Ruotsin
entisten lappalaiskoulujen
merkitys saamelaisliikkeen sävylle
Saamelaismääritelmästä
ja koko ILO-sopimuksen 160 ratifioinnista käydyn ajoittain kärjekkään
keskustelun syvemmän ymmärryksen saavuttamiseksi on lähes välttämätöntä tuntea
saamelaisen kansalaisoikeus- ja kansallisliikkeen historia. Sen alkukoti on
ollut Ruotsi. Suomen saamelaisliike on monista syistä heijastanut kaikuna
Ruotsin vastaavan liikkeen äänensävyjä.
Tutustuminen
saamelaisliikkeen alkukotiin on hyvä aloittaa Ruotsin lappalaiskouluista.
Ruotsin
tunturisaamelaisille järjestettiin vuodesta 1913 lakisääteisiä
paimentolaiskouluja (nomadskolor). Taustalla oli pääväestön eliitin keskuudessa
vallitseva näkemys, jonka mukaan lappalaisalueita tuli kehittää kahden
rinnakkaisen elinkeinon periaatteella, jolloin luonnosta saataisiin
maksimaalinen tuotto: uudistilalliset vastaisivat maanviljelystä tähän
sopivilla mailla ja lisäksi metsätyöstä, lappalaiset vastaisivat poronhoidosta
alueilla jotka eivät kelvanneet maanviljelyyn.
Lappalaisten
tuli siis pysyä lappalaisina, ja tätä helpotettiin omalta osaltaan
nomadikouluilla, liikkuvilla alakouluilla. Opetuskielenä oli ruotsi, mutta
määräysten mukaan opetuksen tuli tukeutua ympäristöön jossa lapset elivät.
Pääväestön taholta painotettiin, ettei lapsia saanut vieroittaa nomadielämästä
totuttamalla heitä mukavuuksiin.
Alkuperäinen
ajatus oli että nomadikoulut, nimensä mukaisesti, liikkuisivat lapinkylien
mukana, mutta ajanoloon koulut kehittyivät kiinteämpään suuntaan ja niiden nimi
muutettiin kotakouluiksi. Naispuolisella opettajalla oli oma kotansa,
kouluemäntä ja lapset asuivat omassa kodassaan ja opetusta varten saattoi olla
vielä oma kotansa. Nomadikoulujen lisäksi kiinteiden koulujen yhteyteen
perustettiin 1900-luvun alusta alkaen oppilasasuntoloita vanhemmille
koululaisille.
Vuonna
1937 saamelaisten valtakunnallinen kokous vaati tasa-arvon nimessä että
kotakoulut on korvattava kiinteillä kouluilla asuntoloineen. Kritiikin
perusajatus oli että saamelaislapsilla oli oikeus yhtä korkeatasoiseen
opetukseen kuin muillakin ruotsalaisilla lapsilla, ja oikeus oppia kaikki samat
asiat. Kotakoulujen opetus nähtiin riittämättömänä ja holhoavana, osittaisessa
pimennossa pitämisenä. Opintien jatkaminen rajoitetun saamelaisopetuksen
pohjalta ei ollut helppoa, ja saamelaiset halusivat tähän muutoksen. He eivät
enää nielleet sellaisenaan pääväestön linjaa, jonka mukaan lappalaiset oli
pidettävä lappalaisina, vähään tyytyvinä paimentolaisina.
Yhdeksi
ratkaisuksi nähtiin saamelainen kansankorkeakoulu. Kun tällainen perustettiin,
siitä kehittyi varsin nopeasti saamelaisliikkeen kehto. Ohjelmaksi tuli
saamelaisten kaikinpuolinen aineellinen ja henkinen nostaminen saamelaisuudesta
tinkimättä.
Saamelaislasten
koulujärjestelyt olivat kuitenkin koskeneet vain tunturisaamelaisia,
metsäsaamelaisten lasten tuli mennä tavallisiin ruotsalaisiin kouluihin, missä
he saivat muiden mukana kuulla että lappalaisrotuiset kulkivat kumarassa,
liikkuivat vaappuen, olivat saitoja, itsepäisiä ja epäileviä, heillä oli
ulkonevat korvat, outo vinkuva ääni ja pahanhajuiset vaatteet. He vanhenivat
varhain saaden tällöin, varsinkin naiset, iljettäviä kasvonpiirteitä.
Inhottavaa vaikutelmaa oli omiaan vahvistamaan villisti lentävä tukka ja
likaisuus, kaunista vanhuutta lienee heidän keskuudessaan harvinainen. Näin tiesivät
tuon ajan stereotypiat kertoa lappalaisista.
Lasten
koulunkäynti tavallisissa ruotsalaisissa kouluissa oli omalta osaltaan
edesauttamassa Ruotsin metsälappalaisten assimiloitumista ruotsalaisen
pääväestön kulttuuriin. Samaan aikaan Ruotsin tunturilappalaiset elivät
eristetympää elämää johon kuului olennaisena jutaaminen, vuotuiset siirtymiset
talvilaitumilta kesälaitumille ja takaisin. Tämä edesauttoi lapin/saamenkielen
ja lappalaisen/saamelaisen kulttuurin säilymistä nimenomaan tunturi- eli
porolappalaisten keskuudessa.
Kun
saamelaisliike lähti kehittymään Ruotsissa, se oli vahvasti, joskaan ei täysin
tunturisaamelaisuuden leimaama. Tämä on tärkeä ymmärtää ja pitää mielessä:
Myöhempi ja nykyinen saamelainen etnonationalismi on nimenomaan
tunturisaamelaisten poronhoitajien kulttuurin ideologia, sen elämänmuodosta
lähtevä, sen maailmankuva ja sen etuja tiedottomasti tai tietoisesti edustava
aatteellinen ilmentymä, jonka tämä lappalaisen/saamelaisen väestöryhmän suurin
alaryhmä esittää koko lappalaisen/saamelaisen väestön henkisenä perustana ja
aarteena – mikäli ylipäätään hyväksyy ketkään muut kuin itsensä saamelaisiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti