Luin juuri Kansan Tahdon verkkosivuilta Vasemmistonuorten entisen
puheenjohtajan Anni Ahlakorven kolumnin "Totuudenjälkeiset
saamelaiset". Toiset ovat kuulemma siirtyneet jo vuosia sitten
totuuden jälkeiseen aikaan. Toiset taas, mm. vanhan koulun toimittajat joihin nyt lehtialan eläkeläisenäkin yhä lukeudun, yrittävät kaivaa totuuden esille, roikkua
siinä kynsin hampain ja jopa vähän julistaa sitä muillekin. Siitä, ketkä
saamelaisasioisa ovat siirtyneet totuuden jälkeisyyteen, voidaan olla montaa
mieltä.
Seuraava korostamani kohta Ahlakorven kolumnissa osui erityisesti
silmiini:
" Lain mukaan henkilö on saamelainen, mikäli hän täyttää jonkin
kolmesta objektiivisesta kriteeristä ja sen lisäksi tuntee olevansa
saamelainen. Vuoteen 2011 SaKä:n vaalilautakunnalla ja KHO:lla oli lain
tulkinnassa suunnilleen yhtenäinen linja, mutta sitten KHO muutti linjaansa ja
otti käyttöön mm. kokonaisharkinnan ja hyväksyi äänestysluetteloon henkilöitä
vastoin SaKä:n tahtoa. Nämä henkilöt eivät siis välttämättä täytä yhtäkään
laissa määritellyistä objektiivisista kriteereistä, mutta syystä tai
toisesta sanovat tuntevansa itsensä saamelaisiksi."
Ilmaisu "syystä tai toisesta" synnyttää mielikuvan siitä,
että "nämä henkilöt" ovat lähinnä "elämäntapaintiaaneja",
jonka tärkein tai ainoa side saamelaisuuteen on se, että he 1) syystä tai
toisesta 2) sanovat 3) tuntevansa itsensä saamelaisisiksi".
Kuitenkin kaikki saamelaiskäräjien vaaliluetteloon
merkityt ovat vaaliluetteloon ottamisen yhtenä lakisääteisenä ehtona
kirjallisesti ilmoittaneet tuntevansa itsensä saamelaisiksi.
Anni Ahlakorpi vertaa kolumnissaan näennäisen näppärästi
keksimäänsä omaa fiktiivistä(?) pispalalaisuuttaan kolumnissa mainittujen
"näiden henkilöiden" pyrkimykseen saada saamelaisuudelleen virallinen
tunnustus sen kautta että heidät merkittäisiin saamelaiskäräjien vaaliluetteloon.
Käräjien vaalilautakunta on hylännyt heidän hakemuksensa, mitä kolumnisti pitää
oikeana. Korkein hallinto-oikeus on hakijoiden valituksesta päätynyt siihen,
että "nämä henkilöt" ovat saamelaiskäräjälain tarkoittamia
saamelaisia, ja että heidät on merkittävä käräjien vaaliluetteloon. Tätä
kolumnisti pitää vääränä. Kirjoittaen hassutellen pispalalaisuudesta mutta
tarkoittaen täysin tosissaan saamelaiskäräjien vaalilautakunnan hylkäämiä
hakijoita hän muotoilee: " Eihän nyt kukaan oikeasti voi julistautua joksikin
ihan vain joidenkin kuviteltujen etujen vuoksi, tekaistuilla perusteilla."
* * *
Vaikka useinkin yritän kehitellä jotain pientä hauskaa kirjoituksiini,
en häpeä tunnustautua tosikoksi, etenkin jos en ihan varmasti tiedä puhuuko
toinen henkilö tosissaan vai onko kyseessä jonkinlainen huumorin laji. Olen sen
verran sosiaalisesta epävarma, että minulle tuollaisissa tilanteissa
sosiaalinen varmuus on tärkeämpi kuin sen piilottaminen, että en ehkä ymmärrä
hyvää huumoria. Jos osoittautuu, että kyseessä on vaikkapa pikku jekutus, sen
huumori ei minusta huonone sillä, että joudun pyytämään selitystä. Voin aina
vedota siihen, että kulttuuritaustani on ehkä hiukan erilainen kuin puhujalla.
Joskus on, joskus ei, mutta yleensä tämä selitys toimii.
Minäkin ymmärrän, että Ahlakorven kolumnissa oleva
pispalalaisuuskoukkaus on humoristinen, tai joka tapauksessa retorinen keino
jolla kirjoittaja tekee vakavan asian ymmärrettäväksi ja saa lukijan
puolelleen. Edellä selittelemääni viitaten tarkastelen kuitenkin tätä
pispalalaisuutta tosikkona, vaikka Ahlakorpi päättää kolumninsa
pispalaisuusosion sanoihin ”Yllä oleva kirjoitus on, kuten arvata saattaa,
täyttä hölynpölyä. Eihän nyt kukaan oikeasti voi julistautua joksikin ihan vain
joidenkin kuviteltujen etujen vuoksi, tekaistuilla perusteilla.”
Tällä tyylikeinolla Ahlakorpi tuo siis selvästi esille näkemyksenään,
että vaalilautakunnan hylkäämät, mutta KHO:n saamelaisiksi tulkitsemat hakijat
ovat julistautuneet saamelaisiksi ”ihan vain joidenkin kuviteltujen etujen vuoksi,
tekaistuilla perusteilla”.
Peruutan tosikkona tarkastelemaan millä perusteilla kolumnikirjoittaja
A Utsjoelta kirjoituksessan, jota hän kylläkin itse luonnehtii ”täydeksi
hölynpölyksi”, katsoi oikeudekseen julistautua pispalalaiseksi, jotta pääsisi
tamperelaisena ajelemaan mielin määrin maksutta raitiovaunulla:
1) A. toteaa, että Pispala on punainen kaupunginosa, ja arvelee, että
hänelläkin ehkä oli joku sukulainen sisällissodassa, tai ainakin sukulainen
joka eli kyseisten sodan aikana, vaikka ei olisi taisteluihin osallistunutkaan.
A toteaa, että asian voi tarkistaa sukuselvityksistä, ja lisää tahallisen
naiivisti ”En siis keksi kerta kaikkiaan mitään, miksi muka en olisi
pispalalainen”.
2) A kertoo aina tunteneensa itsensä pispalalaiseksi. Näytöksi tästä
tunnesiteestä hän kertoo että koulussa yksi hänen lempiruuistaan oli
verimakkara, joka paitsi maultaan myös väriltään muistuttaa tamperelaista
perinneherkkua, mustaamakkaraa.
3) A kertoo kokevansa vahvasti, että hänellä on oikeus olla pispalalainen
ja että hänelle kuuluvat ilmaiset raitiovaunuajelut. Hän pitää itsestään
selvyytenä, että hänelle kuuluu myöa oikeus äänestää Tampereella
kuntavaaleissa. A kertoo koko elämänsä aikana yöpyneensä Tampereella ”ehkä
puolensataa kertaa”, myöntäen ettei päivävierailujakaan kovin paljoa enempää
ole. Hän vetoaa kuitenkin siihen että juna aina pysähtyy Tampereella,
joten paikka on sen kautta hänelle tuttu.
Kuvaamalla itseään retoorisessa huumorinumerossaan epäaidoksi
pispalalaiseksi joka katsoo oikeudeksen edellä mainituilla perusteilla tulla
merkityksi Tampereen kunnallisvaalien vaaliluetteloon, Ahlakorpi ”blackfeissaa”
ehkä huomaamattaan niitä henkilöitä, jotka saamelaiskäräjien vaalilautakunta on
kieltäytynyt ottamasta vaaliluetteloon. Näiden joukossa on huomattava määrä
inarinsaamelaisia, joita Ahlakorpi tulee vertauksella luonnehtineeksi
samantasoiseksi kuin hänen tarinansa wannabeevalepispalalaisensa, joka tahtoo
ajella mielin määrin maksutta raitiovaunulla ja äänestää Tampereen kunnallisvaaleissa
koska katsoo olevansa pispalalainen sillä perusteella että Pispala tunnetaan punaisena,
ja koska tykkäsi koulussa verimakkarasta, ja koska tuntee Tampereen sillä
perusteella että on siellä jossain määrin vierailut, ensisijaisesti
yöpymistarkoituksessa, ja koska Tampereen läpi menevä juna, jossa tämä hölmö
valepispalalainen on matkustanut tällöin kuitenkaan junasta poistumatta,
kuitenkin aina pysähtyy kaupungin kohdalla. Ja joka nämä perustelut esitettyään
ei keksi tai ymmärrä, miksi muka ei olisi pispalalainen. Aika veitikka. Sieluni
silmillä näen tämän hauskan, taikauskoisen hahmon laiskanletkeät liikkeet,
kähäräperuukin ja mujahtelevat silmät ja ennen kaikkea lankatut kasvot – ei kun
hetkinen, kuva kirkastuu – näenkin noetut kasvot, neljäntuulenlakin alta
törröttäviä heinänkorsia, umpitakin kätkössä on viinapullo. Edessämme on taitavasti maalattu mielikuva
nunnukalaillajoikua kähisevästä varieteeteatterin sketsilappalaisesta, ilmetty
blackface-lappalainen.
Mutta miten kolumnin alun valepispalalainen ja kolumnin
todellisena kohteena olevat väitetyt valesaamelaiset suhtautuvat toisiinsa?
Onko kolumnistin maalaama kuva osuva humoristinen kuva saamelaiskäräjien
hylkäämistä ja KHO:n saamelaisiksi tulkitsemista henkilöistä? Tässä voisi olla
hyvä panna piste huumorille – leikki leikkinä, mutta pylly pois tyynyltä. Näiden
henkilöiden perusteet eivät ole olleet "tekaistuja", niin kuin ne Ahlakorven valepispalalaisella selvästi on. Tämän osoittaminenhan on nimenomaan kolumnistin tarkoitus. Eivätkä vaaliluettelosta hylättyjen "syystä tai toisesta" esittämänsä perusteet ole ollet mitään
tyhjästä tempaistuja tuntemuksia. Pääpaino perusteluissa on ollut Ahlakorven
mainitsemissa saamelaiskäräjälaissa olevissa objektiivisissa kriteerisssä:
hakijoiden vanhempien ja esivanhempien saamenkielisyys (3 § 1 mom.) ja n.s.
lappalaisperuste (3 § 2 mom). Näitä perusteita hakijat ovat täydentäneet
seikoilla jotka koskevat vaikkapa heidän elämäntapaansa saamelaisalueella,
saamelaisiksi miellettyjen elinkeinojen ja käytäntöjen harjoittamista jne. Näin
he ovat pyrkineet tukemaan sitä, että heidän identifioitumisensa saamelaiseksi
ei lepää pelkkien tuntemusten varassa. Näiden perusteiden perusteella KHO on
katsonut osan – ei kaikkien – valittajien täyttävän laissa asetetun
saamelaismääritelmän, josta syystä KHO määräsi heidät merkittäväksi
vaaliluetteloon. Tätä vastaan vaalilautakunta ja saamelaiskäräjien hallitus nyt
potkivat, Ahlakorven antaessa tukea takavasemmalta.
* * *
Vielä muistuttaisin, yhdestä asiasta, enkä nyt puhu kolumnistin alter
egosta, veijaripispalalaisesta, vaan tosimaailman ihmisitä jotka ovat lihaa
ja luuta. Nämä ihmiset, tai ainakin suurin osa heistä, joiden saamelaisuutta
saamelaiskäräjien vaalikautakunta ei tunnusta, ja jotka joutuvat hakemaan
oikeuttaan KHO:lta, polveutuvat katkeamattomasti väestöstä joka on asuttanut
aluettaan ennen kuin valtakuntien rajat piirrettiin ja käytiin, ja joka on
asunut siellä jatkuvasti. Nämä ovat ILO:n alkuperäiskansasopimuksessa
mainittuja keskeisiä alkuperäiskansan tunnusmerkkejä. Sen sijaan sopimus ei
mainitse kieltä tunnusmerkkinä, koska on ennemminkin sääntö kuin poikkeus, että
alkuperäiskansa on kolonialismin mukanaan tuomisssa paineissa ja muutoksissa
vaihtanut kielensä, usein enemmän kuin vain yhden kerran. Vastoin tätä
periaatetta vaalilautakunta on katsonut että hakija, jonka suhde saamenkieleen
on liian etäinen, ei ole saamelainen. KHO on usein vaikeissa tulkintatilanteissa
turvautunut kokonaisharkintaa päätyen toiseen ratkaisuun. Tässä kohdin jopa
mustamakkaran saamelaiset vastineet voivat olla mukana kuvassa ja painaa
vaakakupissa. Saamelaiskäräjät ja kolumnisti itse eivät tätä hyväksyä. Olen
ehkä itse joskus edustanut samanlaista, sanoisinko mekaanista lainluku- ja
tulkintatapaa kirjoittaessani lakeihin liittyvistä aiheista. Nykyään – ainakin
kuvittelen – ymmärtäväni paremmin ja yritän itsekin harjoittaa
"kokonaisharkitsemista", jonka ilmaisu Anni Ahlakorpi kolumnissaan
niin hauskasti heittää KHO:n suuntaan. Suosittelen. Siis
"kokonaisharkitsemista". Luonnollisesti suosittelen myös Ahlakorven
kolumnin lukemista, vaikka se edustaakin käsitykseni mukaan täyttä hölynpölyä.
Alusta loppuun.
* * *
Vasemmistoliitolla ja sen jäsenillä (Lapin politiikan veteraani Tennilä
mukaan lukien) on vaistonvarainen imu tukea saamelaisia, joiden politiikkaa
kuitenkin kauan ovat johtaneet ja muotoilleet etnonationalistit. Niin hienoa
kuin sydämen äänen kuunteleminen politiikassa onkin, vasemmistoliiton
politiikan tulisi kuitenkin myös saamelaisasioissa perustua tosiasioihin ja
analyyttiseen ajatteluun, Sen kautta avautuu kyllä hyvä tie myös niihin
asioihin joita sydän sanoo kuuluvan saamelaisille – tosin nimenomaan kaikille
saamelaisille, niin kuin hallitusohjelmassa on asia muotoiltu. Jotta tuhoa
kohti kulkeva nykyinen saamelaisen itsehallinnon kriisi ja oikeudellinen kaaos
saataisiin paremille raiteille, on syytä olla yhteydessä Lapin kansanedustajiin
– niihinkin, jotka edustavat muita puolueita kuin vasemmistoliittoa. Vaikka
tietenkin ovat saamelaisia sortavia kamalia suomalaiskolonialisteja, kyllä ne
silti jotain tietävät.
Mistäpä lisää tietoa? Saamelaista etnonationalismia edustavaa – oman
näkemykseni mukaan tosin aika lailla totuuden jälkeistä – tietoa on tarjolla
riittämiin. Koottuna sitä löytyy mm. Faktalavvu-sivustosta.
Tämän oman Hirvasrumpu-blogini pääasiallisena sisältönä on
saamelaisasioita käsitteleviä analyyttisiä ja kantaaottavia kirjoituksiani
vuodesta 2013 alkaen, "molemmilla kotimaisilla" ja on joukossa joku
englanniksikin. Suosittelen blogiarkiston tekstejä vaikka matkalukemiseksi,
koska ne avaavat romantisoivaa ja uhriutuvaa saamelaiskuvaa laajemman
perspektiivin Suomessa asuvien saamelaisten alkuperään, asemaan ja ennen
kaikkea saamelaiskäräjien hylkäämien väestöryhmien alkuperään ja suhteesta
siihen alkuperäiskansa-asemaan jonka saamelaiskäräjät heiltä oikeudettomasti
kiistävät. Romanttisten saamelaisystävien ja liihkosaamelaisuuden vallassa
olevien lukijoiden tulee kuitenkin nauttia maailmankuvaansa ja aatteeseensa
krittisesti suhtautuvia kirjoituksia vain pieninä annoksina, koske heille ne
saattavat aiheuttaa voimakkaita vihantuntemuksia ja erilaisia vieroitusoireita.
Korostan että en missään nimessä ole saamelaisvastainen. Kritiikkini
kohde on saamelainen etnonationalismi; "saamelaisveren puhtauteen"
perustuva kansalliskiihkoinen "aitosaamelaisuus", joka asettaa
saamelaiskäräjiä hallitsevan "poro"saamelaisten (eli
”pohjoissaamelaisten") ja kolttien saamelaispoliittisen koalition voimalla
itsensä etenkin Inarin vanhan lapinkylän alueen tosiasiallisen
alkuperäisväestön, inarinsaamelaisten, yläpuolelle, päättäen näiden puolesta
kuka on inarinsaamelainen ja asettaen inarinsaamelaisten
"edustajiksi" saamelaisia, jonka inarinsaamelaiset juuret voivat olla
kaukaisia ja nykyiset kytkennät heikkoja.
Lisäeväitä löytyy myös Jouni Kitin kotisivuilta
Kitti on eläkeiässä mutta kovassa iskussa oleva itsenäinen ajattelija.
Hän on itse lapsuudessaan kotaelämää elänyt aito "poro"- eli
pohjoissaamelainen kaikilla mittareilla mitaten, mutta ajaa ennen kaikkea
inarinsaamelaisten tasavertaisen tunnustamisen asiaa. Hän on oman
radikalismikautensa läpikäynyt saamelaispolitiikan ja saamelaisen itsehallinnon
alkukauden veteraani ja omaa hyvän kontaktiverkon saamelaisten keskuudessa. Oma
kiinnostukseni saamelaisten historiaan heräsi jo 1960-luvulla käydessäni koulua
Rovaniemellä, ja suorittaessani asepalveluni Lapin rajavartiostossa. Kiinnostus
ajankohtaisiin saamelaisasioihin sai kuitenkin alkunsa vasta
vuosituhannenvaihteen jälkeen nimenomaan Jouni Kitin ansiosta.
Toinen hyvä, kriittinen ja luotettava lähde on Veikko Väänäsen blogi
"Kollumeilta koilliseen".
Inarissa asuva Veikko Väänänen on ammattitoimittaja, sanomalehti Lapin Kansan
pitkäaikainen, nyt eläkkeellä oleva aluetoimittaja, jolla on pitkä kokemuksensa
kautta hyvät tiedot saamelaispolitiikasta ja hyvä kontaktiverkosto alueella.
Uskaltaisinko sanoa taisteluterveisin
Gunnar Pettersson
Toimittaja (eläkkeellä)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti