Lisman erämaakylän asukkaat olivat tuskin palanneet kotiinsa kymmenen kuukautta kestäneeltä evakkomatkaltaan Ruotsiin, kun eräänä heinäkuisena päivänä 1945, siis heti sodan jälkeen, heidän kyläänsä ilmestyi repaleisiin vaatteisiin pukeutunut mies. Harhailevia saksalaissotilaita Lapissa oli tuona kesänä tavattu, ja tämäkin outo mies kantoi kuluneen ruskean matkalaukun lisäksi sotilasreppua. Hän puhui kuitenkin selkeää ja väärentämätöntä suomea. Eikä hän esiintynyt lainkaan arasti, vaan hyvin itsevarmasti.
Kun kyläläiset näkivät miehen ensimmäisen kerran, tämä oli panemassa merkkejä maahan. Hän ei antanut kyläläisten häiritä vaan mittaili tärkeän näköisenä keppien välejä. Kyläläisillä riitti tietenkin ihmettelemistä siitä kuka mies oli ja mitä ihmeessä hän puuhaili.
Mies ilmoitti olevansa ministeri, ministeri Aalto.
Jälkeenpäin kaikki eivät tosin varmuudella muistaneet oliko hän sanonut
olevansa työministeri vai peräti pääministeri. Siihen aikaan Lismaan ei
kuljetettu postia sati kannettu sanomalehtiä, joten kylän väki eli lähes
täydellisessä uutispimennossa, mitä nyt tietoja tuli kulkijoiden mukana.
Näiltäkin oli tapana vanhan tavan mukaan kysyä ”Onko maassa rauha, elääkö
kuningas?”, vaikka oltiin oltu tasavallassa jo hyvät parikymmentä vuotta, ja
olihan siinä välissä ollut tsaarinvaltakin karkeat sataviisikymmentä vuotta.
Uutispimennon johdosta kukaan kyläläisistä ei tiennyt minkä niminen mies oli
Suomen pää- tai työministeri, ja vielä vähemmän minkä näköisen hänen pitäisi
olla.
Selvisi kuitenkin että miehen maahan pistämät
merkkikepit oli sitä varten että kylästä oli määrä erottaa maata valtion
tarpeisiin.
Ministerien vierailut eivät olleet Lismassa ihan
jokapäiväinen tapahtuma, oltiinhan tiettömien taipaleiden takana Länsi-Inarin
erämaissa. Korkealle vieraalle keitettiin oitis kahvit, ja ruokakin tuntui
ministerille maistuvan. Siinä kun oli tutustuttu vähän niin kyläläiset
vaivihkaa tiedustelemaan että oliko se lisämaan saanti valtiolle nyt niin
tähdellistä, olihan valtiolla maata kylän ulkopuolella niin että luulisi
yhdelle valtiolle piisaavan. Josko ministeri voisi järjestää asiat niin että
juuri Lismasta ei tarvitsisi ottaa…?
Ministeri kuunteli arvokkaan näköisenä kyläläisten
huolia eikä suoralta kädeltä torjunut esitettyjä ajatuksia. Vieras
majoitettiin, jos ei nyt ministerihotellin tasoisesti, niin kuitenkin
parhaaseen paikkaan mitä kylässä oli tarjolla. Ministerin housut olivat
nuhrautuneet ja repeilleet, olisiko ollut näissä maanmittaustoimituksissa. Kun
ei kenelläkään ollut kyllin tasokasta housukangasta, ministerille tehtiin
pöksyt pehmeästä poron nahasta. Liituraidat tosin puuttuivat, mutta hyvin
tuntuivat kelpaavan.
Lapin vanhan tavan mukaan matkalaista kestittiin,
ja jostakin löytyi ihan kummasti kahvia ja tupakkaa. Pitää muistaa että
elettiin sodan jälkeistä pulan ja säännöstelyn aikaa, mutta lismalaisilla
olikin omat tuontireittinsä Ruotsista ja Norjasta.
Ministerin tulo Lismaan osui kyllä sikäli oikeaan
ajankohtaan että kyläläiset olivat juuri palanneet evakosta. Monilla sodissa
olleilla ei ollut maata, ja toki se lisämaa muitakin kiinnosti. Ja nyt toiveet
pääsi esittämään suoraan ministerille. Olisiko lismalaisten avokätisellä
kestitsemisellä ollut vaikutusta, joka tapauksessa ministeri oli jo jättänyt
puheet maan erottamisesta valtiolle. Asia oli nyt kääntynyt niin että vieras
lupasikin järjestää maata kaikille kylän maattomille miehille. Eikä tässä vielä
kaikki, sillä ministeri antoi lisäksi sanansa siitä että Lismaan
rakennettaisiin tie. Ensin piti tosin maantarvitsijat selvittää tarkoin,
jaettavat maa-alueet kartoittaa ja vaihtoehtoiset tiensuunnatkin selvittää.
Tämä vaati aikaa, kahvia ja tupakkaa. Kahvi ja tupakat maistuivat
ministerismiehelle siihen tahtiin että kyläläisiä jo vähän hirvitti varsinkin kun
vierailu tuntui venyvän pitkäksi, mutta ministeripä lupasi huolehtia siitä että
lentokone toisi tilalle uutta tavaraa. Jahka hän ensin palaisi virkapaikalleen
antamaan asianomaisen määräyksen, tietenkin.
Hankalaa kylläkin ministeri oli ajoittanut tulonsa
niin että vain osa kylän miehistä oli paikalla. Useimmat olivat vasojen
kesämerkinnässä Viibus- ja Marastotunturissa. Kylään vielä jääneet miehet
tuumivat että merkitykseen lähtöä oli lykättävä, kun kerran kylään oli tullut
tällainen napamies jakelemaan alustavasti metsäpalstoja ja käyttöoikeuksia. Ja
olihan ne tiensuunnatkin katsottava tarkoin, ja omia etuja siinä sivussa.
Kyläläiset tosin koettivat selvittää ministerille
että vasojen merkitys oli tärkeä toimitus. Ei auttanut, eihän sitä voi pyytää
että Etelän mies ymmärtäisi porohommien päälle. Ministeri piti
katselmustoimituksen valtion mailla kylän ulkopuolella, josta oli tarkoitus
katsoa kaikille tarvitsijoille palstat.
Kun ministerin vierailu oli jo kallistumassa kohti
loppuaan, hän otti puheeksi aivan uuden asian: kohta kaikki raha joka ei ole
pankkitilillä menettää arvonsa. Pankkitalletukset säilyisivät, mutta kuukauden
kuluttua käteisraha olisi täysin arvoton. Ministeri oli sikäli ajan hermolla,
että 28.12.1945 säädetyllä lailla pantiin todella toimeen niin sanottu
seteleiden leikkaus. Epätavallisen toimenpiteen tavoitteena oli hillitä
sodanjälkeistä inflaatiota. Toimenpide kohdistettiin nimenomaan käteisvaroihin,
jotta valtio saisi tietoonsa verotuksessa salatut varat. Lisäksi valtiovallalta
puuttui myös käsitys siitä, olivatko Saksalaiset maasta poistuessaan vieneet
mukanaan suuriakin määriä Suomen valuuttaa. Seteleiden
leikkausoperaatiolla ne saataisiin mitätöityä.
Kolme suurinta seteliä, arvoltaan 5 000,
1 000 ja 500 markkaa, leikattiin aivan konkreettisesti kahtia. Oikea
puolikas piti luovuttaa valtiolle kahden prosentin korkoa vastaan pakkolainana
joka oli määrä maksaa takaisin vasta 1949. Seteleiden vasemmat puoliskot olivat
käypää rahaa 16.2.1946 asti, mutta vain puolesta arvostaan. Tämän päivän
jälkeen ne piti vaihtaa uudenmallisiin seteleihin 1.3.1946 mennessä, sillä
uhalla että ne menettivät arvonsa kokonaan. Sinä muutamana kuukautena joka
kului setelien leikkauksesta, jatkuva inflaatio oli haukannut tästä säilyneestä
puoliskosta reilun palan. Pienempiä seteleitä ei leikattu ja ne säilyttivät
nimellisarvonsa mutta nekin oli vaihdettava uudenmallisiin 15.3.1946 mennessä.
Lismassa virkamatkalla oleva ministeri oli hyvää
hyvyyttään paljastanut kyläläisille tulevan seteleiden arvonmenetyksen, mistäpä
lieneekin tämän hyvin varjellun sisäpiiritiedon saanut. Jälkeenpäin kyläläiset
muistelivat että eihän se ministeri keneltäkään rahoja pyytänyt, totesipahan
vain että tällaiseen ikävään yllätykseen piti nyt varautua. Yhtä kaikki
kyläläiset alkoivat kaivella rahoja kiisojensa kätköistä uskoen ne ministerin
haltuun, josko hän laittaisi ne pankkitilille tai vaikkapa valtion
obligaatioihin, niin että niiden arvo säilyisi.
Naapurikylässä Repojoellakin oli kuultu
ministeristä, ja niin hänet haettiin veneellä varta vasten panemaan tämänkin
kylän maa- ja tieasiat kertaheitolla kuntoon. Päivä oli kuuma ja venemiehillä
kova työ sauvoa venettä Repojoen suulta vastavirtaan kyläänsä. Sääsket
vaivasivat ministeriä kovasti, ja niinpä hän katsoi parhaaksi levätä veneen pohjalla
rankisen suojassa.
Repojoella ministeri nousi saattajineen
Repovaaralle, josta joka suuntaan aukeni näkymät asumattomaan erämaahan.
Miehelle joka oli haetuttanut hänet kylään, ministeri määritti
suuripiirteisesti maapalstaksi neljä kilometriä Repojoen suuntaan ja neljä
kilometriä Ivalonjoen suuntaan, ja kysyipä vielä oliko tässä riittävästi vai
laitetaanko lisää. Vaaralta laskeuduttaessa uusi suurmaanomistaja kyseli
ministeriltä milloin passaisi aloittaa hakkuut uudella palstalla, kun olisi
pientä rahan tarvetta juuri nyt. Vaikka huomenna voit aloittaa, lupasi
ministeri.
Kun Repojoen kylän asiat oli selvitetty,
ministeriä lähdettiin kuljettamaan veneellä ensin Repojokea ja sitten
Ivalonjokea alavirtaan kohti maalikyliä ja pääkaupunkia, jossa häntä jo
odotettiin.
* * *
Hiukan ennen kuin ministerin vierailu Lismassa oli
loppumassa, hän oli ilmoittanut palaavansa jo kahden viikon kuluttua
vesitasolentokoneella. Tätä varten häntä oli käytetty läheisellä Lismajärvellä
jotta hän voisi henkilökohtaisesti varmistua siitä että koneella voisi
laskeutua turvallisesti. Järven luona ministeri halusi seurueen nousevan
vaaralle, jossa hän etsi korkeimman kuusen. Puuhun piti pystyttää salko ja sen
päähän valkoinen liina lentäjälle merkiksi. Samalla merkillä oli toinenkin
tärkeä tehtävä; sitä tähystettäisiin konekiikarilla Kittilän Puljusta niin että
tielinja osattaisiin vetää oikein. Sieltä päin tietyöt alkaisivat, ja
tarkoitusta varteen Puljuun rakennettaisiin ensi alkuun tallit työmaan
hevosille ja tietenkin kaikki muut tarvittavat rakennukset.
Lismasta ei kuitenkaan löytynyt valkoista liinaa
tai lakanaa, ja niin salon päähän sidottiin erään naisen valkoinen silkkihuivi.
Hänen sulhasensa sai tehtäväkseen kavuta oravana korkean puun latvaan salko
mukanaan. Salko sidottiin suopungilla kuuseen, ja sinne jäi valkoinen lippu
liehumaan merkkinä ja lupauksena siitä että uusi aika oli tulossa Lismaan.
Olihan ministeri sen luvannut.
* * *
Kun ne kaksi viikkoa olivat kuluneet, kokoontui
kylän väki jo varhain aamulla järven rantaan odottamaan ministerinsä paluuta.
Oli sunnuntai ja ilma oli toivoa täynnä. Mutta päivä vierähti iltaan, eikä
ministeriä kuulunut. Eikä kuulunut sen jälkeenkään.
Lapissa on tuhat legendaa. Lisman ministeri on
yksi niistä.
* * *
Kun Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
(sd) syksyllä 2011 vieraili Lismassa tutustumassa kylän vielä puuttuviin
puhelin- ja verkkoyhteyksiin hän ymmärsi olla lupailematta liikoja. Jos
yhteydet eivät pelittäneet, kyläläisten piti ottaa yhteys Viestintävirastoon,
neuvoi ministeri. Vuotta myöhemmin ministeri Kiuru palasi kuitenkin Lismaan –
päin vastoin kuin edellinen ”ministeri” – vihkiäkseen käyttöön uuden
antennimaston joka avasi kylälle kaksisuuntaiset tietoyhteydet muuhun
maailmaan. Lismalaisten käsitys ministerien uskottavuudesta nousi heti kerralla
roimasti.
Jonkinlaisena kuriositeettina mainittakoon, että
Saamelaiskäräjien puheenjohtajalla Klemetti Näkkäläjärvellä kerrotaan
olevan sukujuuria Lismassa. Näkkäläjärven suku voidaan johdatella
Tornionjokivarren birkarlien eli Lapinmaiden veronkannosta huolehtineiden
pirkkalaisten jälkelaisistä, Kyrö nimisistä asukkaista, joista yksi aikoinaan
muutti nykyisen Näkkälän alueelle Ounasjoen latvoille ottaen itselleen
Näkkäläjärven nimen. Osa tästä sukuhaarasta muutti Kyrö-nimisinä nykyisen
Ivalon kylän alueelle.
Osa tästä Näkkäläjärven sukuhaarasta polveutuvista
avioitui Inarin vanhojen saamelaissukuihin kuuluvien kanssa, ja osa heistä
muutti tiettävästi Ivalonjoen Lismajoen latvoille 1930- luvulla.
Saamelaiskäräjien puheenjohtajalla on tapana
kansainvälisissä yhteyksissä käyttää titteliä ”President of the Sami Parliament
of Finland” eli Suomen saamelaisparlamentin presidentti.
Niinpä voidaan sanoa että Lismalla on paitsi
ministerinsä myös presidenttinsä.
* * *
Kohtuuden nimissä on sanottava, että ihan kaikki
lismalaiset eivät ministeriin uskoneet, siis ensimmäiseen, tähän Lisman
ministeriin. Jälkeenpäin lähes kaikki muistelivat kuuluneensa tähän
epäilijöiden ryhmään, mutta ei se kuitenkaan ihan niinkään ollut, koskapa useimmat
olivat antaneet käteisvaransa hänen matkaansa. Eipä siis ollut kovinkaan kummaa
että koko ministeri ja hänen lupauksensa kuuluivat Lismassa niihin asioihin
joita ei haluttu muistella.
Tarkoitus ei ollut tällä tarinalla mitenkään
loukata lismalaisia, ei entisiä eikä nykyisiä. Jos joku Bernard L. Madoff
onnistui huijaamaan Wall Streetin ja siinä ohessa heiluttamaan ei vain USA:n
vaan lähes koko maailman finanssijärjestelmää, niin miksipä ei yksi liukas
luikku olisi onnistunut huijaamaan maanälän vallassa olevan eristetyn kylän
rehelliset asukkaat.
Mutta jos halutaan, koko tarina voidaan
tietenkin sovinnolla siirtää kuvitteelliselle puolelle, Sagajohkaan, niin kuin
sitä koskevassa näytelmässä ja elokuvassa onkin ansiokkaasti tehty.
Kaikki yhdennäköisyydet todellisten tapahtumien ja henkilöiden, elävien
tai kuolleiden, välillä ovat siis puhdas yhteensattuma. Tämä koskee myös
mahdollisia yhtymäkohtia Lisman ministerin ja Lisman presidentin maanhankinta-
ja jakopolitiikan välillä, jos nyt joku on sellaisia näkevinään.
K
VastaaPoistaSe kylä Kittilän puolella on Pulju... Ei Kulju niinku tekstissä lukee...
Oli virhe vielä kahessa kohassa,mistä lienen sen K:n siihen tempassut. Kuljuja on Suomessa vaikka muille myyä, mutta Kittilässä ei. Korjasin heti, parempi myöhään kuin ei silloinkaan, kiitokset vain Anonyymille! Oiskohan se "konekiikari" ajateltu Puljutunturille ja tallit itse Puljun kyllään? Mistä se ketku tiesi että Puljussa on se korkea paikka... mutta tiesihän tuo tulosa olevan setelien leikkauksenki, vaikka se oli tarkasti varjeltu salaisuus.
VastaaPoista