Saamelaiseksi minusta ei ole, mutta olisiko minulla
mahiksia mohikaaniksi?
Ei kun selvittämään!
Ei kun selvittämään!
Rekisteröinti Suomen vuoden 2015 saamelaiskäräjävaalien
vaaliluetteloon on käynnissä. Rekisteröinti perustuu lakiin saamelaiskäräjistä.
Rekisteröityminen on mahdollista määrättynä ajallisesti rajattuna kautena ennen
vaaleja, siis joka neljäs vuosi. Kysymys on rekisteröitymisestä nimenomaan vain
vaalien vaaliluetteloon, joka antaa oikeuden asettua ehdokkaaksi ja äänestää
vaaleissa. Kyseinen laki nimenomaisesti kieltää vaaliluettelon käyttämisen
muuhun tarkoitukseen, paitsi tieteellisiin tarkoituksiin milloin saamelaiskäräjät
siihen suostuvat.
Vertauskohdaksi selvitän tässä kirjoituksessa erään
amerikkalaisen intiaaniheimon periaatteet ja määrämuodot sille, miten heimon
jäsenyyttä hakeva yksilö hyväksytään tai hylätään. Jäsenyys antaa myös äänioikeuden heimon erilaisissa vaaleissa. Kyseinen heimo on
mohikaanien heimo, jonka nimi tuli kuolemattomaksi myös euroopassa kun kirjailija James
Fennimoore Cooper (1789–1851) otti eräät heimon jäsenistä
uraauurtavan Nahkasukka-”inkkariromaaniensa” henkilöiksi. Sarjan tunnetuiman
kirjan nimi on Viimeiset mohikaanit (Last of the Mohicans). Kirjailija otti
taiteellisia vapauksia muun muassa kuvatessaan historiallisia tapahtumia.
Jälkiaikaa ajatellen niistä suurin oli että mohikaanien heimo muka olisi
kuollut sukupuuttoon. Olen ennenkin kertonut kirjasta ja mohikaaneista blogissani:
Mohikaanit elävät siis edelleen ja voivat
suhteellisen hyvin, etenkin kun ottaa huomioon heimon vaikean menneisyyden.
Heimon virallinen nimi on nykyään Mohican nation, Stockbridge-Munsee Band.
Jäseniä on nykyään ympäri USA:ta ja maailmaa, mutta heimon ”kotiseutualue” on
nykyään Wisconsinin osavaltiossa, missä sen omistuksessa on noin 6 600
hehtaaria maata, kasino, leirialue, nestekaasun jakeluyhtiö ym. Jäseniä heimossa on noin 1500. Mainittakoon
että heimon kasinossa on 1200 peliautomaattia.
*
* *
USA:n
historiasta johtuen intiaanien (siinä se nyt tuli!), siis alkuperäisten
amerikkalaisten heimojen erityissuhde perustuu heimojen ja USA:n liittovaltion
hallituksen (federal government) välisiin rauhansopimuksiin tai muihin
sopimuksiin. USA:ssa sovittiin jo suhteellisen varhain, että suhteet
alkuperäisasukkaisiin hoidetaan keskitetysti liittovaltion kautta,
osavaltiotaso sivuttaen. Vuonna 1871 kongressi kielsi presidenttiä solmimasta
uusia sopimuksia heimojen kanssa, mutta jo solmitut sopimukset jäivät voimaan.
Yksi seuraus tästä on, että eri heimoja koskevat
toisistaan poikkeavat ehdot, aina sen mukaan, minkälaisiksi sopimukset
laadittiin ja sovittiin. Liittovaltion ja osavaltion näille sopimuksille antama
merkitys ja painoarvo on vaihdellut tietyllä trendillä. Trendin pääsuunta on ollut laskeva ja heimojen itsemäärämisoikeudelle annettu merkitys on käynyt lähellä nollaa, mutta sen jälkeen trendi on noussut lievästi nousevaksi, ehkä ensisijaisesti
kansalaisoikeusliikkeen ponnistusten seurauksena. Tässä en kuitenkaan mene
lainkaan siihen, missä määrin sopimukset oli pakotettu heimoille, ja missä
määrin ne pidettiin tai rikottiin.
Solmimalla heimon kanssa sopimus USA:n katsotaan
tunnustaneen heimon. Sen lisäksi on myös tunnustamattomia heimoja, joita
voisimme ehkä kutsua statuksettomiksi heimoiksi, ja statuksettomia intiaaneja, tai, jos halutaan, statuksettomia alkuperäisiä amerikkalaisia. Nämä ovat yksilöitä tai ryhmiä, jotka katsovat että heillä olisi määrätyillä peusteilla oikeus kuulua heimoon, mutta joita hemio ei omista syystään tunnusta. Eräät heimot ovat rikkaita, esimerkiksi öljy- tai kasinotulojensa vuoksi, ja liittovaltio saattaa hallinnoida tätä varallisuutta heimon jäsenille. Kun tällaisen heimom jäsenille lankeaa tilille säännöllisesty rahaa kuin Manulle illallinen, ei ole ihme että varakkaiden heimojen jäsenyys voi olla haluttua, ja heimossa jo olevat vastaavasti haluttomia jakamaan osaansamuiden kanssa. Yksilöiden ja ryhmien statuksettomiksi jäämisen takana voi myös olla pitkiä ja monimutakaisia historiallisia suhteita, joista esimerkkinä mustat seminolit (Black Seminoles) ja muut n.s. mustat intiaanit.
Tunnustetuilla heimoilla on oma perustuslakinsa, jossa määritellään muun muassa sen itsehallintoelinten rakenne. Toisissa heimoissa heimolait (tribal bylaws, tribal codes, tribal ordinances jne) säätää valittu heimoneuvosto (tribal council tai tribal business committee), toisissa varsinaiset heimolait säädetään heimon yleisessä kokouksessa. Toimintaa johtaa yleensä heimon puhehenkilö (chair) tai puheenjohtaja (president). Useimmin nämä valitaan suorilla vaaleilla, mutta joissakin heimoissa johtajan valitsee heimoneuvosto.
Tunnustetuilla heimoilla on oma perustuslakinsa, jossa määritellään muun muassa sen itsehallintoelinten rakenne. Toisissa heimoissa heimolait (tribal bylaws, tribal codes, tribal ordinances jne) säätää valittu heimoneuvosto (tribal council tai tribal business committee), toisissa varsinaiset heimolait säädetään heimon yleisessä kokouksessa. Toimintaa johtaa yleensä heimon puhehenkilö (chair) tai puheenjohtaja (president). Useimmin nämä valitaan suorilla vaaleilla, mutta joissakin heimoissa johtajan valitsee heimoneuvosto.
Jo aikaisemmin totesin, että kullakin heimolla on
oma, ainutlaatuinen rauhansopimuksensa tai muu sopimuksensa liittovaltion
hallituksen kanssa, jossa sen itsehallintoelimet y.m. määritellään. Kun heimot
lisäksi ovat itsemääräämisoikeuttaan käyttäen säätäneet omia lakejaan, lakien
kirjo on suuri. Itse asiassa juridista erittelyä kaipaavissa tilanteissa on
aina ensin selvitettävä mitä juuri kyseisen heimon lait sanovat asiasta.
USA:n korkein oikeus on todennut, että heimoilla on
kiistämätön sisäisen itsehallinnon oikeus, mutta ei kansoille yleensä kuuluvaa
täyttä itsehallinto-oikeutta. Heimoja ei luokitella ulkovalloiksi (engl.
foreign nations, suom. ulkomaiset kansakunnat), vaan kotimaisiksi,
riippuvaisiksi kansakunniksi (engl. domestic dependent nations).
Osavaltiot eivät voi säätä pakottavia lakeja jotka
koskevat omalla (reservaatti)maallaan eläviä heimoja ja niiden siellä
asuvia jäseniä. Sen sijaan osavaltiot voivat säätää lakeja esimerkiksi
erilaisista tukiohjelmista, joihin heimot sitten voivat niin päättäessään osallistua. Näin jotta heimon itsemäärämisoikeutta ei loukattaisi.
Heimojen säätämät lait ovat pakottavia heimon
alueella asuviin heimon jäseniin nähden. Sen sijaan heimoilla ei esimerkiksi
ole rikosoikeudellista valtaa muihin kuin jäseniinsä nähden. Heimojäseniin
kohdistuva rikosoikeudellinen valta ja sen maantieteellinen ulottuvuus riippuu
kuitenkin aina kyseisen heimon rauhansopimuksesta, perustuslaista jne. Lisäksi
joukko vakavimpia rikoksia on liittovaltion lailla siirretty pois heimojen
tuomiovallan alaisuudesta. Ei ole tavatonta sekään, että heimot ovat siirtäneet
niin rikosoikeudellisen kuin siviilioikeudellisen tuomiovallan osavaltion
oikeuksille. Vuonna 1953 säädetty liittovaltion laki sekoitti kokonaiskuvaa entisestään
siirtämällä niin siviili- kuin rikosoikeudellisen tuomivallan intiaaniheimojen mailla
osavaltiolle tietyissä (mutta ei kaikissa) osavaltioissa, ja valtuuttamalla
muut osavaltiot halutessaan toteuttamaan vastaavat järjestelyt. Laki koski myös
lain ja järjestyksen ylläpitämistä (engl. Law Enforcement), jonka muodolliset
näkökohdat ja käytännön toteuttaminen muodostavat nekin tilkkutäkin. Kun liittovaltiolla
ja osavaltioilla lisäksi on eriasteisia poliisivaltuuksia omaavia
organisaatioita jos ei lukematon määrä niin kuitenkin ylenpalttisesti,
toimivaltakysymysten selvittäminen ja ratkominen ruohonjuuritasolla, jossa
toiminnan on määrä tapahtua ainakin aluksi, on usein vaikeaa. Tämä lisää
mahdollisuutta että alue- tai paikallistason pääväestöä edustava viranomainen
niin sanotusti vetää mutkat suoriksi ja sivuuttaa heimon itsemääräämisoikeuden
ja heimolait.
Tilastot osoittavat että tosiasiallisella tasolla
oikeudenhoito ja lain ja järjestyksen ylläpitäminen ovat intiaanien mailla
keskimäärin selvästi huonommalla tolalla kuin muualla. Tämä ei juurikaan vastaa
alkuperäisväestön etuja tai tahtoa, vaan ”valkoisen miehen” toimesta tapahtuva
itsemääräämisoikeuteen viittaaminen voi toimia tekosyynä sille että rajallisia
resursseja suunnataan muualle. Mainittu Laki 280 olikin esimerkki nyt jo hylätyssä
alkuperäiskansapolitiikan päälinjasta joka näki että sekä alkuperäiskansojen
että pääväestön etu oli sulauttaa edelliset jälkimmäiseen. Tästä huolimatta
laki on yhä voimassa heikentäen keskeisiä osia alkuperäisten amerikkalaisten
heimojen itsemääräämisoikeudesta.
*
* *
Tämän kirjoituksen aiheena on kuitenkin USA:n
alkuperäiskansaheimoihin kuulumista sääntelevät määräykset ja menettelyt niiden
vertaamiseksi Suomen vastaaviin. YK:n alkuperäis- ja heimokansojen oikeuksien
julistuksen (tosin monimerkityksisen) 33. artiklan mukaan alkuperäiskansoilla
ja heimoilla on oikeus perinteisiä tapojaan käyttäen itse päättää jäsenistään.
Toisaalta, kun on kyse siitä onko henkilö katsottava kuuluvaksi tällaiseen
yhteisöön, ensisijaisena kriteerinä on kyseisen henkilön itseidentifikaatio,
eli käsitys siitä, kuuluko hän yhteisöön. Ryhmän ja yhteisön
identifikaatiosuhde on kaksisuuntainen, voisi sanoa dialektinen. Asia käy
hankalaksi viimeistään jos yksilö tuntee kuuluvansa yhteisöön joka ei hyväksy
häntä. Siinäkin tapauksessa että alkuperäis- tai heimokansayhteisö hyväksyy
yksilön, on oltava jonkinlainen selkeys siinä kuka on yhteisön jäsen ja kuka
ei. Tähän tarvitaan muodollinen menettelytapa. Jäsenyyden perusteista ja
menettelytavasta päättäminen on yhteisön asia, mutta kummankaan kautta ei
kuitenkaan saa loukata syrjintäkieltoa eikä eräitä alkuperäiskansaoikeuksiakin
pakottavampia ihmisoikeuksia. Yksilön anottua yhteisön muodollista jäsenyyttä
asia ei voi jäädä roikkumaan ilmaan, vaan siihen on löydettävä vastaus, joko
tai. Ainakin euroopan oloissa olisi ehkä ajateltavissa vaikkapa kaksiasteinen jäsenyys, jossa viimeistään seuraavan sukupolven edustajalla olisi märäehdoin mahdollisuus saavuttaa täysjäsenyys. Tämä menee kuitenkin jo vapaaksi ideoinniksi.
Menetelmätavat tulee joka tapauksessa laatia ja hio sellaisiksi,
että sekä yhteisön että yksilön oikeudet tulevat huomioiduksi ja tyydytetyiksi.
Niiden on tuettava syrjinnän välttämistä. Niiden on myös suojattava yhteisön
pitkän tähtäimen etuja yksilöiden ja yhteisön sisäisten ryhmittymien valta- ja
yksityisiä etupyrkimyksiä vastaan. Alempana selostettavia mohikaanien
menettelytapoja heimon jäseneksi ottamisessa on vuosikymmenten mittaan, aina
viime aikoihin asti, jatkuvasti paranneltu mm. nostamalla jäsenkomitean
päälukua ja rytmittämällä komitean jäsenten valinta-aikataulua suhteessa
heimoneuvoston ja sen puheenjohtajan vaaleihin, laajentamalla niiden
asiakirjojen luetteloa joita komitea voi halutessaan hyväksyä näyttönä ja
tekemällä luettelosta poissulkevan sijasta esimerkinomaisen.
*
* *
Suomessa on kauan ollut käynnissä kissanhännänveto
siitä miten saamelainen tulisi määritellä ja kenelle määrittelyvalta kuuluu.
USA:ssa ei ole yhtä ainoaa määritelmää alkuperäiselle amerikkalaiselle, vaan
liittovaltion ja osavaltioiden lait käyttävät erilaisia määritelmiä yhteydestä
riippuen. Puhuttaessa yksilöstä ja tämän etnisestä taustasta virallisissa
yhteyksissä vältetään vakiintuneen tavan mukaan kollektiivisia nimityksiä. Ei
siis mielellään sanota että joku on ”intiaani” tai edes ”alkuperäinen
amerikkalainen”. Sen sijaan käytetään konkreettista heimon nimeä – sanotaan,
esimerkiksi että henkilö on mohikaani, cherokee, potawatomi jne.
Kuten kaikki hyvin tiedämme, poliittisesti korrekti
(englanninkielinen lyhenne PC) nimitys ennen intiaaneiksi kutsutulle
Pohjois-Amerikan väestölle on ”Native Americans”, syntyperäiset tai alkuperäiset
amerikkalaiset. Useissa yhteyksissä käytetään lyhyempää muotoa ”native”. ”Alkuperäisten”
heimoasioista puhuttaessa käytetään ilmaisua ”tribal”, (suom. ”heimollinen”). Jos
minulta tässä kirjoituksessa lipsahtaa myös nimitys ”intiaanit” tai sen johdannainen,
se ei tapahdu loukkaamistarkoituksessa vaan luontevamman suomenkielisen
ilmaisun vuoksi, tai koska ilmaisua on käytetty USA:ssa määrätyssä yhteydessä.
Taas annos vapaata ideointia: Ehkäpä Suomessakin olisi syytä luopua
saamelainen-nimityksen käyttämisestä Suomessa asuvan alkuperäiskansaan
kuulumisen yleisnimikkeenä. Nimitys saamelainen voitaisiin palauttaa
tarkoittamaan pohjoissaamelaisia, jotka tunnetusti haluavat varata nimikkeen
ensisijaisesti itselleen ja lisäksi korkeintaan poliittisille liittolaisilleen
koltille, ja historiallisten tosiasioiden paineen edessä inarinlappalaisille. Kukin nykyisistä
virallisesti noteeratuista ja statuksettomista saamelaisryhmistä voisi päättää
nimestään, omalla kielellään ja suomeksi. Ehkäpä meillä on tulevaisuudessa
sellaisia alkuperäiskansoja tai alkuperäiskansaryhmiä kuten saamelaiset (tai
tunturisaamelaiset, muuttosaamelaiset, porosaamelaiset, pohjoissaamelaiset tms), inarilaiset tai
inarinlappalaiset tai inarinsaamelaiset, koltat tai kolttalappalaiset tai
kolttasaamelaiset tai kolttakansa, ja vielä metsäsaamelaiset, tai kalastaja- ja
metsäsaamelaiset tai Kuolajärven saamelaiset? Kuka tietää?
*
* *
Alkuperäisten amerikkalaisten heimot itse eivät virallisissa
yhteyksissä, mielellään puhu jäsenistään käyttämällä sanaa ”member” (suom.
”jäsen” ), ja varsinkaan ei jäsenyydestä (membership) ja sen myöntämisestä. Heimon
luetteloon ottamista tarkoittava verbi on ”enroll” (suom. ”rulliin ottaminen”) ja
kuuluminen heimoon ilmaistaan mieluiten sanomalla, että henkilö on merkittynä heimon
luetteloon (Enrolled in the tribal rolls).
Se, että jäsenluettelosta käytetään nimikettä
”tribal rolls”, heimon rullat, kaipaa hiukan selitystä. Sotaväen miehistöluetteloita
on vuosisatojen ajan pidetty pergamenttirullien muodossa (myöhemmin materiaali
saattoi olla paperia ) ja sotaväkeen kirjoittamista on kutsuttu rulliin
ottamiseksi. Myös laivastolla ja laivoilla oli omat rullansa. Suomalaisille
TV-katsojille on tutut englanninkielinen ilmaisu ”Roll call”, joka tarkoittaa
nimenhuutoa ja laajennetussa merkityksessä käskynjakoa.
Intiaanien kirjalliset heimoluettelot laadittiin
alun perin ”valkoisen miehen” toimittamien väestönlaskentojen yhteydessä.
Sotaministeriö hoiti intiaaniasioita USA:n perustamisesta aina vuoteen 1849,
jolloin ne siirrettiin sisäasiainministeriöön. Tämänkin jälkeen keskeisestä
osasta kenttätyötä vastasi tunnetulla tavalla sotaministeriö. Sivumennen sanoen
heimoluetteloihin tuli käytettyjen menetelmien vuoksi paljon puutteita, jotka
aiheuttavat kiistoja ja murheita vielä meidänkin aikanamme.
On paljon alkuperäisiä amerikkalaisia jotka eivät
ole minkään heimon jäseniä. Toiset näistä eivät ole hakeneet jäsenyyttä tai he
ovat eronneet heimosta, kun taas toiset ovat hakeneet jäsenyyttä mutta heidän
hakemuksensa on hylätty.
Heimoihin kuuluvilla alkuperäisillä amerikkalaisilla
on eräässä mielessä kaksoiskansalaisuus, tai jos osavaltiokin huomioidaan,
kolmitasoinen kansalaisuus: Vuonna 1924 kongressi päätti antaa USA:n
kansalaisuuden myös kaikille niille USA:ssa syntyneille intiaaneille joille
sitä ei ollut taattu aikaisemmassa sopimuksessa tai julistuksessa. Tämän
seurauksena kaikki USA:n intiaanit ovat USA:n täysiarvoisia kansalaisia ja
osavaltionsa täysarvoisia asukkaita. Heimokansalaisuudesta ei kuitenkaan
yleisesti käytetä nimitystä citizenship, kansalaisuus.
USA:n väestönlaskennassa henkilön kuuluminen
amerikanintiaaneihin perustuu tämän itseidentifikaatioon.
Liittovaltion ja osavaltioiden erilaisten
tukiohjelmien soveltamisessa henkilön kuuluminen amerikanintiaaneihin yleensä
riippuu kyseiseen yksilön ”intiaaniveriosuudesta” (degree of Indian blood) ja
siitä, onko hän heimon tunnustama heimon jäsen. Useissa yhteyksissä on lisäksi
merkitys myös sillä, asuuko henkilö heimon maalla (reservaatissa) vai sen
ulkopuolella.
*
* *
Heimoluetteloiden lähtökohtana ovat siis ”valkoisen
miehen” laatimat väestölaskennat ja niitä vastaavat luetteloinnit. Stockbridge-Munsee
-mohikaanien vuoden 1839 luettelo perheiden ja evakkoryhmien päämiehistä,
pääluvusta, maaomaisuudesta ja sen arvosta näyttivät tältä:
Noin sata vuotta myöhemmin Stockbridge-Munsee -mohikaanien
vuoden 1938 väestölaskennan tulokset myöhemmin lisättyine veriosuuksineen
löytyvät täältä:
Jos joku haluaa laskea vaikkapa saamelaisverensä
osuuden, apuväline löytyy täältä:
Idea lienee että kun taulukkoriviä luetaan suoraan
vaaka- tai pystytasossa lähtien kummankin vanhemman veriosuusluvusta, lapsen
veriosuusluku näkyy rivien leikkauskohdassa. Samaa asiaa ajava eurooppalainen
versio löytyy täältä:
Euroopassa veriosuuksien laskemista pidetään
historiallisista syistä vähintäänkin epäilyttävänä. USA:ssa siinä ei tunnuta
näkevän ongelmaa. Vaikka itse nykyeurooppalaisen ajatustavan edustajana näen
rodullisen ja etnisen erottelun ja rekisteröinnin periaatteellisesti
kyseenalaisena tai peräti vaarallisena, tämän kirjoitukseni tarkoituksena ei
ole millään tavoin tuomita mohikaanien tai USA:n muiden alkuperäisasukkaiden
heimojen heimoonottamiperusteita
*
* *
Mohikaanien heimoneuvosto hyväksyi nykyiset
jäseneksiottamissäännöt vuonna 1940. Eräiden lisäysten jälkeen
liittovaltiotason Intiaaniasioiden toimisto hyväksyi säännöt 1949, minkä
jälkeen sääntöihin on tehty muutamia lisäyksiä. Vuonna 1971 heimo päätti poistaa
määräyksen jonka mukaan henkilö joka hankki vakituisen asunnon heimon
yhdyskunnan (alueen) ulkopuolelta menetti jäsenyytensä.
Ja
näin se käy:
Mohikaanien
heimojäsenyys- ja maanjakoasioita hoitaa osasto nimeltään ”Land and Enrollment
department”. Se vastaa myös näihin asioihin liittyvistä arkistoista, mukaan
lukien heimon jäsenluettellot (Tribal Rolls) ja heimoon kirjaamiseen liittyneet
yksilökohtaiset asiakirjat. Osaston virkailijat avustavat pyynnöstä heimon
jäseniä sukupuun laadinnassa.
Osaston toimintaa
ohjaavat Stockbridge-Munsee –heimon perustuslaki (Constitution) ja
heimoonkirjaamissäännökset (Enrollment Ordinances). Heimon jäseneksi pääsy
edellyttää että hakija on sellaisen henkilön jälkeläinen, jonka nimi on
kirjoitettu vuoden 1871 heimoluetteloon tai sitä myöhempään heimoluetteloon
mukaan lukien vuoden 1910 luettelo. Lisäksi vaaditaan todistusta siitä että
hakija on vähintään 1/4 osuudelta Stockbridge-Munseen verta. Heimoon ei voida
ottaa henkilöä joka on toisen heimon jäsen. On myös heimoja, jotka sallivat
kaksoisjäsenyyden.
Edellä mainittujen
vaatimusten lisäksi veriosuuden määrittämiseksi merkitystä voidaan antaa
esimerkiksi sellaisille näytöille kuten (rauhan)sopimukset, vuoden 1838
maissilista, vuoden 1842 väestölaskenta, vuoden 1843 maanjakolista, määrätyt
vanhat todistajalausunnot oikeudessa, perheraamatut, lähetysasemien
päiväkirjat, perinnönjakoihin liittyvät sukuluettelot ja vuoden 1906
maanjakoluettelo. Nämä olivat siis esimerkkejä.
Kirjaamispyyntöhakemukseen
on liitettävä sukupuu ja osavaltion vahvistama syntymätodistus. Hakijalta
toivotaan mahdollisimman perusteellisia omatoimisia esitöitä ennen hakemuksen
jättämistä. Hakemuksen saatuaan osasto laatii täydellisen sukupuun heimon
jäsenluetteloiden ja muiden osaston arkistossa olevien tai hakijan sinne
jättämien asiakirjojen perusteella. Tämän jälkeen osasto toimittaa hakemuksen
edelleen heimon jäsenyyskomitealle (Membership Committee) arviota ja
suosituksia varten.
Jäsenyyskomitea koostuu
seitsemästä heimon jäsenestä, joista (vähintään) kaksi on heimovanhimpia, mikä
tarkoittaa kaikkia heimoon kuuluvia yli 55-vuotiaita. Jäsenet valitaan
kaksivuotiskausittain niin että komitean seitsemästä jäsenestä neljä, joista
yksi on heimovanhimpia, on erovuorossa samanaikaisesti heimoneuvoston
puheenjohtajan kanssa ja kolme, joista yksi on heimovanhimpia, määräpäivänä
sinä vuonna kun heimoneuvoston puheenjohtajan vaaleja ei järjestetä.
Heimoneuvoston
jäsentä tai puheenjohtajaa ei voida valita jäsenyyskomitean jäseneksi. Komitea kokoontuu
jokaisen kuukauden neljäntenä torstaina. Vähintään neljän jäsenen on
allekirjoitettava päätös.
Komitea toimittaa
hakemuksen yhdessä oman suosituksensa kanssa heimoneuvostolle (Tribal Council)
harkintaa ja päätöstä varten. Stockbridge-Munsee -heimoneuvosto tekee
lopulliset päätökset kaikissa heimoonottamistapauksissa. Myönteisissä
tapauksissa edellä mainittu osasto toimittaa uudelle jäsenelle
suostumusasiakirjan (Letter of acceptance, voisi suomentaa myös
tunnustuskirjaksi) ja siihen liittyvän heimoluettelonumeron (Tribal enrollment
number). Nämä saatuaan uusi jäsen voi hakea jäsenkorttinsa (enrollment card) jäsenyystoimistosta
(Enrollment office).
Jos heimoneuvosto
hylkää hakemuksen, tämä vaatii samansisältöisen päätöksen tekemistä kahdessa
heimoneuvoston kokouksessa. Ensimmäisessä, säännönmukaisessa kokouksessaan
heimoneuvoston on tuotava julki aikomuksensa hylätä määrätyn, nimetyn henkilön
anomus. Tämän jälkeen kokouksen sihteeri tiedottaa päätöksestä hakijalle
kirjallisesti kuitattua saantitodistusta vastaan, heimolaissa
annettu kiinteää sananmuoto noudattaen. Hakijalle annetaan
30 päivän vastausaika. Hän saa myös tietää, että mikäli hän ei vasta tämän
määräajan sisällä, heimoneuvosto saattaa hylätä hänen hakemuksensa seuraavassa
säännönmukaisessa kokouksessaan ajan umpeuduttua.
Mikäli hylkäysuhan
alainen hakija päättää haastaa heimoneuvoston päätöksen, hänelle annetaan
mahdollisuus tutustua kaikkiin asiakirjoihin joiden perusteella neuvosto on
tehnyt päätöksensä ja saada näistä jäljennökset. Heimoneuvosto ottaa hakijaan
yhteyden sopiakseen missä neuvoston säännönmukaisessa kokouksessa hakemuksen
jatkokäsittely tapahtuu.
Jatkokäsittelyssä
todistustaakka on hakijalla. Heimoneuvoston kaikkien seitsemän jäsenen on
oltava läsnä lopullista hylkäyspäätöstä tehtäessä. Päätöksestä ei voi valittaa
mihinkään.
* * *
Luento on loppunut. Pyydän siirtymään Mohikaanien maille, seuraamaan toisenlaista veteraanien lippulinnaa ja heimon juhlakulkuetta. Milloinkahan kuulemme noita/seremoniarummun ja vielä vaikkapa joikua Ivalon sissikomppanian valatilaisuudessa, jos ei nyt kirkossa, niin marssissa tai Rajan pihalla? Saamen lippuhan siellä on jo vakio, vaikka saamenpukuja ei näkynyt, mitä sinänsä ihmettelen. Suomen lippua ei kuitenkaan sovi unohtaa...
En tiedä mikä mohikaanien juhlassa tällä kertaa maksaa, mutta kelatkaa pikana kohtaan 9:45 Youtuben laskurissa niin kyllä alkaa tapahtua. Eläköön mohikaanien jo muutamaan otteeseen kuolleeksi julistettu heimo! Heimoipanoita kun katsoo näyttäisi siltä että tulevaisuutta on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti