Jouni Kitin pyynnöstä julkaisen
hänen kirjoituksensa
"Saamelaispolitiikan ytimessä"
omassa blogissani.
Vaikka onkin poikkeuksellista että blogissani
on vieraskynäkirjoitus, se on toki hyvin tervetullut.
Kirjoittaja vastaa kirjoituksensa sisällöstä.
Vaikka onkin poikkeuksellista että blogissani
on vieraskynäkirjoitus, se on toki hyvin tervetullut.
Kirjoittaja vastaa kirjoituksensa sisällöstä.
Gunnar Pettersson
Uusi hirvasrumpu -blogin pitäjä
Tulin saamelaispolitiikkaan
ensimmäisen kerran vuonna 1959, jolloin pidettiin Inarissa pohjoismaiden kolmas
saamelaiskonferenssi. Tuolloin tapasin pitkään mukana olleita
saamelaisvaikuttajia Suomesta ja muista pohjoismaista ja pääsin heidän kanssaan
keskustelemaan saamelaisten ongelmista omalla äidinkielelläni. Sen jälkeen
aloin uudelleen osallistua saamelaispolitiikkaan vuoden 1970 alussa
kirjoittelemalla lehtiin kalastajasaamelaisten huonosta kohtelusta.
Sen jälkeen onkin paljon tapahtunut;
on istunut komiteoita, työryhmiä jne. selvittelemässä saamelaisten asioita. Tapahtuneelle
on ominaista koko saamelaiskysymyksen politisoituminen, pyrkimys hoitaa asiaa
elitistisessä pienessä piirissä, hankkeiden ideologisuus ja irrottautuminen
arjen todellisuudesta tavalla joka tuo mieleen huumeiden käytön.
Kaikkea on leimannut tuoreiden tutkimusten
välttäminen, niiden tulosten sivuuttaminen ja suoranainen rasismi kohdealueen
eri väestötyhmien kohtelussa. Aktiivisimmat näyttävät olevan usein niitä, jotka
asiasta vähiten tietävät. Suoranainen leimaaminen ja pahantahtoisuus eivät ole
olleet harvinaisia.
Viime vuosina etenkin oikeusministeriön
toiminta on leijaillut jonkinlaisessa kyberavaruudessa kenenkään siellä ymmärtämättä,
mistä on kyse, ja kenenkään ulkopuolisen ymmärtämättä, miten oikeusministeriö
voi toimia niin kuin se toimii.
Kun tarkastellaan Pohjois-Lapin
historiaa, ennen kaikkea siihen vaikuttaneita historiallisia perusteluita, päähuomio
kiinnittyi kahteen peruskysymykseen, alueen valtioiden muodostukseen ja siinä
yhteydessä kansankuntien muodostumisprosesseihin. Alueen jakaneet valtion
määrittelivät ensin virallisesti oman kansakuntansa olemuksen ja vasta sen
jälkeen valtioiden asukkaat saivat itse osallistua oman identiteettinsä
pohtimiseen.
Vaikka kansakunnan ajatellaan
yleisesti ottaen olleen ennen valtiota, on monien kansakuntien historiassa valtio
ensin määritellyt kansakunnan sisällön. Saamelaisalueen jakaneiden valtioiden
rooli on ollut erityisesti kansankunnan synnyssä ratkaiseva. Maiden väliset
historialliset erot ovat kuitenkin merkittäviä. Siksi tuputtaminen on ollut
kaiken aikaa esillä.
Kun tässä kontekstissa etsitään
alueen alkuperäisväestöä, niin alkuperäisväestön määrittäminen ja muodostaminen
on kiistanalainen kysymys. Sellainen johtaa poliittisiin tulkintoihin, kuka on
oikea venäläinen, norjalainen, suomalainen, saamelainen, lappalainen jne. Sekö,
jolla on saamelaiset etniset esi-isät vai sekö joka polveutuu alueen
todellisesta alkuperäisväestöstä, mutta jolla on saamen kieleen sukupolvi tai
pari pitempi etäisyys.
Alueen väestön heterogeenisuus on
johtanut siihen, että lappalaisuutta voi tulkita hyvin vapaamielisesti ja
yleensä lappalaisiksi on hyväksytty kaikki, jotka ovat halunneet olla lappalaisia.
Todellista alkuperäisyyttä
tutkittaessa havaitaan, että useimmat porosaamelaiset eivät ole juuriltaan lähtöisin
nykyisen Suomen alueelta; he edustavat muuttosaamelaisia. Samalla havaitaan,
että alkuperäisin väestö on elänyt täysin samojen lakien ja elinolojen
mukaisesti; heidän välillään on vain kielellisiä eroja. Etnisyyttä ei voida jo
näistä syistä nähdä yhtenäisenä käsitteenä. Se ei ole vaikuttanut historian
kehitykseen juurikaan. Omalaatuisen piirteen kehityksessä muodosta kaiken
kaikkiaan se, miten eri väestöryhmiä on pyritty keinotekoisesti jaottelemaan
kuin kansallissosialismissa ikään.
Paljon on myönteistä saamelaisten
asioissa kuitenkin tapahtunut. Asia, joka kuitenkaan ei ole suuntaan tai
toiseen edennyt on kysymys maiden palauttamisesta takaisin saamelaisille. On
yritetty valita helpoin tie asian ratkaisemiseksi; poliittinen ratkaisu
kollektiivisista saamelaisten maaoikeuksista. Se ei kuitenkaan ole sama asia
kuin se, että yksilöitäisiin keneltä tai keiltä saamelaisilta valtio on ottanut
itselleen maat. Saamelaiskäräjien vaateita ovat näkyvästi puolustaneet mm.
Martin Scheinin ja Kaisa Korpijaakko.
Tämä vaatimus on oudolla,
suomaisella pohjalla vailla tutkimusperustaa: jos kyse on ryöstöstä tai
valloituksesta, asia olisi selvä, mutta sellaista ei ole voitu osoittaa.
Suorastaan outoa on nojata maanomistusvaatimukset kansainväliseen sopimukseen. Nyt
viitataan ratifioimattomaan sopimukseen. Tässä ei ole järkeä. Kaiken lisäksi
media suoltaa näitä ”palautus”-vaatimuksia tukevaa höpöttelyä kaiken aikaan:
mitkähän ovat motiivit? Ei ainakaan oikean ja puolueettoman tiedon
välittäminen.
Saamelaisten maaoikeuksien
palauttamisen alkutaipaleeseen liittyvät kiihkeät taistelun vuodet siirtyvät
yhä kauemmaksi historian syvyyteen. Aika ei kuitenkaan pysty niitä painamaan
unholaan, hälventämään niiden muistoa ihmisten mielestä. Kysymyshän oli viime kädessä
merkittävästä yhteiskunnallisesta kokeilusta, samanlaisesta kuin mitä itärajan
takana kokeiltiin huonolla menestyksellä yli 70-vuoden ajan. Muutoin
saamelaisten oikeutettujen vaatimusten tunnustaminen on merkinnyt ihmisoikeuksien
valoisan asian voittoa.
Suomessa on ilmestynyt runsaasti
erilaisia saamelaisia ja lappalaisia koskevaa menetettyä aikaa käsitteleviä
teoksia, julkaisuja ja kirjoituksia. Silti kiinnostus niihin ei näytä
laimenevan. Jokainen uusi todenmukainen tieto tästä Ylä-Lapille elintärkeästä
asiasta valottaa osaltaan sitä suurta urotyötä, jonka meidän nuoremmat tutkijamme
ja todellisen alkuperäisväestön puolustajat ovat suorittaneet saamenmaan
vapauden, rauhan ja edistyksen nimessä.
Suuren taistelun vuosina monet
saamelaisaktivistit läpäisivät lujuuskokeen kiivaiden kannanottojen
ristipaineissa. Jouduttuaan kasvotusten suomalaisten poliittisten ja omien
poliittisten vaikuttajien kanssa, joita oli pidetty paljon kokeneina, monet
osoittivat neuvottelutaitonsa kypsyyden ja etevämmyyden. Olen onnellinen ja
ylpeä siitä, että olen tuona saamelaisille raskaana aika saanut osallistua
näihin prosesseihin ja yhdessä kokea sekä vastoinkäymistemme katkeruuden että
voiton riemua.
Taistelun kuluessa mukana olijoiden
voimat kasvoivat ja karaistuivat. Kuten kaikki muutkin mukanaolijat, minäkin
kasvoin, opin hankkimaan tietoa ja sain kokemusta. Olen ollut tietoinen
kiistasta sen alusta lähtien ja tietoinen tilanteen kehittymisestä. Sen vuoksi
puhunkin kirjoituksissani sihteeristön ja puheenjohtajan toiminnasta. Kirjoitusteni
pohjaksi olen ottanut hyvin tuntemani dokumenttiaineiston ja tukenut sitä arkistoasiakirjoilla,
joista merkittävä osa on vielä julkaisematta. Kirjoitusteni päätarkoitus on
osoittaa, minkälaisten vaiheiden kautta edettiin saamelaisten maaoikeuksia
koskevalla saralla. Samalla kerron niistä toimintamuodoista ja menetelmistä joilla
hankittiin tietoa, miten sitä jalostettiin ja miten sitä käytettiin
poliittisessa taistelussa. Tässä taistelussa sattui myös virheitä ja erehdyksiä
ja niistäkin kerron. Mutta ne tietenkään eivät olleet pääasia sillä vaikealla
taipaleella jota pitkin me saamelaisaktivistit kuljimme saamelaista
kulttuuri-itsehallintoa kohti.
Pyrin osoittamaan miten meidän
aktivistien taistelumoraaliin liittyvät ominaisuudet kasvoivat päivä päivältä,
miten kehittyi saamelaistieto ja miten edistyi tavallisen saamelaisväestön
tietämys asioista. Täytyy sanoa suoraan, että, että eräät aktivistimme olivat
saamelaisen tietoisuuden perusperiaatteiden – päättävyyden, joustavuuden ja
johdonmukaisuuden – ilmentäjiä. He todistivat kiistan alkuvaiheista lähtien
omaavansa poliittisen johdon arvokkaimman ominaisuuden: syvällisen ja täydellisen
tietoisuuden nykyaikaisen poliittisen kiistan erityisluonteesta sekä kyvyn
ennakoida kaikkein monimutkaisimpienkin tapahtumien kulun ja lopputuloksen
Minulta on kysytty, miksi en ole
vieläkään kirjoittanut muistelmiani. Useimmat entisistä ja nykyisistä
saamelaisvaikuttajista, joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ovat sanoneet sanottavansa.
Minulla ei ole tarvetta heitä enempää kommentoida. Muu voi olla toki toinen
kysymys. Taistelu saamelaisten maaoikeuksista kulminoitui lappalaisiin, joita
ei haluttu nähdä samanlaisena alkuperäiskansana kuin etnisiä saamelaisia; sekin
siis käsitteenä on aukollinen, tieteellisesti täsmentämätön ja enemmänkin
kysymys arvostuksesta kuin tieteellisesti pitävästä asiasta.
Vaikeudet taistelussa lappalaisia
vastaan ulottuivat paljon syvemmälle kuin mitä ulkopuolinen saattaa arvatakaan.
Saamelasten poliittiset johtajat hävisivät kerta toisensa jälkeen yrittäessään
kieltää saamelaisten ja lappalaisten yhteisen historian. Tämä johtui
epäonnistuneesta taktiikasta, kulttuureista, jotka muodostuivat vieläkin
merkittävämmiksi seikoiksi kuin innostuneen johtajan puute. Jokaisen tuota
aikakautta tutkiva historioitsija on otetta huomioon nämä tapahtumien keskiössä
tehdyt havainnot.
Vaikka elettiin yhdenlaista
saamelaisuuden aamunkoiton sankariaikaa, on yleinen erehdys olettaa, että
näyttämöä suurilla hetkillä hallinneet saamelaisjohtajat olisivat olleet hengen
jättiläisiä, olleet irrallaan arkisen yhteiskunnan ihmisluonteista. Voi kuulostaa
jälkiviisaudelta, mutta toisin kuin muut aikani saamelaispoliitikot ymmärsin
selkeästi, että lappalaisten mukaan ottaminen olisi avannut kaikille Suomen
saamelaisille tien alkuperäiskansakysymyksen ratkaisuun. Saamelaisjohtajat
valitsivat toisen tien ja maalasivat itselleen ja joukoilleen kuvan
lappalaisista saamelaisten päävihollisena. Tilanne on tällä hetkellä
tulehtunut, saamelaiskäräjien poliittinen johto on jäänyt itse kehittelemäänsä
alkuperäiskansakysymyksen ansaan. Aku Ankan tavoin se on maalannut itsensä
nurkkaan, sillä erotuksella että saamelaiskäräjät on tehnyt itselleen akuankat
maalaamalla lattian täyteen ”saamelaisvastaisten” lappalaispirujen kuvia.
Nurkasta löytyy ulospääsy, jahka maali kuivuu, mutta vielä se on liian
tuoretta. Kun maali kuivuu, saattaa saamelaiskäräjillä – joka silloin ehkä on
miehitetty vereksillä voimilla – tulla mieleen näitten sanallisten irvikuvien
peittäminen, aivan kuten kirkkojen seinä- ja kattomaalaukset aikoinaan
kalkittiin peittoon. Jos tulevien aikojen saamelaiset historiankirjoittajat
joskus törmäävät näihin pirunkuviin, heillä voi olla naurussa pidättelemistä.
Ihastuksen huudahduksia tuskin kuuluu, ja dokumentoinnin jälkeen
lappalaispirujen kuvat peitettäneen vaivihkaa uudestaan.
Tänään tajutaan yhä selkeämmin, että
lappalaiset tulisi nähdä saamelaisten liittolaisina. On tosi tärkeää korjata
virheelliset käsitykset, joiden mukaan monessa mielessä samaa väestöä saamelaisten
kanssa olevat lappalaiset eivät olisi osa samaa alkuperäiskansaa. Heidät on
laidasta lukien tunnustettava sellaiseksi, sikäli kuin he sitä itse haluavat. Karmeinta
kehityksessä on pyrkimys väestöryhmien erottamiseen toisistaan, syvien railojen
rakentaminen valtion toimin ja aito ylimielisyys tutkimustietoa kohtaan.
Ihmisoikeuksista puhuvat sepittävät niiden vastaisia tarinoita ja teorioita
asiaa tuntemattomia kansalaisia silmällä pitäen. Saamelaiskäräjät näyttää
eristäytyvän pahemmin ja pahemmin sen saamelaisen kansan arjesta jonka etuja
sen tulisi ajaa. Ei hintaan mihin tahansa, vaan kestävällä pohjalla.
Jouni Kitti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti