– mutta nyt uudelta pohjalta
Lapin Kansa on 19.2.2020 ottanut pääkirjoituksensa aiheeksi oikeusministeri
Anna-Maja Henrikssonin lupauksen jonka mukaan hallitus tulee antamaan
eduskunnalle esityksen uudeksi saamelaiskäräjälaista vielä tämän vuoden aikana.
”Luvassa on jälleen kompromissi, joka toivottavasti kelpaa kaikille”, opastaa
pääkirjoituksen laatija.
Neuvo on epäilemättä annettu rakentavassa
tarkoituksessa, mutta pääkirjoitus jää silmiinpistävän epäanalyyttiseksi. Pääkirjoitusformaatti
on kylläkin pituutensa puolesta sen verran rajallinen, ettei siinä kovin
yksityiskohtaiseen erittelyyn ole tilaa, mutta kompromissien sisällöllä on
merkityksensä. Ministerikin on ilmoittanut, että hänen tavoitteenaan on löytää ”ratkaiseva
kompromissi, joka sopii kaikille”. Vaikka kansan poliittinen muisti ei
kyynikkojen mukaan ole kolmea kuukautta pitempi, kannattaisi pitää mielessä
että jo pelkällä sanalla ”kompromissi” itsellään on ikävä kaiku kun on kyse
saamelaiskäräjälain muuttamisesta. Sipilän hallituksen aikainen surullisen
kuuluisa ”Lohen kompromissi” saattaa sittenkin olla aika monella hyvässä
muistissa. Keskustan lappilainen kansanedustaja Markus Lohi puolusti kesällä
2018 lanseerattua ajatusrakennelmaa ”kompromissina, jonka kanssa pystytään
elämään”. Muka historiallisena kompromissina ja ”nerokkaana” ratkaisuna kiistaan
siitä kuka on saamelainen ja kuka sen päättää esitettiin, että silloin ja –
uusimisyritysten kaaduttua – edelleenkin voimassa olevasta saamelaismääritelmä
poistettaisiin kokonaan n.s. lappalaisperuste. Saamelaiskäräjien oli jatkossa
määrä ratkaista saamelaiskäräjien vaaliluetteloon ottamista koskevat hakemukset
yksinomaan kieliperusteeseen nojaten. Kompromissina esitettiin pehmeää laskua
niin että lappalaisperuste olisi pidetty voimassa vuoden 2019 loppuun.
□ □ □
□ □ □
Jos tämä saamelaiskäräjälain uudistamishanke olisi
vaikkapa "Afrikan tähti" -peli, niin pelattaisiin sääntöjen
tulkintaversiolla jossa ollaan jo melkein Kairossa tai Tangerissa, mutta
maaliin pääsemiseksi sinne on päästävä nopan juuri oikeilla silmämäärällä, tai
sitten joutuu peruuttamaan "liikasilmien" verran. Siinä sitten
rampataan pelinappulallalla hetki ees–taas, odottaen että joku lapsista pääsisi
maaliin ennen aikuista, lapsille kun on sovittu annettavaksi sen verran
ikähyvitystä että lapsipelaajalta ei vaadita että maaliin pääsee tasasilmin,
eli ei haittaa että noppa vie metsään niin kuin ventissä. (Tähän väliin, että
en ole pelimiehiä.) Olisiko saamelaiskäräjille ja eräille maakuntapoliitikoille
suotu sen verran hyvitystä, että kun nämä saavat tahtonsa täysin läpi niin sitä
kutsutaan kompromissiksi, vieläpä "historialliseksi kompromissiksi". Tai
muistuttaako tämä sittenkin ennemminkin sellaista lautaseurapeliä jossa
palaudutaan lähtöruutuun tai ainakin reilusti taaksepäin kun laudassa tai
nostokortissa lukee teksti tyyliin "Saamelaiskäräjät hylkäsi itse jo
neuvotteleman esityksen, palaa kymmenen nopan heittoa taaksepäin"? Tai
"Kerran jo tämän asian täyteen poliittiseen fiaskoon ajanut
oikeusministeri on valittu samaan virkaan ja puskee päätään samaan mäntyyn yrittämällä
viedä asian samaan päätökseen samalla entisellä toimintatyylillä. Kaikki
pelaajat siirtävät nappulansa lähtöruutuun"?
□ □ □
Aamuilmaa haistava Näkkäläjärvisiipi yrittää
epäilemättä painaa päälle kaikin voimin rusauttaakseen vastaan pullikoivat
inarinsaamelaiset, statuksettomat, metsäsaamelaiset ja sun muut
joulupukkiuskoiset maan rakoon, kooten voimat ”viimeiseen taistoon”. Ja synkkä
ennustukseni, jonka en soisi toteutuvan, on että syrjinnän uhreista ei ole
vastustuskeinojen ja -voiman kehittäjiksi ja mobilisointiin, mitä nyt muutamia
heikkoja ja tehottomiksi jääviä vastalauseita tulee esiintymään. Luoja suokoon
että olen väärässä.
□ □ □
Naputtaisin vielä vähän LK:n pääkirjoituksesta.
Siinä sanotaan, että Henriksson veti vuonna 2015 lakiehdotuksensa pois, koska
eduskunnan enemmistö oli ilmaissut vastustavansa hallituksen ja
saamelaiskäräjien neuvottelemaa mallia. Lehti sivuuttaa sen, että tätä ennen
saamelaiskäräjien puheenjohtaja oli jo ilmaissut että hän ei seiso ehdotuksen
takana. Eduskunnan puhujapöntöstä ministeri Henriksson kuitenkin, vastoin
parempaa tietoaan, antoi ymmärtää tai sanoi (tarkat sananvaihdot on kirjattu
eduskunnan pöytäkirjaan) että ehdotuksen takana on sekä käräjät että hänen
arvovaltainen YK-lähteensä. Eduskunnan tahdonmuodostukseen vaikutti lisäksi
tieto saamelaisaktivistipiireissä liikkunut viesti, jonka mukaan käräjien
kannattaisi hyväksyä ILO-sopimuksen ratifiointiesitykseen lisäpöytäkirjan
muodossa sisällytetyn varauksen, jonka mukaan maanomistus- ja maanhallintaolohin
ei tulisi muutosta, koska viimeistään ensimmäisen vuosiraportin käsittelyssään
YK toteaisi tämän varauksen mitättömäksi. Maan ratifioitua ILO:n
alkuperäiskansasopimuksen se sitoo vähintään kymmeneksi vuodeksi.
□ □ □
□ □ □
Olkoonkin, että LK:n pääkirjoitus ei voi olla eduskuntahistoriaa
tai saamelaispolitiikan historiaa käsittelevä tieteellinen, lähteisiin sidottu
akateeminen tutkielma, kirjoituksesta puuttuu kuitenkin pureutuminen aiheen
ydinkysymyksiin, kuten inarinsaamelaisten oikeuksiin oman alueensa
alkuperäiskansana. Nykyinen saamelaiskäräjäjärjestelmä on juuttanut heidät
lapsipuolen asemaan ja käräjät on vaalilautakuntansa kautta harjoittanut heitä
kohtaan järjestelmällistä syrjintää. Nämä ovat asioita, joissa Peräpohjolan ja
Lapin väestön äänenkannattajan soisi ennakoivan periaatteellisempaa kantaa ja
osoittavan suuntaa, sen sijaan että se opastaa realismin nimissä hyväksymään jo
etukäteen sen, että myös järjestyksessään kolmas esitysyritys
saamelaiskäräjälain muuttamiseksi tulee olemaan kompromissi. LK muistuttaa, ettei
politiikassa tunneta selkävoittoja. "Lopputulos on aina kompromissi, missä
eri osapuolet saavat joitakin vaatimuksiaan läpi ja joutuvat vastaavasti tinkimään
joistakin vaatimuksistaan". Mistähän inarinsaamelaisten pitäisi vielä
tinkiä? Totuus- ja sovintokomissiotahan ollaan paraikaa asettamassa. Pitäisikö
inarinsaamelaisten sen lopuksi esittää nöyrä anteeksipyyntö alueellaan asettuneille
muille saamelaisille tyyliin "Sori että olemme syntyneet, anteeksi että
olemme olemassa"?
□ □ □
Rakentaville ratkaisuille ja kompromisseille on
kyllä tilaus ja niille on "malleja" tarjolla, mutta ne eivät ole
löydettävissä suunnalta jossa pusketaan järjettömästi eteenpäin vahoilla
urilla. Realismia totisesti tarvitaan, sillä saamelaisten oikeuksia parantavat
ratkaisut on toteutettava Ylä-Lapin monikansallisessa todellisuudessa – ei
maakuntaa voida puhaltaa tyhjäksi pelkästään saamelaisten asutettavaksi. Ei vaikka se tällainen tulevaisuudenkuva kiihkeimpien palavasieluisten saamelaisnationalistien märissä poliittisissa tulevaisuusunissa kangastelisikin. Kohtalaisen tuoreen tilastotoedon valossa saamelaisten osuus saamelaisten kotiseutualueen pääkunnista eli Enontekiön, Utsjoen ja Inarin väestöstä olisi karvan alle 30%, tarkemmin ottaen 29.730819639076522 %. Näin ainakin jos saamelaisten määrä poimitaan saamelaiskäräjien 18.2.2020 julkaisemasta eli vielä uunilämpimästä tilastosta "Saamelaisten lukumäärä vuoden 2019 Saamelaiskäräjien vaaleissa". Kuntien asukasmärät on tyydytty poimimaan Wikipediasta, kun bloginpitäjä ei onnistunut niitä tilastokeskusken sivustasta löytämään. Saamelaiskäräjät lienee lukenut saamelaisten määrän hyväksymiensä perusteiden mukaisesti, ja tässä luvussa ovat sitten mukana ovat kaikki vauvoista vanhuksiin, vaikka äänestyskelpoisuus edellyttää täysi-ikäisyyttä. Ala-ikäisiä ei toki ole laskettu äänioikeutettujen lukuun ansiokkaasti kerätyssä tilastossa, jota olisi mielenkiintoista tarkastella tarkemminkin, mutta johon ei tässä ole aikaa, tilaa eikä tarpeeksi tietoja.
Vaikka saamelaisten 30 % keskimääräinen osuus saamelaisalueen kuntien väestöstä ei oikeuta etnisiin puhdistuksiin jossa ei-saamelainen väestö ajettaisiin pois tai alistettaisiin maaoikeuksia vailla olevaksi paariaksi, tuo osuus ei missään tapauksessa ole pieni. Kysymys vain kuuluu, minkälaisia ratkaisuja tarvittaisin siihen, että saamelaisten oikeudet toteutettaisiin ilman että se vaatisi tai loisi uutta herrakansaa. Kun lisäksi on puhuttava saamelaisten eduista, tarpeista ja oikeuksista myös saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella, tehtävän mittakaavan suuruusluokka alkaa hahmottua. Ja jotta ratkaisut voidaan toteuttaa, niiden on saatava myös muun väestön ymmärrys ja hyväksyntä. Siinäpä on tekemistä, mutta en pitäisi sitä täysin mahdottomana, kunhan lähdettäisiin etenemään pienempien askelten tietä, sen sijaan että yritetään panna ”koko prokrammi toimeksi” kertaheitolla.
Vaikka saamelaisten 30 % keskimääräinen osuus saamelaisalueen kuntien väestöstä ei oikeuta etnisiin puhdistuksiin jossa ei-saamelainen väestö ajettaisiin pois tai alistettaisiin maaoikeuksia vailla olevaksi paariaksi, tuo osuus ei missään tapauksessa ole pieni. Kysymys vain kuuluu, minkälaisia ratkaisuja tarvittaisin siihen, että saamelaisten oikeudet toteutettaisiin ilman että se vaatisi tai loisi uutta herrakansaa. Kun lisäksi on puhuttava saamelaisten eduista, tarpeista ja oikeuksista myös saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella, tehtävän mittakaavan suuruusluokka alkaa hahmottua. Ja jotta ratkaisut voidaan toteuttaa, niiden on saatava myös muun väestön ymmärrys ja hyväksyntä. Siinäpä on tekemistä, mutta en pitäisi sitä täysin mahdottomana, kunhan lähdettäisiin etenemään pienempien askelten tietä, sen sijaan että yritetään panna ”koko prokrammi toimeksi” kertaheitolla.
Saamelaiskäräjien puheenjohtajan tehtävästä vuonna 2015 protestina eronnut Klemetti Näkkäläjärvi on itse puhunut saamelaiskyläjärjestelmän palauttamisesta, eikä hän ole ainoa. Ajatus toistuu useasta saamelaiskäräjälain aikaisemmista muutosehdotuksista annetuissa lausunnoissa. Sovellettuna nykyaikaan tämä ajatus tietäisi Suomen Lapin etnisissä oloissa että järjestelmän tulisi heijastaa täkäläisen saamelaisuuden monimuotoisuutta. Jos ”saamelaiskylät” olisivat ensisijaisesti pohjoissaamelaisten – jos tämä työnimike tässä kelpuutetaan – ruohonjuuritason demokraattisia päätöksenteko- ja edustusyksiköitä, niiden rinnalle muutkin saamelaisryhmät voisivat perustaa omat ”kylänsä”. Kolttakylät meillä on olemassa jo vanhastaan, ja miksi ei voisi olla vaikkapa metsälappalaiskyliä tai jokilappalaiskyliä? Kun oikeusministeriö tai jokin muu valtion ministeriöistä vahvistaisi kylien perustamisen ja niiden esittämät säännöt, ja korkein oikeus jatkaisi ylimpänä hallintovalitusten ratkaisijana, näiden perustason julkisoikeudellisten yksiköiden hyväksymisen ulkopuolelle saataisiin rajattua mahdolliset elämäntapaintiaaneja muistuttavat, polveutumiskriteeriä täyttämättömät yhteisöt.
□ □ □
Menemättä tässä tähän järjestelmärakenteluun se
pitemmälle sanoisin, että tältä suunnalta olisi rakennettavissa demokraattinen verkosto
jossa kaikki saamelaisyhteisöt pääsisivät muodostamaan ja tuomaan esille oman,
väärentämättömän tahtonsa. Aikaa myöten voisi ehkä tulla ajankohtaiseksi niin
poronhoidon kuin matkailun maan- ja vesistökäytön alueelliset uusjaot, mutta
näkisin että ne ovat vasta tulevaisuuden asioita. Niissä vasta hyvää tahtoa,
ymmärrystä ja kompromissien tekotaitoa tarvittaisiin. Olen joskus julistautunut kehitysoptimistiksi, ja niinpä toivon ja uskon että edellä mainittuja yhteistyötaitoja olisi jo
siihen mennessä ehditty opiskella, oppia ja harjoitella. Laiskanläksy koskee
sitten kaikkia, eli kaiken sortin saamelaisia ja ei-saamelaisia, valtion
hallintohaaroja, poliitikoita, kuntatasolta ministeri- ja presidenttitasolle,
ja kaikkia siitä väliltä.
P.S. Koska kehitysoptimismini kattaa myös ministerit, liitän tähän loppun yksityisviestin:Anna-Maja! Ja har ännu en
Lapin Kulta i kylskåpi. Om du läser de här och för de här jobbet ti ett fint
slut me heder, så skal du få hela ölkkin utå mig.
= = = Tässä
vähän luettavaa aiheesta: = = =
Oma blogikirjoitukseni jossa referoin ministeri
Henrikssonin taiteilua totuuden reunalla ja luisumista sen kaltevalle pinnalle
marraskuussa 2014 löytyy osoitteella
Eeva-Maria Maijalan blogikirjoitus ”En hyväksi
saamelaiskäräjälain esitysluonnosta” 19.6.2018:
https://www.eeva-mariamaijala.fi/blogi/2018/06/19/25327
Ja tietenkin unohtamatta kaikkia asiaa koskevia kirjoituksia Veikko Väänäsen "Kollumeilta koilliseen" -blogissa:https://www.veikkovaananen.blogspot.comveikkovaananen.blogspot.com
... ja Jouni Kitin kotisivuilla:https://www.jounikitti.fi
https://www.eeva-mariamaijala.fi/blogi/2018/06/19/25327
Ja tietenkin unohtamatta kaikkia asiaa koskevia kirjoituksia Veikko Väänäsen "Kollumeilta koilliseen" -blogissa:https://www.veikkovaananen.blogspot.comveikkovaananen.blogspot.com
... ja Jouni Kitin kotisivuilla:https://www.jounikitti.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti