11.4.2013
Keskustelu heimo- ja alkuperäiskansoja koskevan ILO-sopimus numero 169:n ratifioinnista on
Suomessa viime aikoina ollut intensiivistä ja kiivastakin. Se on peittänyt
alleen toisen hankkeen, jota sitäkin on ILO-sopimuksen ratifioinnin tavoin
rakennettu pystyyn kuin Iisakin kirkkoa. Tämän hanke on Pohjoismainen
saamelaissopimus.
Sopimusluonnosta valmisteleva yhteispohjoismainen työryhmä
nimitettiin vuonna 2002. Sopimus ei
nimeltä mainiten näyttäisi sisältyvän nykyiseen hallitusohjelmaan, mutta hanke
on vireillä, ja sopimus on tarkoitus saada aikaiseksi noin neljän vuoden
sisällä.
ILO-sopimus saattaa muun muassa siihen liittyvän
lappalaisten syrjinnän takia olla miina, johon useat poliitikot ovat menossa,
varsinkin Ruotsalaiseen kansanpuolueeseen luketuvat. ILO-sopimukseen verrattuna
Pohjoismainen saamelaissopimus saattaa kuitenkin olla varsinainen
yhteiskunnallinen pommi, johon verrattuna ILO-sopimus on lähinnä sytytyspanos.
Kun lukee saamelaissopimuksen luonnoksen tarkoin, siitä alkaa hahmottua
vähintään mielenkiintoisia asioita. Lukija saa antaa anteeksi että olen
päästänyt mielikuvitukseni valloilleen. Jos sopimukseen ei liity ongelmia, se
kestää tällaisenkin tarkastelun. Tosin en ole ainoa Suomessa joka on katsonut
että sopimus ei luonnoksen perusteella istu kaikilta osiltaan Suomen
lainsäädäntöön.
Luonnos Pohjoismaiseksi saamelaissopimukseksi on ollut
lausuntokierroksella, ja lausuntotiivistelmä samoin kuin luonnos
kokonaisuudessaan löytyy suomen-, ruotsin- ja saamenkielisenä oikeusministeriön
sivuilta. saamelaisasiathan kuuluvat Suomessa oikeusministeriölle, jota tällä
hetkellä johtaa oikeusministeri Anna-Maj Henriksson (Ruotsalainen
kansanpuolue).
Vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet (Ruotsalainen kansanpuolue)
näkyy suhtautuvan sopimuksen eri määräyksiin ehkä kaikkein myönteisimmin,
kilpaillen tässä Saamelaiskäräjien kanssa. Kaikkein kriittisin tuntuisi olevan
Rovaniemen käräjäoikeus jonka lausunnon useaan sopimuskohtaan voisi kevyesti
karrikoiden ilmaista ”Tokkopa tämä on Suomen lakien mukaan mahdollista”.
Lausuntojen kokonaisuutta leimaa kuitenkin jonkinlainen
hyväuskoinen passiivisuus, jonka täytynee perustua siihen että lausunnonantajat
näkevät sopimuksen aivan liian suuressa määrin jonakin staattisena asiana;
sopimus tulee voimaan ja sen kanssa sitten eletään. Ruotsin kielessä käytettäsiin sanaa "aningslöshet".
Kyseessä on kuitenkin paljon suurempi hanke kuin pelkkä
saamelaisten etujen turvaaminen kussakin sopimusvaltiossa ja pyrkimys
sopimusvaltioiden saamelaispolitiikan yhtenäistämiseen. Itse asiassa
sopimuksesta voi lukea saamelaisen valtiomuodostelman synnyttämishankkeen.
Sopimus on vasta alku, se on vipusin ja ponnahduslauta
tulevalle kehitykselle, ja siihen olisi suhtauduttava sellaisena. Autonomia- ja
valtionrakennushankkeet on nähtävä pitkässä aikaperspektiivissä. Nykyiset
tapahtumat ja esimerkiksi valtiollista ulottuvuutta omaavat asiakirjat on
osattava heijastaa tulevaisuuteen, on osattava ikään kuin nähdä käsikirjoitus
niissäkin tapauksissa joissa kukaan henkilö tai mikään ryhmä ole sellaista edes
ajatellut sati laatinut. On osattava luoda kuva siitä mikä on kehkeytymässä; analyysi,
vaihtoehtoiset skenaariot ja visiot, ja annettava niiden ohjata tämän päivän
toimintaa.
Tarkastelen seuraavassa eräitä sopimusluonnoksen kohtia
tässä valossa.
Luonnoksen 3. artikla on otsikoitu ”Itsemääräämisoikeus”.
Se kuuluu näin:
Saamelaisilla on kansana itsemääräämisoikeus
kansainvälisen oikeuden sääntöjen ja tämän sopimuksen määräysten mukaisesti. Niin pitkälle kuin näistä säännöistä ja määräyksistä
seuraa, saamelaisilla on oikeus itse päättää taloudellisesta, sosiaalisesta ja
kulttuurisesta kehityksestään ja omia tarkoituksiaan varten itse määrätä luonnonvaroistaan.
Oireellista on, että ”Itsemääräämisoikeus kansainvälisen oikeuden
sääntöjen mukaan” hakee valtiollisen tason oikeutusperustetta nimenomaan
kansainvälisestä oikeudesta, ei esimerkiksi YK:n ja EU:n ihmisoikeussopimuksista tai
ILO-sopimuksesta 169. Suomen Saamelaiskäräjätkin on luotu lain mukaan toimimaan
kulttuuri-itsehallinnon elimenä, mutta se on itse laajentanut toimivaltaansa
tästä. Samalla tavalla on odotettavissa, että Saamelaissopimuksen suomia uusia
mahdollisuuksia hyödynnetään sitä tulkinnassa ja käytännössä maksimaalisesti
laajentaen, myös yli sen mitä tekstissä sanotaan.
5 artiklan mukaan
Valtioiden tämän sopimuksen mukaiset velvollisuudet
koskevat kaikkia valtiollisia
toimielimiä valtakunnallisella, alueellisella ja
paikallisella tasolla. Myös muita julkisen hallinnon ja julkisen toiminnan toimielimiä
koskevat nämä velvollisuudet.
Sama koskee yksityisoikeudellisia oikeussubjekteja
silloin, kun ne käyttävät julkista
valtaa tai hoitavat muita julkisia tehtäviä.
Tätä sopimusta sovellettaessa saamelaiskäräjiä ja muita
saamelaistoimielimiä, riippumatta niiden kansallisen tai kansainvälisenoikeuden
mukaisesta asemasta, ei pidetä valtioon kuuluvina paitsi milloin ne käyttävät
julkista valtaa.
Tässä saamelaiselimet, olivatpa ne kansallisia tai
ylikansallisia, nostetaan kansallisten valtiollisten ja muitten
julkishallinnollisten elinten yläpuolelle, paikalliselta tasolta
valtakunnalliselle tasolle asti, rajoittaen kansallisvaltion suvereniteettia kaikilla
tasoilla. Kohdassa 2 saamelaiselimet irroitetaan kansallisista valtioelimistä
niin että niiden kaksoisstatus etujärjestönä ja viranomaisena tulisi
vahvistetuksi.
10 artiklassa, Oikeussääntöjen harmonisointi, todetaan
Valtioiden tulee yhteistyössä saamelaiskäräjien kanssa
edistää saamelaisten yli valtionrajojen suuntautuvan toiminnan kannalta merkityksellisen
lainsäädännön ja
muun sääntelyn jatkuvaa harmonisointia.
Tähän sisältyy ajatus saamelaisen valtiomuodostelman
asteittaisesta konsolidoinnista saamelaisia koskevan lainsäädännön
harmonisoinnin kautta..
13 artikla Saamelaissymbolit
Valtioiden tulee kunnioittaa saamelaisten oikeutta määrätä
saamen lipun ja muiden
saamelaisten kansallisten symbolien käytöstä. Valtioiden
tulee lisäksi yhteistyössä
saamelaiskäräjien kanssa edistää saamelaissymbolien
näkyväksi tekemistä sellaisella tavalla, joka viittaa saamelaisten asemaan
omana kansanaan kolmessa sopimusvaltiossa
Tässä toistuva ”Saamelaisten asema oma kansanaan kolmessa
sopimusvaltiossa” viittaa sekin saamelaiseen valtiomuodostelman, joka etenee
autonomian kautta kansallisvaltion muodostamiseen. Myös 14 artiklassa mainitaan
nimenomaan saamelaisten itsehallinto.
15. artiklassa saamelaisten oikeus päättää itsenäisesti
tietyistä asioista johdetaan kansainvälisen oikeuden periaatteista, mikä
tarkoittanee kansan oikeuttaa päättä omista asioistaan.
20 artiklan mukaan sopimusvaltioiden saamelaiskäräjät voivat
muodostaa yhteisiä organisaatioita, joille valtioiden tulisi siirtää julkista
valtaa.
Luonnos pohjoismaiseksi saamelaissopimukseksi tähdentää,
että saamelaiset ovat oma kansa kolmessa sopimusvaltiossa, seuraava looginen
askel on, että näiden kolmen valtioiden saamelaiskäräjät alkavat pitää
yhteisistuntoja.
Kun kerran ollaan oma kansa, tämän mahdollisuuden
epääminen sotisi kansojen itsemääräämisoikeuden periaatteita vastaan.
Yhteisille kokouksille ei myöskään ole estettä sopimusluonnoksessa. Jos
kansalliset lait asettavat tässä suhteessa esteitä, ne eivät ole
ylipääsemättömiä. Saamelaisparlamentit voivat vaikkapa kokoontua yhteisille
neuvottelupäiville tai kongressiin jossa asioista keskustellaan ja miksipä ei
myöskin äänestetä siitä mikä tulee konferenssin suositukseksi kussakin asiassa.
Tämän jälkeen kunkin maan saamelaiskäräjät ratifioivat yhteisen kokouksen
suositukset, ja niin saamen kansalla on oma liittovaltion kongressinsa.
Tämä ei suinkaan ole pelkkää allekirjoittaneen mielikuvitusta. Samoja ajatuksia löytyy vaikkapa täältä.
Tämä ei suinkaan ole pelkkää allekirjoittaneen mielikuvitusta. Samoja ajatuksia löytyy vaikkapa täältä.
* * *
Silmiinpistävä piirre sopimusluonnoksessa on, että
samalla kun saamelaiset haluavat saavuttaa mahdollisimman suuren itsehallinnon
asteen, ja jopa oikeuden verottaa muita luonnon käytöstä, he eivät ainoastaan
tyydy vaan vaativat saada jäädä taloudelliseen klienttisuhteeseen kansallisiin
valtioihinsa nähden. Enemmän kuin yhdessä kohdassa sopimusluonnosta vaaditaan,
että valtion on osoitettava varoja tämän tai tuon saamelaisen asian hoitamiseen
ja turvaamiseen.
* * *
En tietenkään sano, että saamelaisia pitäisi vastustaa,
sortamisesta puhumattakaan. Sanon vain, että nyt on oikea aika muodostaa kanta
tähän valtiohankkeeseen. Jos hyväksymme sen, ja se on yksi vaihtoehto, voimme
ehkä saman tien tai viimeistään ehkä kymmenen vuoden päästä kun saamelaista
autonomiaa on ensin rakenneltu ja harjoiteltu, lähteä edistämään Sápmin valtion
syntyä. Miksi vastustaa, jos se nähdään oikeaksi, miksi ei saman tien edistää.
Saamenmaan rajat osoittava kartta löytyy Wikipediasta
osoitteesta
Näyttäisi siltä että Ounas- ja Kemijoen välinen alue
sisältyisi Sápmiin. Kartan mittakaavasta johtuen on vaikea tulkita, sisältyykö
myös Rovaniemi uuteen valtioon, vai noudattaako raja jokien keskilinjaa. Nykyisessä
Norjassa raja näyttäisi kulkevan Trondheiminvuonossa niin että Trondheimin
kaupunki jäisi Norjalle. Pohjoisen Jäämeren rannikko ja Kuolan niemimaa sen
eteläreunaa lukuun ottamatta liitettäisiin Sàpmiin, jolloin muun muassa
Tromssa, Hammerfest, Vesisaari, Vuoreija ja Murmansk kuuluisivat Saamenmaahan.
Sen sijaan Tornionjokilaakso ja Kuusamo eivät näyttäisi sisältyvän
aluetoivomuksiin. Saattaahan olla, että Tornionjokilaaksoon kaavaillaan
jossakin toista uutta valtiota, Meänmaata.
Saamenmaan karttoja löytyy paljonkin, ja rajat niissä
vaihtelevat. Haluan korostaa, että tällä hetkellä mikään poliittinen ryhmä
vaadi saamelaisille oikeutta alueelliseen eroamiseen, ja sopimusluonnoksen
johdannossa sanotaan jopa että sopijapuolet ”haluavat,
että saamelaiset elävät kansana näissä kolmessa
valtiossa,” tarkoittaen että tämä tilanne jatkuisi myös vastedes. Mutta
minä puhunkin tendenssistä, pyrkimyksistä ja asioiden loogisesta
kehkeytymisestä. Ei ole ajateltava vain sitä askelta jonka on juuri ottamassa,
on ajateltava mihin ollaan menossa tai joutumassa.
Ajatelkaamme siis eteenpäin. Sopivasti rajaten ja aatetta
edelleen kehitellen Saamenmaa muodostaisi ei vain autonomisen varjovaltion vaan
suvereenin valtion. Pohjoismaisen saamelaissopimuksen luonnoksen ja siitä
annettujen lausuntojen perusteella valtiosta näyttäisi tulevan luonteeltaan
poissulkevasti etninen, eli kansalaisoikeudet voisi saada vain syntyperäinen
saamelainen tai tämän lapsi, mutta ei esimerkiksi saamelaisen ei-saamelainen
puoliso.
Saamenmaan ei välttämättä ajaisi pois niitä alueellaan
olevia asukkaita joille ei voitaisi antaa kansalaisoikeuksia. Nämä jäisivät
kuitenkin siinä määrin oikeudettomiksi, että suurin osa heistä hakeutuisi
todennäköisesti muualle vapaaehtoisesti.
Saamenmaa muistuttaisi eräiltä osin Israelia, josta uusi
pohjoinen valtio voikin hakea oppeja sen ratkaisemiselle, kuka on juutalainen,
tai tässä tapauksessa saamelainen. Odotettavissa voi olla myös muualla asuvien
saamelaisten joukkomittainen paluu omille tai sukujensa synnyinseuduille. Näin
uusi valtio saisi nopeasti sitä tietotaitoa jota valtion rakentaminen ja
jokapäiväinen elämä vaatii.
Nuoret saamelaiset voisivat seurata nuorten juutalaisten
esikuvaa, ja vierailla luvatussa maassaan oppimassa sen kieltä ja kulttuuria.
Saamenmaassa nämä nuoret voisivat solmia kontakteja myös eri puolilta maailmaa
tuleviin innokkaisiin ei-saamelaisiin, jotka tulisivat sinne vapaaehtoistöihin
vaikkapa poro- tai kalastuskibbuzzeille. Muistammehan, että Sápmissa nämä
kollektiivit omistaa lapinkylä. Useimmat muistanevat myös Iriadamant-intiaanien
uljaan heimon. Oikeille saamelaisille tuskin olisi haittaa vaan ennemminkin etu
siitä, jos he edistäisivät tällaisten ”elämäntapasaamelaisten” leirejä
maassaan, lisäisihän se Saamenmaan kansainvälistä tunnettavuutta, ja Iriadamanttien
tavoin eläisivät ekologisessa ja henkisessä sovussa luonnon kanssa, kuin
saamelaiset konsanaan. Kansalaisuutta näille vierailijoille ei
luonnollisestikaan voitaisi myöntää.
* * *
Vaikka siltä tuntuisikin ja vaikka näin voidaan väittää,
en missään nimessä suhtaudu vihamielisesti saamelaisiin tai heidän
oikeuksiinsa, päinvastoin. Olen tällä kirjoituksella halunnut herättä
kysymyksen halutaanko asioiden ajautuvan saamelaisen valtion syntymiseen?
Halutaanko edes mennä saamelaisen rinnakkaisen puolivaltiojärjestelmän
syntymiseen? Eikö saamelaisten etuja voisi turvata ja heidän olojaan kehittää
muuten, luomatta tällaista rakennelmaa?
Henkilökohtaisesti en ole lainkaan varma siitä että on
kovinkaan hyvä kehittää ja ajaa asioita siihen suuntaan että etniset rajat
syvenevät, että monikulttuurisuuden ihanteen tilalle nousee moniryhmäisen
yhteiskunnan malli, jossa monikulttuurinen ja monikansallinen yhtenäinen
kansallisvaltio korvataan etnistä jakoa edustavalla rinnakkaisten ja
päällekkäisten ryhmäkohtaisten valtionomaisten laitosten järjestelmällä.
Puhumattakaan siitä, että Pohjoiskalotille muodostuisi etniseltä pohjalta
rotusortopolitiikkaan perustuva valtio.
Minua huolestuttaa ennen kaikkea se, että rajat ylittävää
saamelaista autonomista valtionmuodostelmaa rakennetaan niin kuin alueella ei
olisi muuta väestöä lainkaan. Se on utopinen hanke, ja sellaisista ei hyvä seuraa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti