31.3.2013
ILO:n yleissopimuksen 169 ratifiointihanke
on jo jonkin aikaa sitten tullut vaiheeseen jossa on ilmiselvää että
Saamelaiskäräjillä ei ole sen enempää laillista mandaattia kuin poliittista
legitimiteettiä toimia Lapin koko alkuperäisväestön edustajana. Kun
Saamelaiskäräjät tämän tieten on kuitenkin sitkeästi toiminut ryhmäetujen
ajajana syrjien merkitsevää osaa alkuperäisväestöstä ja polkien sen
kansalaisoikeuksia, Saamelaiskäräjät on käyttänyt uskottavuusluottonsa loppuun.
Kyse ei ole vain Saamelaiskäräjien nykyisestä puheenjohtajasta tai
hallituksesta, vaan koko järjestelmän toimivuudesta.
Kuten muittenkin demokraattisten poliittisten
järjestelmien, myös alkuperäiskansan poliittisen järjestelmän tulee täyttää
monta vaativaa tehtävää, ja sen rakenteen tulee olla sellainen että se voi nämä
tehtävät hoitaa. Alkuperäiskansan poliittisen järjestelmän on edustettava koko
alkuperäiskansaa siinä mielessä, että kaikki alkuperäiskansan ryhmät,
suuntaukset ja yksilöt saavat äänensä kuuluviin ja pääsevät vaikuttamaan
asioihinsa, ja tuntevat tämän kautta järjestelmän omakseen. Järjestelmän on
pystyttävä keräämään tietoja ja näkemyksiä, sen puitteissa on ratkaistava etu-
ja mielipideristiriidat, ja niistä on luotava yhteinen politiikkaa, jonka myös eri
mieltä olleet tunnustavat silti oikeita muotoja tehdyksi päätökseksi.
Järjestelmän on kyettävä jakamaan rajalliset resurssit viisaasti ja
oikeudenmukaisesti.
Suomen Lapin ja sen alkuperäisväestön
monimuotoisuuden vuoksi nykyinen Saamelaiskäräjäjärjestelmä ei kykene
heijastamaan ja muotoamaan koko alkuperäisväestön etuja ja tahtoa vaadittavalla
tavalla. Nykyinen järjestelmä on kuitenkin korvattavissa paremmalla, ja
vaihtoehdoille löytyy esikuvia muun muassa USA:n alkuperäiskansojen
keskuudessa.
On vaativa, mutta ei mahdoton tehtävä lähteä
korvaamaan nykyinen järjestelmä uudella. Tehtävään olisi hyvä käydä käsiksi
nyt. Tällainen radikaali ratkaisu voisi sekä tervehdyttää ilmapiirin että
mahdollistaa viisaan ja yleisesti hyväksytyn lopputuloksen ILO-sopimuksen
ratifioinnin suhteen, alkuperäiskansan ja alueen koko väestön hyväksi. Uutta
järjestelmää luotaessa Saamelaiskäräjien nykyisen johdon olisi paras siirtyä
syrjään varsinaisesta valta-asemastaan jatkaen korkeintaan
"toimitusministeriönä" juoksevien asioiden hoitoa. Sen jäsenet voivat
luonnollisesti niin halutessaan jatkaa henkilöinä muiden kanssa tasavertaisesti
uuden edustusjärjestelmän valmistelua.
Miksi uudistus olisi tarpeellinen?
Saamelaiskäräjät on luotu kultturisen
itsehallinnon elimeksi, mutta se on ottanut itselleen selkeästi laajemman
roolin kuin mitä sitä koskeva laki edellyttää. Niinpä Saamelaiskäräjillä ei ole
ainoastaan legitimiteettivaje vaan myös mandaattivaje ja legaalisuusvaje.
Tilanne olisi ratkaistavissa ja saatettavissa kestävälle pohjalle luomalla
kokonaan uusi alkuperäiskansaa edustava järjestelmä joka korvaisi nykyiset
Saamelaiskäräjät, joka on palvellut aikansa täyteen.
ILO:n yleissopimuksen 169
ratifiointihankeessa tulisi ottaa vielä kerran aikalisä. Suomen hallituksen päätös
voisi tässä vaiheessa kuulua vaikkapa näin:
"Hallitus katsoo, ettei Suomi voi
vallitsevassa tilanteessa ratifioida ILO:n yleissopimusta 169 alkuperäiskansan
määrittelyyn ja edustukseen liittyvien ongelmien vuoksi. Hallitus suhtautuu
kuitenkin myönteisesti sopimukseen, mutta katsoo että sen soveltuvuutta Suomen
olohin on pohdittava yhdessä Suomen alkuperäisväestön kanssa kun edellä
mainitut ongelmat on ratkaistu. Ongelmien ratkaisua varten hallitus asettaa
komitean valmistelemaan esitystä saamelaiskäräjälain muuttamiseksi siten, että
Saamelaiskäräjät korvataan uudella organisaatiolla jonka tehtävänä on tuoda
aidosti esille alkuperäisväestön kaikkien ryhmien mielipiteet ja suojella ja
ajaa näiden etuja yhdenvertaiselta pohjalta. Uutta organisaatiota luotaessa
tuodaan soveltuvin osin nykyaikaan alkuperäisväestön historialliset,
perinteiset itsehallinnon mallit, mutta hyödynnetään myös kansainvälistä
kokemusta, kuten USA:n alkuperäisasukkaiden erilaisia itsehallintomalleja.
Komitea saa tehtäväkseen pohtia myös miten alkuperäisväestön uusi organisaatio
vaikuttaa väestöryhmien tasapainoon ja vuorovaikutukseen paikallisella ja
alueellisella tasolla, ja onko tätä varten syytä käynnistää laajempikin
alueellinen kokeilu jonka kautta myös muut väestöryhmät saavat esille
mielipiteensä ja voivat suojella ja ajaa etujaan yhdenvertaisuuden pohjalta
Tässä yhteydessä uuden organisaation ja muutoksen alla muutenkin olevan
kunnallisten elimien roolien keskinäiset suhteet voidaan ottaa tarkastelun
kohteeksi."
Tämän uudistuksen tulisi lähteä liikkeelle laajana
prosessina, jossa toisaalta toimisi valtiollinen asiantuntijaelin ja toisaalta
puhtaalta pöydältä lähtevä alkuperäiskansan "väliaikainen hallitus",
jonka tehtävän olisi yhdessä asiantuntijaelimen kanssa kaavailla miltä pohjalta
ja minkälaisella järjestelmällä alkuperäisväestö voisi luoda ja valita
itselleen legitiimin ja legaalisen edustuselimen jossa enemmistö ei pääsisi
tukahduttamaan erilaisten alaryhmien äänen, niinkuin tällä hetkellä tapahtuu,
ja joka siis pystyisi artikuloimaan koko alkuperäisväestön tahdon autenttisella
tavalla.
Tässä uudessa mallissa saattaisi tulla kyseeseen
kaksiportainen ja jopa kaksikamarinen järjestelmä. Kaksiportaisen järjestelmän
alemman portaan muodostaisi hiukan eri nimikkeillä toimivat paikalliset tai
ryhmäkohtaiset elimet, työnimenä vaikkapa siidakokoukset, esikuvana entiset
kotakäräjät ja kolttien kyläkokous. Elimiä voitaisiin luoda niin
maantieteelliseltä kuin muilta pohjilta, ja niiden nimi voisi vaihdella.
Esikuvia ja kokemuksia löytyisi luultavasti USA:n alkuperäiskansojen nykyisistä
käytännöistä.
Perustason elimet olisivat vuorostaan edustettuina
parlamentinomaisessa keskuselimessä, työnimenä vaikkapa Lapinkäräjät. Jos
järjestelmä olisi kaksikamarinen, alemman portaan elimet olisivat edustettuina
toisessa kamarissa, työnimenä vaikkapa "siidain kokous", kun taas
toinen kamari valittaisiin ylesillä ja yhtäläisillä vaaleilla kuten
Saamelaiskäräjät tänään.. Harkittavaksi jäisi, voisiko sama henkilö toimia
molemmissa kamareissa, oletettavasti se ei olisi luontevaa.
"Siidain kokouksen" ajatuksena olisi
varmistaa kaikkien ryhmien äänen kuuluminen, kun taas toisen kamarin tehtävänä
olisi tuoda päätöksentekoon yleisemmän tason parlamentaarinen voima.
Hallituksen esitysten läpimeneminen edellyttäisi molempien kamareiden
hyväksynnän.
Seuraavassa on kehitelty edelleen kaksiportaista
yksikamarista mallia:
1) Eri alaryhmät perustavat keskuudessan omat
"käräjät/kotakäräjät/kyläkokouksen" (nimi saa vaihdella)
käsittelemään heitä koskettavia asioita ja keskuselimestä tulevia esityksiä,
Näillä käräjillä on aloiteoikeus keskuselimeen nähden. Alaryhmien omat käräjät
päättäisivät rymän sisäisistä asioista keskuselimen jonkinlaisessa valvonnassa,
jotta alaryhmän päätökset pysyisivät laillisissa puitteissa eivätkä syrjisi
ketään ryhmän sisällä.Ryhmäkäräjät voisivat kutsua koolle oman ryhmän
neuvottelevan yleiskokouksen kuullakseen mielipiteitä ja selostaakseen
asioita. Ryhmäkäräjien koko ja toimintamalli voitaisiin soveltaa riippuen
ryhmän koosta ja siitä kuinka hajallaan se toimii. Citysaamelaisilla voisi ehä
olla omat ryhmänsä, kunhan varmistetaan etteivät he yhdessä pääse dominoimaan
saamelaisalueella asuvia. Vaihtoehtoisessa mallissa citysaamelainen voisi
kuulua omaan, saamelaisalueella toimivaan ryhmäänsä. Kukaan ei voisi kuulua
enempän kuin yhteen ryhmään (USA:ssa, jonka malleja tulisi kartoittaa, toiset
heimot pitävät kiinni tästä periaatteesta, kun taas toiset sallivat kuulumiseen
useaan heimoon jos siihen on muuten perusteet).
2) Nuo ryhmien käräjät nimittävät keskuudestaan
edustajansa yhteisille (työnimi) Lapinkäräjille, joka on parlamentti
jossa on piirteitä USA:n edustajahuonesta sikäli, että niiden tehtävänä on
tuoda keskusteluun ja päätöksentekoon alueellinen ja ryhmäkohtainen näkökulma.
3) Yleisillä ja yhtäläisillä vaaleilla valitaan
nykyistä Saamelaiskäräjien hallitusta vastaava elin, työnimi tässä hallitus,
jonka laajuus sovitetaan sellaiseksi. että se pysyy toimintakykyisenä. Sen
toimintatyyli vastaisi osin Suomen hallituksen iltakouluja, eli sen sisällä
luotaisiin kompromissit ja synteesit eri ryhmien etujen välillä ilman
ylenmääräistä julkista painetta. Hallitukseen valitaan yleispoliittisella
pohjalla ja sen tehtävänä on sovittaa yhteen alaryhmien edut ja edustaa koko
alkuperäisväestöä ulospäin. Jos halutaan korostaa parlamentarismia, hallitus
voitaisiin asettaa lapinkäräjien toimesta. Hallituselimen jäsenen ei tarvitsisi
olla Lapinkäräjien jäsen, ja jos Lapinkäräjien jäsen valittaisiin hallitukseen,
hän ei toimisi hallitusaikanaan Lapinkäräjillä, vaan hänen tilalleen käräjien
jäsenyyteen joko nousisi hänen ennalta valittu varamiehensä, tai hänen oman
ryhmänsä käräjät valitsisivat hänellle sijaisen.
4) Hallitus tekee esitykset Lapinkäräjille, joiden
on hyväksyttävä ne jotta niistä tulisi päteviä päätöksiä, aivan kuten maan
hallitus ja eduskunta toimivat vuorovaikutuksessa. Rutiininomaiset asiat vois
hyväksyä sähköisin menetelmin ilman yhteistä kokousta, milloin kukaan ei vaadi
asian alistamista Lapinkäräjien kokoukselle.
5) Kysymys "presidentistä" eli yhteen
henkilöön keskittyvästä keulakuvasta jää tässä auki. Sellainenkin olisi
mahdollista, että hallitus ehdottaisi erilaatuisiin tehtäviin eri henkilöitä
Lapinkäräjien valtuutettuina joko rajattua tehtäävää varten tai pitemmäksi
aikaa, ja niin että Käräjillä olisi oikeus ilman liian suurta dramatiikkaa
peruuttaa tällainen valtuutus. Tällöin eri tehtäviin saataisiin mahdollisimman
sopiva henkilö; kulttuurikeskuksen voi avata kunniavanhus, seremoniallisen
vieraan voi ottaa vastaan seremoniallinen edustaja, kun taas johonkin
neuvotteluja sisältävään tapaamiseen voidaan tarvita nuorempi leijona. Tällä
mallilla saataisiin tehtäviin myös tehokas kierto, jolla muun muassa
vältettäisiin johtoaseman keskittyminen yhteen henkilöön tai vain yhden ryhmän
edustajaan. Kunnioituksen kohteena ei olisi henkilö, vaan tavallaan henkilön
kantama tehtävään liittyvä symbooli, joka voisi olla esimerkiksi sauva.
Sauvaahan on käytettty arvovallan vertauskuvana, esimerkkinä vaikkapa
roomalaisten virkamiesten fasces-vitsakimput, lyhyet marsalkansauvat ja
maamarsalkan pitkä sauva, jollainen voidaan nähdä vaikkapa Porvoon valtiopäiviä
esittävässä maalauksessa. Vertauskuvana voitaisiin myös käyttää vitjaa, vyötä
ja niin edelleen.
6) Jälkikasvua ja "jäähdyttelyä" varten
voitaisiin luoda nuorisoparlamentin ja "vanhain neuvoston" tyyppiset
elimet, joilla olisi aloitteenteko- ja lausunto-oikeus. Näihin kuuluminen ei
estäisi oman ryhmän käräjien jäsenyyttä. Näillä elimillä saataisiin
artikuloitua kyseisten erityisryhmien näkemykset ja mielipiteet niin yleisistä
asioista kuin heitä erityisesti koskettavaiin etuihin. Näille ryhmille voisi
järjestää omat tapaamisensa ja kokouksensa sopivissa yhteyksissä.
Jollakin tämän tapaisella vuorovaikutteisella
järjestelmällä saataisiin ehkä artikuloitua eri olosuhteissa elävien ja eri
tarpeita omaavien ryhmien mielipiteet ja tahto, ilman että enemmistö pääsisi ne
tukehduttamaan kokonaan. Toisaalta hallitus huolehtisi siitä, että politiikka
ei jää keskenään riitelevien alaryhmien kinasteluksi vaan edustaa nykyaikaa ja
realismia.
Hallitukseen tulisi parhaimmillaan valituksi
hiukan erilaisia ihmisiä kuin ryhmien käräjille ka yhteisille
Lapinkäräjille..Ryhmäkäräjät olisivat hyvä koulutuspaikka nuorille
poliitikoille, ja niissä toimisivat myös vanhemmat, kokeneet ihmiset. Hallitus
olisi oikea paikka riittävän kypsille, mutta edelleen hyvässä iskussa oleville
voimakkaille mutta joustaville henkilöille.
Koska alkuperäisväestön mahdollisuudet tuoda
esille ja käsitellä sitä koskettavia asioita parantuisivat huomattavasti uuden
järjestelmän myötä verrattuna alueen muun väestön vastaaviin mahdollisuuksiin,
olisi syytä harkita, pitäisikö myös tälle muulle väestölle tai heidän
keskudestaan muodostuville alaryhmille tasa-arvoisuuden nimessä luoda ainakin jossain
määrin vastaavanlaiset organisaatiot. Muuten seurauksena saattaisi olla
paikallisen ja alueellisen demokratian epätasapaino, joka olisi omiaan
vaikeuttamaan alkuperäisväestön oman järjestelmän hyväksymistä muun väestön
keskuudessa. Viimeistään tällöin asettuu kysymys uuden organisaation ja
kunnallisen itsehallinnon sekä valtion paikallisten ja alueellisten elinten
suhteesta. Haastavalta mutta kiintoisalta ja lupaavalta tuntuisi järjestää asia
laajana itsehallinnon kokeiluna, jossa nykyiset kunnalliset edustuselimet
korvattaisiin uudella järjestelmällä, ja nykyiset toteuttavat kunnalliset
elimet siirtyisivät uuden järjestelmän toteuttaviksi paikallisiksi ja
alueellisiksi elimiksi. Kunta- ja palvelurakenteen muutoshan on muutenkin
ajankohtainen ja luovia ratkaisuja tarvitaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti