kuin kotimaisia päättäjiä, eduskuntaa ja Korkeinta hallnto-oikeutta
myöten.
Hallbergin toimikunta, ja viimeistään eduskunta,
on nyt todella temppelin harjalla. Vaihtoehtoina on sortuminen nykyisen
saamelaiskäräjäjohdon tarjoamaan houkutukseen laillistaa saamelaisten sisäinen
syrjintä, tai tajuta historiallinen vastuu ja tilaisuus, ja uudistaa Suomen
alkuperäiskansalainsäädäntö perusteellisesti kestävälle pohjalle, joka kestää
myös YK-elinten kriittisen tarkastelun.
Kestävä linja edellyttää, että Suomen alueella
asuvat pohjoissaamelaiset saavat edellä mainitun oman itsehallintoelimensä.
Mutta se edellyttää myös, että uudistettu laki vahvistaa oikeuden vastaavaan
itsehallintoon myös muille saamelaisille/lappalaisille ryhmille ja
-yhteisöille. Jotta uutta lakia ei tarvitsisi heti käydä muuttamaan, sen tulisi
olla siinä mielessä avoin, että se ei määrittelisi kohderyhmiään
poissulkevasti, vaan ainoastaan määrittelisi itsehallinnolle asetettavat
perusvaatimukset niiden demokraattisuudesta, lainmukaisuudesta,
rikosokeudellisesta ja poliittisesta vastuusta jne. sekä siitä, millä
edellytyksillä ja menettelyillä valtio vahvistaisi itsehallinnon lailliseksi
kunkin ryhmän osalta. Yksityiskohtaisten muotojen ja määräysten kohdalta
itsehallinnon sisäisistä asioista päättäminen kuuluu kansainvälisen
alkuperäiskansayhteisön mukaan kullekin ryhmälle itselleen.
Jos edellä ehdotettu kuulostaa jotenkin oudolta
ja uudelta, se johtunee vain tähän asti vallinneesta sekavuudesta. Perustuslain
kannalta asia ei ole kovinkaan tai lainkaan ongelmallinen. Perustuslain 17 §
mukaan saamelaisilla on alkuperäiskansana oikeus ylläpitää ja kehittää omaa
kieltään ja kulttuuriaan. Samassa pykälässä todetaan kuitenkin että tämä okeus
taataan kuitenkin myös sekä romaneille että "muille ryhmille". Perustuslain 121
§:ssä todetaan: "Saamelaisilla on saamelaisten kotiseutualueella kieltään
ja kulttuuriaan koskeva itsehallinto sen mukaan kuin lailla säädetään".
Jos perustuslaki kaipaa saamelaisten kohdalla pientä viilailua, niin siltä osin, että perustuslain tulisi mahdollistaa itsehallinnon toiminnan soveltuvin osin myös saamelaisalueen ulkopuolella. Samalla voisi harkita, onko ilmaisu "kieltään ja kulttuuriaan koskeva" liian rajaava. Tämä perustuslain viilailu on kuitenkin tulevaisuuden kysymys. Perustuslaki muodostaa tällaisenaankin hyvän pohjan myös saamelaiskäräjälain perusteellisemmallekin uudistamiselle. Ensinnäkin 17 § "muille ryhmille" tulee ottaa vakavasti. Toisekseen 121 §:n ilmaisu "saamelaisilla" on tähänkin asti käsitetty sanan laajassa merkityksessä, eli itsehallinto on tähänkin asti koskenut pohjois-saamelaisten lisäksi kolttia ja inarinsaamelaisia, vaikka viimeksi mainituilla ei olekaan ollut omaa itsehallintoa vaan ainoastaan huutolaislapsen osa pohjoissaamelaisten hallisemassa yhteisessä itsehallintoelimessä, saamelaiskäräjissä. Huutolaislapsen osasta puhuminen voi tuntua liioittelulta, mutta loppujen lopuksi ilmaisu on kohdallaan huomioiden, että saamelaiskäräjät on sulkenut merkitsevän osan inarinsaamelaisia saamelaiskäräjien vaaliluettelon ulkopuolelle.
Perustuslain 121 §:n mukaan saamelaisten itsehallinnosta säädetään tarkemmin tavallisella lailla, ja tätä lakia, saamelaiskäräjälakia, ollaan nyt uusimassa. Mikään ei estä tulkitsemasta perustuslain saamelais-käsitettä vielä hiukan laajemmin, niin että se kattaa myös stereotyyppisestä saamelaiskuvasta kauimpana olevat saamelaiset eli keminsaamelaiset eli metsäsaamelaiset. Uudistettavan lain tulisi jättää tälle tila.
Jos perustuslaki kaipaa saamelaisten kohdalla pientä viilailua, niin siltä osin, että perustuslain tulisi mahdollistaa itsehallinnon toiminnan soveltuvin osin myös saamelaisalueen ulkopuolella. Samalla voisi harkita, onko ilmaisu "kieltään ja kulttuuriaan koskeva" liian rajaava. Tämä perustuslain viilailu on kuitenkin tulevaisuuden kysymys. Perustuslaki muodostaa tällaisenaankin hyvän pohjan myös saamelaiskäräjälain perusteellisemmallekin uudistamiselle. Ensinnäkin 17 § "muille ryhmille" tulee ottaa vakavasti. Toisekseen 121 §:n ilmaisu "saamelaisilla" on tähänkin asti käsitetty sanan laajassa merkityksessä, eli itsehallinto on tähänkin asti koskenut pohjois-saamelaisten lisäksi kolttia ja inarinsaamelaisia, vaikka viimeksi mainituilla ei olekaan ollut omaa itsehallintoa vaan ainoastaan huutolaislapsen osa pohjoissaamelaisten hallisemassa yhteisessä itsehallintoelimessä, saamelaiskäräjissä. Huutolaislapsen osasta puhuminen voi tuntua liioittelulta, mutta loppujen lopuksi ilmaisu on kohdallaan huomioiden, että saamelaiskäräjät on sulkenut merkitsevän osan inarinsaamelaisia saamelaiskäräjien vaaliluettelon ulkopuolelle.
Perustuslain 121 §:n mukaan saamelaisten itsehallinnosta säädetään tarkemmin tavallisella lailla, ja tätä lakia, saamelaiskäräjälakia, ollaan nyt uusimassa. Mikään ei estä tulkitsemasta perustuslain saamelais-käsitettä vielä hiukan laajemmin, niin että se kattaa myös stereotyyppisestä saamelaiskuvasta kauimpana olevat saamelaiset eli keminsaamelaiset eli metsäsaamelaiset. Uudistettavan lain tulisi jättää tälle tila.
Punnittaessa kysymystä siitä, muodostaako
väestönosa tai väestöryhmä alkuperäiskansan, ratkaisevaksi tulee kansainvälsien
alkuperäiskansaoikeuden mukaan objektiivisten perusteiden lisäksi tämän väestön
oma käsitys asiasta. Tähän asti Suomessa vallinneessa, valtiovallan suojaamassa
käytännössä, päätösvalta on annettu pohjoissaamelaisen yhteisön poliittisille
edustajille. Tämä käytäntö on kuitenkin alkuperäiskansaoikeuden kannalta
kestämätön; päätösvalta siitä, katsooko ryhmä tai yhteisö olevansa
alkuperäiskansa, kuuluu tosiaankin kyseiselle yhteisölle itselleen, eikö muille
yhteisöille. Valtiovallan asiana on, ilman muiden yhteisöjen ratkaisuvaltaista
väliintuloa, päättää objektiivisten tekijöiden ja ryhmän oman käsityksen
perusteella, antaako valtio kyseiselle ryhmälle lainsäädännöllisen
erityisaseman. Tasa-arvoisuus- eli syrjimättömyysvaatimuksen mukaan
alkuperäiskansaryhmiä on kohdeltava tasavertaisesti, mikä ei sulje pois n.s.
positiivista syrjintää sosiaalisilla perusteilla milloin tähän on tarve ja
edellytykset.
Valtion ei ole sallittua pakottaa itsehallintoa yhdellekään väestöryhmälle, joka ei sitä itse halua. On todennäköistä, että joidenkin itsehallintoon oikeutettujen ryhmien keskuudessa esiintyy arkuutta ja haluttomuuttaa ottaa askelta omaan itsehallintoon. On myös todennäköistä, että pohjoissaamelaisten poliittisten johtajien keskuudessa ollaan haluttomia luopumaan siitä rakennelmasta, jota nykyinen saamelaiskäräjät edustaa. Onhan järjestelmä antanut tämän saamelaisryhmän edustajille laajennetun vipuvoiman, kun se on voinut puhua kaikkien maassa asuvien saamelaisten nimissä. Uudessa laissa pitäisi varata mahdollisuus tai säätää valmiiksi puitteet tulevien itsehallinnollisten saamelaisryhmien julkisoikeudelliselle yhteistoimintaelimelle, jonka nimen kehittely on edessäpäin. Olennaista tulee olemaan sen takaaminen, että pienempien ryhmien oma ääni ei huku tässä elimessä enemmistön äänen alle, vaan kantaa tarvittaessa väärentämättömänä eduskuntaan ja muihin valtionelimiin asti.
Uutta saamelaiskäräjälakia taotaan nyt, rauta on kuuma, eikä nyt ole hymistelyn aika. Eduskuntaa on varjeltava hullutuksilta. Suomen maineen pilaaminen syrjintälailla olisi onneton ratkaisu. Tässä niin edustaja Markus Lohen kuin edustaja Eeva-Maria Maijalan tulee nähdä vastuunsa. Kulissien takaisen suhmuroinnin tai julkisen hymistelyn sijaan tarvitaan selkeitä sanoja. Vielä on mahdollisuus historialliseen esitykseen, joka panee pisteen liian kauan jatkuneeseen syrjivään ja pohjimmiltaan kieroutuneeseen tilanteeseen. Maata on lailla rakennettava, ja tämä koskee myös Lappia. Ellei Hallbergin toimikunta ja sen parlamentaarinen seurantaryhmä ymmärrä vastuutaan ja mahdollisuuksiaan, niin ehkäpä sitten eduskunta tai ainakin sen perutuslakivaliokunta.
Vai olisivatko Hallbergin toimikunnan ehdotusta
koskevat, julkisuuteen vuotaneet tiedot kuitenkin olleet ennenaikaisia? Jospa
työryhmä olisi vuodon pohjalta saamansa palautteen pohjalta kuitenkin ottanut
järjen kauniiseen käteensä ja sieltä olisi sittenkin tulossa kestävää kehitystä
edustava lakiehdotus? Toimikunnanhan on määrä antaa ehdotuksensa hallituksen
esityksen muodossa, ja sen tulisi päästä yksimielisyyteen esityksen sisällöstä.
Jospa toimikunta sittenkin ehdottaisi oivaltavuudessaan veret seisauttavaa uuta
lakia, joka maakysymystä lukuun ottamatta korjaisi Suomen ja saamelaisten
väliset, ja saamelaisten sisäiset perusongelmat. Vähän sellainen laki, jota olen
hahmotellut ja vaatimattomasti ehdottanut.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista