Kirjassaan ”Viimeinen mohikaani” James Fennimoore Cooper
jätti kirjailijan vapaudella maailman siihen käsitykseen, että Mohikaanien
uljas intiaaniheimo olisi viimeistä jäsentään myöten siirtynyt autuaammille
metsästysmaille ja sen suku sammunut. Tai no, kirjailija jätti henkiin vanhan
intiaanipäällikön Chingachgookin, tapettuaan kirjallisesti tämän pojan Uncasin,
joka siis oli se kirjalle nimensä antanut ”viimeinen mohikaani”. Olisiko
kirjailija arvellut lukijan ymmärtävän, ettei mies enää siinä iässä siitä uusia
jälkeläisiä, vaikka nimi Chingachgook Unami-Delawaren kielessä tarkoittaakin
”Suuri Käärme”. Noin lääketieteellisesti tämä ei pidä paikkansa todellisessa
maailmassa; mies voi olla siitoskykyinen hyvinkin vanhana. Chingachgook oli
kuitenkin vain romaanihahmo, joten jätämme hänet kirjan kansien väliin ja
siirrymme todellisuuteen.
* * *
Yllätys yllätys: Mohikaanien heimo elää, Cooperin
levittämä kaunokirjallinen huhu sen kuolemasta oli vahvasti liioiteltu. Aina
luotettavan Wikipedian ja heimon omien lähteiden perusteella voimme tietää, että
Mahican- eli Mohican-heimo eli Mohikaanit muodostivat useammasta heimosta
koostuvan liittoutuman. Käytän alempanakin vanhaa suomalaista nimimuotoa
mohikaanit, ja saattaapa jonnekin lipsahtaa myös i-sana, vaikka poliittisesti
korrekti nimitys on Native American, syntyperäinen amerikkalainen.
Tarkoitukseni ei tälläkään kertaa ole loukata ketään, ja kaikkein vähiten
arvoisia mohikaaneja.
Alkuaan Mohikaanien liittouma asutti laajaa Manhattanin
saaren ja Champlain-järven välistä, noin 500 kilometrin pituista aluetta
Hudson-joen varrella. Joen nimi heimon kielellä oli Mahicannituck,
Seisahtumaton vesi, ja heimon oma nimi itsestään oli Muhhekunneuw, Muh-he-con-neok, ”Seisahtumattoman veden kansa.
Luonto ja sen käyttäminen antoivat leimansa kulttuurille.
Mohikaanit olivat metsä- ja jokikansa, jonka elämänmuotoon kuului metsästyksen,
kalastuksen, keräilyn ja maanviljelyn edellyttämä liikkuvuus.
Vuoden 1680 jälkeen ristiriidat irokeesien ja hollantilaisten
siirtolaisten kansa sai Mohikaanit siirtymään Massachusettsiin ja
Connecticutiin. Monet asettuivat Stockbridgin kaupunkiin, jonka johdosta heitä
alettiin kutsua Stockbridge-intiaaneiksi. Nimi Stockbridge tarttui heimoon,
vaikka se siirtyi ja pakkosiirrettiin eri etappien kautta nykyisille
asuinsijoilleen Wisconsiniin, jossa se yhdessä Lenape-heimon jälkeläisten
kanssa muodostaa Stockbridge-Munseen yhteisön. Munsee-nimi viittaa
Lenape-heimon alaryhmään joka oli lähtenyt liikkeelle samoilta alkuseuduilta
kuin Mohikaanit. Munsee-intiaaneilla oli oma murteensa, mutta myös yksi yhteinen
kieli Mohikaanien kanssa. Nykyään mohikaaninen vanha kieli luetaan kuolleiden
kielten joukkoon.
Sekaannusten välttämiseksi tähdennettäköön, että tälle
väestöryhmälle nimensä lainannut Stockbridge sijaitsee Massachusettsissa, mutta
Stockbridge-Munseen reservaatti Wisconsinissa. Välimatkaa on noin 800 mailia,
noin 1300 kilometriä
Bowlerin kaupungin lähellä sijaitseva reservaatti
käsittää nykyisellään noin 22 000 eekkeriä eli noin 8900 hehtaaria. Vuosisatojen
ja etappien kautta kulkenut Mohikaani- ja Munsee-intiaanien tie reservaattiin
oli ollut raskas ja pitkä, maantieteellisesti yli 1500 kilometriä. Taudit
olivat niittäneet heimon jäseniä, ja vuoteen 1820 mennessä heimon sisäinen
hallinto oli romahtanut. Tullessaan perille vuoden 1856 sopimuksen perusteella
luotuun reservaattiin heimo oli menettänyt paljon omasta kulttuuristaan, mutta
kuitenkin säilyttänyt niin paljon siitä että hallitus katsoi parhaaksi eristää
heidät muiden intiaanien tavoin uuden pääväestön yhteiskunnasta. Intiaaniasiain
viraston edustaja kontrolloi kaikkea kanssakäymistä ja vaihdantaa.
Vuoteen 1895 tultaessa reservaatissa asui enää noin 300
henkilöä ja noin 200 henkilöä oli hajaantunut ympäri Yhdysvaltoja. Uuden alueen
maaperä soveltui lähinnä metsätalouteen, josta tuli heimon pääelinkeino.
Vuonna 1887 USA:n kongressi oli hyväksynyt lain jonka
perusteella intiaaneille jaettiin maapalstoja yksityiseen omistukseen. Näin
tapahtui myös Stockbridge-reservaatissa. Käteisen tarpeessa olevat heimon
jäsenet myivät palstojaan metsämaata himoitseville välittäjille. Toiset heimon
jäsenet menettivät palstansa ulosmittauksissa maksamattomien verojen tai
lainanlyhennysten vuoksi. Metsäyhtiöt hakkaisivat metsät sileiksi ja häipyivät,
jättäen jälkeensä maan jolla ei ollut juuri mitään taloudellista arvoa.
1930-luvun suuren laman aikana saavutettiin uusi aallonpohja.
1934 kongressi sääti osana Indian New Deal politiikkaa uuden
lain, jonka voimin myös Stockbridge-Munseeen asukkaat saivat liittovaltion
varoja niin että pystyivät hankkimaan takaisin osan menettämistään maista ja
jälleenrakentamaan perinteisen itsehallintonsa.
Vuodesta 1938 heimolla on ollut uusi, Intiaanitoimiston
yleisen mallin mukaan laadittu perustuslakinsa ja siihen liittyvät alemmat
lakinsa. Heimo valitsi oman heimoneuvostonsa ja puheenjohtajansa (engl.
president). jonka johdolla alkoi vuosikymmenten kamppailu osana USA:n
alkuperäiskansaliikettä.
Viime vuosituhannen lopusta lähtien Stockbridge-Munseen
yhteisö on pyörittänyt menestyvää matkailuyritystä ja North Star-kasinoa,
joiden tuotot kuuluvat heimolle ja sen jäsenille. Reservaatin alueella toimii
muun muassa heimovirasto alaosastoineen, terveyskeskus, monitoimikeskus ja
siihen liittyvä vanhusten palvelutalo, perheneuvola, kirjasto ja museo,
bingohalli, golfrata ja jo edellä mainittu kasino.
Lapset käyvät koulua reservaation ulkopuolella, monien
jatkaessa opintojaan pitemmälle. Heimon jäsenet ovat saavuttaneet oppiarvoja
muun muassa oikeustieteen, opetuksen ja taiteiden aloilla.
Reservaatin väkiluku on tällä hetkellä 1565 ja kasvussa;
perhekoko on suurempi kuin USA:ssa keskimäärin, ja monet reservaatista
lähteneet ovat palanneet takaisin tuoden mukanaan uusia valmiuksia ja
näkemyksiä.
* * *
Vuosisataisen kokemuksensa perusteella heimoyhteisö on
valinnut tunnuksekseen kuvion jonka nimi on ”Monta polkua”. Kuvio symbolisoi
kauan kärsineen kansan päättäväisyyttä, sisukkuutta, voimaa ja toiveikkuutta; yhteen
paikkaan voi viedä monta polkua, ja jos polkua ei ole, sellainen löydetään tai
raivataan. Hiukan ilkeänä huomautuksena voisi sanoa, että ”Monta tietä”
kuvastaa myös sitä tosiasiaa, että heimo on tullut tunnetuksi sisäisestä
jakautumisestaan useisiin puolueisiin, joihin kuuluminen siirtyy veren
perintönä kuten heimon jäsenyys. Tällä hetkellä keskeisistä periaatteista
vallitsee kuitenkin yksimielisyys.
Viimeistä mohikaania ei siis ole vielä nähty, ja mikäli
se on yhteisöstä kiinni, ei tulla näkemäänkään. Itse asiassa nimitys
”ensimmäiset mohikaanit” voisi olla sopivampi, sillä heimo on ollut monessa
asiassa nimenomaan ensimmäinen. Mohikaanit olivat ensimmäisten joukossa
oppineet englantia, ja siitä hyvästä heillä on runsaasti kirjallisia todisteita
itseään koskevista asioista. Heimo oli ensimmäisiä jotka menettivät maansa
valkoisille tulokkaille, ja vuonna 1934 he olivat ensimmäisenä hakemassa
vahvistusta uudistetulle itsehallinnolleen. Jopa kasinotulojen hankkimisessa
yhteisön hyväksi mohikaanit kulkivat etujoukossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti