Vanhana toimittajana ja vanhana rovaniemeläisenä olen mielenkiinnolla
seurannut Ruotsissa vuosia jatkunutta Girjasin saamelaiskylän valtiota vastaan
nostamaa oikeusjuttua. Tuoreeseen tuomioon tullaan epäilemättä vetoamaan
laajemmin Ruotsin saamelaisalueella. Ei ole mitenkään yllättävää, kun on
herätelty ajatuksia päätöksen soveltamisesta myös Suomessa. Näitä näkymiä
väläyttelee myös Lapin Kansan Saamelaisten kansallispäivänä 6.2. haastattelema
tutkija Juha Joona. Jutussa Suomen saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina
Sanila-Aikio sanoo pitävänsä Ruotsin päätöstä historiallisena koko Saamenmaalle
ja saamelaisille.
Ruotsin Girjas-tuomioon sisältyy ja liittyy kuitenkin näkökohtia, joilta ei ole syytä sulkea silmiään:
Ruotsin Girjas-tuomioon sisältyy ja liittyy kuitenkin näkökohtia, joilta ei ole syytä sulkea silmiään:
– Ruotsin valtio ei ole
koko aikana katsonut, että metsästys- ja kalastusoikeus kuuluisi valtiolle,
vaan on katsonut niiden kuuluvan saamelaisille. Valtio on ainoastaan
katsonut, että sisäisesti riitaiset lapinkylät eivät olleet kykeneviä
hallinnoimaan lupien myyntiä ulkopuolisille, vaan siirsi tämän toimen alun
perin lääninhallituksille
.
– Sittemmin valtio
siirsi luvanmyynnin keskushallinnon tasolle. Ei ole järin pitkää aikaa siitä
kun valtio laajensi ulkopuolisten lupametsästystä saamelaisten
paimennuskäytössä olevilla avoimilla tunturialueilla.
– Tuomion mukaan
metsästys ja kalastusoikeudet, mukaan lukien mahdollinen lupamyynti
ulkopuolisille, kuuluu nimenomaan ja vain saamelaiskylälle, joka on korvannut
lapinkylän.
– Oikeuksien katsotaan
kuuluvan alueen saamelaisille, joilla kuitenkin tarkoitetaan vain
saamelaiskylän jäseniä. Ruotsissa tämä tarkoittaa poronomistajia, jotka
Ruotsissa kaikki ovat saamelaisia. Ruotsin saamelaiskylät rinnastuvat Suomen
paliskuntiin, sillä olennaisella erolla, että Ruotsissa poronhoito on
saamelaisten yksinoikeus.
– Ruotsissa
saamelaisuus yksin ei kuitenkaan millään tavoin oikeuta poronhoitoon ja sitä
kautta saamelaiskylän jäseneksi. Oikeus poronhoitoon on periytyvä, eikä poroja
ennestään omistamattomia saamelaisia hyväksytä saamelaiskylän (paliskunnan)
jäseniksi.
– Tuomion mukaan
oikeudet kuuluvat alueella kulloinkin asuville saamelaisille, rajaten nämä
poronomistajiin. Laidunahtauden vuoksi Ruotsin valtio pakkosiirsi 1900-luvulla
maan pohjoisimmista osista saamelaisperheitä poroineen etelämpänä asuvien,
kieleltään, kulttuuriltaan ja poronhoitomenetelmiltään tulijoista eroavien
saamelaisten lapinkylien alueelle. Tehokkaampien poronhoitomenetelmien ansiosta
alueelle muuttaneet saamelaiset alkoivat dominoida alueen poronhoitoa.
Alkuperäiset saamelaiset nuoremmasta päästä omaksuivat uudet menetelmät, mutta
heidän suhteellinen asemansa alueen poronomistajina ja heidän kulttuurinsa
alkoi hiipua.
– Ruotsin valtio oli jo
1800-luvun puolelta lähtien, ennen pakkosiirtoja, jakanut saamelaiset jyrkästi
kahteen pääryhmään suosien suurimittakaavaista poronhoitoa harjoittavia
tunturisaamelaisia. Muita saamelaisryhmiä, kuten metsäsaamelaisia, vastaavasti
syrjittiin ja pakkoassimilointiin omaksumaan Ruotsin kieli ja kantaruotsalainen
kulttuuri.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti