Suomen saamelaispoliittisessa keskustelussa
kuohuu juuri nyt päällimmäisenä kysymys saamelaiskäräjien hallituksen päätöksestä
uusia vasta pidetyt saamelaiskäräjävaalit.
Mistä oikein on kysymys? Antakaa minun selittää.
Mistä oikein on kysymys? Antakaa minun selittää.
Suomen
perustuslain 17§ mukaan saamelaisilla sekä romaneilla ja muilla ryhmillä on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa
kieltään ja kulttuuriaan. Saamelaisten osalta pykälässä todetaan vielä erikseen "Saamelaisten oikeudesta käyttää saamen kieltä
viranomaisessa säädetään lailla". Kyseinen laki on Saamen kielilaki. Saamelaisten itsehallinnosta säädetään perustuslaissa edelleen
121§ 4. kohdassa. Senkin mukaan saamelaisilla
on saamelaisten kotiseutualueella kieltään ja kulttuuriaan koskeva itsehallinto
sen mukaan kuin lailla säädetään. Saamelaisalue
koostuu Enontekiön, Utsjoen ja Inarin kunnista sekä Sodankylä kunnan
pohjoisimmista osista.
Itsehallinto-oikeus
koskee siis vain saamelaisten kieltä ja kulttuuria, ei esimerkiksi yleistä
hallintoa tai oikeudenkäyttöä. Perustuslain ilmaisu "kieltään ja kulttuuriaan koskeva itsehallinto
sen mukaan kuin lailla säädetään" taas tarkoitta, että kieltä ja kulttuuria koskevasta itsehallinnosta säädetään tarkemmin tavallisella lailla. Koska itsehallinno-oikeus on säädetty perustuslaissa, sitä ei voi ottaa pois tai supistaa kuin perustuslakia muuttamalla, mikä taas ei onnistu ihan tuosta vain. Mutta liioin saamelaisten itsehallinto-oikeutta ei voida perustuslakia muuttamatta laajentaa yli sen, millaiseksi se perustuslaissa rajataan. Tavallisen lain tasolla oikeutta voidaan kuitenkin, perustuslakia tulkiten, jossain määrin vaikuttaa itsehallinnon sisältöön ja laajuuteen, samoin hallinnollisella ja poliittisella käytännöllä ja oikeudellisilla tulkinnoilla.
Saamelaisten itsehallinnon tämänhetkinen toteutumismuoto on saamelaiskäräjät, josta on säädetty tarkemmin saamelaiskäräjälaissa (17.7.1995/974). Tässä laissa on myös yksityiskohtaiset määräykset saamelaiskäräjävaalien toimittamisesta ja valitustiestä.
Saamelaisten itsehallinnon tämänhetkinen toteutumismuoto on saamelaiskäräjät, josta on säädetty tarkemmin saamelaiskäräjälaissa (17.7.1995/974). Tässä laissa on myös yksityiskohtaiset määräykset saamelaiskäräjävaalien toimittamisesta ja valitustiestä.
Saamelaiskäräjien
korkeinta päätösvaltaa käyttää yleisillä vaaleilla valitun saamelaiskäräjien
yleiskokous. Yleiskokousten välissä asioita hoitaa yleiskokouksen valitsema saamelaiskäräjien
hallitus, joka myös valmistelee asiat yleiskokoukselle. Tavaksi on muodostunut
että hallitus ja erityisesti sen puheenjohtaja, varapuheenjohtajien kanssa,
toimii voimaperäisesti ja varsin itsenäisesti suhteessa yleiskokoukseen. Tätä
toimintatyyliä edistää se, että puheenjohtaja tai hallitus eivät ole poliittisessa
vastuussa yleiskokoukselle – kun hallitus ja sen puheenjohtaja kerran on
valittu, he istuvat koko vaalikauden.
Saamelaiskäräjät
saa varansa valtion budjetista. Puheenjohtaja nauttii tehtävässään
täysipäiväistä palkkaa, mutta häntä, sen enempää kuin saamelaiskäräjien
viranhaltijoita, ei koske virkavastuu. Tätä tarkoittava muutosehdotus liittyi edellisen hallituksen ehdotukseen saamelaiskäräjälain muuttamiseksi, mutta se kaatui esityksen mukana eduskunnassa.
Saamelaiskäräjien
vaaleissa äänioikeus on vain niillä henkilöillä, jotka saamelaiskäräjien
vaalilautakunta on hyväksynyt saamelaisiksi ottamalla henkilön vaaliluetteloon,
jota yleisesti kutsutaan myös saamelaisrekisteriksi. Tämä nimitys on
epävirallinen. Vaalilautakunnan päätöksistä saa pyytää oikaisua
saamelaiskäräjien hallitukselta, ja hallituksen vaaleja koskevasta päätöksestä
saa saamelaiskäräjälain mukaan valittaa suoraan Korkeimpaan hallinto-oikeuteen,
jonka on ratkaistava asia kiireisenä.
*
* *
Suomessa
asuviin saamelaisiin liittyvien poliittisten ja oikeudellisten kysymysten
ymmärtäminen edellyttää saamelaisten sisäiseen jakautumiseen perehtymistä.
Suomessa on useita saamelaisryhmiä, joiden rajat kylläkin ovat osin häälyvät
etenkin avioliittojen seurauksena, ja joiden jäsenet ovat arkielämässä
kosketuksissa keskenään ilman sen suurempia ongelmia. Saamelaispolitiikan
puolella tilanne on sen sijaan tulehtunut ja kärjistynyt.
Nykyisen
Suomen Lapin vanhinta väestökerros koostuu lappalaisten/saamelaisten
jälkeläisistä. Lappalaisten esivanhemmat elivät metsä- ja kalastajalappalaisina, harjoittaen peuran ja muun riistan
metsästystä, kalastusta ja keräilyä sekä näihin liittyen pienimuotoista
poronhoitoa, jossa villipeuroista kesytettyjä poroja käytettiin ennen kaikkea
veto- ja kantojuhtina sekä houkutuseläiminä ja hiivintäsuojana villipeuran
metsästyksessä. Tänä päivänä metsä- ja kalastajasaamelaiset harjoittavat muun
muassa laajamittaisempaakin poronhoitoa, ja kalastusta mm. Tenojoen ja Inarin
vesistöissä, sekä – muiden luontaiselinkeinojen lisäksi – aivan samanlaisia
elinkeinoja kuin muutkin suomalaiset. Suomen alkuperäisen saamelaisväestön
keskuudessa huomattavin ryhmä on inarinsaamelaiset.
He puhuvat omaa kieltään, inarinsaamea. Inarinsaamelaisia on valittu
saamelaiskäräjille, jossa ainakin osa heistä on jonkinasteisessa
oppositioasemassa.
Inarinsaamelaisten
lisäksi Suomessa on muitakin henkilöitä, jotka katsovat että he ovat Suomen
Lapin alkuperäisen metsä- ja kalastajasaamelaisväestön jälkeläisiä ja että
heidän kulttuurinsa, sanan laajassa merkityksessä, edustaa heidän
esivanhempiensa kulttuuria sen ajanmukaisessa muodossa, muun muassa
poronhoidossa. Tärkein tällainen ryhmä löytyy Sallan suunnalla, Kuolajärven
vanhan lapinkylän alueelta. Tämän suunnan lappalaiset/saamelaiset ovat
menettäneet vanhan saamenkielensä, keminlapin. Kieli lienee ollut lähellä
inarinsaamea. Kuolajärven (nyk. Sallajärven) suunnalla yritetään nykyään
elvyttää saamelaisuutta ja saamenkieltä, jolloin kyseeseen tulevat niin
inarinsaamen kuin pohjoissaamen opiskelu ja kuolleen keminlapin
rekonstruointiyritykset.
Vuoden
1852 rajasulun seurauksena, pääosin 1864–1910 Suomeen siirtyi pysyvästi
Norjasta ja Ruotsista porosaamelaisia,
tuoden mukanaan monituhatpäisiä porotokkia. Vain pieni osa näiden saamelaisten
jälkeläisistä harjoittaa tänään esivanhempiensa pääammattia. Porosaamelaiset
toivat mukanaan oman pohjoissaamen kielensä, joka tänään on vallitseva
saamenkieli Suomessa. He ovat myös vallitseva ryhmä saamelaiskäräjillä.
Kun
Petsamo liitettiin Suomeen 1920, Suomen kansalaisiksi tuli Petsamon alueella
asuneet koltat eli kolttalappalaiset, ajanmukaisen ilmaisun mukaan kolttasaamelaiset. Sodan yhtenä
lopputuloksena nämä kolttasaamelaiset siirtyivät Suomeen ja asutettiin
inarinsaamelaisten entisen Inarin lapinkylän alueelle. Kolttasaamelaisilla on
oma koltankielensä, ja heidän saamelaiskulttuurinsa on omapiirteinen. Uskonnon
puolesta he ovat ortodokseja. Koltilla on vanhastaan oma kyläkokouksiin ja
kylävanhimpaan perustuva sisäinen itsehallintonsa. Itsehallinto on vahvistettu
Kolttalaissa (24.2.1995/253), mutta nykyään kyläkokoukset, niiden valitsemat kolttaneuvostot
ja neuvostojen yhdessä valitsema luottamusmies ovat oikeudelliselta asemaltaan vain
neuvoa-antavia. Koltat ovat edustettuina saamelaiskäräjillä, mm.
saamelaiskäräjien nykyinen puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio on
kolttasaamelainen. Hän nousi varapuheenjohtajan asemasta puheenjohtajaksi
käräjien pohjoissaamelaisen puheenjohtajan Klemetti Näkkäläjärven erottua
tehtävistään vastalauseena sille, että edellinen eduskunta lähes viimeisenä
työnään hylkäsi Suomen silloisen hallituksen esityksen saamelaiskäräjälain
muuttamiseksi murskaluvuin. Kiistelty lakiesitys oli valmisteltu silloisen
oikeusministerin Anna-Maja Henrikssonin (rkp) ja saamelaiskäräjien yhteistyönä.
Lakiesityksen kiistanalaisin kohta liittyi saamelaismääritelmään
eli siihen, millä perusteilla henkilö tulee katsoa saamelaiseksi ja kenen
toimesta tämän tulee tapahtua. Kaatuneeseen lakiesitykseen liittyi myös
rikoslain uusiminen siltä osin, että saamelaiskäräjät olisi liitetty niiden
organisaatioiden luetteloon johon virkavastuusäädökset ulottuvat.
Statuksettomalla
saamelaisella
tarkoitetaan henkilöä, joka on polveutumisensa puolesta saamelainen, joka on
kasvanut toteuttamaan saamelaista kulttuuria sen nykymuodoissa ja joka kokee
itsensä saamelaiseksi, mutta jota saamelaiskäräjien vaalilautakunta ei ole
silti henkilön tämän perustellusta pyynnöstä hyväksynyt saamelaiseksi.
Statuksettomat
saamelaiset ovat siis statuksettomia koska saamelaiskäräjien vaalilautakunta ei
hyväksy heitä saamelaisiksi ja saamelaiskäräjien hallitus siunaa nämä
päätökset.
*
* *
Menettely
noudatti saamelaiskäräjälaissa määrättyä marssijärjestystä, mutta jo vuonna
2011 saamelaiskäräjien hallitus reagoi voimakkaasti tähän KHO:n päätökseen,
väittäen sen loukkaavan saamelaisten oikeutta päättää siitä, kuka heihin
kuuluu. Saamelaiskäräjät pyysi KHO:ta purkamaan päätöksensä, mihin KHO ei
suostunut. Lisäksi saamelaiskäräjät vetosi erinäisiin kansainvälisiin elimiin
ja foorumeihin, joilla saamelaiskäräjien edustajat väittivät Suomen valtion
sortavan saamelaisia. Tässä vahvaa sivustatukea antoi saamelaisneuvosto, elin, johon palaamme tuonnemapana.
* * *
Vuoden
2015 vaalit ovat päättyneet, ja uusien edustajien on määrä astua tehtäväänsä
vuoden 2016 alussa, jolloin heidän on myös määrä valita saamelaiskäräjille uusi
puheenjohtaja ja uusi hallitus seuraavaksi nelivuotiskaudeksi.
Saamelaiskäräjien hallitus on kuitenkin koventanut otteitaan Suomen oloissa
poikkeuksellisella kuviolla. Kymmenen henkilöä teki vaalilautakunnan
toiminnasta saamelaiskäräjälain mukaiset oikaisuvaatimukset saamelaiskäräjien
hallitukselle. Tällä kertaa oikaisuvaatimukset tehtiin mitä todennäköisimmin
sulassa sovussa saamelaiskäräjien hallituksen jäsenten kanssa.
Oikaisuvaatimusten tekijät edustavat useita saamelaisia järjestöjä, joukossa on
mm. saamelaisen nuorisojärjestön puheenjohtaja ja sihteeri, saamelaiskäräjien
entinen puheenjohtaja, entinen vaalilautakunnan puheenjohtaja, kolme vaaleissa
valituksi tullutta ehdokasta ja yksi joka ei tullut valituksi. Oikaisuvaatimukset
poikkesivat hiukan toisistaan, mutta pääperustelu niissä oli että
vaalilautakunta oli toiminut laittomasti noudattaessaan KHO:n päätöstä ja
salliessaan näin äänestämisen joukolle henkilöitä, joita saamelaiskäräjien
hallitus ei hyväksy saamelaisiksi.
Saamelaiskäräjien
hallitus ei tunnetusti ole kärkäs hyväksymään oikaisupyyntöjä, mutta tällä kertaa se päätti 18.11.2015 hyväksyä oikaisuvaatimukset niin että kuvaannolliset riemunkiljahdukset kaikuivat kauas Sajoksen seinien ulkopuolelle, Sillä perusteella että
väitetyt laittomuudet olivat vaikuttaneet vaalitulokseen tavalla joka ei ollut
oikaistavissa, saamelaiskäräjien hallitus määräsi, että vuoden 2015 vaalit on
toimitettava uudelleen ja vieläpä käyttäen vaaliluetteloa, jonka vaalilautakunta oli
todennut lainvoimaiseksi 20.8.2015, ja johon ei vielä ole merkittynä KHO:n siihen
juuri ennen vaalien päättymistä otettavaksi määräämät 93 henkilöä.
* * *
Kansainvälisen
alkuperäiskansoja koskevan oikeuden mukaan alkuperäiskansalla on oikeus itse
päättää siitä, ketään siihen kuuluu. Alkuperäiskansalla on myös oikeus päättää
perusteista joilla tämä päätetään. Päätöksenteon tulee tapahtua perinteisillä
tavoilla, jollaista saamelaiskäräjien vaalilautakunta tai hallitus eivät
edusta. Vaalilautakunta ei kata kokoonpanoltaan kaikkia Suomessa olevia
saamelaisryhmiä, eikä sillä ole kokoonpanonsa johdosta muutenkaan edellytyksiä
tunnistaa itselleen vieraampiin saamelaisyhteisöihin kuuluvia hakijoita.
Oireellista onkin, että niiden henkilöiden kohdalla, jotka KHO määräsi
otettavaksi vaaliluetteloon, vaalilautakunta oli paitsi punninnut ja hylännyt
hakijoiden edustamat perustelut, myös yksimielisesti todennut että
vaalilautakunnan jäsenet eivät tunnista hakijaa saamelaiseksi.
Vaikka
alkuperäiskansalla onkin oikeus päättää itse ketä siihen kuuluu, useat
kansainväliset ihmisoikeudet kuitenkin vaativat, että tässäkään päätöksenteossa
ei saa harjoitta syrjintää. Olennaisinta kuitenkin on, että saamelaisten
itsehallinto on paitsi perustuslain takaamaa, myös järjestetty perustuslain
puitteissa tapahtuvaksi, eli siitä on säädetty lailla, jota on noudatettava. Saamelaisten
itsehallinto koskee kieltä ja kulttuuria, mutta saamelaisilla ei ole
oikeudellista itsehallintoa, vaan sekä saamelaiset henkilöt että
saamelaiskäräjät ja sen hallitus ovat Suomen lakien alaiset.
Saamelaiskäräjälain mukaan Korkein hallinto-oikeus on korkein valitusaste
saamelaiskäräjävaaleja koskevissa asioissa, ja KHO:n päätöksiä on kaikkien
asianosaisten noudatettava. On ennenkuulumatonta, että jokin
julkishallinnollinen elin, olkoonkin itsehallinnollinen, uhmaa avoimesti KHO:n
päätöstä.
Sanomattakin
on selvää, että saamelaiskäräjien hallituksen perustelu, jonka mukaan
vaalilautakunnan toiminta on ollut laitonta koska lautakunta on noudattanut
KHO:n päätöstä, edustaa päälaelleen käännettyä ellei suorastaan vinksahtanutta
oikeudellista ajattelua. Sylttytehdas, jossa tämä Suomen oikeusjärjestelmälle
vieras saamelaiskäräjien hallituksen päätös on keitetty kasaan, onkin luultavasti sijainnut maan
rajojen ulkopuolella, tai ainakin yksi tai useampi kokki saattaa olla sieltä
peräisin. Esimerkiksi ruotsalainen, tällä hetkellä Norjasta käsin toimiva
juristi Mattias Åhrén on (pohjoismaisen) saamelaisneuvoston pääjuristina ja
neuvoston ihmisoikeusyksikön johtajan ominaisuudessa etsinyt Suomesta sellaisia
saamelaisten oikeuksiin liittyviä oikeusasioita, joita saamelaisneuvosto voisi
viedä edelleen kansainvälisiin ihmisoikeuselimiin, kuten Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimeen, YK:n syrjinnänvastaiseen komiteaan ja YK:n
ihmisoikeusneuvostoon. Yksi tällainen tapaus on ollut Näkkälän paliskunnan
jakamiskysymys, josta tässä ei sen enempää. Sen puolesta, että Suomen KHO:n
uhmaaminen on saamelaisneuvoston piirissä synnytetty hanke, puhuu se, että
saamelaisneuvosto käsitteli kokouksessaan lokakuun alussa KHO:n
saamelaiskäräjien äänioikeutta koskevien päätösten Suomessa synnyttämää
tilannetta. Samassa kokouksessa saamelaisneuvosto päätti ehdottaa YK:n
Alkuperäiskansojen foorumin jäseneksi Anne Nuorgamia, joka toimi
saamelaisneuvoston puheenjohtajana 2001–2002. Anne Nuorgam on koulutukseltaan
juristi, ja hänet on tiettävästi valittu Mattias Åhrénin seuraajaksi saamelaisneuvoston
ihmisoikeusyksikön johtajana. Nuorgam on yksi niistä kymmenestä henkilöstä,
joiden oikaisupyyntöön nojautuen saamelaiskäräjien hallitus teki päätöksensä
vaalien uusimisesta. Kannunvalannan tasolla voidaan uumoilla, että Nuorgamilla voi olla pyrkyä saamelaiskäräjien seuraavaksi puheenjohtajaksi. Epävirallisten tulosten mukaan hän sai nyt uusittavaksi määrätyissä vaaleissa 138 ääntä. Äänikuningatar, inarinsaamelainen Anu Avaskari sai 205 ääntä. Toiseksi eniten ääniä, 190, sai istuva puheenjohtaja, kolttasaamelainen Tiina Sanila-Aikio.
Mattias
Åhrén on johtava saamelaisnationalistinen ideologi, jonka ehkä kuuluisin
lausahdus, vuodelta 2014, kuuluu: ”On parempi tulla kutsutuksi lappalaispiruksi
kuin ruotsalaiseksi”. Lausahdus liittyi mediamyrskyyn joka syntyi siitä että
Ruotsidemokraatien puoluesihteeri Björn Söder oli sanonnut, että juutalaiset ja
saamelaiset eivät ole ruotsalaisia. Yleisestä reaktiosta poiketen Åhrén totesi
että saamelaisten kohdalla Söder on asiallisesti ottaen aivan oikeassa. Åhrénin
keskeisiä opinkappaleita on nimittäin, että Ruotsin rajojen sisällä elää
historian kulun seurauksena kaksi erillistä kansakuntaa, ruotsalainen ja
saamelainen. Åhrénin mukaan molemmilla on tasavertainen suvereniteetti. Hän
katsoo että saamelaiset muodostavat kansan sanan ansainvälisoikeudellisessa
mielessä, ja että saamelaisilla tällä perusteella on oikeus suvereeniin
itsehallintoon, myös yli rajojen.
YK:n
työjärjestön ILO:n alkuperäiskansasopimuksessa todetaan kuitenkin
nimenomaisesti, että sopimuksella ei muuteta valtioiden rajoja, ja että
alkuperäiskansojen itsehallintomallit ratkaistaan kansallisella lainsäädännöllä
eri maiden olosuhteet huomioiden.
*
* *
Tätä
kirjoitettaessa ollaan tilanteessa josta saamelaiskäräjien hallituksen
vaalinuusintapäätöksestä on oletettavasti tehty useampikin valitus Korkeimpaan
hallinto-oikeuteen. Lisää valituksia saattaa olla vielä tekeillä, koska on
hiukan tulkinnanvaraista milloin mahdollisen valittajan on katsottava saaneensa
saamelaiskäräjien hallituksen päätös tietoonsa, mistä lukien alkaa 14
vuorokauden valitusaika; epäselvää voi esimerkiksi olla, onko päätöstä koskeva
pöytäkirja päätöksen julkaisuhetkellä ollut tarkastettu. Saamelaiskäräjien
hallitus on aikaisemmissa yhteyksissä joskus lykännyt oman päätöksensä
laajempaa julkaisemista siihen että päätöksiä koskeva valitusaika on umpeutunut
ja päätökset siten saavuttaneet lainvoiman.
Tätä
kirjoitettaessa KHO ei ole ratkaissut yhtään vaalien uusintapäätöstä koskevaa
valitusta, mutta päätökset tuskin antavat odottaa itseään kovinkaan kauan. Sen
jälkeen saamelaisneuvoston voidaan odottaa vievän ne kansainvälisiin elimiin,
mikä lienee alunperinkin ollut koko uhmaamishankkeen perusajatus.
*
* *
Kymmenikön saamelaiskäräjille
telemiin oikaisupyyntöihin, samoin kuin saamelaiskäräjien päätökseen
uusia vaalit, ja sen vuorostaan synnyttämiin reaktioihin, näyttäisi sisältyvän
jonkinlainen väärinkäsitys. Oikaisupyynnöissä samoin kuin saamelaiskäräjien
päätökseen jossa ne hyväksytään, viitataan saamelaiskäräjälain 26c§:ään, jossa
määrätään että vaalit on käytävä vaalilautakunnan vahvistaman,
lainvoimaisen, muuttumattoman vaaliluettelon perusteella. Vaalilautakunta
vahvisti vaaliluettelon ennen vaalitoimituksen aloittamista 20.8.2015, ja KHO
määräsi 93 henkilöä otettavaksi siihen 93 uutta äänestäjää vasta 30.9.2015.
Saamelaiskäräjien hallitus katsoi, että vaalilautakunta oli menetellyt
lainvastaisesti, koska vaaleissa ei tämän seurauksena käytetty vaalilautakunnan
hyväksymää, lainvoimaiseksi todettua vaaliluetteloa muuttumattomana.
KHO:n
päätösten ja saamelaiskäräjälain sanamuodon välillä on kylläkin näennäinen
ristiriita. KHO käyttää ratkaisussaan ilmaisua ”Tämän vuoksi saamelaiskäräjien
hallituksen valituksenalainen päätös on kumottava ja A on määrättävä lisättäväksi saamelaiskäräjien vuoden 2015 vaalien
vaaliluetteloon äänioikeutettuna.”
Saamelaiskäräjälain
kohta, johon oikaisupyynnön tekijät ja saamelaiskäräjien hallitus nojaavat,
taas sanoo: ”Lainvoimaista vaaliluetteloa on vaaleissa muuttumattomana noudatettava”. Asiaa on
kuitenkin tarkasteltava laajemminkin kuin tähän lauseeseen lukkiutuen.
Saamelaiskäräjälain 26c§ kuuluu kokonaisuudessaan:
26 c §
Vaaliluettelon lainvoimaisuus
Jos säädetyn ajan kuluessa ei ole tehty vaaliluettelon
oikaisuvaatimusta, vaalilautakunta merkitsee vaaliluetteloon todistuksen siitä,
että luettelo on lainvoimainen.
Jos oikaisua on vaadittu, vaalilautakunta merkitsee
vaaliluetteloon päätöksestä mahdollisesti aiheutuvat oikaisut. Oikaisun kohdalla
on mainittava päätös, johon merkintä perustuu.
Ennen vaalitoimituksen aloittamista vaalilautakunta
merkitsee vaaliluetteloon todistuksen siitä, että vaaliluettelo on 2 momentissa
tarkoitetulla tavalla oikaistuna lainvoimainen. Vaaliluetteloa pidetään
lainvoimaisena sen estämättä, että lopullista päätöstä vaaliluettelon oikaisemista
koskevaan vaatimukseen ei ole ennen vaalitoimituksen aloittamista annettu tai
saatettu vaalilautakunnan tietoon. Lainvoimaista vaaliluetteloa on vaaleissa muuttumattomana
noudatettava.
Oikaisupyyntöjen tekijät eivät liene saamelaiskäräjien salaamissa
oikaisupyynnöissään sanallakaan puuttuneet siihen, miten laki jatkuu. Ainkaan
saamelaiskäräjien hallitus ei ota asiaa millään lailla esille vaalien
uusimispäätöksessään. Tämä tarkoituksenhaluisesti vaiettu lainkohta on
saamelaiskäräjälain 26d§, joka koskee äänestämistä tuomioistuimen (KHO:n)
päätöksen perusteella. Lainkohta kuuluu kokonaisuudessaan:
26d§
Äänestäminen tuomioistuimen päätöksen perusteella
Henkilölle, joka ennen ääntenlaskennan aloittamista
esittää vaalilautakunnalle tai vaalipäivänä vaalitoimikunnalle korkeimman hallinto-oikeuden
päätöksen äänioikeudestaan, varataan tilaisuus saada vaaliasiakirjat ja
äänestää.
Henkilö on velvollinen luovuttamaan
vaalilautakunnalle tai vastaavasti vaalitoimikunnalle päätöksen tai sen
oikeaksi todistetun jäljennöksen vaaliluetteloon asiasta tehtävää merkintää
varten.
Henkilön ottaminen saamelaiskäräjien
vaaliluetteloon on pysyväisluontoinen toimi, jota ei toisteta joka vaalien
edellä. KHO:n ratkaisun sanamuoto kuuluu siis”A on määrättävä lisättäväksi
saamelaiskäräjien vuoden 2015 vaalien vaaliluetteloon äänioikeutettuna.”
Muotoilua voidaan pitää lievästi epäonnistuneena, se olisi ehkä paremmin voinut
kuulua esimerkiksi ”A:lle on järjestettävä mahdollisuus äänestää vuoden 2015
saamelaiskäräjävaaleissa saamelaiskäräjälain 26d§:n mukaisesti, ja hänet on lisättävä
saamelaiskäräjien vaaliluetteloon kaikkia seuraavia vaaleja varten jo heti sen
kokouksen päätteeksi, jossa vaalilautakunta vahvistaa vuoden 2015 vaalien
tuloksen”.
Tai
jotain sinne päin. KHO:n ratkaisun päätöslauseen tarkoitusta ei ole vaikea
ymmärtää, ja sen sanamuotoon ripustautuminen on saivartelua. Oikeudellisen asiasisällön
ja vaalien tuloksen kannalta ei ole ollut minkään valtakunnan merkitystä onko
vaalilautakunta antanut KHO:n ratkaisuissa saamelaisiksi katsottavaksi
määrättyjen henkilöiden äänestää tiukasti saamelaiskäräjälain 26d§:n mukaisesti
esittämällä vaalilautakunnalle KHO:n itseään koskevan päätöksen ja jättämällä
tämän päätöksen tai sen oikeaksi todistetun jäljennöksen vaalilautakunnalle tai
vaalipäivänä vaalitoimikunnalle, vai onko vaalilautakunta lisäksi noudattanut
KHO:n päätöksen tarkkaa sanamuotoa, lisäämällä
henkilön saamelaiskäräjien vuoden 2015 vaalien vaaliluetteloon
äänioikeutettuna. Vaalien lopputulos on sama, toinen menettely voidaan
saivarrelleen katsoa muodollisesti oikeammaksi, mutta kumpikaan ei ole
lainvastainen eikä kelpaa perusteluksi vaalien uusimiselle.
Eri
asia on, että oikaisupyyntöjen tekijät ja saamelaiskäräjien hallitus vetoavat
myös siihen, että KHO on määrännyt nämä 93 henkilöä katsottavaksi saamelaisiksi
”vastoin saamelaisten tahtoa ja loukaten saamelaisten itsemääräämisoikeutta”.
*
* *
Jonkinlaisena
kevennyksenä vakavan asian lopuksi palautan mieliin kaksi oikeudellista
tilannetta, jotka tulivat mieleeni yllä olevaa asiaa pohtiessani.
Ensimmäisenä
mieleen tuli isävainajan monesti kertomaa, yleisesti tunnettu entisen pastorin
lausuma, jonka mukaan ryyppy otettakoon vain kalan kyytipoikana. Tämä liittyi
jotenkin katolisen kirkon paastosääntöihin. Pienen todistelun jälkeen pastori
päätyi pöytäpuheessaan kuitenkin siihen, että ”Kaikki ruoka on kalaa!” (*
*)
Nyttemmin
on selvinnyt että kyse oli suomenruotsalaisen lehtimiehen, runoilijan ja
näytelmäkirjailijan Hjalmar Procopén mahtipontiseen runomittaan kirjoittamasta leikkimielisestä runosta.
Toinen
mieleen palautunut säädöstä oli isompien veneiden sisäseinälle ripustettavaksi
tarkoitettu, oikein pronssiin valettu hupitaulu:
1§: Kapteeni on aina oikeassa.
2§: Jos kapteeni olisi joskus väärässä, astuu 1§ voimaan .
1§: Kapteeni on aina oikeassa.
2§: Jos kapteeni olisi joskus väärässä, astuu 1§ voimaan .
Saamelaiskäräjien
hallitus toimii nyt samanrakenteisen logiikan mukaan:
1§: Saamelaiskäräjät on aina oikeassa.
2§: Jos KHO joskus katsoo, että saamelaiskäräjät on väärässä, astuu 1 § voimaan, ja sitä kaikki asianomaiset noudattakoot.
1§: Saamelaiskäräjät on aina oikeassa.
2§: Jos KHO joskus katsoo, että saamelaiskäräjät on väärässä, astuu 1 § voimaan, ja sitä kaikki asianomaiset noudattakoot.
Päätöksellään vaalien
uusimisesta saamelaiskäräjien hallitus yrittää mahdollisesti pelata itselleen
lisäaikaa, niin ettei sen tarvitse vielä ihan heti luovuttaa paikkaansa uudelle
hallitukselle. Isommissa kuvioissa kyse olisi jo valtiokaappauksesta tai sen
yrityksestä. Jo tiedossa olevan ensimmäisten vaalien tulosten perusteella on
kylläkin vaikea nähdä, että saamelaiskäräjien tulevalta hallitukselta olisi
odotettavissa ratkaisevasti toisenlaista politiikkaa – mutta jos kuitenkin
hiukan vähemmän syrjintää, hiukan vähemmän tempoilevaa hölmöilyä ja vaikkapa
edes hiukan yhteistyöhakuisempaa politiikkaa statuksettomien saamelaisten ja
Suomen valtion suuntaan…?
Vaalinuusintavedollaan saamelaiskäräjien
hallitus on saattanut, ehkä tahtomattaan, ehkä tarkoituksella, luoda
oikeudellisen ikiliikkujan, koska vaaleista voidaan aina valittaa jos ei
yhdestä suunnasta niin toisesta, ja vaalit joutuu määräämään uusittavaksi joko
saamelaiskäräjät tai KHO. Voisi jopa sanoa että käsillä on
alkuperäiskansaoikeudellinen perustuslaillinen kriisi. Helsingin Sanomien Karilla oli aikoinaan piirros, jossa ikkunan läpi näkyy tuvan pihalla lunta lapioiva mies. Lunta syytää koko ajan lisää. Sisällä tuvassa talon emäntä sanoo vieraana olevalle toiselle vaimolle: "Siin on kaks kovvaa vastakkain, mei Matti ja Jumala".
Asetelma Saamelaiskäräjät vastaan Korkein hallinto-oikeus on vähän samantapainen. Saamelaiskäräjien hallituksen luomaan vastakkainasetteluun lienee kuitenkin
löydyttävä joku ratkaisu, ja ennustettavissa on, mutta vain yhtenä
mahdollisuutena, että KHO kumoaa saamelaiskäräjien hallituksen päätöksen ja
määrää jo pidettyjen vaalien tuloksen voimaan. Silloin jää katsottavaksi,
jatkaako saamelaiskäräjien nykyhallitus KHO:n uhmaamista olemalla alistumatta
päätökseen ja järjestämällä uudet vaalit. Muitakin mahdollisuuksia voidaan ajatella.
*
* *
Koko yllä olevalla, osin
vuodatuksenomaisella kirjoituksellani en halua sanoa, että saamelaisilla ei
olisi oikeus itse päättää, kuka on saamelainen. Epäilemättä tämä oikeus kuuluu
heille ja vain heille. Kysymys on ensisijaisesti siitä, voiko se tapahtua ilman
syrjintää, onko lupa rikkoa asiasta laadittuja lakeja, miten valitustie kulkee,
kenellä on asiassa viimeinen sana, ja niin edelleen. Ulkopuolisena näkisin,
että ratkaisu löytyy siitä suunnasta jossa eri saamelaisyhteisöt järjestyvät
itsenäisesti hakien julkisoikeudellisen yhteisön statusta, noudattaen soveltaen kolttien itsehallinnon antamaa mallia, ja
määrittelevät tältä pohjalta millä perusteilla joku katsotaan yhteisöön
kuuluvaksi ja miten päätöksenteko tapahtuu niin että päätös olisi
mahdollisimman oikea ja oikeudenmukainen.
P.S. 14.1.2015
Kuinka sitten kävikään? KHO:n päätös löytyy täältä.
P.S. 14.1.2015
Kuinka sitten kävikään? KHO:n päätös löytyy täältä.
Olipa harvinaisen hyvä ja asiasta perillä oleva kirjoitus.
VastaaPoistaErinomainen kirjoitus. Asioiden selvittäminen ja pohdinta on siinä parasta. Juuri tällaisia artikkeleita tarvitaan lisää, niillä on edellytyksiä tulla huomatuksi. Luettuina ne antavat oikeaa tietoa niille, jotka ovat kiinnostuneita vellovasta saamelaiskeskustelusta. Oikea tieto kasvaa ja käsitys asiasta kirkastuu.
VastaaPoistaEivätköhän Saamelaiskäräjien viranhaltijat sittenkin ole virkavastuussa sen perusteella, että he ovat virkasuhteessa julkisoikeudelliseen yhteisöön. Luottamushenkilöt on eri juttu.
VastaaPoistaSaamelaiskäräjien väen virkavastuu oli sisällytetty hallituksen antaamaan mutta eduskunnan kaatamaan saamelaiskäräjälain muutosehdotukseen, ja kaatui valitettavasti sen mukana. Saamelaiskäräjävaalit tulisi myös lisätä siihen luetteloon, jossa määritellään mitä vaaleja eräät vaalirikossäädökset koskevat. Lisäksi saamelaiskäräjälakiin olisi saatava säädökset joiden mukaan saamelaiskäräjien puheenjohtajan ja hallituksen on nautittava ylesikokouksen enemmistön luottamusta, eli parlamentarismin periaate. Tällainen on voimassa niin Norjan kuin Ruotsin saamelaiskäräjillä, eikä ole mitään pätevää perustetta sille, että sitä ei tuotaisiin myös Suomeen.
PoistaSuomessa tämä saamelaisasia on mennyt todella vikaan. Ja vieläpä valtion toimesta ja etenkin Metsähallituksen kovasti harjottaessa "hajoita ja hallitse"-menetelmää. Nimenomaa valtio ja sen metsienhoitaja hyötyvät nykytilanteesta.
VastaaPoistaJos sallitaan huono vertaus, niin ennen vuotta 2100 ovat irakista ja afganistanista muuttaneet ihmiset saaneet itselleen alkuperäiskansastatuksen ......